Gå til innhold

Fakturagebyr på eFaktura?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ser det har kommet nye regler fra 1. januar 2023 som sikrer at det ikke lenger skal være lov for aktører å tjene penger på faktura. Jeg har fått et gebyr på 50kr på en e-faktura, og synes rett og slett det er usmakelig. Jeg skal klage, av prinsipp. Men, det jeg også ser er at det på forhånd må stå opplyst at det tilkommer et fakturagebyr, i denne situasjonen står det at gebyr tilkommer, men ikke hva det faktisk koster i KR. Jeg vet jeg uansett har rett til å klage, da en faktura koster fra 3-6kr å sende på e-faktura. Men, siden prisen ikke er opplyst, kommer dette i mitt favør, og bør det nevnes i klagen? 

Anonymkode: 20c93...e29

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle dager. Hvem har sendt deg faktura med gebyr på 50kr for eFaktura?!?

(har ikke svar på spørsmålet ditt dessverre, men enig i at det var vilt)

Anonymkode: 53b63...5ba

Skrevet

Det høres ut som et parkeringsselskap.

Skrevet

Å klage på det gebyret er helt forståelig. Jeg hadde en lignende opplevelse med uklare fakturagebyrer en gang. Det kan være lurt å nevne at prisen ikke var opplyst på forhånd i klagen din. Det viser at du har rettferdige grunner for å protestere. 💪 Lykke til med klagen, du har min støtte! 🌟

Anonymkode: 1844a...827

Skrevet

Så hvorfor har legen lov å sende faktura med 70 kroner for fakturagebyr? 

Anonymkode: 81236...6bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så hvorfor har legen lov å sende faktura med 70 kroner for fakturagebyr? 

De har ikke lov til å tjene på det. Det er vel dessuten ikke legen, men faktureringsselskapet som gjør det.

De er bedt om å legge fram dokumentasjon på sine faktiske utgifter av forbrukertilsynet, så det er under vurdering. 

Anonymkode: ca4d7...3ff

Skrevet

For meg ligger det en jobb bak det å sende pristilbud, gjøre regnskap og lage faktura. Denne faktura kostnaden går på kosten av programmet som brukes for å levere disse dokumentene, og tiden brukt på å sette opp din faktura. Lett å forsvare når timekosten min f.eks Er 1100kr timen. 

Anonymkode: dbd08...ff8

Skrevet

Jeg fikk akkurat en faktura fra parkeringsselskap. Jeg har kamerabetaling aktivert for at den skal automatisk trekke for parkering, noe som i dette tilfellet ikke ble gjort. Da fikk jeg 20 for parkeringen og 50 for fakturagebyr på efaktura. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har ikke lov til å tjene på det. Det er vel dessuten ikke legen, men faktureringsselskapet som gjør det.

De er bedt om å legge fram dokumentasjon på sine faktiske utgifter av forbrukertilsynet, så det er under vurdering. 

Anonymkode: ca4d7...3ff

Har faktureringsselskapet lov til det da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...