AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Sønnen min går første året på vgs, og i dag skulle klassen besøke en skole i en annen kommune. Elevene hadde ansvar for å komme seg til denne skolen selv. I vår kommune er alt kollektivt gratis (prøvetilbud i kommunen). Han tenkte derfor ikke på å kjøpe billett på toget og ved kontroll på hjemveien ble han gebyrlagt nesten 1000 kr. Han er så lei seg at han er på gråten nå. (Til mitt forsvar visste jeg ikke at de skulle på skolebesøk i en annen kommune, ellers hadde jeg sagt noe). Det jeg lurer på: hvem har ansvar for å betale dette? Han selv? Oss foreldre? Burde skolen tatt ansvar for transport? Er det greit eller ugreit å pålegge elevene en ekstrakostnad som en togbillett koster? Anonymkode: c9609...7bf 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 15. september 2023 Dere som foreldre tar boten. Og så snakker dere med sønnen og forteller at slikt skjer i livet, og det er ingenting å gå helt i kjelleren for. Anonymkode: c19ca...69b 101 2 18
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 Ring å få den slettet, si det du sier her. Jeg ttor det hår fint. Anonymkode: 3d523...d82 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 Hvis du ikke har lært poden å løse billett på toget betaler du. (Hadde du vist ham hvordan og dette var med vilje burde han fått konsekvensen selv. ) Skolen har ikke nke med dette å gjøre. Anonymkode: 1a682...3f8 13 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Jeg derimot hadde bedt ham betale i hvert fall halve bota selv. Hvis han tenker at mamma og pappa alltid ordner opp, hvordan skal han lære å bli selvstendig? Anonymkode: bb9ba...928 4
Gjest takinova Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Gratisprinsippet i norsk skole gjelder også i videregående opplæring.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ring å få den slettet, si det du sier her. Jeg ttor det hår fint. Anonymkode: 3d523...d82 Ringe togselskapet mener du? Anonymkode: c9609...7bf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke har lært poden å løse billett på toget betaler du. (Hadde du vist ham hvordan og dette var med vilje burde han fått konsekvensen selv. ) Skolen har ikke nke med dette å gjøre. Anonymkode: 1a682...3f8 Selvfølgelig vet han hvordan å kjøpe billett! Det er ikke poenget. Anonymkode: c9609...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 takinova skrev (1 minutt siden): Gratisprinsippet i norsk skole gjelder også i videregående opplæring. Var det jeg også trodde🙃 Anonymkode: c9609...7bf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ring å få den slettet, si det du sier her. Jeg ttor det hår fint. Anonymkode: 3d523...d82 😄 TS jeg ville betalt boten for ham og sagt at det går bra denne gang og han trenger ikke være lei seg vi har alle gått på en kollektiv-smell i vårt liv, men at fra nå av er det hans ansvar å huske å kjøpe billett når han skal ut av kommunen. Si at han kan si ifra neste gang det er tur i skoletiden så kan han få penger til billett. På vgs er vel ikke skolen ansvarlig for alt mulig. Anonymkode: 8c881...564 10 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 Det er selvsagt guttens ansvar, og dere må betale. Selv om det er gratis kollektivt, så må han vel «kjøpe» en gratis billett i appen? Altså han må ha noe å vise til. Anonymkode: 7370b...4b9 7 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 Du må snakke med han om å snike på bussen. Anonymkode: 0366d...84d 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var det jeg også trodde🙃 Anonymkode: c9609...7bf Du kan i så fall ikke kreve skolen å betale mer enn det en billett ville kostet. Hvis en billett ville kostet f.eks. 100 kroner og boten er på 1000 kroner, må du fortsatt betale 900 kroner selv. Anonymkode: 108fd...d23 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Hva med alle de andre i klassen? Fikk de også bot? Eller hadde de billett? Anonymkode: 90280...2ad 16 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 Hvis du bor i samme kommune som meg (er vel ikke så mange med gratis buss…) så har det jo vært grundig informert om i mange forskjellige kanaler at man må ha gyldig billett (bestilt via kommunens hjemmeside). Mine barn som går på barneskolen, og deres venner har fått dette med seg, så det er jo litt spesielt at ikke din gutt har snakket med noen i løpet av månedene dette har fungert, som har forklart ham hvordan det fungerer. Uansett, det er hans ansvar å ha gyldig billett, og skolen har jo ikke pålagt dere noen kostnad - hadde han bestilt billett sånn som han skulle, hadde det jo vært gratis. Jeg syns ikke det er urimelig at han betaler boten selv, hvis han kan, siden det er hans ansvar. Det ikke er spesielt vanskelig å finne ut hvordan gratis kollektiv fungerer i praksis - et raskt googlesøk eller snakke med noen som har brukt det før (må jo være mange i klassen hans som kan det?) istedenfor å bare anta at han ikke trenger billett er ikke for mye forlangt. Anonymkode: 261ea...ae6 12 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 Strengt talt er det skolen hans som skulle stått for billetten når de er reise i regi av skolen. Men det betyr ikke at det er greit å bare gå på toget og la skolen ta boten. En på 16/17 burde dessuten vite at selv om en ting er gratis ett sted er det ikke det over alt og sjekket dette før han gikk på toget. Så her synes jeg du bør ta boten og så skrevet en mail til rektor hvor du tar opp at de plikter å skaffe billett ved slike turer. Etter det er bare å vente på hvordan de sender ballen videre og se om de faktisk tar det til seg og dekker boten. Anonymkode: dcd3a...179 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 Hvis toget er gratis i din kommune så er det vel gratis for veldig mange av elevene som dro sammen? Da hadde det vel vært naturlig for læreren å si noe? Og det at man plutselig må betale er det vel naturlig at en gjeng som er sammen snakker om når man reiser sammen, så bestiller man billettene samtidig. Hvor var sønnen din når de andre betalte og minnet hverandre på det? Synes det er veldig merkelig at sønnen din ikke fikk med seg at han skulle betale. Og jeg synes det er rart at læreren ikke sa noe om at elevene måtte huske på det. Det er synd sønnen din ikke tenkte på det selv, men sånt skjer. Anonymkode: 33fbd...b10 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg lurer på: hvem har ansvar for å betale dette? Han selv? Oss foreldre? Burde skolen tatt ansvar for transport? Er det greit eller ugreit å pålegge elevene en ekstrakostnad som en togbillett koster? Du som foreldre tar boten. Sønnen din tar dette som en lærepenge. Om det var valgfritt å besøke skolen på noe vis er det ikke skolen sitt ansvar. Videregående er ikke grunnskole derav ikke gratis. Anonymkode: 08cb7...3aa 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #19 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er selvsagt guttens ansvar, og dere må betale. Selv om det er gratis kollektivt, så må han vel «kjøpe» en gratis billett i appen? Altså han må ha noe å vise til. Anonymkode: 7370b...4b9 Det har han, en 30-dagers gratisbillett som oppdateres månedlig. TS Anonymkode: c9609...7bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #20 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva med alle de andre i klassen? Fikk de også bot? Eller hadde de billett? Anonymkode: 90280...2ad Godt spørsmål, skal høre med han. TS Anonymkode: c9609...7bf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå