AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Kjærasten har en kronisk sykdom og er ofte på sykehuset for å ta blodprøver eller få lagt inn veneflon. I går var jeg med han og så på at tre sykepleiere prøvde å legge inn veneflon uten at de klarte det, så til sammen ble han ble stukket 8-9 ganger. Til slutt sa jeg at de skulle stoppe og tilkalle en anestesi sykepleier, og hun klarte det på første forsøk. Årene hans er tydelige, men de er rulleårer og de har blitt sprø av tidligere cellegiftbehandling. Den siste sykepleieren som prøvde seg sa at Terskelen for å tilkalle anestesisykepleier har blitt veldig høyt da de har fått beskjed om å prøve mest mulig selv Ikke vet jeg hvorfor det er sånn, men det er kanskje snakke om bemanning eller økonomi? Anonymkode: d2135...f89
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 Det kan være at anestesisykepleierne har travle tider på sykehuset deres, ja. Det varierer nok litt fra sted til sted. På avdelingen der jeg er pasient stikker sykepleierene veldig mye og jeg tror egentlig de er like gode som anestesisykepleierne. Det kan ha vært tilfeldig også at anestesisykepleieren greide det på første forsøk. Man må nok ha litt flaks også, når man stikker i "vanskelige" årer. 8-9 ganger, det var mye da. Han har min sympati. Det er ikke aktuelt med VAP, regner jeg med? Anonymkode: 9e750...9e7 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 Hvorfor ikke tilkalle en lege? Det finnes ingen grense. Det hadde vært utrolig rart å lage en regel med et bestemt antall stikk. Hva skulle det vært godt for? Om en sykepleier får 3 stikk-forsøk uten å lykkes er det jo bare på tilkalle en ny sykepleier som også får 3 stikk-forsøk. Og sånn kunne man hatt det gående. En regel for et bestemt antall ville vært meningsløst. Sykepleiere burde selv vite når noe ikke lar seg gjøre og tilkalle en lege. De gjør jo det på andre områder. Kommer det inn en pasient med avkuttet fot så tilkaller de jo lege. Helt uten at det finnes en bestemt regel for det. Anonymkode: aefd7...e74
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor ikke tilkalle en lege? Det finnes ingen grense. Det hadde vært utrolig rart å lage en regel med et bestemt antall stikk. Hva skulle det vært godt for? Om en sykepleier får 3 stikk-forsøk uten å lykkes er det jo bare på tilkalle en ny sykepleier som også får 3 stikk-forsøk. Og sånn kunne man hatt det gående. En regel for et bestemt antall ville vært meningsløst. Sykepleiere burde selv vite når noe ikke lar seg gjøre og tilkalle en lege. De gjør jo det på andre områder. Kommer det inn en pasient med avkuttet fot så tilkaller de jo lege. Helt uten at det finnes en bestemt regel for det. Anonymkode: aefd7...e74 Lege? De setter bel ekstremt sjeldent venflon, er sykepleier jobb, men anestesisykepleiere gjør det flere ganger daglig. Kjenner noen som har så vanskelige årer at han får anestesisykepleiere ved første forsøk. Anonymkode: 7c141...02d 19
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke tilkalle en lege? Det finnes ingen grense. Det hadde vært utrolig rart å lage en regel med et bestemt antall stikk. Hva skulle det vært godt for? Om en sykepleier får 3 stikk-forsøk uten å lykkes er det jo bare på tilkalle en ny sykepleier som også får 3 stikk-forsøk. Og sånn kunne man hatt det gående. En regel for et bestemt antall ville vært meningsløst. Sykepleiere burde selv vite når noe ikke lar seg gjøre og tilkalle en lege. De gjør jo det på andre områder. Kommer det inn en pasient med avkuttet fot så tilkaller de jo lege. Helt uten at det finnes en bestemt regel for det. Anonymkode: aefd7...e74 Herre Kristus. Hele helsesystemet hadde kollapset om leger skulle bli tilkalt for å gjøre noen stikk. Og generelt sett er sykepleiere bedre til å stikke enn leger, siden det er blant deres daglige arbeidsoppgaver. Akuttbehandling av avkuttede lem, er ikke det samme som å ta en blodprøve. Anonymkode: fb3ec...735 11 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Her for tre netter siden prøvde to drevne sykepleie et par ganger hver på meg, før de tilkalte en anestesisykepleier. Han klarte det på andre forsøk. Anonymkode: ec2cb...f36
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Det spørs litt hvor travel anestesisykepleieren er og hvor mye det haster. Om alle anestesisykepleierne står med anestesi og pasienten absolutt skulle hatt en veneflon forsøker man jo til man treffer. Ringe lege ja.. må i såfall være en anestesilege, andre leger kan vel knapt oppned på en veneflon. Anonymkode: b1ea1...57e 9 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 Sist jeg var innlagt prøvde de 3 ganger på legevakta men ga opp, så de prøvde da jeg kom inn på sykehuset istedet, 3 ulike sykepleiere 3-4 ganger hver. Aldri hatt problemer tidligere. da ble jeg sendt ned til anestesi som gjorde det på første forsøk 🤷🏼♀️ Anonymkode: 436fe...a90
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 Skulle ta blodprøve en gang og ble forsøkt 3 ganger før prøven ble tatt fra hånden i stedet, men det var ubehagelig. Gangen etter det ble det forsøkt flere ganger da og og fikk da inn en ny ansatt som klarte det på første forsøk. Anonymkode: 8b776...b5c
Minitroll Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 Jeg personlig ville ikke forsøkt 8 ganger. men det hender at anestesisykepleier er travel eller veldig streng. De liker at vi har gjort ett-to forsøk. Men om pasient er kjent for oss og vi vet at vedkommende har dårlig perifer tilgang er det litt dumt å potensielt ødelegge ved å stikke mye på steder hvor en svært kompetent person vil klare å treffe. 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjærasten har en kronisk sykdom og er ofte på sykehuset for å ta blodprøver eller få lagt inn veneflon. I går var jeg med han og så på at tre sykepleiere prøvde å legge inn veneflon uten at de klarte det, så til sammen ble han ble stukket 8-9 ganger. Til slutt sa jeg at de skulle stoppe og tilkalle en anestesi sykepleier, og hun klarte det på første forsøk. Årene hans er tydelige, men de er rulleårer og de har blitt sprø av tidligere cellegiftbehandling. Den siste sykepleieren som prøvde seg sa at Terskelen for å tilkalle anestesisykepleier har blitt veldig høyt da de har fått beskjed om å prøve mest mulig selv Ikke vet jeg hvorfor det er sånn, men det er kanskje snakke om bemanning eller økonomi? Anonymkode: d2135...f89 Opplever det samme med min mor. Armen er ødelagt etter cellegift. Også svært vanskelig andre plasser. Blodprøver tas kun med sommerfugl og kun enkelte ansatte på legekontoret som «kan» hennes årer. Ellers så tar hun blodprøver på poliklinikken på sykehuset. Der klarer de det 9 av 10 ganger på første forsøk. I vår hadde de 8 forsøk med veneflon, lege ble tilkalt og hun fikk anestesilege med ultralyd. Og beskjed om fra overlege at det skal hun ha hver gang hun skal legge inn noe. Så vi sier fra nå. Nå sist kom det likevel en sykepleier «for hun gjorde jo dette hver dag». Min mor sa bare nei, beskjeden fra overlege var jo klar. Anestesi kom med ultralyd, klarte likevel å sprekke blodåre. Hun ville ikke prøve igjen, og tilkalte en hun mente var bedre. Da gikk det. Anonymkode: 0f81c...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 På meg har de prøvd tre ganger og så tilkalt anestesisykepleier med ultralyd. Sykepleierne sa til meg da, på Bærum sykehus - at det er normalen. Siden man ikke skal stikke og stikke i en person, det er tross alt ubehagelig og for mange vondt. Går det ikke på tre ganger så skal det som regel ganske mye til for å få treff. Anonymkode: e79f4...c89 1 1
Eva-Lena Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 (endret) Jeg har rullende blodårer som også gjemmer seg, derfor vanskelig å finne blodårene mine. Éi dame på legekontoret treffer på første forsøk uten nok tull. Blodårene mine er så vanskelige at jeg får ikke lov å være blodgiver og det er synd for jeg har blodtype de gjerne vil ha. Jeg skulle ha veneflon i begge hendene før en operasjon. Sykepleier stakk, stakk, stakk og klarte ikke finne en eneste blodåre. Fy fader så vondt det ble og da sa jeg stopp. Legg inn de veneflonene når jeg er i narkose. Det kunne de dessverre ikke gjør Da ringte de etter noen fra operasjonsavdelingen og det møtte opp 2 stk. De ga meg lystgass og brukte en liten dings som viste tydelig hvor blodårene mine er og de traff på første forsøk. På maks 5 min var begge veneflonene ferdige. Når vi allikevel snakker om stikk. Det verste jeg har vært med på var å skulle få spinalbedøvelse før en operasjon. Her måtte alle bare gi opp til slutt da ingen klarte å treffe i ryggen. De stakk bare 9 ganger og fy pokker så vondt det ble til slutt. Jeg fikk klare meg med narkose 😂 Endret 15. september 2023 av Eva-Lena 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke tilkalle en lege? Det finnes ingen grense. Det hadde vært utrolig rart å lage en regel med et bestemt antall stikk. Hva skulle det vært godt for? Om en sykepleier får 3 stikk-forsøk uten å lykkes er det jo bare på tilkalle en ny sykepleier som også får 3 stikk-forsøk. Og sånn kunne man hatt det gående. En regel for et bestemt antall ville vært meningsløst. Sykepleiere burde selv vite når noe ikke lar seg gjøre og tilkalle en lege. De gjør jo det på andre områder. Kommer det inn en pasient med avkuttet fot så tilkaller de jo lege. Helt uten at det finnes en bestemt regel for det. Anonymkode: aefd7...e74 Legene (uten om anestesi) pleier vel ikke være spesielt gode på det? Hadde heller tilkalt en erfaren sykepleier. Anonymkode: 46047...5ea 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjærasten har en kronisk sykdom og er ofte på sykehuset for å ta blodprøver eller få lagt inn veneflon. I går var jeg med han og så på at tre sykepleiere prøvde å legge inn veneflon uten at de klarte det, så til sammen ble han ble stukket 8-9 ganger. Til slutt sa jeg at de skulle stoppe og tilkalle en anestesi sykepleier, og hun klarte det på første forsøk. Årene hans er tydelige, men de er rulleårer og de har blitt sprø av tidligere cellegiftbehandling. Den siste sykepleieren som prøvde seg sa at Terskelen for å tilkalle anestesisykepleier har blitt veldig høyt da de har fått beskjed om å prøve mest mulig selv Ikke vet jeg hvorfor det er sånn, men det er kanskje snakke om bemanning eller økonomi? Anonymkode: d2135...f89 Jeg jobber på sykehus som radiograf på CT. Vi har masse pasienter til CT vi må sette venefloner på, de fleste skal ha CT kontrast. Og ja vi MÅ stikke mange ganger selv først, selv på de med dårlige årer med tidligere historikk på å bli stukket mye. Vi får som regel det til til slutt. Anestesi personell er veldig opptatte og må plusetlig bistå akutte situasjoner . De skal ikke missbrukes. Anestesi takker nei til å hjelpe oss ved mindre vi har forsøkt mange ganger selv og helst med flere radiografer. så slik er det. Mange må bli stukket mange ganger. Det er ubehaglig , men en nødvendig vonde Anonymkode: 5d65b...9d7 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 På voksne gjorde jeg det sånn at jeg prøvde tre ganger før jeg spurte en av de som er virkelig god, så prøver de gjerne et par ganger før anestesi ringes. Anonymkode: 557f3...704
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skulle ta blodprøve en gang og ble forsøkt 3 ganger før prøven ble tatt fra hånden i stedet, men det var ubehagelig. Gangen etter det ble det forsøkt flere ganger da og og fikk da inn en ny ansatt som klarte det på første forsøk. Anonymkode: 8b776...b5c Det er ganske standard å gå ned på oversiden av hånden for å ta blodprøve etter å ha prøvd på innsiden av albuen. Jeg er dyktig på blodprøver, men det skjer at jeg må ned på hånd, og jeg har aldri hørt at det er ubehagelig? Hva var ubehagelig ved det?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 Vikarsykepleier skrev (21 minutter siden): Det er ganske standard å gå ned på oversiden av hånden for å ta blodprøve etter å ha prøvd på innsiden av albuen. Jeg er dyktig på blodprøver, men det skjer at jeg må ned på hånd, og jeg har aldri hørt at det er ubehagelig? Hva var ubehagelig ved det? Jeg syntes ikke noe særlig om blodprøver generelt så er nok bare det. Ubehagelig med selve stikket, og ble veldig svimmel når prøven ble tatt fra hånden. Det kan være pga jeg ikke var vant til det. Anonymkode: 8b776...b5c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #19 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke tilkalle en lege? Det finnes ingen grense. Det hadde vært utrolig rart å lage en regel med et bestemt antall stikk. Hva skulle det vært godt for? Om en sykepleier får 3 stikk-forsøk uten å lykkes er det jo bare på tilkalle en ny sykepleier som også får 3 stikk-forsøk. Og sånn kunne man hatt det gående. En regel for et bestemt antall ville vært meningsløst. Sykepleiere burde selv vite når noe ikke lar seg gjøre og tilkalle en lege. De gjør jo det på andre områder. Kommer det inn en pasient med avkuttet fot så tilkaller de jo lege. Helt uten at det finnes en bestemt regel for det. Anonymkode: aefd7...e74 Det forferdelige er når dette skjer barn, og det gjør det. Å bli stukket er vondt for barn og at kunnskapen er så lav at de må stikke 10 ganger er faktisk ganske ille. Attpåtil leter de lenge med nåla inne. De burde trene på seg selv og stikke pasienter når de har oppnådd litt kompetanse. Anonymkode: 74a7e...46a 1 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 15. september 2023 #20 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syntes ikke noe særlig om blodprøver generelt så er nok bare det. Ubehagelig med selve stikket, og ble veldig svimmel når prøven ble tatt fra hånden. Det kan være pga jeg ikke var vant til det. Anonymkode: 8b776...b5c Ah, skjønner, takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå