AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1 Skrevet 15. september 2023 Hei! Lurer på om andre har erfaring med å ha gjennomgått kyssesyken i voksen alder og kan dele noen erfaringer? Min historie. Jeg følte meg ganske syk i januar. Vondt i hals, høy feber og dårlig allmenntilstand. Trodde det kunne være influensa og var borte fra jobb i 2 uker. Ble liksom ikke ordentlig frisk og følte jeg gikk å hanglet. Gikk etterhvert til legen og der fant de ikke ut av noe spesielt. Litt mangel på noen vitaminer så begynte på det. Fortsatte å leve som normalt, men var ofte forkjølet og vondt i halsen. Følte meg etterhvert nesten helt utslitt og hadde hatt endel fravær fra jobb. Aldri vært så mye borte før. Gikk til legen igjen og fikk påvist kyssesyken via blodprøver. Per i dag føler jeg at jeg har fått litt av energinivået tilbake, men sliter fortsatt med hyppig vond hals og forkjølelse. Ligger nede for telling nå, atter en gang! Begynner å bli lei av dette. Noen som har hatt det på samme måte? Når gikk det eventuelt over? Anonymkode: a5db7...6a2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #2 Skrevet 15. september 2023 Ingen fasitsvarr på når det går over, dessverre. Men. Har du sjekket d vitamin, folat, b-12 etc etter du testet i januar? Var d vitamin et av vitaminenene du hadde mangel på, og hvor vesentlig var mangelen? Under 75, under 50, under 30? Anonymkode: 28791...7ec
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #3 Skrevet 15. september 2023 Jeg fikk kyssesyken som gravid, og var dårlig en måneds tid. Anonymkode: 04e96...f8d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #4 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ingen fasitsvarr på når det går over, dessverre. Men. Har du sjekket d vitamin, folat, b-12 etc etter du testet i januar? Var d vitamin et av vitaminenene du hadde mangel på, og hvor vesentlig var mangelen? Under 75, under 50, under 30? Anonymkode: 28791...7ec Jeg var lav på d vitamin og b12. Vet ikke nivåene. Har gått på det siden, ikke fått oppfølging på det, så vet ikke status nå. Burde kanskje sjekket det. Anonymkode: a5db7...6a2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var lav på d vitamin og b12. Vet ikke nivåene. Har gått på det siden, ikke fått oppfølging på det, så vet ikke status nå. Burde kanskje sjekket det. Anonymkode: a5db7...6a2 Ja du burde sjekke det for å være sikker på at nivåene faktisk har økt. Hvor mye tilskudd av d vitamin har du tatt, hvilke doser? Du kan logge deg inn på helsenorge.no for å se tallene fra sist måling, evnt ringe legekontoret. Hadde du f.eks 35 nmol og bare har tatt 10 mcg doser, så er det altfor lave doser. Rent rødt kjøtt (særlig viltkjøtt) og fet fisk er beste kilden til b-12. Anonymkode: 28791...7ec
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Tok ca et par år før jeg var normal igjen, og immunforsvar osv hadde bygget seg opp. Anonymkode: 7dc01...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå