Gjest Paramount Skrevet 16. september 2023 #21 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 Neida, det er ingen stor forskjell på de som jobber i privat og offentlig. Men det kreves en liten omstilling, og den vil de fleste sette pris på. Det er en utfordring de fleste vil omfavne og like. Ingen liker å føle seg unyttig, slik tilfellet kan være i offentlig sektor. Mange vil få en oppvåkning, de skjønner først når de er ute av det, hvor meningsløse mange av de offentlige arbeidsoppgavene kan være. Når de sitter midt oppe i det, skjønner de det ikke. Da konstruerer de sin egen byråkratiske virkelighet, som for dem er viktig, men for oss utenfor framstår som direkte latterlig. Som feks når vi får lange skriv fra det offentlige, som et brev utsendt fra Statens Vegvesen for noen år siden om hvilken spordypbe i asfalten som kan aksepteres (.. av Vegvesenet selv !!), altså et memo til dem selv, som sendes ut til befolkningen... Når vi i tillegg vet at det kravet som de stiller til seg selv mht vedlikehold av veier ikke innfris i det hele tatt, blir situasjonen komplett latterlig. Dette er det offentlige byråkratiet i et nøtteskall.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #22 Skrevet 16. september 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Avdelingsleder, mellomleder, leder og omsorgsjef. Litt vel mange ledere. Dette kan fint krymper. Anonymkode: 771e7...2d2 Nei det kan det ikke. Lederspennet er ofte altfor stort, og min erfaring er at man har effektivisert bort så mange ledere at de gjenværende ikke har kapasitet til å lede. Særlig i helse og omsorg. Det er ikke god ledelse å bruke all sin tid på å ringe etter vikarer og følge opp sykefravær, men har du 50-80 hoder å følge opp blir det gjerne bare det du har tid til. Anonymkode: 1ef68...48c 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #23 Skrevet 16. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette er en utrolig fascinerende måte å gjøre det på. Foretas det i det hele tatt en vurdering av om det da skal kuttes tilsvarende i arbeidsoppgaver eller blir satt i gang en plan på omorgansiering av disse oppgavene? Anonymkode: 5b85b...95b Hos oss gjøres dette ved at de gjenværende skal jobbe mer effektivt. Ingen plan utover det (for som sagt, så langt har ikke lederne kapasitet til å tenke fordi de er opptatt med å ringe vikarer og nav og HR og what not). Det sammenfaller kjempegodt ned at brukergruppen øker i antall. (det er oppskrift på oppsigelser, sykemeldinger og brukere som ikke får vedtak men pyttsann, vi kaller det effektivisering). Anonymkode: 1ef68...48c 2 1
Tiuren Skrevet 16. september 2023 #24 Skrevet 16. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det vil bli ubehagelig, også for dem som mottar tjenestene. Byråkratiet vokser delvis pga økte krav til dokumentasjon og brukeres rettigheter. Dette kan for eksempel være 9A-vedtak i skolen, som utløser en hel masse papirskriving. Vi kan jo selvsagt droppe å sette inn tiltak mot mobbing i skolen. Eller klagemulighet i byggesaker, pasientrettigheter, la være å tilrettelegge for studenter med funksjonsnedsettelser, fjerne klagemulighet på karakterer - alt dette genererer masse papirarbeid og mange arbeidsplasser i det offentlige. Men ønsker du det? Anonymkode: b592c...f06 Problemet er at man lager stadig nye ledd eller nivåer å flytte beslutningene til isteden for å flytte beslutningene til et lavere og allerede eksisterende nivå, dermed vokser byråkratiet. Det ser vi i alle virksomheter der det er rom for det, men kvaliteten blir ikke alltid bedre. Ofte blir den dårligere og mer.... byråkratisk. Kan man forenkle prosessene så kan samme mengde ressurser faktisk vesentlig øke kvaliteten på varen som skal leveres.
Kokeplate Skrevet 16. september 2023 #25 Skrevet 16. september 2023 Det er fullt mulig, men da må det også være politisk vilje til å redusere behovet, altså å redusere mengden med unødvendige lover, regler og reguleringer som fører til at man trenger så mange, samt at man må fjerne de som bare hever lønn.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #26 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 90% av alle i «offentlig sektor» er sykepleiere, hjelpepleiere, lærere, assistenter, hjemmehjelper, barnehageansatte etc. Når politikere står og sier de skal slanke «offentlig sektor» så mener de - i klartekst - at de skal gi folk dårligere tilbud innen helse, eldreomsorg, skole og barnehage. La oss, ts, ikke late som om vi er så lite oppegående at vi ikke forstår realiteter. Anonymkode: 1298f...98b 6 1
Kokeplate Skrevet 16. september 2023 #27 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 90% av alle i «offentlig sektor» er sykepleiere, hjelpepleiere, lærere, assistenter, hjemmehjelper, barnehageansatte etc. Når politikere står og sier de skal slanke «offentlig sektor» så mener de - i klartekst - at de skal gi folk dårligere tilbud innen helse, eldreomsorg, skole og barnehage. La oss, ts, ikke late som om vi er så lite oppegående at vi ikke forstår realiteter. Anonymkode: 1298f...98b Nope.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #28 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 Oj jeg og mannen jobber offentlig innenfor to ulike grener, og vi har helt annet inntrykk. I det offentlige skal det stadig effektiviseres mens lønningene ikke følger med. Det er en strøm av dyktige folk som går over til det private fordi det er mer tid til pasientene samt bedre lønn. I det offentlige brukes pengene helt feil, på konsulenter, omorganisering, ledergrupper og ulike unødvendige «oppgraderinger», når pengene heller burde brukes på et par ekstra ansatte på hver avdeling. Det offentlige har blitt slanket årlig i flere tiår. Anonymkode: cbcd7...6a0 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #29 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har i mange år jobbet i det private, men da ofte leid inn til det offentlige. Nå har jeg også jobbet de siste fem årene i det offentlige, og jeg har aldri jobbet så mye eller hardt som det jeg gjør nå. Jeg jobber med mange ulike områder innen administrasjonen, og jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen jeg heller. Anonymkode: 4dd7a...b56 Jobber i en fylkeskommune og vi på gulvet jobber ræva av oss. På fylkesbygget sitter det nok av udugelige ledere som ikke vet opp ned på et papir. I fjor var det så mye vas med enkelte kontrakter som bare plutselig forsvant.. etter mye mas fra min side, som fikk ulike bortforklaringer etterhvert hvem jeg snakket med, dukker disse kontrakten opp helt av seg selv. En del skoleledere som ikke fungerer i jobben sin blir plassert på fylkesbygget i oppdiktede stillinger. Hvor mange fylkesbygg har behov for assisterende rektorer??? Anonymkode: 69d6a...9f8 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #30 Skrevet 16. september 2023 Kokeplate skrev (9 minutter siden): Nope. Nei? Men i praksis er det det som skjer. Anonymkode: 69d6a...9f8 3
Gjest BMA Skrevet 16. september 2023 #31 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 🙈👍...Nei fordi oljeinntektene våre forsvinner om 3-4 år så det blir lite å fordele på de trengende etterhvert..
Kokeplate Skrevet 16. september 2023 #32 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei? Men i praksis er det det som skjer. Anonymkode: 69d6a...9f8 Hvor mange færre av disse er det blitt da?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #33 Skrevet 16. september 2023 Kokeplate skrev (1 minutt siden): Hvor mange færre av disse er det blitt da? Kutt i stillinger og nedleggelse av skoler, barnehager og sykehus. Følger du ikke med? Anonymkode: 69d6a...9f8 1
Kokeplate Skrevet 16. september 2023 #34 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kutt i stillinger og nedleggelse av skoler, barnehager og sykehus. Følger du ikke med? Anonymkode: 69d6a...9f8 Ja. Hvor mange færre av disse er det blitt?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #35 Skrevet 16. september 2023 Det som kan automatiseres må automatiseres, det som kan digitaliseres må digitaliseres, vekk med ubrukelige HR-avdelinger, vekk med unødvendige sjefsstillinger. Pengene spart kan gå til å styrke skole, helsevesen og egenomsorg, og ansette flere av de som faktisk gjør noe. Anonymkode: 539c3...ba9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #36 Skrevet 16. september 2023 Selvsagt kan vi slanke offentlig sektor. Det er svært få land som har så stor offentlig sektor som Norge. Men det handler ikke om at folk i offentlig sektor skal «jobbe raskere». Det handler om to andre ting: For det første handler det om å digitalisere og automatisere mest mulig arbeidsoppgaver. Det er et veldig stort potensiale for å effektivisere vekk mange manuelle oppgaver. Og for det andre handler det om hvilket nivå vi vil ha på tjenestene. Nivået kan selvsagt reduseres ganske betydelig. Men de fleste partier (særlig på venstresiden) går til valg på å utvide tjenestetilbudet. Så vi får den størrelsen på offentlig sektor som vi har stemt på. Det henger sammen med hva det er som gir politikere makt i Norge. Ingen partier vinner stemmer på å snakke varmt om effektivisering av offentlig sektor. Så vi kan i grunnen takke oss selv for sløseriet som foregår. Anonymkode: b76da...270 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #37 Skrevet 16. september 2023 Det kan helt klart strammes inn på antall ledere, og på seminarer og denslags. Men siden det stort sett er ledelsen som bestemmer hvor det evt skal strammes inn, så blir det kuttet i antall fagfolk isteden. De som pensjonerer seg erstattes ikke av nye fagfolk, men av nye ledere. Det sitter naturlig nok langt inne for de som bestemmer å si at den jobben de selv driver med er den minst viktige og best betalte. Anonymkode: ac458...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #38 Skrevet 16. september 2023 1. Norge har en gigantisk offentlig sektor. 2. Den eneste grunnen til at vi har råd til dette er oljepenger. 3. Når oljeinntektene stuper så må offentlig sektor og offentlige utgifter krympes kraftig. De som er uenige i dette lever i en fantastiverden etter min mening. Anonymkode: abf30...6b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #39 Skrevet 16. september 2023 Jeg har det siste året vært i utplassering på kommunehuset i en gjennomsnittlig stor kommune (det er gjennom en arbeidsutprøvingsavtale med NAV), og har vært innom flere avdelinger. Jeg opplever at det er veldig store forskjeller. De aller fleste jobber i normalt tempo, men en håndfull sluntrer unna og jobber kanskje bare to effektive timer per dag, mens noen få jobber svært effekt og får gjort unna nærmest dobbelt arbeid. Jeg har tidligere jobbet i privat sektor, og med unntak av den lille håndfullen unnasluntrere synes jeg ikke arbeidstakernes tempo er stort annerledes enn det jeg er vant med. Men en stor forskjell er at arbeidsdagen er lagt opp på en lite effektiv måte slik at det blir dårlig arbeidsflyt. Og det er vanvittig mye unødvendige møter, f.eks. et møte for å avtale et møte i neste uke. Her er det stort forbedringspotensiale. Mest av alt sitter jeg igjen med et inntrykk av at vi har et ledelsesproblem i Norge. Både et problem med dårlige ledere, men også et problem med at flere og flere arbeidere er dårlige til å la seg lede. De opponerer mot ledere som gjennomfører endringer, og vil ikke ta i mot veiledning og har ingen ønsker om å forbedre seg. Jeg tror vi er blitt for godt vant i Norge, og mange synes at det er greit å være middelmådig. Jeg tror det er bra at vi har en avslappet arbeidskultur, men vi er blitt for avslappet og kan nok tjene mye på å gjøre noen justeringer her. Anonymkode: 7bfc7...52d 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #40 Skrevet 16. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har tidligere jobbet i privat sektor, og med unntak av den lille håndfullen unnasluntrere synes jeg ikke arbeidstakernes tempo er stort annerledes enn det jeg er vant med. Men en stor forskjell er at arbeidsdagen er lagt opp på en lite effektiv måte slik at det blir dårlig arbeidsflyt. Og det er vanvittig mye unødvendige møter, f.eks. et møte for å avtale et møte i neste uke. Her er det stort forbedringspotensiale. Private bedrifter som ikke er effektive går konkurs. Det offentlige har ingen konkurranse, kan aldri gå konkurs og får bare mer penger og folk om ting går dårlig. Så hva kan vi gjøre? Privatisering av en del institusjoner er en del av løsningen selv om det faller enkelte tungt for brystet. Karensdager ved sykefravær er også essensielt. Men til syvende og sist må vi alle i det minste akseptere at det må være en grense for hvor mange ansatte vi kan koste på oss å ha i det offentlige. Anonymkode: abf30...6b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå