Gå til innhold

Jeg er lærling som helsefagarbeider. i hjemmesykepleien og har et spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ander års lærling og merker at hs ikke noe for meg, trives best inne på avdeling, tror dere det er mulig å få bytte?

Anonymkode: 667bd...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullfør utdanningen din. Altså, hold ut. 

Når du har fullført så søker du jobb der du vil jobbe. 

Anonymkode: d57b0...665

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan nok ikke bytte fordi utdannelsen du tar krever vel at du skal innom de og de arbeidsplassene i en kommune. Men når du er ferdig kan du selvsagt jobbe hvor du vil.

• Liker 1
Skrevet

Du kan nyte. Er veileder og kjenner lærlinger som fikk gå hele sin læretid på ett sted. 

Anonymkode: 55e57...d19

Skrevet

Bytte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan nyte. Er veileder og kjenner lærlinger som fikk gå hele sin læretid på ett sted. 

Er det veileder jeg skal si i fra til?

Skrevet

Kan du ikke høre med din veileder?

Jeg mener på at man innen helsefag må innom flere avdelinger/områder, nettopp fordi helsefagarbeider kan jobbe med mangt.

Men hør med veileder eller opplæringskontoret. Så får du svar :)

Uansett så er det ikke lenge igjen til du er ferdig som lærling, og da kan du søke jobb der du trives :)

Anonymkode: e5318...ba4

• Liker 2
Skrevet

Nei du tar kontakt med hun/han som er kontakt i kommunen, personen som er med på oppstart osv. Totalt glemt hva man kaller personen.

Skrevet

Kan du ikke høre med din veileder?

Jeg mener på at man innen helsefag må innom flere avdelinger/områder, nettopp fordi helsefagarbeider kan jobbe med mangt.

Men hør med veileder eller opplæringskontoret. Så får du svar :)

Uansett så er det ikke lenge igjen til du er ferdig som lærling, og da kan du søke jobb der du trives :)

Anonymkode: e5318...ba4

Så lenge man har med pleie og ernæring så kan det andre leses seg til. Man må ikke lære stell både i sykehjem, hjemmesykepleien og boliger for utviklingshemmede. Mye av det de lærer er gjentagende i forskjellige settinger.

Lærlingene som er på samme plass blir like gode som andre.

Selv gikk jeg opp som praksiskandidat ettter 10 år i yrket. Kun jobbet med utviklingshemmede. Resten leser man. For blir spurt om mye siste dag på fagprøven. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei du tar kontakt med hun/han som er kontakt i kommunen, personen som er med på oppstart osv. Totalt glemt hva man kaller personen.

Faglig leder? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faglig leder? 

Ja.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Som faglig leder ville jeg ønsket at du gikk til den som har personalansvar, men hadde du kommet til meg, så ville jeg likevel fremmet saken din om du ønsket, og ikke minst veiledet deg så godt jeg kunne.

Anonymkode: e27db...924

Skrevet

Siden du er andreårslærling ville jeg bare ha fulgt løpet ut å søkt en annen jobb når du er ferdig. Likevel så regner med du kan ta kontakt med lærlingkordinatoren din. Regner likevel med at personen gjerne sier det samme.  Masse lykke til, vi trenger helsefagarbeidere ❤️

Anonymkode: 74fcb...e1b

Skrevet

Snakk med faglig leder. Det er litt ulik praksis fra kommune til kommune, men hos oss fikk lærlingene ta siste 6 mnd på valgfritt sted. Dvs at de hadde 6 mnd sykehjem, 6 mnd hjspl, og 6 mnd bolig. 
Men om det ble ytret ønske om det,så fikk de bytte tidligere.

Anonymkode: 95f75...b38

Skrevet

Jeg var i PU bolig og det var ikke noe for meg da jeg var lærling. Fikk ikke byttet. Fikk beskjed om at jeg kunne bytte hvis det var snakk om trivsel på jobb. 

Anonymkode: f2c1f...ad0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var i PU bolig og det var ikke noe for meg da jeg var lærling. Fikk ikke byttet. Fikk beskjed om at jeg kunne bytte hvis det var snakk om trivsel på jobb. 

Anonymkode: f2c1f...ad0

Ok, men jeg trives jo ikke på jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 9.43):

Fullfør utdanningen din. Altså, hold ut. 

Når du har fullført så søker du jobb der du vil jobbe. 

Anonymkode: d57b0...665

Enig med denne. Hold ut! Dette går bra, og så kan du velge :klem3:

Anonymkode: 0e9a1...06a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 18.41):

Som faglig leder ville jeg ønsket at du gikk til den som har personalansvar, men hadde du kommet til meg, så ville jeg likevel fremmet saken din om du ønsket, og ikke minst veiledet deg så godt jeg kunne.

Anonymkode: e27db...924

Det vil si daglig leder?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vil si daglig leder?

Daglig leder på din arbeidsplass har ikke noe med det å gjøre. Er lærlingdkontoret og du som skal snakke sammen.

Skrevet

Hei. Hold ut, du trenger denne erfaringen. Både det å ikke trives på jobb men samtidig møte opp. Samtidig er det nyttig for deg å jobbe flere steder i "tjenesten" slik at du får et større helhetsinntrykk av hvordan ulike grupper jobber 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...