AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Men man ikke føler seg erfaren nok, er det da greit å skaffe seg hest likevel? (Helfôr kan jo også være et alternativ). Kan jo det grunnleggende angående fôr og stell og vet jeg fint kunne tatt vare på en hest, men jeg har ikke ridd så mye. Det er ofte trenere som reiser rundt i området, så det hadde latt seg løse. Har deltatt på ridekurs, men det er for langt unna, og jeg kjenner egentlig at jeg har behov for noe som er litt mer en-til-en for å få mest mulig utbytte av det. Det finnes egentlig ikke muligheter for å være fôrrytter her heller, sjekker jevnlig Finn og begge rideklubbene i området sine Facebookgrupper. Har vært i kontakt med ene rideklubben som har egen klubbstall, men de hadde egentlig ikke noen gode tips de heller, og de trengte ikke folk. Ville hatt hesten oppstallet sammen med andre, og regner med jeg hadde fått litt hjelp derfra ved behov. Tror dere det er helt på viddene? Anonymkode: 815cd...d72
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men man ikke føler seg erfaren nok, er det da greit å skaffe seg hest likevel? (Helfôr kan jo også være et alternativ). Kan jo det grunnleggende angående fôr og stell og vet jeg fint kunne tatt vare på en hest, men jeg har ikke ridd så mye. Det er ofte trenere som reiser rundt i området, så det hadde latt seg løse. Har deltatt på ridekurs, men det er for langt unna, og jeg kjenner egentlig at jeg har behov for noe som er litt mer en-til-en for å få mest mulig utbytte av det. Det finnes egentlig ikke muligheter for å være fôrrytter her heller, sjekker jevnlig Finn og begge rideklubbene i området sine Facebookgrupper. Har vært i kontakt med ene rideklubben som har egen klubbstall, men de hadde egentlig ikke noen gode tips de heller, og de trengte ikke folk. Ville hatt hesten oppstallet sammen med andre, og regner med jeg hadde fått litt hjelp derfra ved behov. Tror dere det er helt på viddene? Anonymkode: 815cd...d72 Ville ikke anbefalt deg dette alene. Men du skal stalle opp med andre, sjekk med de om de kan gi deg en innføring i det når hesten kommer, og du kan ri turer me de. Så ville jeg anbefalt å kjøpe en veldig rolig turhest som du senere kan gjøre mer med hvis du finner ut du vil. Så lenge du har folk rundt deg du kan spørre om alt mulig så tror jeg dette er mulig. Men i fall dette ikke er noe for deg, for det er en jobb å ha hest om du skal stå opp før jobb/skole og stelle den hver dag, så kanskje du skal prøve en hest på utlån/helfor først? Anonymkode: ece35...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ikke anbefalt deg dette alene. Men du skal stalle opp med andre, sjekk med de om de kan gi deg en innføring i det når hesten kommer, og du kan ri turer me de. Så ville jeg anbefalt å kjøpe en veldig rolig turhest som du senere kan gjøre mer med hvis du finner ut du vil. Så lenge du har folk rundt deg du kan spørre om alt mulig så tror jeg dette er mulig. Men i fall dette ikke er noe for deg, for det er en jobb å ha hest om du skal stå opp før jobb/skole og stelle den hver dag, så kanskje du skal prøve en hest på utlån/helfor først? Anonymkode: ece35...ee9 Ja, jeg er 26 år og såpass moden at jeg er klar over dette, altså Mulig søstra mi har lyst å bli med og dele, er nok veldig fint å være to om det. Bare ser for meg det blir vanskelig å skaffe seg en hest på helfôr når jeg forteller eier at jeg ikke er kjempeerfaren. Anonymkode: 815cd...d72
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 Av ren nysgjerrighet: Du har ikke ridd så mye, du har ikke så mye erfaring med stell - hvorfor denne voldsomme lysten til å skaffe hest? Det er godt mulig jeg tar feil her, men det høres litt ut som en barndomsdrøm man som voksen ikke helt klarer å gi slipp på, men kanskje heller ikke har den mest realistiske oppfatningen av. Anonymkode: 31401...abf 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Jeg ville startet med hest på for først. Du er ikke garantert at de andre i stallen er veldig villig til å hjelpe deg, om du ikke kjenner de fra før. Du burde være greit erfaren som rytter før du kjøper hest. Du er tross alt ansvarlig for å vedlikeholde trening og lydighet. Som tidligere eier, så ville jeg vært mer villig til å sette bort mine hester på for til en som ikke er så erfaren, enn å selge. Når jeg solgte hesten, så hadde jeg ingen kontroll lengre. Når jeg satte bort en hest på for, så kunne jeg ta/få den tilbake dersom kjemien ikke stemte. Anonymkode: 4d683...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Jeg har en erfaren eier av hest som tjener nærmere enn mill i året. Hun klager over hvor dyrt det er. Anonymkode: d15e2...767
KnekkeBørre Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Du er inne på det. Bli fôr-rytter! Et genialt kompromiss. Aldri kjøp hest. Kjøp heller moped ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 I dag er det dritdyrt. Regn med minst 8000 i mnd + kjemperegning om uhellet er ute. Kjenner mer enn en som hat fått sekssifrede dyrlegeregninger. Anonymkode: 8c1e8...f28 1
Warg Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 Det er ingen skam å mangle erfaring, alle må starte ett sted. Det er mange private staller som tilrettelegger for travle eiere, deler på oppgaver og hvor de mer erfarne kan hjelpe deg. Om du finnene en plass hvor du kan bli kjent med hestene og miljøet så kanskje du får oppfylt drømmen i etapper. Ofte noen som trenger ferievikar eller mosjonsrytter. Anbefaler deg å bruke god tid på å velge hest, det er kjedelig når kjemien ikke stemmer. Noen er god under sal men gretne på boks f.eks. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 Jeg synes du skal snakke med den lokale stallen og der tilby deg å hjelp gratis der i et år fremover, mot opplæring i hestestell. Ridningen er bare en liten del av det å ha hest, det er bare glasuren på kaka. Hestens ve og vel, det kommer først. Man må kunne mye mer enn bare å pusse og sale opp, man må kunne vurdere hestens helse, vurdere tegn hos hesten som tyder på at noe er galt, at den har vondt, mistrives. Man må kunne regne ut forbehov ut fra den enkelte heste behov, sesong, helse m.m. Man må kunne trygge en hest i alle situasjoner slik at unødvendige ulykker ikke skjer. Men alt kan læres - så tilby deg å være med og hjelpe de som har hest der allerede, enten det er med forefallende arbeid i stallen, foring, hestestell eller annet. Vær som en svamp, ta til deg alt du kan av de som kan mest om hest. Les deg opp på alt det kreves, les deg opp på hestens anatomi og psyke og helse, skoing, belastning ved bruk osv. osv. Anonymkode: f2581...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Av ren nysgjerrighet: Du har ikke ridd så mye, du har ikke så mye erfaring med stell - hvorfor denne voldsomme lysten til å skaffe hest? Det er godt mulig jeg tar feil her, men det høres litt ut som en barndomsdrøm man som voksen ikke helt klarer å gi slipp på, men kanskje heller ikke har den mest realistiske oppfatningen av. Anonymkode: 31401...abf Jeg har en del erfaring med stell, jobbet frivillig på et ridesenter mot litt riding i sommerferiene et helt annet sted i landet da jeg var yngre. Har også vært fôrrytter i nyere tid, det glemte jeg å nevne, men følte jeg betalte alt for mye sammenlignet med hva det var verdt. Håpløst dårlige fasiliteter blant annet, så jeg sluttet da eneste ridemulighet var å ri litt på tur. Følte meg ikke trygg alene på tur, og de andre hestene på utegangen var ikke ridbare, så ingen kunne være med. Likte heller ikke hestefilosofien til eieren, syntes hun var for hard, og ting hun sa om hesteholdet virket ganske utdatert. AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag er det dritdyrt. Regn med minst 8000 i mnd + kjemperegning om uhellet er ute. Kjenner mer enn en som hat fått sekssifrede dyrlegeregninger. Anonymkode: 8c1e8...f28 Det koster ikke 8000 kr i mnd her jeg bor 😅 Finnes ingen fancy staller som de har på Østlandet. Er selvsagt dyrt når uhellet er ute, men hadde ikke de du kjenner forsikring? I så fall, hvorfor kostet det sekssifrede summer da? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville startet med hest på for først. Du er ikke garantert at de andre i stallen er veldig villig til å hjelpe deg, om du ikke kjenner de fra før. Du burde være greit erfaren som rytter før du kjøper hest. Du er tross alt ansvarlig for å vedlikeholde trening og lydighet. Som tidligere eier, så ville jeg vært mer villig til å sette bort mine hester på for til en som ikke er så erfaren, enn å selge. Når jeg solgte hesten, så hadde jeg ingen kontroll lengre. Når jeg satte bort en hest på for, så kunne jeg ta/få den tilbake dersom kjemien ikke stemte. Anonymkode: 4d683...ac5 Ja, det er nok ikke et så dumt sted å starte 😊 KnekkeBørre skrev (2 timer siden): Du er inne på det. Bli fôr-rytter! Et genialt kompromiss. Aldri kjøp hest. Kjøp heller moped ❤️ Moped? Jeg har da bil 😄 Anonymkode: 815cd...d72
KnekkeBørre Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har en del erfaring med stell, jobbet frivillig på et ridesenter mot litt riding i sommerferiene et helt annet sted i landet da jeg var yngre. Har også vært fôrrytter i nyere tid, det glemte jeg å nevne, men følte jeg betalte alt for mye sammenlignet med hva det var verdt. Håpløst dårlige fasiliteter blant annet, så jeg sluttet da eneste ridemulighet var å ri litt på tur. Følte meg ikke trygg alene på tur, og de andre hestene på utegangen var ikke ridbare, så ingen kunne være med. Likte heller ikke hestefilosofien til eieren, syntes hun var for hard, og ting hun sa om hesteholdet virket ganske utdatert. Det koster ikke 8000 kr i mnd her jeg bor 😅 Finnes ingen fancy staller som de har på Østlandet. Er selvsagt dyrt når uhellet er ute, men hadde ikke de du kjenner forsikring? I så fall, hvorfor kostet det sekssifrede summer da? Ja, det er nok ikke et så dumt sted å starte 😊 Moped? Jeg har da bil 😄 Anonymkode: 815cd...d72 Bil tilfredsstiller jo ikke rytter-kløen. Du setter deg ikke inn i Toyota'n å roper; Hey Hoo Silveeeeeeer! 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 KnekkeBørre skrev (9 timer siden): Bil tilfredsstiller jo ikke rytter-kløen. Du setter deg ikke inn i Toyota'n å roper; Hey Hoo Silveeeeeeer! Hvordan vet du at jeg ikke gjør det? 🧐 Anonymkode: 815cd...d72 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 Jeg hadde kjørt på og forsøkt å finne en hest du kan ha på helfor, som står på en etablert stall med hestekyndige folk. Jeg tror man lærer mye mer av det enn å ta ridetimer eller ha hest på for en gang eller to i uka. Og da har man noen å spørre om ting man lurer på. Anonymkode: f9848...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 Jeg sier kjør på, skaff deg hest, enten egen eller helfor, det er fordeler og ulemper med begge deler. De aller færreste er ferdig utlært når de skaffer hest, men de fleste har et miljø rundt hvor de kan spørre om hjelp dersom de trenger det. Vær åpen for lærdom, spør om hjelp av andre oppstallører når du lurer på noe og finn en fin førstegangshest. Anonymkode: 8c739...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 Jeg vil anbefale en hest på helfôr først! Et års tid f.eks. Det er flere på Finn som setter bort hesten for en periode. Få deg stallplass på den stallen du tenker du vil stå, og prøv deg som hesteeier noen måneder/et år. Da får du en god følelse av hvordan det er, hva slags kostnader du får per mnd, og hva slags hest du evt vil trives med og kan tenke deg å kjøpe selv. Jeg hadde selv hest på helfôr i 6 mnd mens jeg så etter min nåværende hest, og det var gull verdt. Anonymkode: c51dc...02b
Gekko Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 Ikke kjøp egen hest enda! Prøv gjerne hest på helfôr eller vær fôrrytter eller hestepasser, men vent med å kjøpe. Jeg har 25 års erfaring som hesteeier og har jobbet som rideinstruktør tidligere. Det dukker opp så mange nye utfordringer med egen hest (selv om du ikke eier den) at det eneste fornuftige er å gjøre dette gradvis. Ridning er ikke alt og det er supert at du vil ha intruksjon og hjelp. Men jeg har sett alt for mange som skaffer seg hest med lite erfaring, og etter en måned får de ikke hesten ut av porten engang. Jeg tror det er mange som vil sette bort hesten til noen uten så mye rideerfaring, men du får ikke de dyreste sportshestene. Men det skal du heller ikke ha. En trygg fjording, døl elle4 en annen rolig rase er mye bedre å starte med. Vær åpen om erfaringen din og skaff deg stallplass et sted med gode hestefolk rundt deg, det er er absolutt must! Invester så i ridetimer og kanskje du er klar for å ha helt egen hest om et år eller så. Eller så går du lei en eller annen gang i løpet av vinteren og da er det greit å kunne levere tilbake hesten og si opp stallplassen.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 Gekko skrev (2 timer siden): Ikke kjøp egen hest enda! Prøv gjerne hest på helfôr eller vær fôrrytter eller hestepasser, men vent med å kjøpe. Jeg har 25 års erfaring som hesteeier og har jobbet som rideinstruktør tidligere. Det dukker opp så mange nye utfordringer med egen hest (selv om du ikke eier den) at det eneste fornuftige er å gjøre dette gradvis. Ridning er ikke alt og det er supert at du vil ha intruksjon og hjelp. Men jeg har sett alt for mange som skaffer seg hest med lite erfaring, og etter en måned får de ikke hesten ut av porten engang. Jeg tror det er mange som vil sette bort hesten til noen uten så mye rideerfaring, men du får ikke de dyreste sportshestene. Men det skal du heller ikke ha. En trygg fjording, døl elle4 en annen rolig rase er mye bedre å starte med. Vær åpen om erfaringen din og skaff deg stallplass et sted med gode hestefolk rundt deg, det er er absolutt must! Invester så i ridetimer og kanskje du er klar for å ha helt egen hest om et år eller så. Eller så går du lei en eller annen gang i løpet av vinteren og da er det greit å kunne levere tilbake hesten og si opp stallplassen. Det er sant ja, takk for er godt innspill! Blir nok helfôr først om jeg går videre med dette, og det blir garantert en traust og trygg type. Anonymkode: 815cd...d72 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #19 Skrevet 18. september 2023 Klart du kan kjøpe hest ! Men du bør oppstalle den på halv/helpensjon hos en flink trener som kan holde oppsyn med dere, IKKE dugnadsstall der du har ansvaret alene. Du bør beregne ekstra kostnader de første 1-2 årene til slike trygge rammer rundt hesteholdet. Anonymkode: 67c65...7e2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #20 Skrevet 18. september 2023 Ser mange anbefaler rolig turhest/tunge hesteraser. Jeg ville gått for en pensjonert sprang eller dressurhest (15-17 år), da lærer man mye fortere - de koster mindre/enklere å få på helfor. Trafikksikker og rolig/fornuftig type som ikke er skvetten så har du gode forutsetninger for å trives Finn en stall med fine utebaner og hall, ri for instruktør et par ganger i uka, og bli kjent med de andre så dere kan ri på tur sammen. Anonymkode: 56ccd...aae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå