Gå til innhold

Dere som tjener mer enn mannen deres

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er politi og jobber kun dag. Han betaler også barnebidrag og har ca 26 000 etter bidrag og skatt i måneden. Jeg får utbetalt ca 55-60 000. For meg er dette helt uproblematisk og vi møttes da jeg var student og han hadde mer enn meg i flere år. Jeg vil dra på dyre ferier (eller ikke dyre i seg selv, men bo fint = dyrt), og det krever jo selvsagt at jeg betaler mer. Vi deler alt av utgifter i hverdagen likt, men jeg betaler mer på ferier og typiske møbler og ting til huset som dyrt (fordi det er jeg som vil ha tingene og det ikke er viktig for han). Han plages en del av dette og har nå spurt om vi kan dra på ferie et sted hvor vi kan betale 50/50. Jeg skjønner behovet hans for å være likestilte, men samtidig vil jeg bo på et hotell jeg ikke liker fordi det er der grensen hans går. Jeg tenker at mine penger og hans penger er VÅRE penger og at det ikke spiller så stor rolle hvem som har tjent de, fordi vi lever sammen og bruker de sammen. Men han vil veldig gjerne at vi skal være mer likestilte.. Dere som tjener mer enn mennene deres, har dere noen god løsning på dette eller hvordan gjør dere det?

Anonymkode: b9feb...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil IKKE bo på hotell jeg ikke liker** ts

Anonymkode: b9feb...336

Skrevet

Jeg synes at om dere betaler prosentvis etter inntekt så får det telle som likt. 

Da har den som tjener minst også tilgjenglige egne penger.

Samordner dere litt vil også den som tjener mest ha egne penger.

Ellers kan en tenke at du tjener penger og betaler til det ikke er igjen mer eller at din høye standard bruker opp pengene hans.

Selvfølgelig kan du gi en sofa til hjemmet om du ønsker det og dere er enige.

Dette er bare tanker fra min side og jeg har ikke prøvd det i praksis.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i situasjon med eksen min hvor han tjente mest; men så å si alt ble 50/50. Ferier, ting til huset, boliglån, strøm og andre regninger. Han spanderte en middag ute i ny og ne, men ikke hele tiden.

Jeg ønsket å betale 50/50 for ting; noe som kunne være frustrerende for han. Ikke fordi han tilbød seg å betale for den tingen han ønsket seg til hjemmet, men fordi jeg sa at «ja, det kan vi kjøpe/vurdere å kjøpe, men kan vi vente til jeg har pengene?».

Det skal sies at han skulle støtt og stadig ha noe nytt. Ikke nødvendigvis superdyrt, men det ble mange middels og halvstore kjøp hver måned, så jeg følte jeg aldri satt igjen med noe penger «til meg selv»/sparing. Og det ble ganske frustrerende for min del, siden innkjøpene ofte var ting han ønsket seg, men som jeg ikke så noe behov for. F.eks en ny, dyr kaffemaskin (jeg drikker ikke kaffe). Til slutt måtte jeg holde mer og mer tilbake for å ikke være raka fant selv (og jeg tjener ikke dårlig). Endte f.eks med at han kjøpte den nye, dyre kaffemaskina selv. 

Så det handler litt om å føle at man ikke alltid må blakke seg, vil jeg tro, men det er noe stolthet inni bildet her også. Jeg er sammen med en som tjener vesentlig mindre enn meg (200k under), og jeg merker at han ønsker å være med på å betale. Vi bor ikke sammen da, så det er ikke en 50/50 av alt her, men når vi er ute og handler så vil han gjerne betale. Skal sies at jeg har nok mer utgifter enn han og at vi kanskje sitter ca. likt med disponible midler etter at regninger er betalt.

Så, til ditt problem. Syns det er litt kjedelig at du må ned på standard hvis dere skal ha 50-fordeling dere imellom på ferier. Jeg kjenner meg igjen. Jeg orker ikke 2-stjerners leilighetshotell lenger. Jeg vil ha minimum 4-stjerners hotell. Ikke superfancy, men det koster jo en del mer.

Mitt forslag er at dere blir enige om hvor mye han kan bruke på ferie, og finner et alternativ som er innenfor hans budsjett - og så finner du det hotellet du vil være på; og betale mellomlegget. Da føler han i det minste at han ikke alltid må tømme kontoen for å være med på dyrere ferier (selv om du betaler mer). Men om det er stoltheten det går på, så handler det nok om å kommunisere om det på en god måte. Akkurat hvordan.. vet jeg ikke.

Anonymkode: 195d5...5a0

Skrevet

Vi løste dette ved å beholde et likt kronebeløp til personlig forbruk og sparing (for tiden 7000, men det vil nok øke snart), resten til felleskonto.

Anonymkode: dc054...bb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi gjør det også som AB over. Når vi får lønn beholder vi samme sum på egen konto, og setter det som gjenstår over på en felleskonto. I perioder med store utgifter (som ferier, jul eller lignende), beholder vi en mindre sum.

Hos oss har det variert hvem som tjener mest, og vi har omtrent samme syn på økonomi. Personlige utgifter (hobbyer, klær osv.) dekkes fra egen konto. Fungerer veldig godt for oss!  Det oppleves solidarisk, og samtidig trenger vi ikke å spørre den andre om "lov" til å kjøpe et dyrt klesplagg eller noe annet som er helt uinteressant for den andre. 

Anonymkode: 0d004...bdc

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tjener mest og er mann. Er den som kjøper mat og betaler ofte for den. Er den som er mest interessert i teknologi og kjøper tv, kamera, verktøy og sånt selv.

Anonymkode: b9050...071

Skrevet

Jeg tjente i mange år mer enn mannen min. Ca 800 000 mer enn han, så det var et ganske stort sprik. I dag tjener han 500 000 mer enn meg. Vi har gjort det likt hele veien. Begges lønn går inn på en felles regningskonto. Fra denne overfører vi til våre personlige kontoer etter behov. Siden jeg stort sett handler mat, overfører jeg til dette. Skal jeg kjøpe en kjole, overfører jeg så jeg kan betale den. Det som står igjen på kontoen på slutten av måneden, setter vi over på sparekonto. 

Så hos oss er alt felles. Men vi har også felles barn, så da er det kanskje lettere?

Anonymkode: 710e9...10c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tjener mye mer enn min mann. Men vi har aldri hatt noe annet en komplett felles økonomi, dvs lønnen som kommer inn er VÅR, uavhengig av hvem sitt navn som står på lønnslippen. Om dere har hatt det sånn som oss lenge så er det jo litt rart om han plutselig skulle ha et behov for å ha et klart skille på hvor mye hver av dere skal betale på ferier? Du må nesten ta en prat med han om hva som ligger til grunn her..

Men det er lurt at dere har en felles feriekonto dere sparer på, sånn at det ikke føles som mine/dine penger selv om du bidrar mest der.

Anonymkode: 71ff1...7df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har en felles brukskonto der lønnen går inn. Så overfører vi derfra til felles regningskonto, sparing og hver vår «private» brukskonto til eget forbruk. Like mye til hver. For meg hadde det vært uaktuelt at vi ikke skulle ha like mye til forbruk og å kose seg med. Hadde sikkert tenkt annerledes om mannen var en latsabb, men han har en jobb samfunnet trenger og jeg vil dele lønnen med ham akkurat som jeg deler livet med ham. 

Anonymkode: f35ce...7fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det er store forskjeller i lønn så er ikke det å betale 50/50 å betale likt. Vi betaler inn % av lønnen vår. Jeg tjener mer enn mannen, men vi betaler inn 80% at det vi tjener inn på felles konto til å dekke utgifter, felles sparing osv. Da har vi en sum hver som vi kan bruke privat som vi selv ønsker eller legge til sparing.

Anonymkode: 853be...c5b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har fellesøkonomi så alt vi tjener går inn på samme felles konto og fordeles i ettertid. Synes det er mest rettferdig. Det ble våre penger etter vi giftet oss, ikke mine og hans. 

Anonymkode: ceefb...898

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har felles regningskonto, sparekonto og matkonto. Betaler ulikt på disse kontoene, slik at vi sitter igjen med omtrent det samme på egen brukskonto (som også overføres til egen sparekonto). 

Vi har temmelig likt syn på forbruk, og dermed er alt inn felles. Det hadde nok vært annerledes om en av oss brukte mye penger! 

Vi har forøvrig vært sammen siden før vi ble studenter, så fra før vi hadde noen som helst inntekt. Vil se for meg at det kanskje er vanskeligere å ha helt felles økonomi om man møtes senere i livet når man tar med seg verdier og gjeld inn i forholdet. 

Anonymkode: df8e2...48b

• Liker 1
Skrevet

Vet egentlig hvor mye mer jeg tjener enn han,men kan tenkes at det er 1 million mer. Vi har aldri hatt problemer med det, men det er nok fordi samboeren også tjener ganske så bra. Vi har helt separat økonomi, og deler alt 50/50. 

Anonymkode: 8138f...695

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tjener mye mer enn min mann. Men vi har aldri hatt noe annet en komplett felles økonomi, dvs lønnen som kommer inn er VÅR, uavhengig av hvem sitt navn som står på lønnslippen.

Anonymkode: 71ff1...7df

Vi gjøre det også slik og det er helt uproblematisk for oss begge. 

Mannen min har en helt OK lønn litt over snittet, mens jeg tjener mye mer, og det er klart at den luksusen vi kan unne oss er på grunn av min lønn, men det hadde ikke vært noe hyggelig å bruke disse pengene bare på meg selv. 

Endret av Kristin70
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi løste dette ved å beholde et likt kronebeløp til personlig forbruk og sparing (for tiden 7000, men det vil nok øke snart), resten til felleskonto.

Anonymkode: dc054...bb7

Det samme gjør vi. Vi fordeler alt vi får inn utover mat, felles og regningskonto, og sitter igjen med samme kronebeløp begge to hver mnd. Har 3 barn, ting til dem går fra felleskonto.

Anonymkode: 0a764...f61

• Liker 1
Skrevet

Mannen er 10 år eldre, og har derfor naturlig nok ligget foran karrieremessig i alle år. Nå har jeg gjort noen byks de siste årene, og nærmer meg hans lønn med stormskritt. Kanskje jeg tangerer allerede i år. Han koser seg stort med tanke på dette, og sier innimellom at han gleder seg til han kan slutte jobben, bli husfar på heltid og leve på meg 🤣

Vi har samme innstillingen som deg; det vi tjener til sammen, er begges inntekt. No hard feelings eller følelse av at den ene snylter på den andre eller bidrar for lite. Vi har mer enn vi trenger. 

Anonymkode: ef26f...7ee

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har 110 utbetalt i måneden og min mann har 80.

Vi betaler 50/50 for felles ting, men legger opp forbruket etter han som tjener minst.

Anonymkode: 3920d...4e1

Skrevet

Jeg tjener 400 000 mer enn min mann og vi deler alt av faste kostnader likt. vi har begge to ganske romslig økonomi da. 
Ferie har vi også delt likt. Jeg har studert mye og jobbet hardt og setter av mye til sparing. Dette vil jo komme han tilgode i fremtiden, med mindre det skjærer seg. har tidligere vært i et forhold der jeg betalte alt så og si, og satt igjen med ingen oppsparte midler etterpå pga dette, mens tidligere samboer som tjente gjennomsnittlig hadde fått spart mye siden jeg tok alt av kostnader. 

Anonymkode: 76d63...a9d

Skrevet

Jeg tjener mellom 200 000 - 300 000 mer enn min mann. Vi deler alt av penger. Alt kommer inn på samme konto. Setter av penger til regninger på egen konto og bruker resten av på mat, klær, hobby m.m. 

Anonymkode: d769f...8ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...