Gå til innhold

Store porer

Ellevill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

44 år, og er veldig godt fornøyd med Jane Iredale sin Smooth affair mattefying face primer. 

Anonymkode: b36bb...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er huden din ellers? Tørr, fet, sensitiv...annet? Porestørrelsen er i utgangspunktet bestemt av gener, men en god hudpleierutine vil kunne gjøre at de framstår som mindre synlige. Jeg har hatt god effekt av eksfolierende syrer og retinol, har mindre synlige porer nå i en alder av 53 enn jeg hadde for 10 år siden :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Roci said:

Jeg har hatt god effekt av eksfolierende syrer og retinol,

denne støttes. startet med dette i en alder av 29 og det gjorde utslag etter noen mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (32 minutter siden):

Hvordan er huden din ellers? Tørr, fet, sensitiv...annet? Porestørrelsen er i utgangspunktet bestemt av gener, men en god hudpleierutine vil kunne gjøre at de framstår som mindre synlige. Jeg har hatt god effekt av eksfolierende syrer og retinol, har mindre synlige porer nå i en alder av 53 enn jeg hadde for 10 år siden :) 

Har du eksempler på produkter?

Anonymkode: 65bfa...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du eksempler på produkter?

Anonymkode: 65bfa...7ff

Et veldig bra retinolprodukt å starte med, er f.eks. Exuviance Super Retinol Concentrate. Gode begynnerprodukter for syreeksfoliering er f.eks. The Ordinary Glycolic Acid Toning Solution 7% eller The Ordinary Lactic Acid 5% + HA. Lactic Acid (melkesyre) er noe mer skånsom enn glykolsyre, og passer fint dersom du har litt sensitiv hud. Du kan øke konsentrasjonen etter hvert, lactic acid finnes også i 10% konsentrasjon. 

Dersom du ikke er vant med å bruke aktive ingredienser, er det viktig at du tar en såkalt "patch test" ( test en liten mengde produkt på innsiden av armen for å se etter reaksjon).først, for å se om du tåler produktene. Dersom du ikke har fått en negativ reaksjon etter 48 timer, skal du trygt kunne bruke produktene i ansiktet.

Det neste er at huden må vennes gradvis til aktive ingredienser, da disse kan være irriterende for huden, spesielt dersom du går for hardt ut. Det holder f.eks. å påføre retinol 1 kveld i uka de første tre ukene, deretter kan du øke til 2 kvelder (ikke påfølgende) de neste 3 ukene osv. 

Egentlig bør du vente med å innføre syre til du vet at huden din tåler retinol, og du bør ikke bruke retinol og syre samme dag eller påfølgende dager i begynnelsen. Det holder også å eksfolere maks et par ganger i uka. 

Du kan også innføre syrer først, og vente med retinol dersom du heller vil det.

Vær obs på at huden kan få behov for mer fukt når du begynner med syrer og retinol, og husk solkrem på dagtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...