Gå til innhold

Kraftig soppinfeksjon. Fluconazol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått kraftig soppinfeksjon i underlivet. Er ikke plaget hele dagen, men klør og svie innimellom. Fikk resept på en tablett som heter  Fluconazol. 
men så har jeg veldig angst for nye medisiner. Bivirkninger. Hater å ta nye ting. Andre som har brukt den? Funker den? Fikk du bivirkning? Er bare en tablett jeg skal ta. 

går soppinfeksjon over av seg selv? Kan jeg prøvd canesten først og se? Jeg har aldri hatt det før😅

Anonymkode: 5a154...dce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alltid canesten fungerer, men det er jo førstegangsvalget når det kommer til behandling. Det er fordi det virker lokalt, mens tablett virker på hele systemet.

Det er generelt lite bivirkninger av fluconazole, spesielt med tanke på at dette er en engangsbehandling. 

Anonymkode: cc3a8...e24

Skrevet

Jeg blir litt kvalm, men det går over. 
Sopp kan gå over av seg selv, tar litt tid. 

Anonymkode: f2bd3...b6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har fått kraftig soppinfeksjon i underlivet. Er ikke plaget hele dagen, men klør og svie innimellom. Fikk resept på en tablett som heter  Fluconazol. 
men så har jeg veldig angst for nye medisiner. Bivirkninger. Hater å ta nye ting. Andre som har brukt den? Funker den? Fikk du bivirkning? Er bare en tablett jeg skal ta. 

går soppinfeksjon over av seg selv? Kan jeg prøvd canesten først og se? Jeg har aldri hatt det før😅

Sopp kan gå over av seg selv, men det er ofte mye ubehag knyttet opp mot sopp så det er greit å behandle for symptomlindring. Husk uansett å alltid fullføre kuren du har startet på, selv etter at du føler deg bedre. Dette for å unngå oppbluss.

Det forskes forøvrig på resistens mot fluconazole, så det anbefales å bruke det i minst mulig grad. Sopp utvikler seg til å kunne overleve behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alltid canesten fungerer, men det er jo førstegangsvalget når det kommer til behandling. Det er fordi det virker lokalt, mens tablett virker på hele systemet.

Det er generelt lite bivirkninger av fluconazole, spesielt med tanke på at dette er en engangsbehandling. 

Ok, så jeg kan egentlig prøve canesten først da? Og ta tablett om det ikke funker? Funker canesten på kraftig soppinfeksjon? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, så jeg kan egentlig prøve canesten først da? Og ta tablett om det ikke funker? Funker canesten på kraftig soppinfeksjon? 

Ta tabletten, den er ikke farlig og da blir du kvitt soppen mye fortere. Canesten kan skade slimhinnene på sikt. 

Anonymkode: 69a96...629

Skrevet

Jeg har dessverre hatt bruk for det flere ganger, men har aldri fått noen bivirkninger.

Anonymkode: 59bf3...1dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta tabletten, den er ikke farlig og da blir du kvitt soppen mye fortere. Canesten kan skade slimhinnene på sikt. 

Anonymkode: 69a96...629

Ja jeg må gjør det:) de bivirkningene som står der, er det for de som bruker flere dager eller større dose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har dessverre hatt bruk for det flere ganger, men har aldri fått noen bivirkninger.

Anonymkode: 59bf3...1dc

Åh så kjedelig.. bra du ikke fikk bivirkninger ☺️

Skrevet

Har tatt det, fikk ingen bivirkninger.

Anonymkode: 297d0...0fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har tatt det, fikk ingen bivirkninger.

Tok du en tablett?:) 

Skrevet

Jeg ville prøvd canesten først - men jeg har aldri vært hos legen med dette. Har egentlig bare selvdiagnostisert meg selv når det har dukket opp (som neppe er optimalt)  men jeg har iallefall hatt veldig god effekt av canesten. Trodde tabletten var for de som var hardere eller mer kronisk plaget.

Er selv i samme situasjon og startet på en kur igår (canesten). Klødde som et helvete igår, og det er allerede nesten borte idag. 

Anonymkode: a7583...2e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville prøvd canesten først - men jeg har aldri vært hos legen med dette. Har egentlig bare selvdiagnostisert meg selv når det har dukket opp (som neppe er optimalt)  men jeg har iallefall hatt veldig god effekt av canesten. Trodde tabletten var for de som var hardere eller mer kronisk plaget.

Er selv i samme situasjon og startet på en kur igår (canesten). Klødde som et helvete igår, og det er allerede nesten borte idag. 

Jeg var hos gynekolog. Tok ingen prøve. Hun sa bare det var kraftig infeksjon. Men burde det ikke klødd hele tiden? Jeg klør bare litt av og til, men er hoven, og mye utflod😳 tror jeg prøver canesten først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tok du en tablett?:) 

Jeg tok én kapsel, ja.

Skrevet

Jo lenger du drøyer med å ta tabletten jo mer stress får bygge seg opp i kroppen og jo værre vil det føles for deg å ta en ny medisin. Og jo mer vil du grue deg neste gang og så videre. Hopp i det, bare ta den. Ikke tenk. Opplev at det gikk fint. Gru deg mindre neste gang.

Anonymkode: 37bce...ef8

Skrevet

Husk at de er pliktige til å oppgi alle rapporterte bivirkninger i pakningsvedlegget. Det er ikke dermed sagt at du får alle disse.

Skrevet

Man kan faktisk kjøpe dette reseptfritt nå, så vet du det til neste gang. Det kalles da diflucan, men virkestoffet fluconazol er akkurat det samme. 

Jeg har brukt det mange ganger og har aldri merket noen ting. Bare ta pillen og få det overstått.

Anonymkode: 28d4c...dd1

Skrevet

Canesten er også et legemiddel, som kan ha bivirkninger. Som alle andre legemidler.

Jeg ville definitivt gjort som gynekologen anbefalte.

Anonymkode: 1c1aa...ae5

Skrevet

Har prøvd fuconazol og har ikke fått noen bivirkninger. Den gjorde derimot ikke noe mot soppinfeksjonen. 

Anonymkode: 6e310...7e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg var hos gynekolog. Tok ingen prøve. Hun sa bare det var kraftig infeksjon. Men burde det ikke klødd hele tiden? Jeg klør bare litt av og til, men er hoven, og mye utflod😳 tror jeg prøver canesten først. 

Det er nok en diagnose som er ganske grei å stille klinisk, det er jo veldig vanlig å ha. Det høres veldig kjent ut for å si det sånn. Jeg klør heller ikke kronisk, det blusser liksom skikkelig opp når jeg kommer borti. Når jeg tørker meg, smører meg eller setter meg over noe. Og fyy fader som det klør når det først er i gang 😵‍💫

Husk å følge pakningsvedlegget, hvis du stopper for tidlig kan det komme tilbake igjen, og det er sånn det kan bli resistent. Jeg klør vanligvis ikke lenger etter ca to dager, men smører iallefall en uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...