AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 4 1 3
Ullvott Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 (endret) Alle som faktisk HAR jobbet både i det offentlige og i det private vet at det du skriver her er bare sprøyt, bortsett fra at høyresiden trolig vinner valget om to år. Endret 15. september 2023 av Ullvott 28 11
Jdz Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 Skal ikke påstå at det ikke finnes ineffektivitet i offentlig sektor, men det er nok noen titusener av lærere, leger, sykepleiere og hjelpepleiere som vil være svært uenig i at de er tafatte og udugelige, så du kan kanskje vise til forskning eller undersøkelser som underbygger påstanden din? Etter mer enn 20 år i privat næringsliv kan jeg for øvrig opplyse om at det ikke er noen generell mangel på udugelige arbeidstakere her heller. Endret 15. september 2023 av Jdz 14 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 Avdelingsleder, mellomleder, leder og omsorgsjef. Litt vel mange ledere. Dette kan fint krymper. Anonymkode: 771e7...2d2 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Litt forskjell på assisterende HMS-ansvarlig for en avdeling uten problemer og en fastlege med fulle lister da. Anonymkode: b080f...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 39 minutter siden, Ullvott said: Alle som faktisk HAR jobbet både i det offentlige og i det private vet at det du skriver her er bare sprøyt, bortsett fra at høyresiden trolig vinner valget om to år. Jeg har i mange år jobbet i det private, men da ofte leid inn til det offentlige. Nå har jeg også jobbet de siste fem årene i det offentlige, og jeg har aldri jobbet så mye eller hardt som det jeg gjør nå. Jeg jobber med mange ulike områder innen administrasjonen, og jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen jeg heller. Anonymkode: 4dd7a...b56 16
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Vi er allerede slanket til beinet, og jobber oss fordervet i statlig forvaltning, så jeg er i og for seg enig i overskriften - det vil bli umulig å slanke offentlig sektor. Anonymkode: 06998...e8d 14
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 Det som bør gjøres er å innføre karensdager for sykefravær. ...og vipps synker sykefraværet i det offentlige massivt, og masse penger spares Anonymkode: abf30...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 Å slanke offentlig sektor er feil, Det man må gjøre er å skjære vekk daukjøttet. Grunnen til at kutt i offentlig sektor er umulig å gjennomføre er fordi man klumper hele offentlig sektor i en stor pott. Det klart at de effektive og hardt-arbeidende sektorene vil protestere mot kutt. Og daukjøttet henger på som gratis-passasjerer. Det man må gjøre er å velge politikere som tør å lete etter daukjøttet og kutte dem ut. Det er akkurat som under studiene. Alle har vært gjennom gruppearbeid der alltid er en free-rider. Man blir ikke kvitt free-ridere ved å gi hele gruppen strykkarakter. Man må finne en måte å fjerne free-rideren, uten å straffe hele gruppen. Anonymkode: 46a0b...0d0 6 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 vet ikke. Jeg jobber i en stor offentlig etat, og har erfart noen ganger at folk som kommer inn fra det private, fordi de tror de skal få slappe av på jobben, får regelrett paddesjokk. Dette er en etat med leveringskultur, som har blitt høvlet ned med ostehøvelkutt i årevis under Siv Jensen, så jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Anonymkode: 3af36...4fd 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 1 hour ago, Ullvott said: Alle som faktisk HAR jobbet både i det offentlige og i det private vet at det du skriver her er bare sprøyt, bortsett fra at høyresiden trolig vinner valget om to år. Hvilken høyreside? Den ledet av "Høyre"? Haha! Anonymkode: f5956...a09 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 Tja. Jeg er både enig og uenig, men vet ikke hvordan et sånt kutt kan gjennomføres i praksis. Jeg jobber i staten, og på min avdeling er vi ansatte som jobber MYE og effektivt, side om side med de tafatte. Det er for lett å slippe unna med å være passiv i staten, samtidig som det er en haug med arbeidsoppgaver på avdelingen. Anonymkode: 57039...f77 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er for lett å slippe unna med å være passiv i staten, samtidig som det er en haug med arbeidsoppgaver på avdelingen. Må si meg enig i denne. Vi er rundt 30 på min avdeling, hvor 95% jobber hardt og mye, mens et par har det veldig bedagelig og greit. For øvrig så slankes arbeidsplassen ved at personell ikke erstattes ved naturlig avgang. Og jeg har inntrykk av at dette går igjen i hele kommunen. Det gjør at vi som blir igjen må jobbe mer, og jeg er usikker på om ledelsen vet når de burde endre denne holdningen, før det går liv tapt eller det blir ramaskrik av andre årsaker (publikumstjenester som går ned/forsvinner ol.). Anonymkode: bd3c0...6e5 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Jobbet i privat helsesektor og er uenig med deg. Største foskjellen er at privat sektor er mer overfladisk og mer opptatt av å tjene penger enn å faktis gjøre ting rett/bra. går bra at ting går ut over andres helse/liv så lenge det ikke oppdages og man tjener på det. Trivdes bedre i kommunal jobb, da gjorde man faktisk noe bra for de som trenger det mest. Anonymkode: 4b5cf...1ba 3 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tja. Jeg er både enig og uenig, men vet ikke hvordan et sånt kutt kan gjennomføres i praksis. Jeg jobber i staten, og på min avdeling er vi ansatte som jobber MYE og effektivt, side om side med de tafatte. Det er for lett å slippe unna med å være passiv i staten, samtidig som det er en haug med arbeidsoppgaver på avdelingen. Anonymkode: 57039...f77 Enig i dette. Jeg jobber også i staten, og de aller første jobber hardt, og har altfor mye å gjøre. Stadig ostehøvelkutt og stadig flere oppgaver som skal løses. Men - vi har også noen som er «daukjøtt» og som jeg gjerne skulle blitt kvitt. Det er stort sett snakk om rene feilansettelser. Problemet er at de er nærmest umulig å bli kvitt. De makser sykmeldinger, jobber akkurat lenge nok til å opparbeide nye rettigheter til sykmelding, mens de skaper kaos, konflikter og ikke gjør jobben mens de liksom skal være på jobb også. Dermed må vi andre rydde opp i deres rot, og gjøre oppgavene de ikke kan eller ikke vil gjøre, for eksempel pga manglende språkkunnskaper, slik at vi blir enda mer overarbeidet. Men de er nesten umulige å bli kvitt, arbeidsgiver blir satt sjakk matt pga sykmeldinger, og de får sjanse etter sjanse. Men dette er altså et absolutt mindretall. Jeg er så lei av at folk i det private får det for deg at ansatte i stat og kommune er så «late» og ikke jobber noe. Det er ikke sånn virkeligheten er, og de framstår bare som ignorante idioter når de kommer med så generaliserende påstander. Anonymkode: b592c...f06 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Må si meg enig i denne. Vi er rundt 30 på min avdeling, hvor 95% jobber hardt og mye, mens et par har det veldig bedagelig og greit. For øvrig så slankes arbeidsplassen ved at personell ikke erstattes ved naturlig avgang. Og jeg har inntrykk av at dette går igjen i hele kommunen. Det gjør at vi som blir igjen må jobbe mer, og jeg er usikker på om ledelsen vet når de burde endre denne holdningen, før det går liv tapt eller det blir ramaskrik av andre årsaker (publikumstjenester som går ned/forsvinner ol.). Anonymkode: bd3c0...6e5 Dette er en utrolig fascinerende måte å gjøre det på. Foretas det i det hele tatt en vurdering av om det da skal kuttes tilsvarende i arbeidsoppgaver eller blir satt i gang en plan på omorgansiering av disse oppgavene? Anonymkode: 5b85b...95b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Alle vi som har jobbet både i det offentlige og private vet hvor tafatte, ineffektive og udugelige mange i offentlig sektor er. De ville ikke overlevd en uke i privat sektor innenfor samme arbeidsområde. Så hvis høyresiden, når de vinner Stortingsvalget om 2 år, skal slanke offentlig sektor, sender de i realiteten mesteparten på NAV - og der vil de forbli. Anonymkode: 2b667...678 Jepp. Og er det egentlig så veldig stor forskjell på å få penger fra NAV og å ha en stilling i det offentlige Norge? Det er fryktelig mange jobber det er vanskelig å se nytten av i det offentlige. De jeg kjenner som har lønn i det offentlige kommer og går omtrent som de vil, har hjemmekontor, er ofte sykmeldte, og det hele virker som en gedigen barnehage for voksne. Jobbet tre år i det offentlige fordi jeg måtte (innen helse), og det var helt grusomt ineffektivt, og det trives jeg veldig dårlig med. Håpløse mellomledere uten sosial kompetanse. Og jeg kommer aldri til å forstå at venstresiden vil øke staten og dermed antall årsverk der, hvem betaler for dette? Jo, det er jo næringslivet og olje som betaler for velferd og folks lønninger og pensjoner - så for Guds skyld la oss skattlegge næringslivet så hardt at de må bo i et annet land for å redde bedriftene. For å ta vare på velferden må vi ha et solid norsk næringsliv, det er jo veldig enkelt å forstå egentlig. Ikke rart det ble overveldende valgseier for borgerlige partier nå. Venstresidens politikk henger ikke sammen. Anonymkode: 41064...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jepp. Og er det egentlig så veldig stor forskjell på å få penger fra NAV og å ha en stilling i det offentlige Norge? Det er fryktelig mange jobber det er vanskelig å se nytten av i det offentlige. De jeg kjenner som har lønn i det offentlige kommer og går omtrent som de vil, har hjemmekontor, er ofte sykmeldte, og det hele virker som en gedigen barnehage for voksne. Jobbet tre år i det offentlige fordi jeg måtte (innen helse), og det var helt grusomt ineffektivt, og det trives jeg veldig dårlig med. Håpløse mellomledere uten sosial kompetanse. Og jeg kommer aldri til å forstå at venstresiden vil øke staten og dermed antall årsverk der, hvem betaler for dette? Jo, det er jo næringslivet og olje som betaler for velferd og folks lønninger og pensjoner - så for Guds skyld la oss skattlegge næringslivet så hardt at de må bo i et annet land for å redde bedriftene. For å ta vare på velferden må vi ha et solid norsk næringsliv, det er jo veldig enkelt å forstå egentlig. Ikke rart det ble overveldende valgseier for borgerlige partier nå. Venstresidens politikk henger ikke sammen. Anonymkode: 41064...eb9 Tja, jeg vet ikke… ønsker høyresiden å undervise egne barn, ha egne foreldre boende hjemme hos seg til de dør, at folk skal kunne bygge akkurat hvor de vil, at veier ikke skal vedlikeholdes og at folk skal drikke vann fra bekken? Nei? Hvordan tenker de å spare inn, da? De ønsker fremdeles å ha de samme godene og tjenestene. Forskjellen er at det skal drives privat, slik at noen rike eiere på toppen kan tjene penger på det, mens de ansatte gis dårligere lønn og vilkår? Anonymkode: b592c...f06 6
Tiuren Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 Det ligger i et byråkratis natur å vokse, og slik har det vært siden byråkratiet ble oppfunnet, det er (uten annen sammenligning) som med kreftceller. For å begrense veksten må det virkelig sterke virkemidler til, mye mer en det som er behagelig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Skrevet 16. september 2023 Tiuren skrev (1 time siden): Det ligger i et byråkratis natur å vokse, og slik har det vært siden byråkratiet ble oppfunnet, det er (uten annen sammenligning) som med kreftceller. For å begrense veksten må det virkelig sterke virkemidler til, mye mer en det som er behagelig. Ja, det vil bli ubehagelig, også for dem som mottar tjenestene. Byråkratiet vokser delvis pga økte krav til dokumentasjon og brukeres rettigheter. Dette kan for eksempel være 9A-vedtak i skolen, som utløser en hel masse papirskriving. Vi kan jo selvsagt droppe å sette inn tiltak mot mobbing i skolen. Eller klagemulighet i byggesaker, pasientrettigheter, la være å tilrettelegge for studenter med funksjonsnedsettelser, fjerne klagemulighet på karakterer - alt dette genererer masse papirarbeid og mange arbeidsplasser i det offentlige. Men ønsker du det? Anonymkode: b592c...f06 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå