Gå til innhold

Sendt barn i barnehagen litt forkjølet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte 1-åringen i bhg selvom det er litt snørrete og hoster inne i mellom, etter å ha fått falsk krupp. Har vært feberfri i over 24 timer og formen helt fin. 
Synes dere det er ok å levere i bhg da?

En venninne med barn selv sa hun ikke ville sendt… men barnet er jo ikke syk i den forstand, ei heller med feber. Og har vært hjemme 1 hel dag som feberfri. Feberen som var målt var kun 38,4 da første natt.. men dagen etter var alt bra. 

Tror dere dette er noe ansatte i bhg reagerer på? 

Anonymkode: 3a82a...4ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke feberfri i 48 timer ?  Tror det og det er dustete da syns jeg. Men hvis det ikke stemmer, med feber fri i 48 timer er det greit så lenge allmenntilstanden er bra. Alle barn og voksne snørrer litt nå 

Anonymkode: d1bdf...3fc

Skrevet

er barnet feberfri og har god allmenntilstand så ser jeg ikke problemet. 

snørring og hosting kan forekomme i lang tid etter sykdom. Og for små barn er det vanlig å være mye snørrete første år i bhg. Så om du skal holde barnet hjemme på grunn av snørr når barnet har god allmenntilstand så kan du like godt vurdere å si opp plassen

Anonymkode: 3234f...9a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke feberfri i 48 timer ?  Tror det og det er dustete da syns jeg. Men hvis det ikke stemmer, med feber fri i 48 timer er det greit så lenge allmenntilstanden er bra. Alle barn og voksne snørrer litt nå 

48 timers regelen er vel for omgangssyke?

Anonymkode: 3234f...9a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg skulle holdt ungene mine hjemme på grunn av snørr alene, så hadde de knapt vært i barnehagen mellom september og april 😅

Anonymkode: f0e8e...0f3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Min har vært snørrete hver dag siden bhg-oppstart i august.. Litt hoste også (og hører jo en del av de andre barna hoster og når jeg leverer og henter)

God allmenntilstand og ingen feber så sa de ansatte at det er ok, og at de ringer om barnet virker sliten eller syk. God allmenntilstand betyr at barnet skal klare å følge alle aktiviteter i barnehage :) 

Men altså om barnet er litt pjusk og man uannsett er hjemme og kan ha en normal dag med barnet (altså ikke selv er kjempesyk) så kan man jo ha det hjemme fra bhg eller hente tidlig iallfall. Men jeg vil helst ikke bruke av betalte omsorgsdager fordi barnet er litt snørrete.. 

Selv som voksen har jeg både hatt snørr og hoste i 1-2 uker etter forkjølelse uten å føle meg syk. 

Anonymkode: 52a58...faa

Skrevet

Hvis formen er fin og barnet har vært 24 timer feberfri sender jeg i barnehagen. Hvis de derimot er ekstra klengete, grinete eller slapp får de en dag fri, for da er de ikke i form.

Snørr alene påvirker ikke avgjørelsen, fordi småbarn snørrer for ingenting. 

Jeg kan også ta med i vurderingen hva de skal gjøre i barnehagen. Hvis de skal være ute på tur hele dagen holder jeg barnet hjemme ved tvil, fordi tur er mer slitsomt og gjør det vanskeligere å ta en pause.

De dagene jeg har barn som er litt småsyke eller har vært syke prøver jeg å unngå at de får lange dager. De har mindre krefter, og på slutten av dagen er det færre voksne.

Anonymkode: 34378...1f5

• Liker 2
Skrevet

https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/#brennkopper

FHI har en flott oversikt. Vil anbefale alle å forholde seg til den, istedenfor at glade amatører til barnehageansatte og foreldrer skal fantasere frem ulike rare regler basert på overtro.

Ja, barnet i eksempelet skal gå i barnehagen hvis det ikke er noen annen grunn til at den skulle ha en dag borte fra barnehagen.

• Liker 1
Skrevet

TS HER! 
Takk for svar. Vi mener jo at barnet er helt fin til å være der, men det var bare en bhg-ansatt som tilsynelatende virket å reagere litt i negativ forstand.. av typen «ååå… er vi tilbake allerede? Barnet er frisk?» - derfor vi ble litt usikre og tenkte om dette var greit, eller om vi kanskje mistolket reaksjonen til den ansatte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS HER! 
Takk for svar. Vi mener jo at barnet er helt fin til å være der, men det var bare en bhg-ansatt som tilsynelatende virket å reagere litt i negativ forstand.. av typen «ååå… er vi tilbake allerede? Barnet er frisk?» - derfor vi ble litt usikre og tenkte om dette var greit, eller om vi kanskje mistolket reaksjonen til den ansatte. 

Den ansatte reagerer nok sånn fordi vi som jobber i barnehage altfor ofte opplever at barn kommer i barnehagen selv om de er syke, fordi foreldre ikke «kan» være hjemme fra jobb. Det var nok ikke rettet mot deg spesifikt, men heller et uttrykk for at den ansatte har opplevd å få barn tilbake i barnehagen allerede dagen etter at det ble sendt hjem, og med de samme symptomene som før én gang for mye. Ikke ta deg nær av det, og fortsett å være flink til å holde 24 timers-regelen, det er kjempebra 😊

Anonymkode: f32b9...d67

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer ikke. Feberfri og bra allmenntilstand som gjelder :)  omgangssyke er det 48 timer. 

Anonymkode: 1929a...1b0

Skrevet

Sier som flere over - helt greit å sende i bhg når feberfri og god allmenntilstand. Skulle vi holdt hjemme for hoste/snørr hadde jeg måtte sagt opp jobben, samtlige hjemme hos oss har vært forkjølt siden første uka på august 😅 Vi gleder oss til april og mindre snørr!

Anonymkode: 8f361...fb2

Skrevet

Feber fri i 48 timer gjelder. 

Snørr og normal hoste er greit. 

Anonymkode: e0eea...875

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS HER! 

Syns det er bra de reagerer også. Du har gjort riktig, men du aner ikke hvor mange som leverer syke barn fordi de er så mye viktigere enn både hele barnehagen og ansatte der. 

Anonymkode: 31421...64d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Koronahysteriet er heldigvis over.

Anonymkode: 748d3...8db

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei det er omgansyke. Feber er 24 timer. Men som du sier, formen avgjør også. 

Anonymkode: 28eb3...f5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Koronahysteriet er heldigvis over.

Anonymkode: 748d3...8db

Folk har blitt så slepphendte at det er sykt. Ser folk ikke vasker hendene sine engang. Så ingenting å juble for. 

Anonymkode: 31421...64d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS HER! 

Sånne ting kan du ta opp med styrer og si, jeg har tidligere opplevd ansatte som reagerer sånn. Selv om vi har forholdt oss til reglene barnehagen selv har satt. Almenntilstanden har sagt den er sånn at barnet vårt fint kan gå. Ansatte her har da fått en liten prat. Jeg har hatt et barn som ofte har hatt falsk krupp så fort høsten har kommet, blir litt feber og en dag hjemem for så og komme seg, så mange dager hjemme pga det. Min datter hadde her i forrige uke feber en kveld, ganske høy. Våknet helt fin dagen etter og formen var på topp også, sendte en forespørsel den dagen om situasjon, og barnehagen sa det var helt greit om hun da kom dagen etter om formen forsatt var like fin. Så vi var bare en dag hjemme. Aner ikke hvorfor hun hadde feber. 

Anonymkode: 28eb3...f5b

Skrevet (endret)

Jeg følte på det samme maaange ganger i løpet av det første barnehageåret til eldste. Men sendte så lenge feberfri og god allmenntilstand. Det ble alikevel utrolig mange dager hjemme fra barnehagen. Realiteten er at de minste har snørr og hoste omtrent hele høsten og vinteren, så da måtte vi ha sluttet å jobbe eventuelt. 

Endret av myMa
Skrevet
20 hours ago, Fremmed fugl said:

https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/#brennkopper

FHI har en flott oversikt. Vil anbefale alle å forholde seg til den, istedenfor at glade amatører til barnehageansatte og foreldrer skal fantasere frem ulike rare regler basert på overtro.

Ja, barnet i eksempelet skal gå i barnehagen hvis det ikke er noen annen grunn til at den skulle ha en dag borte fra barnehagen.

Vi har også fulgt denne. Barnet trenger faktisk bare å være feberfri! I praksis har vi alltid gitt dem en dag ekstra hjemme, fordi vi har merket at de har vært slitne og neppe hadde hengt med i barnehagen.

Anonymkode: 42c66...584

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...