Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 mnd gammel baby som sliter mye med magevondt og sjelden avføring, og har blitt anbefalt maltekstrakt.

Baby fullammer, så hvordan gir man maltekstrakten?

Må den løses opp i kokende vann, isåfall i hvilke blandingsforhold?

Kan jeg pumpe morsmelk og blande det i flaske? Da antar jeg at det ikke løser seg opp siden morsmelken ikke har høy nok temperatur?

Hjelp!

PS: Orker ikke høre at fullammede barn i utgangspunktet ikke har treg mage, for hun sliter skikkelig og er åpenbart veldig plaget.

Anonymkode: bc377...7e2

Skrevet

Nå brukte vi mme da...men vi hadde det bare oppi der når den var varm nok

Skrevet

Du kan vel varme morsmelken i mikro.

Anonymkode: 9fa75...7ef

Skrevet

Fullammede barn har da ikke bruk for maltekstrakt.

Anonymkode: 4c368...ba5

• Liker 1
Skrevet

Ungen må jo reagere på noe du spiser/drikker. Som melkeproteiner? 

Anonymkode: 3e9aa...fa1

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kan vel varme morsmelken i mikro.

Anonymkode: 9fa75...7ef

Nei 

Anonymkode: 82714...55f

Skrevet

Jeg puttet det i pumpet melk og romtemperert MME, bare å røre litt. Trenger ikke være kokvarmt for å løse seg opp.

Anonymkode: 47827...236

• Liker 1
Skrevet

Jeg pumpet og bandet det ut i melken. 

Som noen skriver at ammede barn ikke har behov for det er bare tull.. ammede barn kan like gjerne få hard mage og forstoppelse som ikke ammede barn. 

Anonymkode: f6d5f...2eb

Skrevet

Tok litt på smokken noen ganger om dagen.

Anonymkode: f5788...1fe

Skrevet

https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/forstoppelse-hos-spedbarn/

En lite kjent, men ganske hyppig tilstand hos spedbarn kalles endetarmsforstoppelse eller spedbarnsdyschezi. Tilstanden kjennetegnes med at barnet gråter før det skal ha avføring (evt. mens det har avføring), men avføringen som kommer ut er helt myk. Den kan komme ut som en blyanttynn stripe. Tilstanden skyldes sannsynligvis at barnet ikke har lært seg å styre muskulaturen når det skal ha avføring. Barnet strammer lukkemuskelen i endetarmen når det forsøker å presse avføringen ut. Tilstanden kan være en belastning både for barn og foreldre. Det beste er dersom man ikke starter noen form for behandling. Enkelte vil forsøke å stimulere barnets endetarm eller gi klyster. En slik behandling vil bare medføre at barnet bruker enda lengre tid på å lære seg å slappe av i lukkemuskulaturen i endetarmen og forlenge plagene for barnet.

Anonymkode: 3e9aa...fa1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...