AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Lurer inderlig da jeg har ei som er godt tilknyttet til bestemoren sin. Uheldigvis så vil denne bestemoren dø av sykdom om kort tid, og vil gjerne skrive et brev til dattera mi når hun fyller 14 år og skal konfirmeres. Noen tanker? Og hva tenker dere om begravelsen? Greit å ta henne med på det, eller er det for voldsomt? Anonymkode: e2cb6...0a9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 Hun vil nok huske lite, men la bestemoren skrive et brev hvis hun vil. For all del ta barnet med på begravelsen. Det er viktig for henne her og nå uavhengig om hun husker det seinere. Snakk om døden. Les bøker. Se på bilder av bestemor osv. Svar på spørsmål. Anonymkode: ec17f...986 2
Arkana Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 (endret) Et brev synes jeg høres veldig koselig ut. Min bestefar døde da jeg var 4, men jeg har likevel massevis av minner fra tiden med ham selv om jeg var så liten og hadde blitt kjempeglad for et slikt brev. Mine barn husker også mennesker de har hatt i livene sine bare mens de var få år gamle. Jeg tenker at en treåring kan være med på begravelsen hvis du tror hun får utbytte av det. Husk at det kan være overveldende med full kirke med sørgende mennesker og at hun kanskje ikke forstår hva som skjer. Snakk om begravelsen på forhånd og hva som skal skje og ha lav terskel for å gå ut om det er behov for det. Endret 15. september 2023 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 Det anbefales veldig at barn er med i begravelse til noen de var nære. Om mulig bør barnet også få se personen død. (Det høres kanskje makabert ut, men det er ofte det som skal til for at de skal forstå hva død betyr.) Det er i det minste det fagpersoner har anbefalt med. Men, nei, barnet kommer sannsynligvis ikke til å huske noe som helst fra så tidlig i livet. Men OM de husker noe, så handler det gjerne om ting som trigger følelser. Type lyd, lukt og sånt. Jeg tenker det sikkert er hyggelig med brev. Men det hadde kanskje vært like hyggelig med bilder eller film av dem sammen. Vi har snakket mye om besteforeldre og oldeforeldre barna var mye sammen med da de var små. Selv om de kanskje ikke husker dem så godt selv. Da ser vi på bilder og snakker om hva de gjorde sammen. Anonymkode: 38611...c6a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Det er veldig individuelt. Jeg har en venninne som har en mor som var ruset når hun var rundt tre år. Hun husker den tiden veldig godt fordi hun måtte være den voksne og ta vare på lillesøsteren sin når moren var bevisstløs. Jeg husker nesten ingenting og jeg mistet to besteforeldre (morfar og farfar) noen måneder før jeg ble fire. Jeg kan ikke huske at vi var sammen i det hele tatt. Jeg vet hvordan de ser ut fra bilder, men jeg har ingen minner av å være sammen med farfar for eksempel. Jeg vet at han var en del med meg, men jeg husker ikke det. Det eneste jeg husker fra den tiden var at jeg ble spurt om jeg gledet meg til å bli storesøster og den dagen lillebror ble født. Det er alt. Anonymkode: 7c538...247
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det anbefales veldig at barn er med i begravelse til noen de var nære. Om mulig bør barnet også få se personen død. (Det høres kanskje makabert ut, men det er ofte det som skal til for at de skal forstå hva død betyr.) Det er i det minste det fagpersoner har anbefalt med. Anonymkode: 38611...c6a Jeg har sett lillebroren min sitt lik. Det er ikke alltid det beste å ta med barn til å se de døde. Det er den eneste gangen jeg var med på noe slikt. Jeg har ikke orket å se det igjen. Anonymkode: 7c538...247 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Det er nesten umulig å svare på. Noen av oss husker svært godt fra 3 års alder, andre husker nada. Om dere er flinke til å bevare minnene om bestemoren, altså ofte minne henne på bestemor med bilde og minner, så er det enklere. Anonymkode: 70539...af2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 Jeg husker ting fra jeg var to år. For jeg husker at Mamma ammet lillebror. Hun vil huske. Spesielt hvis dere viser henne bilder aa bestemoren og forteller om henne. Anonymkode: ea5f6...622
Kaisada Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer inderlig da jeg har ei som er godt tilknyttet til bestemoren sin. Uheldigvis så vil denne bestemoren dø av sykdom om kort tid, og vil gjerne skrive et brev til dattera mi når hun fyller 14 år og skal konfirmeres. Noen tanker? Og hva tenker dere om begravelsen? Greit å ta henne med på det, eller er det for voldsomt? Anonymkode: e2cb6...0a9 fin tanke, men konfirmasjonen bør kanskje være datteren din sin dag og ikke blandes inn med en sorg over bestemor, som strengt tatt tilhører foreldre og andre voksne?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer inderlig da jeg har ei som er godt tilknyttet til bestemoren sin. Uheldigvis så vil denne bestemoren dø av sykdom om kort tid, og vil gjerne skrive et brev til dattera mi når hun fyller 14 år og skal konfirmeres. Noen tanker? Og hva tenker dere om begravelsen? Greit å ta henne med på det, eller er det for voldsomt? Anonymkode: e2cb6...0a9 Syns det er greit å ta henne med. Og så tror jeg godfølelsen barnet får av bestemor nå kommer til å bli husket. Små glimt kan komme tilbake. Sånn har jeg det iallfall. Husker ikke konkrete situasjoner, men følelsen av det, hvis du skjønner. Anonymkode: 70bae...e95
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 Helt umulig å si om hun vil huske eller ikke, og om hvorvid det er en god ide å ta henne med i begravelsen eller ikke. Jeg ville ikke tatt med 3 åringen i begravelse fordi de er for små til å forstå, og kan bli overveldet av situasjonen. Kanskje heller droppet kirken og fått være med på minnestund og senere på graven. Anonymkode: 8a615...7ac
Arkana Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 Kaisada skrev (33 minutter siden): fin tanke, men konfirmasjonen bør kanskje være datteren din sin dag og ikke blandes inn med en sorg over bestemor, som strengt tatt tilhører foreldre og andre voksne? Brevet skal jo ikke leses opp i selskapet. Jeg synes det er en veldig fin tanke med en hilsen fra bestemor på det som for mange ungdommer er en viktig dag. At noe er vemodig er ikke det samme som at det er trist. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå