Gå til innhold

min bror tror sønnen hans faker adhd og autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

min nevø er diagnosert med adhd og autisme og trenger endel oppfølging pågrunn av dette. Gutten bor hos mor og er kun hos broren min annenhver helg. Min bror nekter a sette seg inn i diagnosene og tror gutten bare er vanskelig. Han er lei av å styre med maten hans og forsøker å tvinge gutten til å spise det han har laget,han ber gutten skjerpe seg hver gang han glemmer ting,mister ting o.l. han klikker når gutten lager lyder og kjefter ofte høylydt. Jeg er helt sjokkert og prøver å forklare litt om diagnosene. Jeg har selv adhd og et barn med adhd så vet endel om hvordan det fungerer. Men han vil ikke høre,han synes alt høres ut som unnskyldninger for å få viljen sin og for å kunne fraskrive seg ansvar. Hvordan kan jeg få han til å forstå ? Gutten blir jo ødelagt av dette

Anonymkode: 96586...c03

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan tenkes far selv har diagnose siden oppfører seg sånn? 

Anonymkode: 68ae0...681

• Liker 11
Skrevet

Kanskje forsøke å si neste gang dette skjer at du hadde blitt veldig redd og lei deg om han hadde klikket på deg og kjeftet på deg sånn, siden du kan kjenne deg igjen mye i gutten?

Anonymkode: 9fda2...abb

Skrevet

Hva motiverer en person til å dømme andre sterkt? Det er en grunn til at boren din ikke tåler annerkjenne at sønnen hans har problemer. Det kan være at broren din føler det er hans feil, at det er hans dårlige gener som gir sykt barn og det tåler han ikke tenke. Det kan være at han føler at alle burde klare alt om de bare vil. At han ikke tåler tanken av at noen mennesker er født på en måte der de bare ikke kan så enkelt som andre mennesker

Jeg ville spurt meg selv hvorfor det er vanskelig for broren din å akseptere dette. Er det stolthet, flauhet, følelse av mislykkethet? Hvorfor føler broren din at det må være feil at sønnen hans har diagnoser?

Skrevet
Refreng skrev (2 minutter siden):

Hva motiverer en person til å dømme andre sterkt? Det er en grunn til at boren din ikke tåler annerkjenne at sønnen hans har problemer. Det kan være at broren din føler det er hans feil, at det er hans dårlige gener som gir sykt barn og det tåler han ikke tenke. Det kan være at han føler at alle burde klare alt om de bare vil. At han ikke tåler tanken av at noen mennesker er født på en måte der de bare ikke kan så enkelt som andre mennesker

Jeg ville spurt meg selv hvorfor det er vanskelig for broren din å akseptere dette. Er det stolthet, flauhet, følelse av mislykkethet? Hvorfor føler broren din at det må være feil at sønnen hans har diagnoser?

Tenker at det er en litt dårlig grunn og mager grunnlag å tenke på i denne situasjonen. Uansett om det er diagnoser inne i bildet eller ei, det å la det gå utover noen uskyldige fordi man har egne issues eller begrensninger. Er nok det vanskeligste å akseptere her for far og en forelder bør ikke ha som vane å gå fullstendig i taket på grunn av det eller fordi ungen mister noe i gølvet for den sakens skyld.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tenker at det er en litt dårlig grunn og mager grunnlag å tenke på i denne situasjonen. Uansett om det er diagnoser inne i bildet eller ei, det å la det gå utover noen uskyldige fordi man har egne issues eller begrensninger. Er nok det vanskeligste å akseptere her for far og en forelder bør ikke ha som vane å gå fullstendig i taket på grunn av det eller fordi ungen mister noe i gølvet for den sakens skyld.

Dersom du ikke forstår hvor et problem kommer fra, kan du heller ikke løse det. Det spiller ingen rolle om du mener det er en dårlig grunn at til at far oppfører seg sånn. Han oppfører seg sånn og ts må ta utgangspunkt i det for å løse problemet.

Skrevet
Refreng skrev (1 minutt siden):

Dersom du ikke forstår hvor et problem kommer fra, kan du heller ikke løse det. Det spiller ingen rolle om du mener det er en dårlig grunn at til at far oppfører seg sånn. Han oppfører seg sånn og ts må ta utgangspunkt i det for å løse problemet.

Den er jeg enig i! Og håper at Ts som er søster og kan blande seg litt mer inn i det enn vanlig dødelige bør, sier fra så broren som far og voksen slutter å være en douchebag mot et barn som faktisk har gått gjennom de utredningene og fått diagnoser som krever litt ekstra hensyn og tilrettelegging. Lurer på hvor far var hen i utredningsbildet og sånt når jeg tenker meg om 🤔

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nok en god idé at du melder det som en bekymringsmelding til barnevernet, slik at han kan få veiledning. Dette med å kjefte høylydt på gutten på den måten kan være veldig skadelig for han, og det kan man ikke bare sitte og se på at det skjer uten at man gjør noe.

Anonymkode: 76c90...b44

• Liker 10
Skrevet

Høres nesten ut som at broren din også er autist? Store utfordringer med å sette seg inn i andre sitt ståsted, empatiforstyrrelse. 

Anonymkode: 1d7ce...20b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok en god idé at du melder det som en bekymringsmelding til barnevernet, slik at han kan få veiledning. Dette med å kjefte høylydt på gutten på den måten kan være veldig skadelig for han, og det kan man ikke bare sitte og se på at det skjer uten at man gjør noe.

Enig i dette tho.

Broren din kommer til å fucke opp ungen sin

Anonymkode: 1d7ce...20b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må informere moren om oppførselen hans, slik at hun kan ta grep for å stanse samvær om han ikke viser endring.

Anonymkode: 10d7f...c57

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det der bør du melde inn til Bv. Det er mishandling å tvinge i folk mat, og kan medføre spisevegring. I tillegg er kjefting og roping ekstremt vanskelig å forholde seg til for et lite barn, ekstra vanskelig for en med autisme. Lyder og bevegelser kan ikke barnet noe for. Høres ikke ut som han burde ha samvær alene med barnet når barnet sliter såpass fra før. 

Forøvrig kan det kanskje tenkes at far har en diagnose eller to selv 🫣 

Anonymkode: 72cea...4bb

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må informere moren om oppførselen hans, slik at hun kan ta grep for å stanse samvær om han ikke viser endring.

Anonymkode: 10d7f...c57

hun er klar over det og er enda mer frustrert enn jeg er..

10 minutter siden, AnonymBruker said:

mor til gutten har meldt inn bekymring til barnevern

Skrevet

Godt at gutten i det minste har en brukandes mor og tante, må nok gjøres en del jobb for å gjøre opp skaden faren når gjør med denne kjeftinga.

Anonymkode: a2f88...f24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å da tenker du at du bare skal la være? 🙄

Anonymkode: 72cea...4bb

• Liker 1
Skrevet (endret)

🥺

Ta en telefon til barnevernet? 

Dette er jo utrolig trist! Men: sønn, søster og nevø som alle har adhd/autisme? 

Han bør jo utredes selv. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AprilLudgate skrev (28 minutter siden):

🥺

Ta en telefon til barnevernet? 

Dette er jo utrolig trist! Men: sønn, søster og nevø som alle har adhd/autisme? 

Han bør jo utredes selv. 

Det er logisk at far har diagnosene selv da det gjerne er arvelig. Merkelig at han ikke fatter det når også hans søster har adhd. 

Kan det være at barnet bør være mindre hos far frem til han får noen kurs Kansje og samtaler hos psykolog Kansje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare så du vet det... Hun kan holde tilbake samvær i samarbeid med barnevernet til han får kurset seg opp e. L. Hun må ringe å prate med de. 

Min søster gjorde det. Holdt tilbake samvær til det ble endring. MED barnevernet i ryggen. 

Anonymkode: 43f5e...495

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan tenkes far selv har diagnose siden oppfører seg sånn? 

Anonymkode: 68ae0...681

Alle har diagnoser.

Anonymkode: 3a7c6...84a

Skrevet
lillevill skrev (43 minutter siden):

Det er logisk at far har diagnosene selv da det gjerne er arvelig. Merkelig at han ikke fatter det når også hans søster har adhd. 

Kan det være at barnet bør være mindre hos far frem til han får noen kurs Kansje og samtaler hos psykolog Kansje. 

Jepp. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alle har diagnoser.

Anonymkode: 3a7c6...84a

Alle har ikke autisme og adhd nei. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...