Gå til innhold

Hvordan kan folket fortsette å stemme i korrupte Norge? Demokratiet er jo en bløff.

Concert

Anbefalte innlegg

Demokratiet er ikke demokratisk. Misforstå meg rett, demokrati er det mint ille av de styreformer vi har funnet på så langt. Men demokrati er ikke demokratisk. Selv om det høres rart ut, for hvorfor skulle ikke det at folk kan avgi sin stemme, har ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, demonstrasjonsfrihet, en lang rekke rettigheter, være demokratisk?

Fordi slik styreformen er lagt opp så er ikke systemet opptatt av å tilfredsstille folket, men makten. Det vil si, helt fra de minste, de som jobber "på gølvet", som rapporterer til sine sjefer, som rapporterer videre til kommune, der kommunepolitikere er opptatt av å tilfredsstille kravene til fylkesmannen (som nå heter statsforvalteren), der fylkespolitikerne er opptatt av å tilfredsstille kravene til staten, og staten er opptatt av å tilfredsstille kravene til Stortinget, og Stortinget er opptatt av å tilfredsstille kravene til regjeringen.

Sånn blir makten skjøvet vekk fra folket og oppover i systemet. Kommunepolitikerne burde vært opptatt av å tilfredsstille kravene til de som har gitt dem tilliten til å representere dem, befolkningen i kommunen. Fylkenes oppgave burde vært å se til at de forskjellige kommunene hadde de ressurser som trengtes for å tilfredsstille de oppgaver de utførte. Og statens oppgave burde vært å se til at fylkene kunne utføre de oppgaver de var pålagt å få utført. I enden er det folket som politikerne burde være opptatt av å tilfredsstille.

I stedet er politikerne opptatt av å bli gjenvalgt. Det er eneste gangen de er opptatt av folket. Det er for øvrig derfor de på toppen er opptatt av så store prosjekter som er til så lite nytte for folk flest, for å kunne peke på noe når det er stortingsvalg og kunne si, "se hva vi har fått til! stem på oss!". Slik håper de på å kunne bli gjenvalgt.

Men de burde i stedet ha vært opptatt av å se til at folk hadde de mest basale behov dekket. At folk hadde en levelig lønn, en lønn som kunne betale for billån, huslån, normale tilleggsutgifter, mat til familie, osv. At folk har jobber de kan gå til. At folk blir ansatt i jobber og har lover som sikrer dem trygge jobber.

Men alt dette merkes lite til når det fungerer og er på plass. Det er også slikt som er grått og kjedelig for politikerne, for det kan de ikke peke på ved valg og si, "se hva vi har fått til". Ingen merker det når alt fungerer som det skal. I stedet tenker mange da at, "alt jeg har har jeg skapt selv, har jeg fått til gjennom mitt eget arbeide". Så stemmer de for å bryte ned den velferd som har sikret mange disse mulighetene. Glemt er veiene fellesskapet har betalt for, kommunikasjonsmulighetene fellesskapet har bidratt til for at skal fungere, skolene som fellesskapet har vært med på å skape, sykehusene som fellesskapet har bidratt til for at vi alle skal være sikret hvis vi blir syke. I stedet tenker folk, "hvorfor skal jeg betale for de som blir syke? hvis jeg stemmer på de som vil senke skatten så får jeg beholdt mere av lønnen selv". Så blir de syke og så er det så mye dyrere å bli og å være syk.

I enden er ikke demokrati demokratisk. Hvor absurd det enn høres ut.

Men det er den minst ille styreformen vi har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunillapersson skrev (42 minutter siden):

Et av landene med minst korrupsjon i verden... hvor mye korrupsjon det er kan vi ikke vite. Mesteparten av korrupsjon kommer ikke i lyset husk det. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index#2020–2022

Korrupsjonen er lav i Norge, det vi fordi det viser alle offentlige og internasjonale tall. At det kan forekomme korrupsjon som ikke registeres er slik det er i alle land, da er det ingen grunn til å tro at Norge kommer dårligere ut samlet sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (6 minutter siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index#2020–2022

Korrupsjonen er lav i Norge, det vi fordi det viser alle offentlige og internasjonale tall. At det kan forekomme korrupsjon som ikke registeres er slik det er i alle land, da er det ingen grunn til å tro at Norge kommer dårligere ut samlet sett.

Ja jo... men noen land tenker jeg er flinkere på korrupsjon enn andre også. Det er jo mye latterlig dårlig forsøk på korrupsjon der ute😂Det kan spille en stor rolle. Selv om mye korrupsjon aldri kommer i lys er det mye som kommer i lys. Så det viser seg at ikke mye korrupsjon har kommet til lys i Norge. Det kan være et godt tegn ja! Men vi vet ikke hvor flinke dem er på dette spillet og flinke dem er på å holde korrupsjon i sjakk ut av lyset. Så det er jo egentlig bare tro i seg selv. Hva vet vi om det som er skjult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Concert skrev (På 15.9.2023 den 12.19):

Eneste demokratiet vi har er jo at man kan stemme på et parti, men etterpå fortsetter det korrupte spillet. Nordmenn lukker øyene, fordi de bor jo i "verdens beste land"!. Da skal man tie, være kuet...all informasjon som kommer i massemedia er jo sant. Media er jo styrt av staten i Norge.

I mange tiår har vi blitt lurt, tenk vi hadde ryggrad til å demonstrere i gatene. Opptøyer, se til Frankrike, der folk tør å sifra. Hva skal til for at Nordmenn sier fra? 

Hvorfor skal man gidde å betale inntektskatt når man ser hvordan pengene disponeres, mongstad fadesen kostet over 10 milliarder. https://www.tu.no/artikler/stoltenberg-forsvarer-mongstad-milliardene/225116

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/P403KJ/offentlig-sloesing-maa-tas-serioest

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/VPgen3/offentlig-forbruk-og-sloeseri-truer-den-norske-velferdsstaten

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/onPEoa/offentlig-sloesing-og-hoeyt-skattetrykk-svekker-skattemoralen

Vi kunne fortsatt i metervis med eksempel på sløsing av penger i det offentlige. Sløseriombudsmannen burde fått en fast stilling der han tok seg av dette, med god lønn på lik linje med våre korrupte politikere.

Det er ikke rart folket mister tillit når systemene er så svake i et så lite land. Her burde velferd, omsorg og helse være på topp også, noe det ikke er. Fordi alt handler om penger og budsjetter, mens milliardene sitter løst utenfor Norge. Der er det alltid penger som står klare til å brukes, mens en minstepensjonist må velge mellom oppvarming eller mat på vinteren i Verdens Beste Land.

Og hvor bringer det oss om halvparten dropper å betale inntektsskatt og slutter å stemme i protest? 1 stemme er nok til å vinne et valg, all den tid 1 er fler enn ingen. 

Kort sagt så må du ha et velfungerende alternativ om du vil forkaste det som er. Det slår deg kanskje ikke at det er et komplekst system med mange variabler? Eller skal det bare sytes og klages fra nok en som ikke eier begrep om annet en å kritisere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunillapersson skrev (4 minutter siden):

Ja jo... men noen land tenker jeg er flinkere på korrupsjon enn andre også. Det er jo mye latterlig dårlig forsøk på korrupsjon der ute😂Det kan spille en stor rolle. Selv om mye korrupsjon aldri kommer i lys er det mye som kommer i lys. Så det viser seg at ikke mye korrupsjon har kommet til lys i Norge. Det kan være et godt tegn ja! Men vi vet ikke hvor flinke dem er på dette spillet og flinke dem er på å holde korrupsjon i sjakk ut av lyset. Så det er jo egentlig bare tro i seg selv. Hva vet vi om det som er skjult?

Norge er et demokratisk land med rettstat og frie medier som er flinke på å holde makta ansvarlige, da er det ingen grunn til å tro at den skjulte korrupsjonen er noe høyere i Norge enn i våre demokratiske, europeiske naboland.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/15/2023 at 12:19 PM, Concert said:

(...)

I mange tiår har vi blitt lurt, tenk vi hadde ryggrad til å demonstrere i gatene. Opptøyer, se til Frankrike, der folk tør å sifra. Hva skal til for at Nordmenn sier fra? 

(...)

Sier i fra om hva? Hvor gode liv vi har her? Hvor bra det er at levestandarden øker og kriminaliteten synker? Hva er det vi har å klage på, egentlig?

Selvsagt kan ting bli enda bedre, men jeg er ekstremt takknemlig for bo i Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...