Gå til innhold

Tror man virkelig fortsatt at straff virker på kriminelle ungdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser om saker med ungdomsvold, i kommentarfelt florerer det av kommentarer om hvor hard straff ungdommene bør få, at politiet ikke gjør noe, at rettssystemet ikke fungerer osv. Klarer men ikke å se hva som ligger bak atferden? At de er «små» utrygge ungdommer som ofte har blitt sviktet av voksne? Hvordan tenker man at hardest mulig straff vil fungere? Det er ihvertfall en logisk brist i min psykologiske forståelse av mennesker. Med hardest mulig straff tenker jeg vi får ungdommer som enda en gang føler seg avvist og som opparbeider seg enda mer sinne mot alt og alle.

Anonymkode: 228a2...9b1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leser om saker med ungdomsvold, i kommentarfelt florerer det av kommentarer om hvor hard straff ungdommene bør få, at politiet ikke gjør noe, at rettssystemet ikke fungerer osv. Klarer men ikke å se hva som ligger bak atferden? At de er «små» utrygge ungdommer som ofte har blitt sviktet av voksne? Hvordan tenker man at hardest mulig straff vil fungere? Det er ihvertfall en logisk brist i min psykologiske forståelse av mennesker. Med hardest mulig straff tenker jeg vi får ungdommer som enda en gang føler seg avvist og som opparbeider seg enda mer sinne mot alt og alle.

Men vet du hva, Gunhild? Slik som det er nå, hvor de ikke får noen straff eller mild straff (type samfunnsarbeid), så VET vi jo at det IKKE fungerer. Det er derfor de skriker i kommentarfeltet etter strengere straffer. Fordi dette er noe som ikke er prøvd ut.

Tygg litt på den du, Gunhild. Når datteren din blir gruppevoldtatt av disse "små, utrygge ungdommene", hva vil du føle da?

Anonymkode: c8b86...448

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

Straff? Nei nei…det er bare fritidsklubber som hjelper. 

Anonymkode: c0be6...b07

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men vet du hva, Gunhild? Slik som det er nå, hvor de ikke får noen straff eller mild straff (type samfunnsarbeid), så VET vi jo at det IKKE fungerer. Det er derfor de skriker i kommentarfeltet etter strengere straffer. Fordi dette er noe som ikke er prøvd ut.

Tygg litt på den du, Gunhild. Når datteren din blir gruppevoldtatt av disse "små, utrygge ungdommene", hva vil du føle da?

Jeg ser hva som ikke fungerer, dette er ungdom har blitt sviktet fra de var små. Vi i nabolaget visste at det ikke kom til å gå bra når de var 4-5 år. Tidlig oppdagelse, hjelp og forebygging er det som mangler og som ikke fungerer. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Straff? Nei nei…det er bare fritidsklubber som hjelper. 

Anonymkode: c0be6...b07

Nei, det tror jeg ikke. Tidlig oppdagelse av strev, god hjelp og omsorg er det vi trenger for å forebygge kriminalitet hos ungdom.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det tror jeg ikke. Tidlig oppdagelse av strev, god hjelp og omsorg er det vi trenger for å forebygge kriminalitet hos ungdom.

ts

Forebygging ja. Men hva tenker du kan gjøres nå? Når de allerede er fullstendig ute av kontroll? 

• Liker 14
Skrevet

Så å dille og dulle med de hjelper mener du?

Anonymkode: 05647...61c

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Jeg ønsker å tenke som deg, men alle kan ikke eller vil ikke reddes. Man må faktisk tenke på, og beskytte resten av befolkningen også.

Endret av AllahBallah
  • Liker 5
Skrevet

Det vi VET er jo at det ikke fungerer å bare forstå dem ihjel. Fritidsklubber kurerer heller ikke alt.

Forøvrig - "straff" handler ikke bare om å skremme folk fra å begå kriminelle handlinger. Det handler og om å ta de kriminelle vekk fra samfunnet for å beskytte alle andre.

Anonymkode: 73526...2e2

• Liker 10
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Forebygging ja. Men hva tenker du kan gjøres nå? Når de allerede er fullstendig ute av kontroll? 

De trenger voksne som viser at de ser bak den tøffe fasaden, som ser de og snakker med de. Evt institusjon med gode rammer og tilstedeværende voksne, meningsfulle aktiviteter/jobb så de kan oppleve mestring og ikke bare begge rundt

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så å dille og dulle med de hjelper mener du?

Anonymkode: 05647...61c

Vet ikke hva du legger i å dille og dulle?

ts

Skrevet

Mange ungdom kan nok hjernevaskes til å bli "normale" borgere, ja. En og annen er psykopatisk og kan ikke "fikses". Men ungom flest er unge og påvirkelige nok til å kunne konverteres under de "riktige" omstendighetene

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De trenger voksne som viser at de ser bak den tøffe fasaden, som ser de og snakker med de. Evt institusjon med gode rammer og tilstedeværende voksne, meningsfulle aktiviteter/jobb så de kan oppleve mestring og ikke bare begge rundt

ts

Enig! Blir trist av kommentarfeltene som florerer av de fortjener ris, burde bli banket opp osv

Anonymkode: 263fc...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva er dette for et svar🙄

Skrevet

Man tror vel mer på å stryke dem på ryggen og spørre hva de vil ha har jeg inntrykk av.

Anonymkode: 39f61...357

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hva er dette for et svar🙄

Noen som tror ts heter Gunnhild 😂

Endret av molly83
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er prøvd ut i andre land. Kom hit til Storbritannia så skal du få se hvor strålende det fungerer å hive tenåringer i fengsel, hvor de virkelig kan lære triksene for hvordan man lykkes som kriminell, og i tillegg få skaffa seg et skikkelig nettverk. Kan love deg at de ikke tar jobb i kassa på Tesco til minstelønn når de kommer ut igjen. Hahaha, herregud som jeg tøyser, ikke pokker om de får jobb i kassa på Tesco med rulleblad. Så da er valget vinningskriminalitet, narkotikasalg eller...tja, prostitusjon? Hva synes du frister mest? Foreldrene har ikke noe ansvar for dem etter fylte 16 år, de har ikke rett til å få ta igjen tapt skolegang, ingen rett til utdanning, minimal rett til sosialhjelp, null sympati noe sted fordi ikke har utdanning OG de har rulleblad...og mest sannsynlig kom dette av en (over)reaksjon på at de selv har vokst opp i ekstrem fattigdom, potensielt med vold, rus eller overgrep i hjemmet, hvilket er realiteten for en sjokkerende høy andel av befolkningen.

Når rehabilitering, rettspålagt helsehjelp og avlæring av usosial atferd i det hele tatt er mulig burde det være helt poengløst å i det hele tatt snakke om straff. Straff tilfredsstiller kun den hevngjerrige, for samfunnet ellers er det en kjempekostnad.

Anonymkode: 8cf06...d5a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig! Blir trist av kommentarfeltene som florerer av de fortjener ris, burde bli banket opp osv

Folk mener vel at de trenger å smake egen medisin. Det er jo helt sinnsyke ting disse gjengene driver med. Å banke opp andre stakkars uskyldige ungdommer. Èn dag går de for langt, og ender opp med drap. 

• Liker 1
Skrevet

I og med at ungdomskriminalitet synker og synker så må vi ha gjort noe korrekt. Men det er selvsagt langt igjen til en eventuell nullvisjon blir nådd.

Anonymkode: f5d25...33b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kom hit til Storbritannia så skal du få se hvor strålende det fungerer å hive tenåringer i fengsel, hvor de virkelig kan lære triksene for hvordan man lykkes som kriminell,

Ta en tur til Sverige og se hvordan det hjelper å dulle med dem!

Det var vel 5-6 stykker som ble skutt denne uka, og blant dem en 13 åring, og andre ungdommer. 

Anonymkode: 38a7a...24d

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...