AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Ved utredning av barn, ser de etter ulike forklaringer på atferden? Jeg mener for eksempel, sett utenfra kan ofte symptomer på ADHD og på omsorgssvikt se like ut. Undersøker de slike alternativer? Anonymkode: fc17f...1aa
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Trodde mistanke om omsorgssvikt ble undersøkt først. Når det er avklart at det ikke dreier seg om omsorgssvikt, så kan utredningen av en eventuell diagnose starte. Men jeg trodde ikke BUP drev med den første delen, og at det er svært vanskelig nå å få time der. Anonymkode: 2d3ae...b7b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er jo psykologer som er trent opp til å snakke med barn. De klarer nok å se helheten. Anonymkode: 764bf...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Under en adhd utredning snakker de med foreldre alene, barn og foreldre sammen, og barn alene. Når de snakker med barn alene går de gjennom et skjema for å kartlegge om de har opplevd overgrep, sett vold, blitt utsatt for vold osv. dette for å kartlegge om barnet har traumer. Da traumer kan ha like symptomer som adhd. Har barnet traumer må dette behandles, da de ikke setter adhd diagnose på barn med traumer Anonymkode: bc86d...26d 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 On 9/15/2023 at 1:04 AM, AnonymBruker said: Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er jo psykologer som er trent opp til å snakke med barn. De klarer nok å se helheten. Anonymkode: 764bf...b7d Det er vanskelig å ikke bekymre seg, når man selv er usikker på situasjonen. Det er snakk om et barn jeg har ganske mye med å gjøre, uten at jeg helt klarer å få tak på hvordan hjemmesituasjonen er - i alle fall ikke nok til at det er aktuelt å sende bekymringsmelding. Barnet er for lojal til å legge ut om situasjonen. Samtidig har jeg ingen god følelse. Anonymkode: fc17f...1aa 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er vanskelig å ikke bekymre seg, når man selv er usikker på situasjonen. Det er snakk om et barn jeg har ganske mye med å gjøre, uten at jeg helt klarer å få tak på hvordan hjemmesituasjonen er - i alle fall ikke nok til at det er aktuelt å sende bekymringsmelding. Barnet er for lojal til å legge ut om situasjonen. Samtidig har jeg ingen god følelse. Anonymkode: fc17f...1aa Da konsentrerer du deg om barnet. Og om du har mye med barnet å gjøre må du jo være lærer eller noe om du ikke kjenner foreldrene og hjemmesituasjon godt. Da må det jo være muligheter for noe samtale om barnet med dem. Hva er det som gjør at du tror barnet utsettes for noe?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Traumekartlegging er en del av basistrening i bup. Altså noe man gjør med alle. Anonymkode: dc1ba...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 *basisutredning Anonymkode: dc1ba...9aa
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Skrevet 16. september 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Traumekartlegging er en del av basistrening i bup. Altså noe man gjør med alle. Anonymkode: dc1ba...9aa Men denne kartleggingen er dessverre ikke ufeilbar. Anonymkode: 094ee...d32
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #11 Skrevet 16. september 2023 On 9/15/2023 at 1:06 AM, AnonymBruker said: Under en adhd utredning snakker de med foreldre alene, barn og foreldre sammen, og barn alene. Når de snakker med barn alene går de gjennom et skjema for å kartlegge om de har opplevd overgrep, sett vold, blitt utsatt for vold osv. dette for å kartlegge om barnet har traumer. Da traumer kan ha like symptomer som adhd. Har barnet traumer må dette behandles, da de ikke setter adhd diagnose på barn med traumer Anonymkode: bc86d...26d Takk for godt svar. Håper eventuelle problemer avdekkes. Ved satt diagnose får man også oppfølging i henhold til diagnose, ikke sant? Anonymkode: fc17f...1aa
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #12 Skrevet 16. september 2023 46 minutter siden, WhisperingWind said: Da konsentrerer du deg om barnet. Og om du har mye med barnet å gjøre må du jo være lærer eller noe om du ikke kjenner foreldrene og hjemmesituasjon godt. Da må det jo være muligheter for noe samtale om barnet med dem. Hva er det som gjør at du tror barnet utsettes for noe? Bakgrunnen for bekymringene mine er både basert på det jeg faktisk vet, og små drypp av ting som barnet sier. Jeg har forsøkt å fiske litt i det som sies, uten at jeg kommer så mye videre. At hjemmesituasjonen ikke er optimal er jeg sikker på, tenker at barnet har det fir strengt hjemme blant annet. Om det bikker over i grunn til bekymringsmelding er jeg usikker på - og har ikke noe håndfast som gir grunnlag for bekymringsmelding foreløpig. Har for øvrig snakket med forelder om situasjonen, uten å føle at jeg når inn. Har vurdert videre grep (snakke med andre nært barnet, f.eks.), men har et håp om at utredning avdekker eventuelt bekymringsfulle ting. Anonymkode: fc17f...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 23.30): Ved utredning av barn, ser de etter ulike forklaringer på atferden? Jeg mener for eksempel, sett utenfra kan ofte symptomer på ADHD og på omsorgssvikt se like ut. Undersøker de slike alternativer? Anonymkode: fc17f...1aa Jeg tror ppt (pedagogisk psykologisk tjeneste) har mer system enn bup på å se på forklaringer til atferd. De tar gjerne abc observasjoner (antecedent-behaviour-consequense som betyr foranledning- atferd- konsekvens). Slik finner de ut hvilke foranledninger som kommer før problematferd og ikke minst hvilke konskevenser som opprettholder disse. Siden man kan endre både foranledning og konsekvens så gir dette reelle muligheter til å endre atferd. BUP kan finne på å sløve ned eleven med medisiner, og da kan man forsåvidt få mindre eller svakere atferd, men det kan samtidig bedøve elevens interesser , som også kan svekke effekten av belønninger for bra atferd. Det beste med å bli utredet er at eleven kan få tilbud om undervisningsassistanse. Elever som er superaktive kan kjede rompa av seg i klasserommet (og bråke og herje), mens de faktisk kan jobbe godt med en til en eller en til to undervisning. Anonymkode: cad57...07d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 Høres ut som en svigermor som liker å pirke? En som de ikke vil ha så mye å gjøre med og som egentlig ikke bryr seg men bare vil lage trøbbel? Skal mye til å komme til på bup no, mange blir avist. Og de som kommer der får skikkelkg utredning for å utelukke og være sikker på eventuelle diagnoser! Anonymkode: 28ae3...7b1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Traumekartlegging er en del av basistrening i bup. Altså noe man gjør med alle. Anonymkode: dc1ba...9aa Nei, ikke her jeg bor. Det er heller ikke psykologer som utreder. Anonymkode: 54358...86f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og de som kommer der får skikkelkg utredning for å utelukke og være sikker på eventuelle diagnoser! Ikke her. Anonymkode: 54358...86f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 Hvis du faktisk er bekymret for et barn, plikter du å melde til bv-tjenesten. Om du er en bekjent av familien kan du melde anonymt. Anonymkode: fdc44...aa2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke her. Anonymkode: 54358...86f Her får de det. De utreder grundig! Og utelukker alt. Og godt er det! Anonymkode: 28ae3...7b1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her får de det. De utreder grundig! Og utelukker alt. Og godt er det! Anonymkode: 28ae3...7b1 Ja, veldig bra. Men synd at det er så store forskjeller. Mitt barn har opplevd traumer pga voldelig far, men bup ville ikke utrede det siden barnet ikke ville snakke om det. Så da satte de en annen diagnose isteden - før de i det hele tatt hadde utredet noe som helst 🙄 Anonymkode: 54358...86f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Skrevet 16. september 2023 Vi har vært gjennom utredning for adhd på vårt barn og de går grundig til verks som flere her skriver. De innhenter informasjon fra barnehage/skole, fastlege og eventuelle andre instanser hvis man har vært borti det (f.eks ppt). Vårt barn var såpass lite under utredningen at vi foreldre svarte på traumekartleggingen, men de tar virkelig for seg alt fra tsunami til mobbing og overgrep. For vår del var det aldri noen mistanke om omsorgssvikt, så jeg vet ikke hvordan veien videre i en slik situasjon er, men vil påstå at det nærmest er umulig å holde ting skult under en grundig utredning. De sjekker jo også for alle mulige diagnoser selv om det kun er mistanke og indikasjon på en ting. Vi har et barn med «tekstbok» adhd og ingenting annet.. men har alikevell satt i flere timer å svart på spørsmål for å utelukke autisme, bipolar, schizofreni, selvmordstanker, depresjon, angst og mye mer.. alle steiner snus og vendes på Anonymkode: 8bdc2...4fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå