Gå til innhold

Felles økonomi og lommepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som er i parforhold med felles økonomi og der dere beholder et likt kronebeløp (lommepenger om du vil) i mnd, hvor mye er dette beløpet på i mnd? Altså hver deres penger til fritt bruk. Ta gjerne med samlet månedsinntekt også

Anonymkode: a2115...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får utbetalt 31000, mannen min får utbetalt 38000.

Vi trekker 15000 hver fra kontoene våre når lønna kommer og setter inn på kontoen der huslånet, strømregninger, kommunale avgifter osv trekkes fra.

Mannen setter inn 7000 kr på felleskontoen, det er de 7000 som han tjener mer enn meg i måneden. Felleskontoen brukes til mat og klær til barna, og alt mulig annet som gjelder hus og familieliv.

På starten av lønnsmåneden har vi altså ca 16000 hver på brukskontoene våre. Men når mannens 7000 kr er brukt opp på felleskontoen, spytter vi inn et par tusen hver fra brukskontoene våre med jevne mellomrom, når det trengs. Holder ikke regnskap med hvor mange ganger hver mnd vi overfører penger til felleskontoen, og det er også avhengig av hva som skjer den måneden, må begge barna ha nye vintersko og vinterjakker, er det en fotballcup med overnatting som skal betales, osv osv. Men ikke usannsynlig at det kan være 4-5 ganger i måneden.

Jeg sitter nok ikke igjen med mer enn 8000 kr i egne lommepenger, i gjennomsnitt, hvis jeg skal tippe. Dette er da penger jeg kan spare til jentetur, kjøpe meg en ny jakke for, eller gå på kino med venninner for, kjøpe snop og spise i jobbkantina for, eller kjøpe ny mobiltelefon, altså alt eget som gjelder meg. Av disse pengene sparer jeg også i fond til pensjonen min, eller betaler egne tannreguleringsregninger for.

Anonymkode: 86bf8...ed2

• Liker 1
Skrevet

Her er det ingen lommepenger nei. Men vi setter begge like mye inn på felleskontoen, der betales hus, strøm, mat osv. resten av våre lønninger har vi for oss selv og bestemmer over selv. Vi har en felles spare konto å som vi før satt litt hver innpå, ikke blitt gjort på en tid, vi måtte heller øke summene til felleskontoen pga økte utgifter. 

Anonymkode: e6aba...255

Skrevet

Vi har mellom 75 000 og 80 000 inn hver mnd, vi har igjen ca. 15 000 hver i mnd (men noe av dette går til egne forsikringer, regninger og sparing). Vi bruker også de pengene til dagligvarer og slikt. 

Anonymkode: 13dc8...6fa

Skrevet

Jeg får utbetalt 38 000, mannen 57 000, vi har leieinntekter på 12 000 (når vi har leieboer, det har vi ikke hatt fast på en stund nå, bare litt Airbnb nå og da). Alt kommer inn til samme konto, og har autotrekk til forskjellige poster. Akkurat nå har vi 3000 hver i lommepenger, fordi vi har pusset opp hus og prioritert å betale ned ekstra på lån. Blir sikkert litt mer i lommepenger etterhvert. 

Anonymkode: 40008...9f9

Skrevet

Jeg Jar ca 60 000, mannen ca 40 000. Setter over ca 5 000 hver til lommepenger, av og til mindre. Men hadde jeg trengt mer feks pga venninnetur, hadde ikke det vært noe problem. 

Anonymkode: 7d8a1...f47

Skrevet

Alltid rart at så mange som ikke har felles økonomi svarer i sånne tråder...

Mange av utgiftene folk oppgir under lommepenger her går fra fellesutgifter hos oss selv om det gjelder bare en av oss. Vi har jo felles økonomi og felles budsjett, hvorfor skal normale, forventede utgifter som egne regninger, egne forsikringer, egen tannlege, kino med venninner, ny jakke, godteri osv. gå fra hver sin konto... Vi har felles økonomi. Jeg tror mange ikke vet hva det betyr, og tror at hvis de deler på felles utgifter som hus/strøm/mat så er det liksom felles økonomi.

Vi setter av 2000 hver i måneden i lommepenger. Lommepenger er bare diverse sløsepenger, ikke noe som skal dekke den enkeltes normale utgifter som ikke er fellesutgifter. 

Anonymkode: 3e355...692

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alltid rart at så mange som ikke har felles økonomi svarer i sånne tråder...

Mange av utgiftene folk oppgir under lommepenger her går fra fellesutgifter hos oss selv om det gjelder bare en av oss. Vi har jo felles økonomi og felles budsjett, hvorfor skal normale, forventede utgifter som egne regninger, egne forsikringer, egen tannlege, kino med venninner, ny jakke, godteri osv. gå fra hver sin konto... Vi har felles økonomi. Jeg tror mange ikke vet hva det betyr, og tror at hvis de deler på felles utgifter som hus/strøm/mat så er det liksom felles økonomi.

Vi setter av 2000 hver i måneden i lommepenger. Lommepenger er bare diverse sløsepenger, ikke noe som skal dekke den enkeltes normale utgifter som ikke er fellesutgifter. 

Det er forskjellige grader av felles økonomi. Og du avslutter med at dere gjør akkurat det samme selv.

Vi liker forskjellige ting, og noe er dyrere enn annet, så da er det mest rettferdig at én får bruke pengene på det den vil og den andre får lov å spare feks.

Vi har 5000kr til vårt eget bruk, som går til påkledning, nikotin, alkohol, gaming…, alt som bare den ene av oss får glede av.

Anonymkode: 1ab6f...ac2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Total inntekt her er vel rundt 75 000 kr i måneden. Her har vi 2800 kr hver i lommepenger. Det skal ikke dekke helseutgifter eller tannlege, men frisør og andre innkjøp direkte til oss voksne må vi betale selv. Størrelsen på lommepengene er jo avhengig av hva de skal dekke.

Anonymkode: 048a8...b57

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Total inntekt her er vel rundt 75 000 kr i måneden. Her har vi 2800 kr hver i lommepenger. Det skal ikke dekke helseutgifter eller tannlege, men frisør og andre innkjøp direkte til oss voksne må vi betale selv. Størrelsen på lommepengene er jo avhengig av hva de skal dekke.

Anonymkode: 048a8...b57

Herregud, så lite! Hvordan skal dere kunne betale for noe som helst fint med 2800 kr hver i måneden? Går dere rundt i klær fra frelsesarmeen og loppemarked og slikt eller har dere råd til sånn rusten bil fra 90-tallet?

Anonymkode: 463b6...f94

Skrevet

7000 hver, dekker klær, kafebesøk, frisør, kosmetikk, pensjonssparing og personlig forbruk. Da kan vi selv prioritere "unødvendige" ting uten å involvere den andre.

Bolig, bil, mat, forsikringer, abonnenter på telefon/aviser/strømmetjenester og felles ferieturer tatt vi av felleskonto.

Anonymkode: e3735...201

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud, så lite! Hvordan skal dere kunne betale for noe som helst fint med 2800 kr hver i måneden? Går dere rundt i klær fra frelsesarmeen og loppemarked og slikt eller har dere råd til sånn rusten bil fra 90-tallet?

Jeg har ikke mer i lommepenger, og det går så fint så. Kjøper klær fra dyre butikker når det er 70 % salg, teaterbilletter på tilbud og så bruker jeg penga mine på å reise til utlandet i stedet.

Gidder ikke gå på restaurant i Norge, det er overprisa og ikke særlig bra mat heller, men spiser masse ute når jeg reiser.

Anonymkode: 89821...324

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke meg du svarer til men mitt klesbudsjett er mindre enn 500 kr mnd. Jeg kjøper (nesten) bare nye klær, men kan fint bruke dem til de er utslitt og reparerer underveis. De fleste plaggene jeg bruker til daglig er 5-10 år gamle, det jeg sliter mest på er kanskje truser som jeg kanskje kjøper inn 10/12 nye av i året når de gamle er hullete eller er for slappe i strikken.

Anonymkode: e3735...201

• Liker 2
Skrevet

Samlet inntekt 120k og vi får 10k hver i lommepenger.

Det er 10k som jeg bruker til shopping, da frisør, tannlege osv trekkes fra felleskassen. Hvis jeg har lyst til å kjøpe noen dyre plagg/vesker fra de store motehusene, går det fra fellesøkonomien.

Jeg rekker ikke å bruke 10k hver måned så jeg putter resten i fond hver måned. 

Anonymkode: 6dadb...b8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjellige grader av felles økonomi. Og du avslutter med at dere gjør akkurat det samme selv.

Vi liker forskjellige ting, og noe er dyrere enn annet, så da er det mest rettferdig at én får bruke pengene på det den vil og den andre får lov å spare feks.

Vi har 5000kr til vårt eget bruk, som går til påkledning, nikotin, alkohol, gaming…, alt som bare den ene av oss får glede av.

Anonymkode: 1ab6f...ac2

Nei, enten er økonomien felles, eller så deler man på utgifter og har delt økonomi. 
Vi gjør ikke det samme, nei, vi setter av 4000 til sløsing i det felles budsjettet vårt hver måned.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en sjarmerende kommentar. Håper helgen din blir litt bedre av å være ufin mot andre anonymt på nett.

Skrevet

Vi har 80-90 000,- i mnd. Gjør det motsatt av de fleste andre ser jeg. All inntekten vår kommer inn på felles konto. Her trekkes så alle regninger og så overføres automatisk ca 30 000,- til meg i mnd siden jeg handler det meste av mat, klær, gaver, interiørartikler+++ Han har også egen kortkonto. Begge overfører til eget kort når det er noe man trenger, men om det er større innkjøp blir vi enige slik at vi vet vi har rom for å bruke det. 

Anonymkode: c736f...13c

Skrevet

Jeg vil påstå at vi har felles økonomi. Vi betaler 15000 hver inn på felleskontoen. Dette dekker felles utgifter. Også har vi en matkonto hvor vi setter inn 5000 hver. Min samboer har billån, men det trekkes ikke fra felleskontoen. Jeg har også bil, men ikke lån på den. Jeg har studielån, det har ikke han. Det trekkes ikke fra felleskontoen. Det vi da sitter igjen med når alt er betalt bruker vi som vi vil. Vi har ca lik inntekt.

Anonymkode: 7806a...197

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har felles økonomi, og fordeler ikke penger på den måten. Hvis noen har lyst på noe så kjøper vi det om vi har råd. Ikke noe som heter dine og mine penger her.

Hjelper godt at vi har lik økonomisk sans, så vi er enige om prioriteringen mellom sparing og forbruk.

Skrevet

Vi har ikke lommepenger, alt er felles. Vi handler stor sett det vi bil, men hvis en av oss vil kjøpe noe større snakker vi om det, og blir enige

Anonymkode: e9b05...233

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...