Gå til innhold

Hvordan får man slik deilig og rolig jobb i kommunen? ​😊​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har omtrent den jobben, dog ikke kommunal men i et større firma. De jobbene utlyses IKKE, de er kjempepopulære og besettes kun internt. Flexitid, fri hjemmekontorbruk, alle arbeidsoppgaver på PC, noen få møter i uka og kjempegodt arbeidsmiljø. Aberet er vel at selv om vi har en tilsynelatende veldig lett oppgave og "bare" behandler mailer og slår opp i excel-skjemaer, så tar det flere års erfaring å komme dithen at du klarer å gjøre arbeidsoppgavene dine bra og så fort at du har tid til å "slarve ved kaffemaskina i en time". 

Og som nevnt, besettes kun internt - fordi intern kunnskap om våre ansatte, systemer, rutiner og så videre tar fryktelig lang tid å kunne godt, og det er det 90% av jobben dreier seg om. 

Anonymkode: f036f...d84

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg også vite! Har jobbet flere år i flere kommuner og jeg springer beina av meg, og jobber overtid hver uke. Samt at det blir som regel litt jobbing når jeg tar ferie eller avspasering også.

Anonymkode: aee26...60e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det meste av kontorabeid innenfor stat og kommune er ganske stille, rolig og overhodet ikke krevende. Men det er jo selvsagt mange om beinet for hvem ønsker ikke å få betalt for å sitte på ræva.

Anonymkode: 15f6d...5f1

For noe vås. Jeg har jobbet i staten i mange år og i flere ulike store statlige virksomheter. Det har vært hektiske dager stort sett og i mange perioder langt utover normal arbeidshverdag. Jeg har mange venner som har jobbet i det kommunal sektor og de har også hektiske dager og beskriver det som slitsomt å jobbe  tett opp mot en krevende politisk ledelse som stadig endrer seg og med tette og hyppige frister for rapportering for å nevne noe. Er så lei av det evinnelige våset om at det er så rolig og avslappende i offentlig sektor. 

Anonymkode: eb1e0...2f2

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik jobb!

Veldig chill, veldig fleksibel arbeidstid, jeg kan bruke mye tid på å scrolle på telefonen, skravle og drikke kaffe. Lett å ta en dag fri ved behov.

Jobber ikke i kommunen da, men i et stort selskap. 
Hvordan fikk jeg denne jobben? En mastergrad, påbygning oppå der, og flere år med mye jobb ute i felt for å bli spesialist på mitt fagområde. Så jeg må virkelig kunne faget mitt, og løse komplekse saker når behovet oppstår. Men mesteparten av tida er det ganske så behagelig ja.  

Anonymkode: 195e8...a70

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har omtrent den jobben, dog ikke kommunal men i et større firma. De jobbene utlyses IKKE, de er kjempepopulære og besettes kun internt. Flexitid, fri hjemmekontorbruk, alle arbeidsoppgaver på PC, noen få møter i uka og kjempegodt arbeidsmiljø. Aberet er vel at selv om vi har en tilsynelatende veldig lett oppgave og "bare" behandler mailer og slår opp i excel-skjemaer, så tar det flere års erfaring å komme dithen at du klarer å gjøre arbeidsoppgavene dine bra og så fort at du har tid til å "slarve ved kaffemaskina i en time". 

Og som nevnt, besettes kun internt - fordi intern kunnskap om våre ansatte, systemer, rutiner og så videre tar fryktelig lang tid å kunne godt, og det er det 90% av jobben dreier seg om. 

Anonymkode: f036f...d84

Samme her. Jobben er chill, men man kunne ikke ansatt noen utenfra til å gjøre den, for det kreves særdeles mye kunnskap om fagfeltet vårt og hvordan dette fagfeltet opererer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en slik jobb!

Veldig chill, veldig fleksibel arbeidstid, jeg kan bruke mye tid på å scrolle på telefonen, skravle og drikke kaffe. Lett å ta en dag fri ved behov.

Jobber ikke i kommunen da, men i et stort selskap. 
Hvordan fikk jeg denne jobben? En mastergrad, påbygning oppå der, og flere år med mye jobb ute i felt for å bli spesialist på mitt fagområde. Så jeg må virkelig kunne faget mitt, og løse komplekse saker når behovet oppstår. Men mesteparten av tida er det ganske så behagelig ja.  

Jeg har lik jobb som du beskriver, og har bare fagbrev :P

Anonymkode: b351e...dd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få deg en stilling innen statlig eller kommunal arkivering. Det må være det sløveste som finnes. Det har blitt mye mer populært enn det var for 10 år siden, og med god grunn. De som sier at det innebærer hektiske jobbdager lyver eller faktisk late. En del sykehus kan også trenge folk til arkiveringsstillinger da mye skal digitaliseres i årene fremover. 

Det eneste er at det kan være ufattelig kjedelig å jobbe med i lengden, og en del av de som genuint søkte seg inn for at de brenner for det er vel blant de tørreste menneskene på denne kloden. Det var kjedsomhet som gjorde at jeg søkte meg til nye beitemarker etter noen år. Men av og til savner jeg de sløve dagene rundt kaffe maskinen.

Anonymkode: 985c4...4f3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Invoice :

Banging with hammer :              $ 1.00

Knowing where to bang :  $ 19 999.00

Total :                                   $ 20 000.00

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

For noe vås. Jeg har jobbet i staten i mange år og i flere ulike store statlige virksomheter. Det har vært hektiske dager stort sett og i mange perioder langt utover normal arbeidshverdag. Jeg har mange venner som har jobbet i det kommunal sektor og de har også hektiske dager og beskriver det som slitsomt å jobbe  tett opp mot en krevende politisk ledelse som stadig endrer seg og med tette og hyppige frister for rapportering for å nevne noe. Er så lei av det evinnelige våset om at det er så rolig og avslappende i offentlig sektor. 

Anonymkode: eb1e0...2f2

Det varierer nok veldig fra sted til sted, og jeg vet at det finnes mange arbeidsplasser i det offentlige som du beskriver. Min var ikke sånn, men vi hadde perioder hvor det var høyt trykk. Det som plaget meg da, var at det manglet gode systemer og rutiner, og dette førte til at man ikke bare måtte gjøre mye oppgaver som burde vært gjort av systemer (f.eks manuelt punche takk fra én database over i en annen), eller at det tok unødvendig mye kapasitet å utføre enkle oppgaver (skrive fulltekst i et tekstfelt i databasen, og leite i 4 ulike systemer for å finne all informasjonen - i stedet for å bruke database som database). 

I disse periodene løp folk skoene av seg, og uten at det burde være nødvendig i 2021 (året jeg sluttet). Alle forslag på forenkling og forbedring av rutiner ble slått ned med "det er ikke sånn vi gjør det". Jeg husker da den nye "databasen" ble innført (som altså ble brukt som et regneark med én celle), så måtte de ansatte flere økonomer fordi systemet liksom var så veldig "manuelt" (noe det selvsagt ikke er, men når man velger å få folk uten databasekjennskap til å bygge database, får du ikke database).

Jeg sier ikke noe om din arbeidsplass her, men jeg mistenker at det finnes mange offentlige arbeidsplasser som kan effektiviseres hvis man setter riktige folk og riktig fokus på saken.

Anonymkode: 51c5d...9e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min jobb er litt sånn. Selv om jeg har syke mengder med saker, så får man bare jobbet det man klarer. Får vel to-tre telefoner i måneden, og aldri brukerkontakt. Sitter med podcast på øret hele dagen og ofrer aldri jobben en tanke på fritiden. Kaffepause mellom 08-08:30 og 14-14.30 i tillegg til en halv times lunsj. 

Men ellers så jobber jeg jo da, ganske effektivt også. Men er aldri stressa. Ikke så god lønn da, 550 i året.Men kommer nok aldri til å bytte jobb. Trygg jobb, fleksibel arbeidstid, sommertid….

Anonymkode: 18e9a...e33

Men da er det jomikke en chill jobb egentlig, du er bare lat. Eventuelt veldig effektiv og av personlighet ikke blir stressa av at bunken med jobb aldri blir mindre.

ps. Det siste skulle jeg gjerne lært meg, tror det er her feilen mange gjør. Vi har de timene vi har på jobb, rekker ikke de, så rekker det ikke. Ingen gledes av at man jobber overtid, skipper lunsjen - bare helsa som tar stryk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg jobbet 46 timer, og tok helgen nå litt tidlig.

Jeg kjenner ikke til disse stillingene, ikke i administrasjonen i kommunen hvor jeg jobber. Dessverre.

Men jeg kjenner til at enkelte misbruker sine stillinger og nok har relativt bedagelige dager. Det medfører at vi andre må jobbe mer, og disse personene er særdeles dårlig likt. Så ikke akkurat noe høydare ved kaffeautomaten.

Anonymkode: 546b2...5ef

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en kompis som jobber på byggesak i en av Norges største byer med masse byggeaktivitet og de gjør nærmest ingenting 🤪 det er seriøst på det nivået at hvis man har sendt en epost i løpet av dagen og fått skryt for den så kan de si seg ferdige i løpet av dagen. Det er helt latterlig.

Har en annen kompis som er utdannet sivilingeniør som jobbet hos kommunen. Han fikk ny jobb i det private, men sa ifra seg bonuser og gikk tilbake til kommunen igjen pga lavt arbeidspress og behagelig hverdag.

Jeg jobber I det private og får hakeslepp av hvor lave krav de har 😅

Anonymkode: e4f47...c73

Nå er det utrolig store lønnsforskjeller mellom det private og det offentlige så velger man å jobbe i det offentlige og får roligere dager så er det en bra bonus. Men igjen så er det mange i kommunen så har sinnsykt arbeidsmengde og er lønnet elendig. 

Anonymkode: 75bab...f92

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det utrolig store lønnsforskjeller mellom det private og det offentlige så velger man å jobbe i det offentlige og får roligere dager så er det en bra bonus. Men igjen så er det mange i kommunen så har sinnsykt arbeidsmengde og er lønnet elendig. 

Som nevnt har jeg jobbet "for begge", altså for det private og nå det offentlige.

Jeg kjenner meg ikke igjen i annet enn at lønnen i det offentlige er lavere. Min arbeidsmengde, samt for mine kollegaer, er høy - såpass høy at vi aldri kommer i mål, selv om vi er mange som har både 50 og 100 timer fleksitid til overs, som vi aldri kommer til å få tatt ut. Vi får sjeldent til aldri tatt ut all ferie i løpet av et år.

Men samtidig jobber vi for en av landets best drevede kommuner når det kommer til økonomi. Noe vi jo forstår grunnen til, med måten vi blir "kjørt på".

Anonymkode: 546b2...5ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vinterskog skrev (11 timer siden):

Men da er det jomikke en chill jobb egentlig, du er bare lat. Eventuelt veldig effektiv og av personlighet ikke blir stressa av at bunken med jobb aldri blir mindre.

ps. Det siste skulle jeg gjerne lært meg, tror det er her feilen mange gjør. Vi har de timene vi har på jobb, rekker ikke de, så rekker det ikke. Ingen gledes av at man jobber overtid, skipper lunsjen - bare helsa som tar stryk.

Jeg vet jeg leverer gode resultater, fordi jeg arbeider raskt og effektivt. Strukturert og legger opp dagen godt. Men med de arbeidsmengdene jeg har, så ville jeg blitt utbrent på kort tid dersom jeg skulle stresse meg opp over hvor mye som ligger og venter. 

Jeg er fast ansatt, statlig. De får ansette flere da, hvis de vil ha ned restansene. Pauser tar jeg med god samvittighet. 

Anonymkode: 18e9a...e33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelmådig skrev (På 14.9.2023 den 22.59):

En type saksbehandlerjobb. Bare søk saksbehandler på Finn og søk i vei! Bare ikke ta barnevernet eller nav, det er ikke chill. 
Eventuelt kan du bli resepsjonist til et søvnig kontor. Ikke hotell, det blir innimellom veldig travelt. 

Nei i nav er det ikke chill!

Anonymkode: 3eeeb...69c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

I Foreningen FRI får du verv i sentralstyret ved å la deg bli knulla av han som skal bli sjefen. Særlig Inge. 

Anonymkode: 567d7...45c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunal barnehage i Oslo kommune er en slik jobb du ser etter.. 

KØDDA!!!!!🙈

Anonymkode: 19fd7...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 22.44):

Dere vet, der man chiller og drikker kaffe. Flytter litt papirer. Taster litt på data'n. Fyller ut noen skjemaer. Er i møter, hvor det er 20% møteaktivitet og 80% sladring og prat. Dere skjønner greia 😊

Og ikke kom og si at disse jobbene ikke finnes. For det gjør de 😃

Anonymkode: 90318...63b

Etter 26 år som ansatt i kommunen så lurer jeg på det samme😊

Sikker på at de finnes, men jeg har aldri sett dem. Selv ikke de årene jeg selv hadde hadde kontor på rådhuset/kommuneadministrasjonen.

De er sikkert flinke til å gjemme seg unna.

Anonymkode: 9e41a...9a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 16.14):

Kommer litt an på hvilket «marked» man jobber i.

Jeg kjenner mange med min utdanning som jobber privat og tjener dårligere en meg. Langt mer uryddige forhold også. Det som frister de over til privat, er mulighetene til å jobbe mer en hva de kan kommunalt. 

Jeg har også fått flere tilbud fra private aktører, men ingen av dem kan matche lønnen jeg har i kommunen. 

Anonymkode: 9e41a...9a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mellomtiden løper dine kollegaer i andre yrkesgrupper innad i kommunen bena av seg, stresser seg til utbrenthet, og rekker ikke å gå på do i løpet av dagen en gang. Tenk på det neste gang du står og slarver ved kaffemaskina! 

Kommunene burde virkelig ha utnyttet ressursene sine bedre!

Anonymkode: 95a01...d7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...