Gå til innhold

Krevende familie jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det snart jul og jeg kjenner jeg gruer meg. Familien til meg og mannen er spredd over hele landet og vi er et naturlig samlingspunkt. Så juleuken og til over nyttår driver vi «hotell» besteforeldrene kommer i 2 uker. De sover i stua for de liker ikke å gå i trapper. Søsteren min og hennes 3 sønner under 6år sover oppe i loftstua, på luftmadrasser og styrer alt. Når barna skal sove må huset være stille og det er en selvfølge at hun styrer tv. Og sover lenge for det er jo så mange som kan passe guttene. Broren til mannen er enslig så han tar seg fri er jo kjekt når familien samles. Og da må vi på turer i område så mye mas om dette. Oppi dette hele må jeg vaske klær, hus og lage mat. De ønsker jo ikke å tråkke meg på tærene og ta seg til rette. Handle i mat til alle, og lade bilene, mens jeg  går i full jobb. Og så kommer andre søsken osv på middag og korte overnattinger. I år har jeg sagt at jeg ikke orker og at vi kan bytte på foreldrene. Vi har alle barn og ha en fin jul. De ble jeg møtt med latter og men vi har det jo så koselig hos deg dette kan du ikke mene. De tar det ikke til seg. 

Anonymkode: fcc96...5c5

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du bare si nei. Det er helt urimelig at dere skal holde på på den måten. Det er naturlig å veksle på til jul, spesielt når man er gift med felles barn. Ene julen med den enes familie, den neste med den andres.

Sannsynligvis burde dere ha etablert dette da dere ble gift, i stedet for dette B&B-opplegget dere har nå.

Anonymkode: 8143e...c02

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Begrens lengden på besøket (2 uker er langt over grensen) og sett dem i arbeid når de er der.

Hvis du er i full jobb mens de er på besøk hos deg, er det minste de kan gjøre å ha middagen klar til du kommer hjem.

Eventuelt holder du bare på ditt denne gangen, og spør med jevne mellomrom fram til jul hvem dere skal være hos i år.

Det du beskriver der, hadde jeg giddet sånn ca. en jul, og så aldri igjen.

Skrevet

Enten tar du ubehaget og setter ned foten nå, eller så tar du ubehaget og slitet når julen kommer og må være hotell. Jeg tenker det er de to valgene du har. Jeg hadde valgt det første

Skrevet

Jeg hadde det som deg inntil i fjor. Så sa jeg stopp. Beste noen sinne! Nå går foreldre på "tur" til alle søsknene, fellesmiddager redusert til 2 dager. Helt nydelig! Beste julen noen sinne 🥳

Anonymkode: f467d...fcc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir ingen endring med mindre du sørger for det. At det blir lite populært å gå fra hotell til selvforsyning må du bare tåle. Jeg hadde satt oppgaver til alle fra aller første dag.

Og søsteren som krever stillhet hadde jeg i hvert fall bedt finne seg hotell, jeg blir ikke lydløs i mitt eget hjem.

Anonymkode: 2734c...ce3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du og samboer må legge en konkret plan nå som ikke er til forhandling. 

Anonymkode: 8ffa9...439

• Liker 3
Skrevet

Et forslag. Lei en hytte i julen. Da kan dere også dra hjem når du må på jobb. På en hytte så blir det naturlig at andre også tar litt tak.

Eller så skriver du en felles melding. At du setter pris på å samles i julen. Men at noe her må endres om dere skal kunne fottsette med det. Fordi det å ha fullt huset, med alle gjøremål, og jobb i tillegg det går ikke lengre. 

Her kan noen ta ansvar for frokost, middag,  oppvask, rydding, gulvvask, handling osv. Hvis dette ikke lar seg løse, så blir det ingen fellesjul nesteår

Anonymkode: 59d5d...9cd

• Liker 3
Skrevet

Si nei. Om du ikke klarer å si nei, så finn på noe annet. Ta med din familie og reis bort en plass. En som nevnte hytte på fjellet, og det er koselig. Dere kan også reise bort til varmere strøk. 

Anonymkode: 30757...64a

• Liker 4
Skrevet

Da skriver du en melding til alle: "Selv om det enda er lenge igjen så går det sakte men sikkert mot jul. Denne julen trenger jeg å slappe av litt etter en lang høst og kan derfor ikke tilby overnatting. Si ifra om dere trenger tips til hotell eller Airbnb i nærheten."

Anonymkode: 7228b...e4d

• Liker 6
Skrevet

Korona var en fantastisk tid. Høytid med kjernefamilien uten perifer familie som tvinger seg på og prøver å ta styringen…

Anonymkode: 30744...a5c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et forslag. Lei en hytte i julen. Da kan dere også dra hjem når du må på jobb. På en hytte så blir det naturlig at andre også tar litt tak.

Eller så skriver du en felles melding. At du setter pris på å samles i julen. Men at noe her må endres om dere skal kunne fottsette med det. Fordi det å ha fullt huset, med alle gjøremål, og jobb i tillegg det går ikke lengre. 

Her kan noen ta ansvar for frokost, middag,  oppvask, rydding, gulvvask, handling osv. Hvis dette ikke lar seg løse, så blir det ingen fellesjul nesteår

Jeg tenker at mennesker som er skrudd sammen slik TS' familie er (ikke har noen betenkning med å innlosjere seg over to uker), ikke er gode gjester i utgangspunktet og neppe tar i et tak. Det krever et slags minimum av sosial bevissthet.

Er derfor redd det å leie en hytte blir samme opplegget, bare med mer kostnader.

Anonymkode: 8143e...c02

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle ønske vi hadde det slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Synes det høres topp ut at hele gjengen møtes!
Men dere må fordele oppgaver. Gi besteforeldre en handlelapp og be de dra å handle. Si at «idag lager du middag, søster» etc. Om de er vant til at du svinser rundt og fikser alt, er det lov å minne de på at flere må bidra. 

Endret av Ingebjørg
  • Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er du? Voksne må vel kunne si nei. Blir det ikke tatt imot så har du ikke vært tydelig nok Enten må du være tydelig og mene det ellers må du holde ut. For min del må vi reise til hans familie i år, jeg sa ja men at vi kom til å bo på hotell, jeg skal ikke bo med all hans familie🤣🤣 men vi har jo plass er sutringa, fint det sa jeg, men vi tar inn på hotell, kommer på julaften og reiser hjem dagen etter🙂

Anonymkode: 612c4...12b

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, flusa said:

Jeg skulle ønske vi hadde det slik.

Dette. Da jeg leste overskriften trodde jeg at TS hadde en krevende familie, men her var det ikke et snev hverken av rus, psykiatri eller alvorlig sykdom.  TS du aner ikke hvor heldig du er.  

Anonymkode: 2b33d...f6d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette. Da jeg leste overskriften trodde jeg at TS hadde en krevende familie, men her var det ikke et snev hverken av rus, psykiatri eller alvorlig sykdom.  TS du aner ikke hvor heldig du er.  

Anonymkode: 2b33d...f6d

Helt enig med deg❤️

Er ikke alle som er så heldige å har en familie som bryr seg/vil feire jul sammen/være sammen i julen/komme på besøk, osv,osv..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er det snart jul og jeg kjenner jeg gruer meg. Familien til meg og mannen er spredd over hele landet og vi er et naturlig samlingspunkt. Så juleuken og til over nyttår driver vi «hotell» besteforeldrene kommer i 2 uker. De sover i stua for de liker ikke å gå i trapper. Søsteren min og hennes 3 sønner under 6år sover oppe i loftstua, på luftmadrasser og styrer alt. Når barna skal sove må huset være stille og det er en selvfølge at hun styrer tv. Og sover lenge for det er jo så mange som kan passe guttene. Broren til mannen er enslig så han tar seg fri er jo kjekt når familien samles. Og da må vi på turer i område så mye mas om dette. Oppi dette hele må jeg vaske klær, hus og lage mat. De ønsker jo ikke å tråkke meg på tærene og ta seg til rette. Handle i mat til alle, og lade bilene, mens jeg  går i full jobb. Og så kommer andre søsken osv på middag og korte overnattinger. I år har jeg sagt at jeg ikke orker og at vi kan bytte på foreldrene. Vi har alle barn og ha en fin jul. De ble jeg møtt med latter og men vi har det jo så koselig hos deg dette kan du ikke mene. De tar det ikke til seg. 

Anonymkode: fcc96...5c5

Besøk begynner å stinke etter tre dager. Du må sette ned foten. 

Anonymkode: 6ff8f...c5a

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at du ikke orker. Her er alltid alle i familien hos oss. Selv den ene! Julekvelden kjenner jeg tar på for min del. Det å ha mange gjester er masse jobb. Jeg hadde forklart at det ikke blir aktuelt med besøk hos dere i år. Jeg hadde aldri orket besøk i 2 uker😳 Jeg har bestemt meg for å bare ha min mann, 3 barn og foreldre hos oss i år. 

Anonymkode: 0cf92...dd0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

👍🏼👌🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 17625...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...