AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Beklager for rotete innlegg Har en baby på en mnd som ikke sover når han må ligge på ryggen. Ikke i bed side, ikke ved siden av meg, ikke i vogn, ikke i nest osv. Sover kjempegodt på magen oppå meg eller far, og i sele. Dette funker helt fint på dagtid, men er helt håpløst på natt. Etter mange mange netter uten søvn har jeg blitt desperat, og de to siste nettene har jeg sovet mens han har sovet på brystet mitt. Har tilrettelagt på alle måter jeg kan. Sitter midt i sengen så om han skulle falle så faller han bare ned på madrassen. Jeg sitter på deler av dynen så den ikke skal bli dratt opp over ansiktet hans osv. Men uansett så er jo dette en løsning jeg ikke kan drive med. Eller kan jeg det? Det er bedre for meg å sove litt enn å omtrent døgne. Har andre barn også, så får ikke sovet før etter de er lagt når far kan ta baby. Altså får jeg sove fra 21.00 til 23.30 ca. Men da må far få legge seg for han må opp 05.00 med de andre. Blir helt koko her. Flere som har sovet med baby på brystet i en periode? Jada, jeg vet selvsagt at det ikke er anbefalt, men What to do? Jeg må sove - eller rettere sagt- jeg klarer ikke å være våken hele natten Har gått til kiropraktor og fysioterapaut og fått utelukket at det er noe fysisk som gjør at han ikke klarer å ligge på ryggen. Har prøvd å legge han litt over på siden med oppbygging rundt, men hjelper ikke. Har forsøkt å legge han våken, legge han når han er i dyp dyp søvn osv, legger han på et oppvarmet område, ligge på min t skjorte, liggende amming, men ingenting funker. Han bare hyler. Helsestasjonen tror ikke det er refluks eller mpa (er ikke plaget med magen), men at det bare er snakk om en baby med et helt ekstremt nærhetsbehov. Andre som har hatt dette? Råd til å få baby til å selv mottas med takk. Når gikk det over? Anonymkode: eb5b5...925 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 Råd til å få baby til å selv mottas med takk. skulle selvsagt stå få baby til å sove selv ts Anonymkode: eb5b5...925
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 Sovet med alle mine barn på brystet frem til de taklet å sove uten nærkontakt. Danderte puter rundt meg slik at jeg ikke kunne rulle/snu meg, og at babyen ikke kunne falle noe sted. Hadde armene rundt babyen hele natta. Var den eneste måten både jeg og babyen/ene kunne få sove på natta. Fikk tommel opp fra helsesykepleier, for som hun sa «søvn må dere begge ha», og måten vi gjorde det på var trygt. Anonymkode: 51cb9...bce 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sovet med alle mine barn på brystet frem til de taklet å sove uten nærkontakt. Danderte puter rundt meg slik at jeg ikke kunne rulle/snu meg, og at babyen ikke kunne falle noe sted. Hadde armene rundt babyen hele natta. Var den eneste måten både jeg og babyen/ene kunne få sove på natta. Fikk tommel opp fra helsesykepleier, for som hun sa «søvn må dere begge ha», og måten vi gjorde det på var trygt. Anonymkode: 51cb9...bce Ok, dette var faktisk helt sykt nydelig å høre. Tusen takk for svar ♥️ Anonymkode: eb5b5...925
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sovet med alle mine barn på brystet frem til de taklet å sove uten nærkontakt. Danderte puter rundt meg slik at jeg ikke kunne rulle/snu meg, og at babyen ikke kunne falle noe sted. Hadde armene rundt babyen hele natta. Var den eneste måten både jeg og babyen/ene kunne få sove på natta. Fikk tommel opp fra helsesykepleier, for som hun sa «søvn må dere begge ha», og måten vi gjorde det på var trygt. Anonymkode: 51cb9...bce Samme her. Jeg flytta inn på sovesofaen i stua, det fungerte bedre enn å være i dobbeltsenga de ukene der. Anonymkode: b11fa...6f6 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Har du noe som gjør det litt lunt og koselig i bedside criben? Vår gutt som nå er 1,5 år NEKTET å sove der i starten, helt til vi gjorde det litt lunere, på samme måte som de gjorde på sykehuset, som funket helt fantastisk for oss: Tok et håndkle og brettet sånn at det var i baby-størrelse, som en liten ekstra madrass. Deretter tok vi et litt stort håndkle og rullet til en pølse og la rundt håndkle-madrassen i en hestesko. Oppå der igjen la vi en stor gulpeklut og brettet endene under hovedmadrassen i criben, slik at det ble litt spenn på, da holdt alt seg på plass, og veldig praktisk å bare skifte gulpekluten ved gulping. Hesteskoen lå nede på hovedmadrassen, og håndkle-madrassen gjorde at han kom litt høyere opp, så det føltes litt tryggere mtp. at det faktisk var en kant der. Kanskje litt knotete forklart. Samme dag som vi innførte dette, begynte han å sove kjempegodt i bedside criben. Vi prøvde en stund å ikke ha noe oppi pga. anbefalingene, men da hadde vi ikke fått sove på natta i det hele tatt. Han var også en sånn som nektet nest, og skulle bare sove på oss voksne de første fire månedene, da han endelig aksepterte vogna. Håper dere finner ut av det snart, for mageleie er skumle greier 🥺 Anonymkode: 03443...65a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Vår eldste var slik de første seks ukene. Nærhetsbehovet vedvarte, men kunne etterhvert ligge ved siden av og ikke oppå. På dagtid funket vogn i bevegelse og bæresele. I tillegg til soving på brystet mitt mens jeg lå i sofaen. Har du noen du kjenner - besteforeldre, søsken eller venninner som kan ta han med på tur i bæresele (evt vogn om det godtas) på dagtid slik at du får sove? Anonymkode: ede05...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vår eldste var slik de første seks ukene. Nærhetsbehovet vedvarte, men kunne etterhvert ligge ved siden av og ikke oppå. På dagtid funket vogn i bevegelse og bæresele. I tillegg til soving på brystet mitt mens jeg lå i sofaen. Har du noen du kjenner - besteforeldre, søsken eller venninner som kan ta han med på tur i bæresele (evt vogn om det godtas) på dagtid slik at du får sove? Anonymkode: ede05...3b0 Nei, har dessverre ikke noe nettverk her vi bor. Men får selvsagt besøk i ny og ne fra slekt, så det er kjærkomment. Anonymkode: eb5b5...925
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du noe som gjør det litt lunt og koselig i bedside criben? Vår gutt som nå er 1,5 år NEKTET å sove der i starten, helt til vi gjorde det litt lunere, på samme måte som de gjorde på sykehuset, som funket helt fantastisk for oss: Tok et håndkle og brettet sånn at det var i baby-størrelse, som en liten ekstra madrass. Deretter tok vi et litt stort håndkle og rullet til en pølse og la rundt håndkle-madrassen i en hestesko. Oppå der igjen la vi en stor gulpeklut og brettet endene under hovedmadrassen i criben, slik at det ble litt spenn på, da holdt alt seg på plass, og veldig praktisk å bare skifte gulpekluten ved gulping. Hesteskoen lå nede på hovedmadrassen, og håndkle-madrassen gjorde at han kom litt høyere opp, så det føltes litt tryggere mtp. at det faktisk var en kant der. Kanskje litt knotete forklart. Samme dag som vi innførte dette, begynte han å sove kjempegodt i bedside criben. Vi prøvde en stund å ikke ha noe oppi pga. anbefalingene, men da hadde vi ikke fått sove på natta i det hele tatt. Han var også en sånn som nektet nest, og skulle bare sove på oss voksne de første fire månedene, da han endelig aksepterte vogna. Håper dere finner ut av det snart, for mageleie er skumle greier 🥺 Anonymkode: 03443...65a Ja, vi har laget til noe lignende i bed siden. Og varmet underlaget opp med varmeflaske før vi legger han ned. Men det er ikke snakk om. Våkner i det sekund ryggen treffer underlaget, og det er en voldsom kaving og etter hvert hyling. Er nesten så jeg har vanskelig for å tro at det ikke er noe fysisk som gjør at han plages med å ligge på rygg. Men vi får bare fortsette å øve og øve og håpe at det plutselig løser seg 🙏 Anonymkode: eb5b5...925
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 Babyen er vant til å være inne i magen din. Varmt, høre hjerterytmen din, trygt og godt. Så plutselig ut i kulden og ligge alene… Har hatt alle mine på magen den første perioden. De søker tryggheten. Babytiden er søvnløs. Spesielt i starten. Det er et lite menneske som trenger å tilvenne seg verden. Anonymkode: 05d18...445 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Babyen er vant til å være inne i magen din. Varmt, høre hjerterytmen din, trygt og godt. Så plutselig ut i kulden og ligge alene… Har hatt alle mine på magen den første perioden. De søker tryggheten. Babytiden er søvnløs. Spesielt i starten. Det er et lite menneske som trenger å tilvenne seg verden. Anonymkode: 05d18...445 Jada, er klar over dette, og helt enig at det nesten ikke kan forventes at baby plutselig skal ligge alene. Men ingen klarer uker uten søvn, så babytiden kan ikke være søvnløs. Man må tilrettelegge slik at mor også sover litt innimellom. Noe annet er jo nesten omsorgssvikt og egentlig umulig. Ønsker derfor å gjøre dette på en tryggest mulig måte Anonymkode: eb5b5...925 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Babyen er vant til å være inne i magen din. Varmt, høre hjerterytmen din, trygt og godt. Så plutselig ut i kulden og ligge alene… Har hatt alle mine på magen den første perioden. De søker tryggheten. Babytiden er søvnløs. Spesielt i starten. Det er et lite menneske som trenger å tilvenne seg verden. Anonymkode: 05d18...445 De fleste foreldre sover jo mer enn fra 21-23.30. Man blir fort psykisk syk av så lite søvn som ts får. Ts: gjør det du må for å få litt søvn. Anonymkode: 38953...e2f 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 Jeg er overbevist om at grunnen til at tallene på krybbedød ble lavere da vi la dem på ryggen, er fordi mange barn ikke liker å sove sånn og våkner mye oftere da, hehe. Mindre sannsynlig at man stopper å puste hvis man våkner hvert 45.minutt eller ikke sover i det hele tatt, si! Enig i at du må prioritere søvn TS, føler med deg ❤ Anonymkode: 6aafd...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Vår baby var også slik de første par månedene. Ville kun sove på brystet om natten. Jeg gjorde som deg og bygde opp rundt meg og mer eller mindre satt og sov med babyen på brystet. Fullstendig klar over at det var i strid med alle anbefalinger, men sove må man. Vi har heller ikke familie som kan hjelpe til i nærheten. Jeg sover veldig lett og beveger meg knapt i søvne, så følte meg trygg på at babyen ikke ville havne i feil posisjon. Hadde jeg sovet tyngre og snudd meg i søvne ville jeg nok ikke turt. Vi sluttet aldri å prøve å få babyen til å sove i bedside criben, og plutselig løsnet det bare. Det var en stor lettelse. I podcasten til Nora Angeltveit «Er det noe liv» forteller Sigrid Bonde Tusvis som er gjest at hun også sov med begge barna på brystet første tiden. Jeg ble litt glad for å høre det, for det er litt tabu å fortelle høyt at man gjør noe som «alle» vet er feil. Anonymkode: 3735b...5ee 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 De første ukene sov baby kun på oss og vi sov på skift. Vi hadde jo null døgnrytme og en av oss passet alltid på å sove når hun sov. Ble mye tv-serier og sovende baby på brystet. Fikk henne til slutt til å sove i vogna, og da sov jeg på sofaen ved siden av. Hadde sånn rakket som rugget litt i vogna. Plutselig en dag var det liksom greit å ligge i bedsiden. Når hun ble litt større havnet hun sammen med oss i sengen i løpet av natten, og sånn er det enda selv om hun er over 1 år og burde vært på eget rom... Orker ikke den kampen helt enda merker jeg 😅 Anonymkode: 213bc...c05 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 Sov på meg de første ukene, så fant jeg ut at jeg kunne vri meg over på siden. Da lå han fortsatt inntil meg, kroppene vendt mot hverandre. Hodet hans på høyde med brystet mitt, litt over. Søvnen ble mye bedre etter dette🙌🏼 Anonymkode: 17e2c...76a 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 Åh💔 Det er så fælt når det er så vanskelig. Og man må gjøre ting man egentlig ikke er komfortabel med, fordi en totalt utslitt omsorgsperson er heller ikke trygt. Min er litt yngre enn din og henne lykkes jeg med å legge ned kanskje 1/20 ganger, jeg synes det er vanskelig og stressende så kan bare tenke meg hvordan det er med din som aldri sover for seg selv 😕 Anonymkode: c8cf6...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 Har du prøvd å heve hodeenden på sengen en del, enten bygge opp sengebena med bøker eller eventuelt slike klosser som er laget for det? Hoster babyen mye? Hikker? Sover med åpen munn? Svelger mye? Mange diskrete tegn på reflux, men kan jo også være ørene feks som er vonde. Men begge de tingene kan lindres av å få hevet hodeenden om du er heldig Anonymkode: 675d8...b63
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #19 Skrevet 15. september 2023 Har en baby på 7 uker med samme problemstilling. Har også vært hos kiropraktor for å utelukke noe fysisk😅 men det er kun puppen og bæresele som funker her også på dagtid. Har også en 3 åring og en mann som jobber offshore, så må bare gjøre det på denne måten for å få nok søvn; (Har kjøpt en billig tv som vi har på soverommet slik at jeg kan se serie underveis i 'prosessen". Samboer sover på gjesterommet når han er hjemme og står opp med eldste). Det som funker her er at jeg går tidlig i seng, sånn 20-22 tiden, alt etter når baby er trøtt/har sovet sist. Ammer sittende i søvn, og lar henne sovnw tungt (iallfall 20 minutter uten lyd, åpnet øynene osv). Tar henne opp på brystkassen slik at hun ligger med magen oppå meg. Slik ligger hun er god stund, sånn at jeg er sikker på hun sover tungt + evt. raper får komme opp. Så ruller jeg oss over slik at han kun ligger på rygg på madrassen, mens jeg fortsatt ligger "over" henne. Så flytter jeg meg gradvis tilbake. I 60-70% av tilfellene våkner hun igjen og jeg må begynne "prosessen" på nytt igjen🙈 men tror aldri jeg har brukt mer enn 3 førsøk med denne metoden før jeg får lagt meg under egen dyne en halv meter fra henne og sove godt i 3-4 timer. Problemet her er jo bare at det tar tid, i verste fall opp mot 4 timer. Men siden vi har tv på soverommet så ser jeg like greit på serie/er på telefonen mens hun sover på meg. Når hun våkner etter noen timer for mat så er det mye lettere å legge henne igjen, for da er hun sikkert mer vant med å ligge der/er for trøtt til å protestere😆 men hender jeg ikke orker og prøve denne gangen og bare sovner med henne oppå meg.. Håper dette er til hjelp, verdt et forsøk iallefall🥰 Anonymkode: 992fe...400 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #20 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har en baby på 7 uker med samme problemstilling. Har også vært hos kiropraktor for å utelukke noe fysisk😅 men det er kun puppen og bæresele som funker her også på dagtid. Har også en 3 åring og en mann som jobber offshore, så må bare gjøre det på denne måten for å få nok søvn; (Har kjøpt en billig tv som vi har på soverommet slik at jeg kan se serie underveis i 'prosessen". Samboer sover på gjesterommet når han er hjemme og står opp med eldste). Det som funker her er at jeg går tidlig i seng, sånn 20-22 tiden, alt etter når baby er trøtt/har sovet sist. Ammer sittende i søvn, og lar henne sovnw tungt (iallfall 20 minutter uten lyd, åpnet øynene osv). Tar henne opp på brystkassen slik at hun ligger med magen oppå meg. Slik ligger hun er god stund, sånn at jeg er sikker på hun sover tungt + evt. raper får komme opp. Så ruller jeg oss over slik at han kun ligger på rygg på madrassen, mens jeg fortsatt ligger "over" henne. Så flytter jeg meg gradvis tilbake. I 60-70% av tilfellene våkner hun igjen og jeg må begynne "prosessen" på nytt igjen🙈 men tror aldri jeg har brukt mer enn 3 førsøk med denne metoden før jeg får lagt meg under egen dyne en halv meter fra henne og sove godt i 3-4 timer. Problemet her er jo bare at det tar tid, i verste fall opp mot 4 timer. Men siden vi har tv på soverommet så ser jeg like greit på serie/er på telefonen mens hun sover på meg. Når hun våkner etter noen timer for mat så er det mye lettere å legge henne igjen, for da er hun sikkert mer vant med å ligge der/er for trøtt til å protestere😆 men hender jeg ikke orker og prøve denne gangen og bare sovner med henne oppå meg.. Håper dette er til hjelp, verdt et forsøk iallefall🥰 Anonymkode: 992fe...400 Takk for svar. Skal forsøke din metode i kveld/natt 😊 TS Anonymkode: eb5b5...925
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå