Gå til innhold

Boliglån når man har egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er grønn på økonomi. Jeg har kontaktet banken og venter på å bli koblet med en rådgiver. Men jeg får mange gode svar her, så jeg prøver meg. 

Vi skal kjøpe nytt hus. Bor nå i leilighet til en verdi av 6 mill, boliglån på 3 mill. Har ellers en god del oppsparte midler i fond, askjer og bank, cirka 2 mill til sammen. Vi har litt studielån, men det meste er nedbetalt. Vi har en samlet inntekt på ca 1 800 000 før skatt. Ingen barn eller bil. 

Hvor mye tror dere vi kan kjøpe for? Er det fremdeles 5x inntekt og 15 % egenkapital som gjelder? Kan de typisk slacke litt på 5x-inntektkravet hvis vi har godt over 15 % i egenkapital? 

Anonymkode: 3c451...955

Skrevet

Du får ikke låne mer enn 5x inntekt. Det vil si at du må gange inntekten med 5, for dere vil det si 9 millioner. Trekk fra studielån og så plusser du på egenkapitalen som dere vil bruke. Så vil tro dere kan kjøpe for rundt 12 mill? 

Anonymkode: 604b1...b3c

Skrevet

Hvis vi kan søke unntakskvote på gjeldsgrad så er det pga god betjeningsevne og ikke pga egenkapital. Egenkapitalen har ingenting å si hvis man uansett ikke kan betjene lånet man sitter på med den årlige inntekten. Har dere god nok inntekt kan det forsvares å gi mere lån. Dere tjener greit, så det kan godt hende.

Spørsmålet er jo om banken ønsker å bruke kvote på noen som ikke trenger det nå som mange sliter og trenger hjelp på andre områder. Kvota brukes opp hver mnd. Svaret er mest sannsynlig ja da bankbransjen er kapitalistisk og cash is king, så ofte strekker vi oss for store kunder. Uansett så er det bare et svar som forteller at det er plausibelt å få til, hva rådgiveren har som retningslinjer innad i banken for tiden og er villig til å gjøre er en annen sak.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: d1f3c...9d9

• Nyttig 3
Skrevet

Ett viktig spørsmål er om dere skal ha mellomfinansiering, eller om dere selger først?

For om dere skal ha mellomfinansiering eller generelt få finansieringsbevis før dere har solgt, så tar banken høyde for at dere selger minst 10% lavere enn prisantydning.

Anonymkode: cbcf0...942

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg er grønn på økonomi. Jeg har kontaktet banken og venter på å bli koblet med en rådgiver. Men jeg får mange gode svar her, så jeg prøver meg. 

Vi skal kjøpe nytt hus. Bor nå i leilighet til en verdi av 6 mill, boliglån på 3 mill. Har ellers en god del oppsparte midler i fond, askjer og bank, cirka 2 mill til sammen. Vi har litt studielån, men det meste er nedbetalt. Vi har en samlet inntekt på ca 1 800 000 før skatt. Ingen barn eller bil. 

Hvor mye tror dere vi kan kjøpe for? Er det fremdeles 5x inntekt og 15 % egenkapital som gjelder? Kan de typisk slacke litt på 5x-inntektkravet hvis vi har godt over 15 % i egenkapital? 

Anonymkode: 3c451...955

Det er ikke gitt at man får x 5 inntekt, men man kan få inntil den summen. EK må fortsatt være på 15%. Alternativt kan dete bruke foreldre som realkausjonistet hvis det lar seg gjøre og de vil måtte være solidarisk ansvarlige for lånet deres, det vil begrense deres lånemuligheter, samt at de vil måtte risikere å stå som realkausjonister i lang tid.

Anonymkode: 388f2...520

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ett viktig spørsmål er om dere skal ha mellomfinansiering, eller om dere selger først?

For om dere skal ha mellomfinansiering eller generelt få finansieringsbevis før dere har solgt, så tar banken høyde for at dere selger minst 10% lavere enn prisantydning.

Anonymkode: cbcf0...942

De må også innstille seg på å sette av en vis sum i buffer for mellomfinansieringstiden da renten på dette lånet begynner å nærme seg 8,3% i enkelte og kan bli en skyhøy sum i månedenfor enkelte kunder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De må også innstille seg på å sette av en vis sum i buffer for mellomfinansieringstiden da renten på dette lånet begynner å nærme seg 8,3% i enkelte og kan bli en skyhøy sum i månedenfor enkelte kunder.

Enkelte banker*

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke gitt at man får x 5 inntekt, men man kan få inntil den summen. EK må fortsatt være på 15%. Alternativt kan dete bruke foreldre som realkausjonistet hvis det lar seg gjøre og de vil måtte være solidarisk ansvarlige for lånet deres, det vil begrense deres lånemuligheter, samt at de vil måtte risikere å stå som realkausjonister i lang tid.

Med 1,8 mill i inntekt uten bil, barn eller andre lån så er ikke betjeningsevne på 5x inntekt i lån et spørsmål. I lånesaken vil både betjeningsevne og egenkapital-krav oppfylles uten problemer.

Anonymkode: d1f3c...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...