AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Vi venter vårt første barn og jeg har begynt å tenke litt på hvordan vi løser det med nettene når baby kommer. Jeg blir jo mest sannsynlig matfatet og det er ikke så veldig mye far får bidratt med rundt det. Ser for meg at det blir tungt om vi begge skal være veldig slitne. Selvom jeg tar det meste om natten så vil han jo sikkert bli vekt en del.. Tenker umiddelbart det er best at han sover på et annet rom, men det er jo litt trist det også? Hvordan har dere løst det? Anonymkode: 08d98...96c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 Baby sov i krybbe på vårt soverom frem til han var 6 mnd. I starten våknet han jo hver 2-3 time, og da tok jeg ham opp og matet ham. Mannen sover tungt, så han våknet ikke hver gang, og når han våknet sovnet han ganske greit igjen. Men ja, det var lite søvn på meg, og mindre på ham. Det mest slitsomme for meg var at baby lagde lyder utenom gråt også, og jeg våknet hyppig av det. Så mannen kunne hjelpe meg iblant ved at han tok med seg baby ut etter mating om morgenen, og jeg i det minste fikk de neste par timene helt i fred til å sove litt til (til neste mating). Etter en stund klarte jeg også å begynne og pumpe, og kunne sette en flaske klar kvelden før så han kunne mate og jeg sove. Da han fylte 6 måneder flyttet baby inn på eget rom (på dagen!), og da sover vi alle bedre - baby inkludert. Tiden går jo fort dit. Selv sover jeg alltid bedre når mannen sover på et annet rom, uansett. Han snorker iblant, kaster seg rundt i sengen - vel, ER DER. Men han nekter å sove på et annet rom (selv om vi har det tilgjengelig). Han synes det er "feil", uromantisk, begynnelsen på slutten. Jeg skulle ønske han var villig, men den gang ei. Dere kan jo bli enige om at mannen sover på et annet rom en gang i uken, for eksempel. Hvis du får ham ut. Anonymkode: 262e2...011 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 Veldig samme situasjon som personen over her: mannen både nekter å sove på eget rom fordi han synes det er ukoselig, og i tillegg sover han veldig tungt så blir ikke så plaget. Så lenge jeg fullammer og ammer på natten er det jeg som er våken med babyen også. Vi har bedside crib og jeg ammer i senga. Av og til våkner mannen, men sovner fort igjen. Og han har jo valgt det selv. Jeg sover veldig lett og sovner ikke så lett, så nå som babyen er 4 måneder og litt mer robust, sover jeg med én ørepropp som demper de smålydene fra babyen som bare holder meg våken (har det andre øret mot puta). Når det er mannen sin tur til å være i permisjon vurderer jeg sterkt å sove på gjesterommet fordi jeg ikke kommer til å sove gjennom oppvåkninger og sikkert kommer til å synes at han er for treig til å reagere på barnet når hun våkner. Så da er det bedre om jeg ikke er i rommet:) Anonymkode: 87eef...6be 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 Jeg tok alle netter men mannen sov på samme rom. Angret da baby ble større at ikke far var mer involvert på natten fra start for ble jo til at baby kun godtok meg om natten og når hen våknet flere ganger om natten opp til 2 års alder så ble jeg jo helt gal av søvnmangel. Tenkte også som deg at jeg skulle jo bare amme likevel så da var det bedre at han var utvilt. Men han burde likevel gjort noe, kanskje gitt flaske på natta iblant eller noe. Føler de jeg kjenner som delte nettene er mer likestilte generelt, at baby er tryggere hos begge enn jeg føler det var hos oss.. Anonymkode: 9d24d...eb7 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Men selv om jeg tok alle nettene fordi jeg roet baby, så var det fint å ha mannen på samme rom iallfall så jeg kunne vekke og få litt psykisk støtte. Eller hjelp til å holde meg våken under amming fordi jeg var redd for å sovne med baby i utrygg stilling. (På den annen side kan man føle på et sterkt raseri for at en annen voksen ligger der og får sove mens man selv må være våken 😄) Anonymkode: 9d24d...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Vi har sovet på hvert vårt rom siden gutten vår på 1 år var 2 uker. Det har fungert aldeles nydelig! Deilig å kunne amme, bysse, stå opp og legge seg igjen på natten i mor og barns eget tempo uten å være redd for p vekke han som skal på jobb 😊 Anonymkode: 930bd...a02
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Jeg har tatt alle netter hele veien, barnet er nå 1 år. Pappaen sover veldig tungt og våkner ikke av hylskrik engang, så det har vært helt uproblematisk med baby på vårt rom og at jeg står opp. Anonymkode: 94abe...b20
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 Med første vekte jeg pappan når babyen gråt, så han kunne skifte bleie og gi meg barnet for å amme. Når jeg var ferdig skulle han legge han ned igjen. Dette var pappans forslag da han ville delta på natten også. Men fy flate så sliten og ødelagt jeg ble av dette. I utgangspunktet var det deilig, men det han sover så tungt at det var mer jobb å vekke han enn å stå opp med babyen alene. Så med andre tok jeg alle netter selv og det var mye mindre slitsomt. Anonymkode: 4e3c8...109
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 Babyen vår har aldri hatt våkenatt. Måtte sette på alarm for å amme den i starten. Ikke sikkert det blir så mye våkentid på natten som man hører om😊 Anonymkode: 304b8...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 Mannen min vil ikke sove på et av de andre soverommene, til tross for at jeg snorker og at babyen sov inne med oss i ni måneder. Han ble ikke vekket noe særlig selv om jeg ammet i sengen ved siden av han, og var helt happy med løsningen. Jeg var tydelig med han at det var helt opp til han hvor han ønsket å sove, jeg gav ingen føringer. Da vi flytta babyen over på eget rom, så var det pappaen som sov inne med han den første uka og tok alle oppvåkningene siden vi samtidig kutta nattamming. Det gikk også kjempefint, selv om jeg hadde tatt tilnærmet alle netter og mesteparten av leggingen, så var barnet like fornøyd med pappa som mamma. Etter at mannen min kom tilbake til vårt soverom og skulle fortsette å ta nettene fordi jeg begynte på jobb, så var det jeg som måtte vekke han når det var lyd i babycallen, men det gikk fint for oss begge, fordi jeg sovna greit igjen. Anonymkode: f216b...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 Her flytta mannen til gjesterommet allerede mens jeg var gravid, jeg sov så urolig at vi begge sov bedre hver for oss. Vi har flere barn og det funker best at mannen sover på gjesterommet og er uthvilt. Han har ansvar for å få de eldste klar for skolen på morgenen, og jeg har hovedansvar for baby. Selv om det er litt trist at vi ikke sover sammen akkurat nå er det viktigste at vi alle får mest mulig søvn. Han sover lett og hadde nok våknet mer av baby enn jeg gjør, han tåler også dårlig lite søvn. Har ikke fått baby over i bedside-criben ennå, jeg og baby sover på hver vår side av senga, det er dermed heller ikke plass til at mannen kan komme tilbake i senga ennå. Anonymkode: 00f34...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 Med første flyttet far på gjesterommet etter 3-4 mnd (alt for sent!), mens med nummer to flytta han ut etter 2-3 uker. Ikke vits i at begge holdes våken + jeg sover bedre med bedre plass i senga (samsover). Anonymkode: f500a...502
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 Mannen sover på eget rom. Jeg tar nettene (som ble veldig greie etter vi begynte med samsoving og liggende amming). Mannen tar babyen om morgenen når jeg trenger å sove litt ekstra (legger meg ikke tidlig nok til å stå opp kl seks hver dag😅). De første par månedene sov jeg en time eller to om ettermiddagen og alt etter behov. Har egentlig følt meg ganske så uthvilt. Sover annerledes enn før, men ikke dårligere. Anonymkode: 7d06b...280
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Vi tok annehver natt helt fra start. Den som ikke hadde barnet på natta, sov på gjesterommet. Jeg pumpet melk, så far fikk gi flaske. Anonymkode: 135ff...09a 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 Vi hadde kun 2 uker med oppvåkning 2-3 ganger ila natten, etter det sov babyen 7-8 timer i strekk en stund til han sov mer og mer istrekk. Til slutt var vi oppi 14 timers søvn hver natt uten oppvåkning 😅 så ikke sikkert dere kommer til å våkne så mye.. Ville bare prøvd å ikke planlegge for mye, se hvordan ting går Anonymkode: d4f84...b41 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde kun 2 uker med oppvåkning 2-3 ganger ila natten, etter det sov babyen 7-8 timer i strekk en stund til han sov mer og mer istrekk. Til slutt var vi oppi 14 timers søvn hver natt uten oppvåkning 😅 så ikke sikkert dere kommer til å våkne så mye.. Ville bare prøvd å ikke planlegge for mye, se hvordan ting går Anonymkode: d4f84...b41 Åh, høres ut som en drøm. Min på 10 dager er tydeligvis nattaktiv for hun er våken store deler av natta😴 Anonymkode: 14555...bd0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 Jeg anbefaler virkelig å prøve å sove på eget rom, med mindre man erfarer at man blir helt utslitt. Parforholdet er VIKTIG, kanskje noe av det viktigste du gjør for barna dine er å bevare parforholdet. Og når hverdagen er kaos og alt man driver med eget baby og man ikke får like mye tid sammen, erndet veldig godt å i hvertfall bevare nærheten i senga (ikke sex nødvendigvis, men nærhet!). Er man helt utslitt - ta en natt alene i blant? Men ikke flytte ut liksom♥️ Anonymkode: e0155...04f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 Nå var ikke vi veldig plaget med våkenetter da begge sov gjennom ganske tidlig. Men far tok like mange netter som meg av den enkle grunn at han våknet mye lettete enn meg og at vi bare hadde flaskebarn. Anonymkode: 0b55d...7e8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #19 Skrevet 15. september 2023 Sove på et annet rom? Nope😅 Her er vi to foreldre selv om jeg er den som ammer. I den første fasen ga vi pumpet melk så da vekslet vi litt, og mannen skiftet bleie på natta. Når han var tilbake i jobb sto jeg for alt men hendte han bidro litt når han forsto jeg var oppgitt fordi jeg pumpet og samtidig og ofte våknet babyen da. Men fra 8 uker sov den natten gjennom frem til 6 mnd. Da var det oppvåkninger hver time og vi gikk over til samsoving (før den lå i bedside crib). 1 år nå og våkner masse om natta enda. Pappa sover mens jeg ligger og ammer. Småsover litt men blir dårlig søvn. Bare jeg som kan legge også. Litt lei ja😅 Anonymkode: cdd8d...2d3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #20 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi hadde kun 2 uker med oppvåkning 2-3 ganger ila natten, etter det sov babyen 7-8 timer i strekk en stund til han sov mer og mer istrekk. Til slutt var vi oppi 14 timers søvn hver natt uten oppvåkning 😅 så ikke sikkert dere kommer til å våkne så mye.. Ville bare prøvd å ikke planlegge for mye, se hvordan ting går Anonymkode: d4f84...b41 Slik var min også. Fikk beskjed av helsesøster at jeg ikke skulle vekke for å mate. Godt mulig dette har endret seg nå, da dette er over ti år siden. Men ja ikke planlegg for mye, du vet ikke hvordan det blir før du står der. Anonymkode: 8861b...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå