Gå til innhold

Kan sykehuset nekte en pasient gjenopplivning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ung pasient pluss-minus 30 år med alvorlig infeksjon og underliggende, men udiagnostisert sykdom. Anses i utgangspunktet ikke som palliativ, ønsker selv behandling og gjennoppliving ved eventuell hjertestans. Det er i dag blitt bestemt at pasienten skal nektes hjerte- lungeredning, "siden det uansett er ganske stor sjanse for at pasienten dør til tross for det". 

Er dette virkelig vanlig...? Greit, dør pasienten til tross for behandling så er det det som skjer, men å bestemme at ingenengang skal prøve...? 

Anonymkode: 03e4b...c2e

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Kanskje avgjørelsen tas fordi all livskvalitet vil være tapt, at alt som kan reddes er en puls og liv i smerte? 

Det er litt lite info å svare på

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ung pasient pluss-minus 30 år med alvorlig infeksjon og underliggende, men udiagnostisert sykdom. Anses i utgangspunktet ikke som palliativ, ønsker selv behandling og gjennoppliving ved eventuell hjertestans. Det er i dag blitt bestemt at pasienten skal nektes hjerte- lungeredning, "siden det uansett er ganske stor sjanse for at pasienten dør til tross for det". 

Er dette virkelig vanlig...? Greit, dør pasienten til tross for behandling så er det det som skjer, men å bestemme at ingenengang skal prøve...? 

Hjertestans er en svært alvorlig situasjon med svikt i sirkulasjonen og dermed oksygentilførselen til ikke minst hjernen. Det skal bare få minutter til før en får alvorlige skader. Hjertestans er også en "grei" måte å dø på, en merker ikke noe når det først har skjedd. 

At denne personen ønsker gjenoppliving er forståelig, men det er svært lite sannsynlig at en alvorlig syk person vil ha noe særlig funksjon etter et hypotetisk sett vellykket hlr, og det er nok det sykehuset tar utgangspunkt i

Anonymkode: 42635...541

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man er syk fra før av så er jo sjansen for store etterskader etter hlr større, og hlr er en stor påkjenning. Hvis legen har vurdert deg som hlr- så er nok det for en grunn.

Anonymkode: 9a6fe...ff6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere kan be klinisk etikkomite om å se på saken æ: https://stolav.no/avdelinger/sentral-stab/fagavdelingen/klinisk-etikkomit/hva-kan-klinisk-etikkomite-hjelpe-med Dere må selvsagt henvende dere til komiteen som er på sykehuset der personen er. 

Anonymkode: 96aba...90d

Den komiteen er umulig å spore opp på det aktuelle sykehuset. Ingen har hørt om den og ingen har kontaktinformasjon. Heller ikke google. 

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (2 timer siden):

Kanskje avgjørelsen tas fordi all livskvalitet vil være tapt, at alt som kan reddes er en puls og liv i smerte? 

Det er litt lite info å svare på

I følge de samme legene er de underliggende problemene lite alvorlige. Infeksjonen derimot er alvorlig og vil ha senskader, men det vil jo skje selv om pasienten iķe får hjertestans og HLR og bare overlever på grunn av behandlingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjertestans er en svært alvorlig situasjon med svikt i sirkulasjonen og dermed oksygentilførselen til ikke minst hjernen. Det skal bare få minutter til før en får alvorlige skader. Hjertestans er også en "grei" måte å dø på, en merker ikke noe når det først har skjedd. 

At denne personen ønsker gjenoppliving er forståelig, men det er svært lite sannsynlig at en alvorlig syk person vil ha noe særlig funksjon etter et hypotetisk sett vellykket hlr, og det er nok det sykehuset tar utgangspunkt i

Det skal få minutter til for å få en hjerneskade, men jeg vil si at å være innlagt på intensiven, tilkoblet alt mulig overvåkningsutstyr og ha flere intensivsykepleiere og alt nødvendig utstyr max 15 meter unna er det beste utgangspunktet man kan ha for å kunne reddes raskt. 

• Liker 5
Skrevet

Trodde de pliktet å forsøke å redde liv og ikke gi opp så raskt, til jeg opplevde det motsatte selv på sykehus.

Anonymkode: 11595...467

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den komiteen er umulig å spore opp på det aktuelle sykehuset. Ingen har hørt om den og ingen har kontaktinformasjon. Heller ikke google. 

Det finnes. Jeg vet ikke hvem som er "ingen" i forhold til hvem du har forhørt deg med. Du kan søke på helseforetaket (f.eks sykehuset innlandet) + klinisk etikkomite.

Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Lurt, det tenkte jeg ikke på, takk! Men er redd det risikerer å være for sent neste gang de har åpent. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes. Jeg vet ikke hvem som er "ingen" i forhold til hvem du har forhørt deg med. Du kan søke på helseforetaket (f.eks sykehuset innlandet) + klinisk etikkomite.

Ingen treff. Null, nada. Og de jeg har forhørt meg med er sentralbord og diverse sengeposter på sykehuset. Ingen skjønner hva jeg snakker om engang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trodde de pliktet å forsøke å redde liv og ikke gi opp så raskt, til jeg opplevde det motsatte selv på sykehus.

Anonymkode: 11595...467

Trodde jeg også, men er visst ikke sånn, nei. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis helsetilstanden er dårlig i utgangspunktet vil det være svært lite og hente pasienten tilbake til ved hjertestans. Det er ikke svart hvitt, enten overlever du eller så dør du. Jeg har sett altfor mange som har overlevd hlr for å ha noen uker i lidelse før de dør, de hadde dårlig utgangspunkt og fastlegen deres har ikke tatt den tøffe samtalen med og sette hlr minus status. 

Når det er sagt er ikke hlr minus et stempel som sitter når en først har fått det, flere eksempler på avlorlig syke yngre som har kviknet til og naturligvis fått fjernet dette. Det skal vurderes jevnlig

Anonymkode: c5278...2ce

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skal få minutter til for å få en hjerneskade, men jeg vil si at å være innlagt på intensiven, tilkoblet alt mulig overvåkningsutstyr og ha flere intensivsykepleiere og alt nødvendig utstyr max 15 meter unna er det beste utgangspunktet man kan ha for å kunne reddes raskt. 

Er du innlagt på intensiv nå pga denne infeksjonen? Jeg tenker at legene nok har sine grunner, men samtidig så skal jo også pasientens stemme vektlegges. Når jeg nå skjønner det er deg det er snakk om, så synes jeg du skal slåss for ditt. Da du åpenbart har et funksjonsnivå kognitivt som gjør at du selv kan vurdere din livskvalitet

Skrevet

Taper vel ikke noe på å klage

Anonymkode: 091f4...9f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er du innlagt på intensiv nå pga denne infeksjonen? Jeg tenker at legene nok har sine grunner, men samtidig så skal jo også pasientens stemme vektlegges. Når jeg nå skjønner det er deg det er snakk om, så synes jeg du skal slåss for ditt. Da du åpenbart har et funksjonsnivå kognitivt som gjør at du selv kan vurdere din livskvalitet

Det er ikke meg det er snakk om, men pasienten har de kognitive evnene på plass når infeksjonen ikke herjer og CRP er på nærmere 600. De underliggende plagene er fra helt andre deler av kroppen enn hjernen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Taper vel ikke noe på å klage

Anonymkode: 091f4...9f1

Nei, problemet er at det er helg og alle å klage til spiser taco eller er på fest. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart. Alle de sykehus jeg kjenner til har kontaktinformasjon på nettsidene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...