Gå til innhold

Jeg fikk så vondt av gutten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på besøk hos ei venninne. Hun har 2 gutter.  Den ene før i barnehagen og eldste går i 4 trinn. Eldste var ute å spilte fotball like ved huset da vi skulle gå tur. Han spurte mor om han kunne bli med kompiser å sykle til Narvesen og kjøpe softis. Narvesen ligger 1 kilometer unna og trenger ikke sykle der det er biltrafikk. Men mor sa nei. Gutten ble lei seg og sa: Det bestemmer ikke du. 

Mor ble så sint så hun sendte han inn og på rommet. Når jeg dro 2 timer senere så satt han fortsatt på rommet. Jeg har bestandig vist at hun har streng barneoppdragelse. Hun kommer fra ett land der dette er vanlig. Men nå bor de her. 

Jeg spurte hvorfor han ikke fikk bli med vennene sine. Hun var redd for at de skulle komme borti å prøve snus eller verre ting. Lurer på hvordan dette skal gå om noen år når han er tenåring.. 

Anonymkode: 9881d...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres hysterisk ut. 4kl og prøve snus...

Anonymkode: 0b0c9...ad4

• Liker 3
Skrevet

Unger er sta, så det kan tenkes at han ikke ville komme ut igjen fra rommet fordi han var sint. Ikke fordi at han ikke fikk komme ut. 

Anonymkode: 65b9f...14f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unger er sta, så det kan tenkes at han ikke ville komme ut igjen fra rommet fordi han var sint. Ikke fordi at han ikke fikk komme ut. 

Anonymkode: 65b9f...14f

Hak fikk ikke komme ut. Hun sa: gå på rommet og bli der til pappa kommer hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hak fikk ikke komme ut. Hun sa: gå på rommet og bli der til pappa kommer hjem. 

Hun straffer jo gutten, og dette kan få konsekvenser for han senere.

Jeg opplevde selv dette, men jeg ble tatt i nakkeskinnet og låst inne på rommet. Så fikk jeg komme ut når jeg oppførte meg bra. Jeg vil si at det er en form for omsorgssvikt, selv om mange mener at dette er en form for barneoppdragelse.

Når man skal gi barn konsekvenser, så skal konsekvensen være rettet mot selve situasjonen. Det hadde vært nok å si at gutten ikke fikk lov, men da må mor også begrunne hvorfor han ikke fikk. Det er ikke nok med å si «nei, det får du ikke». Og det er hvertfall ikke ok å be han om å si at han ikke får komme ut av rommet.

Anonymkode: 812c0...e49

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var på besøk hos ei venninne. Hun har 2 gutter.  Den ene før i barnehagen og eldste går i 4 trinn. Eldste var ute å spilte fotball like ved huset da vi skulle gå tur. Han spurte mor om han kunne bli med kompiser å sykle til Narvesen og kjøpe softis. Narvesen ligger 1 kilometer unna og trenger ikke sykle der det er biltrafikk. Men mor sa nei. Gutten ble lei seg og sa: Det bestemmer ikke du. 

Mor ble så sint så hun sendte han inn og på rommet. Når jeg dro 2 timer senere så satt han fortsatt på rommet. Jeg har bestandig vist at hun har streng barneoppdragelse. Hun kommer fra ett land der dette er vanlig. Men nå bor de her. 

Jeg spurte hvorfor han ikke fikk bli med vennene sine. Hun var redd for at de skulle komme borti å prøve snus eller verre ting. Lurer på hvordan dette skal gå om noen år når han er tenåring.. 

Dette er ikke riktig av mor. Det er greit at hun sier nei til is på Narvesen, men å la han sitte på rommet til pappa kommer hjem? Hvor mange timer er det snakk om? Så skal han sitte der og være lei seg, vel vitende om at vennene hans dro avgårde uten han. 
Nei, dette er rett og slett slemt. 

Anonymkode: 25f03...eb5

• Liker 1
Skrevet

En felles venninne ringte meg i kveld og jeg fortalte om denne situasjonen. Hun har også sett dette før. De er veldig strenge med barna. Mor er veldig overbeskyttende og redd for akt som kan skje. De har også en 14 år gammel jente. Hun får ikke dra til sentrum og shoppe med venninnene. Vi bor i en mellom stor by. 

Jeg er redd for at barna står uten venner en dag 

Skrevet

Wow. Du er bekymret fordi foreldrene tar vare på ungene sine. Skjerpings. Dette er ikke din bisniss. 

• Nyttig 1
Skrevet
Ebbeliten skrev (2 minutter siden):

Wow. Du er bekymret fordi foreldrene tar vare på ungene sine. Skjerpings. Dette er ikke din bisniss. 

Det er forskjell på å straffe ungene sine når de har gjort noe galt og å straffe de dobbelt når de bare spør om noe de virkelig ønsker seg... Jeg hadde også fått vondt i meg.

Og det skrives forresten Business..

Anonymkode: 443a7...641

Skrevet

Har også opplevd å få vondt av måten andre straffer ungene på.

En gang da jeg satt med min 4 åring på kafé kom en mor og hennes sønn samt venninna til mor og satte seg ved bordet ved siden av oss. Mor var tydelig sint på gutten som var rundt 10 år. "DU skal ikke få noe!". Så gikk mor og venninne og kjøpte seg kake og kaffe og spiste mens gutten så på.. Min 4 åring fikk alt med seg og sa at gutten var lei seg. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si til barnet mitt men det gjorde veldig vondt i hjertet mitt. Hvis ungen hadde gjort noe så galt at han måtte straffes så var det virkelig råtten straff for å spise kake og kose seg fremfor ungen. Man kan jo lure hvordan folk er når de er hjemme...

Forstår ikke folk som tror å være urettferdig streng er måten å oppdra et barn. I din venninne sitt tilfelle burde hun heller forklart gutten hva hun er engstelig for skal skje med han F.eks.. Lage noen regler og avtaler på forhånd kanskje..

Anonymkode: 443a7...641

• Liker 1
Skrevet
Ebbeliten skrev (18 minutter siden):

En dag må barna få prøve seg uten at mor og far er med. Å dra å kjøpe is er ganske uskyldig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En dag må barna få prøve seg uten at mor og far er med. Å dra å kjøpe is er ganske uskyldig 

Ikke din BISNISS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...