Gå til innhold

Bøker om god oppførsel for skolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva som  har skjedd førsteklassingen min men hun snakker som en kjempetøff tenåring med litt sånn "mean girl" trekk. Det har vært et krevende år med alvorlig sykdom og samlivsbrudd så kanskje det er reaksjon på dette, kanskje det er påvirkning fra skolen. Uansett, er det noen her som har tips til bøker vi kan lese sammen som ville vært en fin start for samtale om oppførsel, væremåte m.m.?

Anonymkode: 644d8...b42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker dere om dette hjemme? 

Har du snakket med henne om hennes folder rundt sykdom og samliv?

Skrevet
6 minutter siden, Sofakona said:

Snakker dere om dette hjemme? 

Har du snakket med henne om hennes folder rundt sykdom og samliv?

Ja, men kanskje ikke nok? Hun mistet virkelig fotfeste da det sto på som verst.  Føles som jeg mista mannen min, datter og helsa mi samtidig. Gudene vet hvor fælt hun må ha hatt det.

Skrevet

Jeg vil tro at det finnes masse bøker for barn i den alderen som handler om følelser. Eller om det å dele og være snille med hverandre, eller om hvordan man gjør ting generelt. 

For min del kunne man brukt alt mulig. 
Jeg tipper både "Elefant og Gisse" og "Ludde" som vel førsteklassingen nesten kan lese selv, kan være fine samtalestartere. 
Både for hvordan man behandler hverandre, og for hvordan man snakker til hverandre. 

Ludde og orkesteret, f.eks. handler om inkludering, om du tenker på det sånn. 
"Ludde" handler jo om riktig oppførsel i form av "hvordan kle på seg, og hvordan spise pent." 

Hvor mye samtalestarter trenger du egentlig? 

For øvrig finnes det sikkert bøker om skilsmisser også. Som kan brukes til å starte samtaler med barn som har foreldre som har skilt seg. Bare spør en bibliotekar på biblioteket, så får du sikkert masse hjelp. 

Anonymkode: 44e8d...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du snakker om helse..vet hun om din helse? Snakker du med henne om hvordan du har det? Snakker dere om hvorfor dere gikk fra hverandre. Dere kan jo prøve bøker, men jeg tror dere må sette dere ned å snakke sammen...dette er nok mye følelser etc for en på 6 år. 

Kan det være at hun plutselig følte at hun måtte bli den voksne i familien? At hun måtte ta vare på deg? 

Skrevet
4 minutter siden, Sofakona said:

Du snakker om helse..vet hun om din helse? Snakker du med henne om hvordan du har det? Snakker dere om hvorfor dere gikk fra hverandre. Dere kan jo prøve bøker, men jeg tror dere må sette dere ned å snakke sammen...dette er nok mye følelser etc for en på 6 år. 

Kan det være at hun plutselig følte at hun måtte bli den voksne i familien? At hun måtte ta vare på deg? 

Det håper jeg da virkelig ikke hun føler! Men har reagert på at det virker som hun tror hun må passe på pappaen sin. Jeg var ikke lenge på sykehus, men har blitt redusert svært lenge etter (kronisk fatigue). Jeg skal prøve å snakke med henne om dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det håper jeg da virkelig ikke hun føler! Men har reagert på at det virker som hun tror hun må passe på pappaen sin. Jeg var ikke lenge på sykehus, men har blitt redusert svært lenge etter (kronisk fatigue). Jeg skal prøve å snakke med henne om dette.

Gjør det. Barn er så mye smartere en vi tror og de tar til seg ting vi ikke tror. Jeg sliter med kronisk sykdom og min datter på 5 kan plutselig si...jeg bærer jeg mamma så du ikke får kramper i ryggen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...