Gå til innhold

Dine handlevaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan handler du maten din? Litt hver dag, en gang i uka eller en gang i mnd? 

Har du fast handleliste eller skriver du nye hver gang du skal fylle på matlager? 

Anonymkode: c6861...38b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du fast handleliste eller skriver du nye hver gang du skal fylle på matlager? 

Oda en gang i uka. Ikke fast handleliste. Handler etter sesong, hvordan dagene ser ut kommende uke og lyst/behov.

Skrevet

Handler hovedsakelig en gang i uka, supplerer med brød og frukt en gang i løpet av uka. 

skriver ny liste hver gang, for det kommer an på hva vi skal ha til middag den kommende uke. 

opplever at vi sparer mye penger på dette, og ikke minst «hva skal vi ha til middag»-frustrasjon 

Skrevet

Handler stort sett på Oda, handler en gang der hver andre uke. Også er det småturer til Rema100/Kiwi/Meny/Xtra om jeg har glemt småting.

Har ikke fast liste, går etter hva det begynner å bli tomt av, samt "ukesmenyen" jeg har laget litt løst.  

Anonymkode: a7e14...ec6

Skrevet

Jeg har stort sett en stor bestilling på Meny ca annenhver uke, og en butikktur for påfyll av litt ferskvarer mellom leveringene. Jeg skriver handleliste fortløpende etter hvert som jeg går tom eller oppdager at jeg trenger noe, så den er ny for hver bestilling, men mye er jo nokså fast uansett.

Skrevet

Storhandler aldri

Anonymkode: d5758...dbc

Skrevet

Bor ved siden av butikken, så jeg tusler bortom når jeg ser jeg trenger noe. Har lite oppbevaringsplass hjemme, så utenom å kjøpe inn litt ekstra når det er gode tilbud, er det mest praktisk å handle ettersom behovet melder seg.

Anonymkode: e6916...591

Skrevet

Er på butikken 2-3 ganger i uken. Baserer middager på sparket ut fra tilgang på datovarer, tilstanden på grønt/fisk etc.

Ganske god til å unngå impulskjøp av dyre og usunne matvarer.

Anonymkode: 79951...bcb

• Liker 1
Skrevet

Handler det jeg trenger, når jeg trenger det. 
Er vel innom butikken 2-4 ganger i uka. 
Skriver aldri liste, men har ganske god kontroll på hva jeg har i skap/kjøleskap. 

Anonymkode: a69f3...ad9

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Handler 1 gang  i uka, skriver ny liste hver uke basert på hva vi har igjen og hva vi trenger. Er også i Sverige ca 2-3 ganger i året, har 2 frysere i kjelleren og ekstra kjøleskap. 

Skrevet

Prøver en gang i uka, men jeg må ofte innom andre dager i uka for det er alltid noe som blir glemt (typisk meg når jeg er stressa) eller kommer på noe mer m.

Skrevet

Handler hver 10.-14. dag, enten meny eller Kiwi. Skriver ned ting vi trenger underveis i uka, og går ut fra den og hva planen er for middager når jeg skal handle. Lager store porsjoner vi kan fryse/spise rester av, så lager mat halve uke og spiser rester halve. 

Går ut fra hva vi allerede har først som må spises opp og planlegger rundt det. 

Anonymkode: 4e119...bba

Skrevet

Handler 2 ganger i uken. Skal nå fremover prøve å handle 1 gang i uken. 

Går gjennom hva vi har i skap/skuffer, kjøleskap og fryser og skriver handleliste utifra det. Har lyst å bli mye flinkere til å bruke opp det vi allerede har liggende og bruke mindre penger på butikken. 

Skrevet

Storhandel en gang i måneden der jeg kjøper alt av tørrvarer, frysevarer,og husholdningsartikler.

Ukehandling av ferskvarer.

Har ikke faste handlelister, men har "inventarliste" på hva som vanligvis går av tørrvarer, frysevarer og husholdningsartikler i løpet av en måned, og etterfyller der det trengs.

Ukehandelens handlelister bestemmes av menyen for den kommende uken.

Anonymkode: f5eba...8a4

Skrevet

Storhandler i Sverige 1 gang i mnd, supplerer med det vi skal ha i tillegg hver dag, som grønnsaker osv.

Anonymkode: 7efcd...6cd

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

En mellomting, butikken hver dag orker jeg ikke, men det blir vel rundt tre turer i uken, selv om den ligger 200 meter unna. Har jeg god tid på morgenen tar jeg som oftest en tur før jobb, da er det stille og rolig, samt det er ofte noen datovarer på tilbud.

Har ikke handleliste, handler utifra hva jeg har lyst på. Sløser sikkert noe med det, men har råd til det - bor alene og det blir uansett ikke den største utgiften akkurat.

Kjøper vel å merke en del ferdigmat, både i kantina på jobb og ellers.

Anonymkode: b5daf...6aa

Skrevet

Handler på kveldstid en hver 14. dag, ca. Skriver middagsliste og lager handleliste ut fra det og evt hva vi allerede har i skap og kjøleskap, og legger til diverse av hygieneprodukter, pålegg, frukt og slikt som ikke er en del av middagslista. 

Handler primært på Rema, men sjekker kundeaviser og tilbud og kjører innom andre butikker hvis vi skal ha tak i noe spesielt som de ikke har på Rema. (som økologisk kyllingbryst) Hender vi drar innom butikken en fredagskveld for å kjøpe noe godt, eller at mannen drar innom på vei hjem fra jobb hvis det er noe vi har glemt. 

Det krever litt planlegging mtp at vi ofte putter kjøttet vi kjøper i fryseren, men det meste holder seg bra og har lang holdbarhet. Er veldig deilig å se at det minker med matvarer i kjøleskap og at vi spiser opp det vi har kjøpt inn. Noen ganger kan vi dra ut middagene lengre enn to uker også. Bruker mellom 6-8000 på mat. Vi er to voksne. 

Skrevet

Jeg handler to ganger i uken. Torsdag har jeg budsjett på 1500 kr, det skal dekke middag frem til søndag, lørdagsgodt, pålegg og frukt/grønt/melk. 

Lørdag handler jeg middag for mandag-onsdag, pluss fyller på med pålegg, brød og diverse matpakke-alternativer. Budsjett på denne handelen er 1000 kr. 

Jeg bestemmer middag og øvrige innkjøp ut fra hva som er på tilbud, og føler at vi spiser godt. Har to barn. Bruker Æ som gir litt rimeligere frukt/grønt, og får jo også andre avslag der.

Anonymkode: 77be4...1b8

Skrevet (endret)

Jeg lager middagsliste for den kommende uken hver søndag ut ifra hva vi har i fryser og skap og lager handleliste ut ifra middagslisten og hva vi allerede har. Ofte så er det ikke mye vi trenger. Er det tilbud på ting vi bruker en del av så kan jeg kjøpe inn ekstra av det.

Hver mandag så handler jeg inn for hele uken - middager, melk, brød, forskjellige husholdningsartikler, pålegg, frukt, grønnsaker osv (1500-2000 kr). Hver fredag så handler jeg inn for helgen og jeg handler inn påfyll av melk, brød, pålegg o.l. hvis det trengs (1000 kr). 

Endret av Kittykat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...