Gå til innhold

Er det helt umulig å komme seg ut av et ekteskap med en som driter i alt av økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre gift og har barn med en fyr som fullstendig mangler økonomisk styring, gir blaffen i å betale regninger, tar opp forbrukslån bak min rygg og lyver om alt selv når jeg har bevis svart på hvitt. Jeg har vært dum nok til å kaste bort 20 år av livet mitt på å forsøke å få ham til å ta ansvar, jeg har selv tatt over all økonomistyring og bare gitt ham lommepenger osv, men opplever allikevel at han tar opp lån og roter til ting bak min rygg. Jeg er fullstendig nedbrutt av årevis med løgner og halvsannheter og utryggheten i å ikke vite hvilke problemer han forårsaker neste gang. Jeg orker ikke mer, men fatter ikke hvordan jeg skal komme meg ut. Er det noen som har noen tips jeg ikke har tenkt på?

Han eier mesteparten av huset, mens jeg står som medlåntaker på huslånet. Ingen av oss har råd til å kjøpe ut den andre. Han kommer ikke til å gjøre en dritt for å få solgt huset, og jeg kan ikke bare gjøre det selv mot hans vilje. Altså kan jeg glemme å få tilbake min eierandel.

Akkurat eierandelen er ikke et så stort problem siden den ikke er så stor, så jeg har vurdert å bare gi ham min del for å komme meg ut. Men huslånet virker som et uoverkommelig problem. Han kommer ikke til å betale på det, så da er det jeg som står ansvarlig for å betale for et lån på et hus jeg ikke lenger bor i. Dessuten frykter jeg at lånet bare kommer til å eskalere, delvis fordi han misligholder sin del av det, og delvis fordi han sannsynligvis kommer til å ta opp mer lån på huset. Og selv om jeg skulle hatt råd til å både betale hele lånet på hans hus og leie for en ny bolig (noe jeg ikke har), så kan jeg ikke hindre ham i å bare låne mer og mer på huset bak min rygg. Han er fullt ut troende til å forfalske underskriften min, så det er ikke noe hinder.

Jeg ser altså ikke noen mulighet til å komme meg vekk uten å få en diger gjeld som bare eskalerer ukontrollert. Jeg sitter helt fast her, gjør jeg ikke?

Anonymkode: e1ac4...2fa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som noe som må ordnes juridisk (namsmann? Rettssak?). Råder deg til å dokumentere alt, gjøre evt avtaler skriftlig.

Anonymkode: 98d7b...c33

• Nyttig 1
Skrevet

Skaff deg ektepakt der dere avtaler adskilt økonomi. Man er også under ekteskapet ansvarlig for sin egen gjeld, men i tilfelle skilsmisse blir det formue minus gjeld og resultat blir delt på 2. Så på den måten risikerer man å stå igjen med gjeld selv om man ikke har hatt opp noe selv.

Ektepakt må tinglyses, så jeg vet ikke hvordan du skal få det til.

Jeg frykter du ikke kommer deg ut av dette. Det er risiko å gifte seg med noen som absolutt ikke er til å stole på.

Skrevet (endret)

Du kan forresten opprette kredittsperre for deg selv, det burde du gjøre asap. Du kan ikke opprette i hans navn da, så hvis man makser ut det han kan få i sitt eget navn (og det kan være mye!) og ikke betaler ei krone får du halvparten i fanget når boet gjøres opp.

Edit: Når jeg tenker meg om må du samtykke når han ta opp lån med sikkerhet i huset. Men hva nytter det når han tar forbrukslån med >20% i rente?

Endret av Daraya
tilført noe
Skrevet

Hvorfor i alle dager sa du ja til å være medlåntaker på boliglånet hvis du kun eier bittelitt av boligen? 😳

Anonymkode: c7d11...5c4

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i alle dager sa du ja til å være medlåntaker på boliglånet hvis du kun eier bittelitt av boligen? 😳

Anonymkode: c7d11...5c4

Godt spørsmål. V i hadde separat økonomi en periode, noe som endte med katastrofe. Siden vi hadde barn å ta hensyn til og fullstendig skakkjørt økonomi, forsøkte jeg å redde oss ved å ta over alt det økonomiske ansvaret. Jeg valgte å ha alt felles så jeg skulle få oversikt over alt. Dessverre viste det seg at det fremdeles var mulig å gjøre mye rart bak ryggen min...

Til dere andre: Tusen takk for svarene. Ser ikke ut som om det er mye håp. Jeg kan jo forsøke advokat, men det er ikke mye han kan gjøre så lenge mannen ignorerer alt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt spørsmål. V i hadde separat økonomi en periode, noe som endte med katastrofe. Siden vi hadde barn å ta hensyn til og fullstendig skakkjørt økonomi, forsøkte jeg å redde oss ved å ta over alt det økonomiske ansvaret. Jeg valgte å ha alt felles så jeg skulle få oversikt over alt. Dessverre viste det seg at det fremdeles var mulig å gjøre mye rart bak ryggen min...

Til dere andre: Tusen takk for svarene. Ser ikke ut som om det er mye håp. Jeg kan jo forsøke advokat, men det er ikke mye han kan gjøre så lenge mannen ignorerer alt...

TS ta kontakt med namsmann. Du kan kreve å få boligen solgt hvis han nekter...

https://www.skilsmisse.net/penger/kreve-bolig-solgt.html

Anonymkode: 3a758...194

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt er det mulig å komme ut av dette, men det kan godt hende det blir ubehagelig. Huset må naturligvis selges, du kan ikke gi ham det (!). Banklånet ditt slettes når huset er solgt. 

Jeg hadde likevel kostet på meg en time hos advokat, vær spesielt oppmerksom på skjevdeling. Det beste hadde vært å få tinglyst en ektepakt med særeie umiddelbart, men om den er gyldig om du skiller deg like etterpå er et godt spørsmål.. 

ikke gi opp!

Anonymkode: 9eb21...779

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke umulig. Jeg har vært der, og måtte starte på null igjen økonomisk. Med barn. Han jeg var gift med var unnvikende og rotet til alt av økonomi, fordi han ikke greide å snakke om ting åpent.

I min historie ble det også sånn at han jeg var gift med tok livet sitt noen år etter at vi gikk fra hverandre. Det var grusomt. Det absolutt verste jeg har opplevd. Livet er riktignok bygget opp igjen nå, for barna og meg.

Økonomisk mislighold er veldig alvorlig, på så mange plan. Skaff all hjelp du kan få, familievernkontor, advokat (fri rettshjelp? Det fikk jeg), len deg på familie, vær åpen! Det hjelper veldig.

Anonymkode: cef66...6a6

Skrevet

Kontakt advokat med en gang. Selvsagt kan du komme deg ut av dette, det er mulig å selge et hus selv om den andre parten ikke vil også tror jeg. Du kan begjære huset solgt eller noe sånt, dette må du finne ut av hos advokat.

Du skal ikke bare flytte ut gi han huset med full mulighet for å ta opp lån i ditt navn (!). 

Dette er det mulig å løse, men behagelig og diskret blir det ikke. 

Er dere gift eller bare samboere?

Skrevet

Dagen du flytter eller begjærer seperasjon så er gjeld han tar opp hans problem. Gjeld stifter før og under ekteskapet kan man kreve fratrukket før felleseiet deles. 

Å miste huset er kanskje det som må til for at du skal kunne bygge formue pg trygghet for deg selv. Dersom du sparer 500000 og han sløser 500000 kan du i verste fall opp med måtte gi han dine 500k. Det er helt sykt, men sant. 

Via altinn/Skatteetaten kan du bestille hans skatteoppgjør. All hans gjeld skal dukke opp der. Dersom du ikke har oversikt er det en god måte å få det på.

Anonymkode: 51fa5...346

Skrevet

Et sameie kan kreves oppløst selv om ikke alle parter er enige. En slik begjæring sendes til Tingretten. 

De fleste innboforsikringer dekker utgifter til advokat, hvis du er usikker så ta kontakt med en advokat og oppgi hvilket forsikringsselskap du bruker, så ordner hun/han resten.

Anonymkode: 716af...62f

• Liker 2
Skrevet

Alle lån signeres vel digitalt. Hvordan kan han da forfalske din signatur? Bytt bank id passord.

Anonymkode: 51fa5...346

• Liker 1
Skrevet

Søk på tvangsoppløsning sameie. I ditt tilfelle tror jeg ikke du har råd til å IKKE engasjere advokat. Du har barn som du må sikre 

Anonymkode: 5fd2b...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...