AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Han er alkoholiker og har bare blitt verre og verre den siste tiden. Nå føler jeg han drikker hele tiden. Det går sterkt inn på meg med drikkingen, og han har ikke kontakt med noen fra familien lengre nesten. Vi er en liten familie, så føler det er stygt å gjøre det, men jeg blir så lei meg av at han holder på slik. Kan man true med at om han ikke får hjelp så kan vi ikke ha kontakt mer? Anonymkode: 93e14...2ff
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 Du trenger ikke å true med å kutte kontakt med han, men derimot vær klar og tydelig i din beskjed. Og gjennomfør det. Si eller skriv noe ala sånn. «Det er tungt for meg å se at du har det så vanskelig, at du må ty til alkoholen. Jeg ser en forverrelse, og takler det svært dårlig som søster. Dermed har jeg tatt et valg om å trekke meg unna. Men vit at jeg er her, når du er klar for å ta i mot hjelp» Anonymkode: d6874...24c 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 Du kan true med hva du vil, det er ingen som tvinger deg til å ha kontakt med han. Men du kan ikke forvente at han søker hjelp av den grunn. Anonymkode: 6cc49...29d 1
Gjest Hoia Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 Du kan bryte med hvem du vil. Det er ingen som er forpliktet til å være i en setting til ugagn for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Hadde sagt at du blir nødt til å ta avstand når han holder på slik fordi det går innpå deg. Anonymkode: 47a5d...753
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Kommer ingen vei med å true. Bare vær klar og tydelig på hva det gjør med deg, å at du trenger å ta avstand fra det hele. Anonymkode: a26ce...f95
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Hvorfor? Tenker du han da skal be om hjelp? Det gjør han ikke. Så ville ikke ha dumpet han, men iallefall begrense kontakten om han plager deg i fylla. Nr1 er å sette grenser for hva som er ok kontakt å ikke. Feks ringer han deg i fylla med svada. Da kan du ha en tydelig regel på at han ikke får lov å fylle ringe deg og at du da kommer til å legge på. 2 skal han møte onkelbarn så skal han være edru. Osv. Har vokst opp med alkoholisert far. Og ville ikke kutte han ut. Men han var særdeles utrivelig når han var ruspåvirket. Så jeg sa fra at slikt sitter jeg ikke å hører på da går jeg. Min bror begynte også. Så der har jeg også satt grenser. Ringer han aldri etter kl 18 feks. Og jeg går når han ikke er hyggelig. Han mener sitt konsum ikke påvirker andre. Så har jeg fortalt han i klartekst hvordan det påvirker andre, og hvorfor han bør slutte. Så han kan få sitte å nekte så mye han vil, men innerst inne vet han at jeg har rett. Jeg sa han kom til å bli skilt feks. Under ett år var han skilt. Så selv om han skyldte det på dama, så turte han ikke si så mye om det med meg i nærheten. For han visste jeg visste. De lager seg noen livsløgner. Og de nermeste kan sette en nål i de ballongene der. Men han kommer ikke til å søke hjelp før han skjønner han trenger det selv Anonymkode: 3258d...8f8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Nei, ikke kom med trusler. Det er stygt å true andre mennesker og det kommer bare til å skade relasjonen deres enda mer. Hvis du ikke orker drikkingen hans, så sier du heller ifra om det, men at han er velkommen til å ta kontakt med deg når som helst dersom han faktisk vil ha hjelp for å slutte å drikke. Anonymkode: b9f7b...cdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå