AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Del Skrevet 15. september 2023 Hei, en ting jeg lurer på når man lærer R'en i det norske språket relativt sent i barndommen, erstatter man automatisk ordene med riktig lyd fordi det ligger i underbevisstheten da, eller er det noe som må læres på nytt typ vane? Om vi plutselig skal begynne å si th istedet for t liksom? Anonymkode: 78e3f...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Del Skrevet 15. september 2023 Hæ? Anonymkode: 0e012...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 15. september 2023 #3 Del Skrevet 15. september 2023 Man lærer jo å bytte ut/endre selve lyden, man lærer ikke hvert enkelt ord på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Del Skrevet 15. september 2023 Daria skrev (31 minutter siden): Man lærer jo å bytte ut/endre selve lyden, man lærer ikke hvert enkelt ord på nytt. men jeg tror poenget til TS er hvordan de vet hvilke ord som skal ha R? Anonymkode: cda9f...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Del Skrevet 15. september 2023 Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt, men å ikke kunne si en østlandsk R dersom man er fra Østlandet anses ikke som en talefeil før man er ganske stor. som logoped vil man ikke sette i gang hjelp med R lyd før barnet går i 3. klasse, men det er heller ikke unormalt at barna trenger lengre tid. Noen har den ikke på plass før i 5. klasse, og det anses fremdeles som innafor. dersom barnet erstatter R lyden med en L lyd er det normalt. Da trenger barnet bare litt mer trening med munnmotorikken, så kommer R lyden etterhvert. dersom barnet erstatter R lyden med en J lyd, så er antagelig tungebåndet for stramt, og barnet trenger medisinsk hjelp. Før var det vanlig at tannlegene gjorde dette ganske tidlig, eller helsesykepleier oppdaget det tidlig. s-lyden er en annen vanlig talefeil som man ikke får hjelp for før alle melketennene er felt. Anonymkode: b7541...d26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. september 2023 #6 Del Skrevet 15. september 2023 R er som regel den siste bokstaven barn med rulle-r (altså som ikke skarrer) lærer. De fleste sier l eller j for r i starten, og så lærer de seg å si r etter hvert. Spørsmålet til TS er jo det samme uansett om de lærer å si r seint eller tidlig - på et eller annet tidspunkt bytter de ut l/j med r. Hvordan de lærer det, er jo et annet spørsmål, men unger lærer jo generelt å snakke ved å ape etter voksne og eldre barn, så de hører vel at de andre sier lyden annerledes, og så begynner de etter hvert med det selv? Jeg husker faktisk selv at jeg hadde den såkalte Østfold-l'en en periode da jeg var liten (ikke fra Østfold), og jeg husker at jeg hørte selv at det var feil, og at de andre sa noe annet, men at jeg ikke klarte å si det riktig. Men plutselig bare løsna det og så uttalte jeg l på vanlig måte. Et av mine barn sa for øvrig (rulle-)r fra første stund, men han lærte seint å snakke generelt, så mulig det var sånn at han hadde bedre forutsetning for å si det riktig siden han var litt eldre da han begynte. Den av mine som begynte å snakke tidligst, kunne ikke si rulle-r før omkring skolestart. Kanskje det tok lang tid å snu vanen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 15. september 2023 #7 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): men jeg tror poenget til TS er hvordan de vet hvilke ord som skal ha R? Anonymkode: cda9f...ad5 På akkurat samme måte som man vet hvilke som har s eller en hvilken som helst annen bokstav... Å ikke kunne si r handler om å ikke uttale lyden riktig, ikke at man ikke skjønner hvilken bokstav/lyd som skal være der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): s-lyden er en annen vanlig talefeil som man ikke får hjelp for før alle melketennene er felt. Anonymkode: b7541...d26 Hva er hensikten med å vente så lenge? Min sønn felte siste melketann da han var 15 år, glad han ikke trenge logopedhjelp, det hadde i såfall blitt lenge å vente. Noen av de som har agenesi, beholder melketenner til de er 30-40 år gamle. Tviler på at de må vente på å lære s-lyden til de er middelaldrende... Anonymkode: 0e012...a21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #9 Del Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 16.20): s-lyden er en annen vanlig talefeil som man ikke får hjelp for før alle melketennene er felt. Anonymkode: b7541...d26 Mener du melketennene i fronten da, eller? Melkejekslene felles hos enkelte først i tenårene, og jeg kan heller ikke se logikken i at et blandingstannsett med tilstedeværende melkemolarer skulle ha noe å si for innøving av S-lyd. Anonymkode: 4e189...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #10 Del Skrevet 17. september 2023 Daria skrev (På 15.9.2023 den 16.23): På akkurat samme måte som man vet hvilke som har s eller en hvilken som helst annen bokstav... Å ikke kunne si r handler om å ikke uttale lyden riktig, ikke at man ikke skjønner hvilken bokstav/lyd som skal være der. Hvorfor har jeg da sett personer som sliter med å vite når det skal være sj og kj? Anonymkode: cda9f...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 21. september 2023 #11 Del Skrevet 21. september 2023 R-lyden er son regel riktig inne i hodet så når barnet lærer å uttale den vet barnet hvilket ord r-lyden skal være i. Eksempel barn som bytter r-lyd med l-lyd vil si "læle" til lære, og så fort r-lyden er på plass vi de si "lære" ikke "rære". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 24. september 2023 #12 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 14.56): Hvorfor har jeg da sett personer som sliter med å vite når det skal være sj og kj? Anonymkode: cda9f...ad5 Enten fordi de ikke klarer å si kj-lyden, eller fordi de mener det er "stilig" å ikke bruke den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #13 Del Skrevet 24. september 2023 Noen lærer det aldri, har to voksne kollegaer som ikke klarer å si rulle-r. De snakker med en mellomting mellom skarre og rulle-r. Litt forstyrrende når de snakker når du først henger deg opp i det. Anonymkode: 46093...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #14 Del Skrevet 24. september 2023 Millimani skrev (50 minutter siden): Enten fordi de ikke klarer å si kj-lyden, eller fordi de mener det er "stilig" å ikke bruke den Men noen (meget få) tar også feil når de skriver. Jeg vet ikke om de skiller mellom sj og kj når de snakker, men jeg vil anta de ikke gjør det Anonymkode: cda9f...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Del Skrevet 28. september 2023 Selv om. Jeg ikke klarte å si r før 3 klasse, så er det jo ikke jeg ikke har ører. Jeg hørte hvordan ord uttales og jeg leser hvordan de gjør det. Eneste feilen var en kort tunge som ikke ville si r. Jeg sier i dag ikke r slik andre gjør det. Aldri lært og rulle r. Men ingen hører jeg ikke kan si r på den normale måten. Klarer ikke plystre heller. Anonymkode: efbf0...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Del Skrevet 3. oktober 2023 Daria skrev (På 15.9.2023 den 16.23): På akkurat samme måte som man vet hvilke som har s eller en hvilken som helst annen bokstav... Å ikke kunne si r handler om å ikke uttale lyden riktig, ikke at man ikke skjønner hvilken bokstav/lyd som skal være der. Det kan handle om begge deler. Hvis man skjønner hvilken lyd det skulle vært, men ikke får til å si den er det kun en motorisk vanske. Hvis man ikke skjønner hvilken lyd som skal være der har man en fonologisk vanske. En kjapp og noe unøyaktig måte å skille disse to vanskene på er å sjekke om barnet kan lytte ut forskjellen. «sier jeg det riktig nå? Heter det jose?» hvis barnet ler og skjønner at det ble feil, så er det mest sannsynlig bare at de ikke får til akkurat uttalen. Anonymkode: 21b54...a81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 8.25): Mener du melketennene i fronten da, eller? Melkejekslene felles hos enkelte først i tenårene, og jeg kan heller ikke se logikken i at et blandingstannsett med tilstedeværende melkemolarer skulle ha noe å si for innøving av S-lyd. Anonymkode: 4e189...f90 Det er kun fortennene ja. Anonymkode: 21b54...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå