AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Har en 4. klassing som jeg mistenker sterkt har stort læringspotensial. Har mistrivdes på skolen siden 1., lærer veldig fort, kjeder seg på skolen og kan krysse av på det meste på lister for karakteristikker for barn med stort læringspotensial (evnerik). Har tidligere tenkt at det ikke har noe for seg å få det bestemt. Hen må bare tåle å kjede seg på skolen, som jeg gjorde. Men har begynt å revurdere. Noen med erfaringer? Er det verdt å få det utredet? Anonymkode: d415a...5e7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Har ingen erfaring, men ble fortalt at det er mulig for barn å ikke følge ordinært pensum på vanlig skole og ta fag fra klassene over. Vet om to personer som gikk ut av videregående som 16 åringer bl.a. Anonymkode: 64489...210
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Kan bare snakke for meg selv, men om jeg hadde fått utfordringer på skolen da jeg var ung, hadde jeg nok trivdes mye bedre. Var ferdig med det jeg skulle gjøre i timene på null komma niks, og fra første til tiende kom alt så lett for meg at jeg ikke trengte å gjøre den minste innsats for å få gode karakterer. Det var nok å være tilstede i timene og gjøre oppgavene vi fikk der, så kunne jeg lett få en sekser på prøvene, for alt fagstoff bare festet seg. Det høres jo flott ut det, men bakdelen av det er jo at jeg ikke har lørt noen form for studieteknikk, og jeg gir opp alt for lett. Går litt ned i kjelleren om jeg ikke får til ting på første forsøk, og så gir jeg opp. Tror ikke jeg hadde vært sånn om jeg ble vant til å bryne meg på ting og jobbe jevnt fra ung alder. Synes du skal prøve å få en utredning! Anonymkode: 05491...775 8
Example Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Snakk med kontaktlærer og hør hva de tenker. Elever har krav på tilpasset opplæring, og det gjelder også elever som trenger mer utfordringer. Dog har jeg sett, som ungdomsskolelærer, at mange som kommer på ungdomsskolen med lignende utfordringer allerede er lei, og ikke ønsker mer utfordringer. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Jeg ville ha vurdert det hvis jeg var deg, men hør med kontaktlærer først NRK skrev nylig om en 10-åring som hadde stort læringspotensial, og gikk i 8 klasse på ungdomsskolen nå. https://www.nrk.no/sorlandet/leander-_10_-onsker-flere-rettigheter-for-evnerike-barn-1.16538349 Anonymkode: 719d1...c93 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Takk for gode svar! Høres ut som det kan være greit å få det utredet. Greit å vite, selv om jeg ikke tror forsering av et skoleår er løsningen for vårt barn. Hen fungerer veldig godt på sitt trinn sosialt, og jeg tror hen ville synes det var veldig rart å hoppe opp en klasse. Ønsker meg en skole hvor alle barna hadde blitt sett mer som individer med ulike behov. Da hadde dette kanskje ikke vært en problemstilling. Anonymkode: d415a...5e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 Ikke sikkert dette er relevant for dere, men jeg nevner det i tilfelle det kan være relevant for andre som leser tråden. Min svogers to barn er lynraske på å lære nye ting, og kjedet seg masse på skolen. Det ble forsøkt med ekstraoppgaver men det oppfattet barna som straff. Etterhvert landet foreldrene på å ta barna ut av skolen for ett år. De hadde en form for hjemmeskole, men fokuset lå på å lære andre ting enn det de skal lære på barneskolen. Året etter begynte barna i sin gamle klasse og da hadde klassekameratene tatt dem igjen så de var mer på likefot. Men dessverre så er ting nå tilbake der at de kjeder seg på skolen og ligger langt foran igjen. Jeg vet ikke hva de kommer til å gjøre nå, men jeg vet de er glade for at de tok barna ut av skolen det året ellers hadde nok ting vært verre. Anonymkode: 4c8ae...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke sikkert dette er relevant for dere, men jeg nevner det i tilfelle det kan være relevant for andre som leser tråden. Min svogers to barn er lynraske på å lære nye ting, og kjedet seg masse på skolen. Det ble forsøkt med ekstraoppgaver men det oppfattet barna som straff. Etterhvert landet foreldrene på å ta barna ut av skolen for ett år. De hadde en form for hjemmeskole, men fokuset lå på å lære andre ting enn det de skal lære på barneskolen. Året etter begynte barna i sin gamle klasse og da hadde klassekameratene tatt dem igjen så de var mer på likefot. Men dessverre så er ting nå tilbake der at de kjeder seg på skolen og ligger langt foran igjen. Jeg vet ikke hva de kommer til å gjøre nå, men jeg vet de er glade for at de tok barna ut av skolen det året ellers hadde nok ting vært verre. Anonymkode: 4c8ae...0a4 Takk for at du delte denne erfaringen! Vårt barn føler også på at ekstra oppgaver er straff, så jeg kjenner igjen det. Høres ut som din svoger hadde ett fantastisk år hjemme med barna. Dessverre har ikke vi mulighet til det. Anonymkode: d415a...5e7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Jeg har elever som jobber med mattebøker fra 9.trinn, og elever som jobber med matte fra 2.trinn. Be om mer utfordringer til barnet ditt, det bør ihvertfall la seg gjøre. Lykke til. Lærer 5.trinn Anonymkode: 01e0f...8af 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for at du delte denne erfaringen! Vårt barn føler også på at ekstra oppgaver er straff, så jeg kjenner igjen det. Høres ut som din svoger hadde ett fantastisk år hjemme med barna. Dessverre har ikke vi mulighet til det. Anonymkode: d415a...5e7 Jeg burde ha skrevet det, men han var ikke hjemme med dem hele året. Det hadde ikke vært mulig økonomisk. Ungene gikk litt på rundgang i familien. Foreldrene hadde permisjon i ca. 2-3 måneder hver seg, og ellers stilte besteforeldre, tanter, onkler og en ufør nabo opp. Den ene bestemoren til barna lærte dem mye om matlaging. Et annet familiemedlem lærte dem div. husarbeid, og så hjalp ungene den uføre naboen med husarbeid mot at hun lærte dem spansk (som er morsmålet hennes). En annen slektning var hjemme i permisjon med sitt barn og han hadde ungene hos seg og lærte dem om kunst, og lærte dem bla. tegne på en spesiell måte. En annen slektning lærte dem å snekre. Så de lærte om ulike ting hos ulike familiemedlemmer, og var hos hver av oss i noen uker om gangen. Det var faktisk veldig hyggelig for oss som «bare» er onkel og tante å få så mye kvalitetstid sammen med dem. Jeg burde også legge til at noe av grunnen til at foreldrene tok det litt ekstreme valget å ta dem ut av skolen var fordi eldstemann begynte å utagere litt i timene og de skjønte at ting var på vei til å gå dårlig. De problemene merket vi ingenting til i friåret, men det ser ut til å begynne å komme litt tilbake nå. Det er veldig synd for det er ingen problemer med konsentrasjon el., det er kun kjedsomhet. Anonymkode: 4c8ae...0a4 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Nå er det slik at skolen skal legge til rette for alle elever, også de flinke. La eleven få mer utfordring. Dette har de krav på. Fra 1-4 klasse leser de for å lese, og lære å binde sammen bokstaver til setninger. Fra 5 klasse og oppover skal de lese for å lære. Mitt barn gjorde leksene på 10 min. Det var nesten bare å fylle ut uten å tenke. Alt gikk på skinner. Men når de starter i 5 og oppover får de mer utfordring. Min sønn har surfet gjennom helt til 6 klasse. Da måtte han plutselig begynne å tenke, jobbe for å komme gjennom. Dette var drepen, for han var vant til å bare fylle ut leksene sine. Problemet med evnerike barn som ikke får utfordringer er at de kan slite når de først møter motstand slik som min. så bare krev at han skal få litt å Bryne seg på. Anonymkode: 8f046...d99 3
Lindsay Bluth Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for at du delte denne erfaringen! Vårt barn føler også på at ekstra oppgaver er straff, så jeg kjenner igjen det. Høres ut som din svoger hadde ett fantastisk år hjemme med barna. Dessverre har ikke vi mulighet til det. Anonymkode: d415a...5e7 Litt av poenget med å tilrettelegge for evnerike barn er å gi dem oppgaver hvor de må bruke evnene sine, og ikke bare mer av det samme. Hovedforskjellen mellom et evnerikt barn og resten av klassen er at drikke har samme behov for repetisjon for å lære. Men hvis man kan gå videre til et mer avansert nivå innenfor samme tema er det god tilrettelegging. For eksempel ved å gå fra det konkrete til det abstrakte. Eller ved å la barnet fordype seg i noe det er nysgjerrig på. Endret 15. september 2023 av Lindsay Bluth 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for gode svar! Høres ut som det kan være greit å få det utredet. Greit å vite, selv om jeg ikke tror forsering av et skoleår er løsningen for vårt barn. Hen fungerer veldig godt på sitt trinn sosialt, og jeg tror hen ville synes det var veldig rart å hoppe opp en klasse. Ønsker meg en skole hvor alle barna hadde blitt sett mer som individer med ulike behov. Da hadde dette kanskje ikke vært en problemstilling. Anonymkode: d415a...5e7 Vi har et barn hvor lærerne har lagt tilrette for at hun får jobbe med oppgaver fra høyere trinn. Fungerer veldig fint. Forøvrig er det en viss nivådeling på skolen hvor våre barn går , og elevene innad i en klasse jobber med ulike oppgaver, deles inn etter nivå i enkelte timer etc (det sies ikke høyt at det deles etter nivå, men elevene vet det, og det virker som det funker for de fleste). På barneskolen har de noe som heter matteklubben, hvor de som er ekstra flinke i matte, får være med ut og jobbe med andre oppgaver. Synes generelt skolen her er ganske god på tilrettelegging også for flinke elever. Vet dog ikke om det er tilstrekkelig for de som er helt uvanlig evnerike… Anonymkode: ac6fb...047 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Vi har et barn som har høyt læringspotensial. I forbindelse med en utredning hos bup (Asperger), tok hun en wisc-test og scorte veldig høyt. Skolen er klar over dette (BUP har informert), og vi har fra første klasse etterspurt andre oppgaver, fordi det er for kjedelig for henne. Skolen sier ja, vi skal gi flere/andre oppgaver, ingen problem. Så slutter læreren, og vikaren har ikke fått beskjed, eller det blir omrokkering på gruppene og lærerne, og alt flyter, og ingenting huskes. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har pratet med skolen om dette. Jenta vår blir ofte sint på skolen, hun har fotografisk minne og takler ikke all repetisjonen i skolen. Hun kan ikke forstå hvorfor lærerne bruker tid på å snakke om noe som de allerede har sagt for 5 måneder siden. I stedet for at hun får nye oppgaver å jobbe med mens de andre repeterer, "får hun lov til" å gå ut av klasserommet når det er repetisjon. Det virker som mange skoler er redde for at noen elever skal lære mer enn andre, og de som har høyere læringspotensial må vente til resten av gjengen kommer etter, alt skal på liv og død være helt likt. Her venter vi på hverandre og tar hensyn. Snakk om å kaste bort muligheten til å få fram flinke forskere eller vitenskapsmenn- og damer, drepe læringslyst hos barn som har høy kapasitet. Det gjør meg så sint og trist. Så, TS, gjør en utredning, og hvis mistanken din er rett, kan du også bli en av mange foreldre som maser på skolene sine om at NOE må tilrettelegges på riktig måte for disse elevene. Kanskje vi får forandret noe etter hvert. Men ikke tro at det magisk nok skjer noe på skolen bare dere har papiret i hånda. Dessverre. Anonymkode: 6ac79...e96 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har et barn som har høyt læringspotensial. I forbindelse med en utredning hos bup (Asperger), tok hun en wisc-test og scorte veldig høyt. Skolen er klar over dette (BUP har informert), og vi har fra første klasse etterspurt andre oppgaver, fordi det er for kjedelig for henne. Skolen sier ja, vi skal gi flere/andre oppgaver, ingen problem. Så slutter læreren, og vikaren har ikke fått beskjed, eller det blir omrokkering på gruppene og lærerne, og alt flyter, og ingenting huskes. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har pratet med skolen om dette. Jenta vår blir ofte sint på skolen, hun har fotografisk minne og takler ikke all repetisjonen i skolen. Hun kan ikke forstå hvorfor lærerne bruker tid på å snakke om noe som de allerede har sagt for 5 måneder siden. I stedet for at hun får nye oppgaver å jobbe med mens de andre repeterer, "får hun lov til" å gå ut av klasserommet når det er repetisjon. Det virker som mange skoler er redde for at noen elever skal lære mer enn andre, og de som har høyere læringspotensial må vente til resten av gjengen kommer etter, alt skal på liv og død være helt likt. Her venter vi på hverandre og tar hensyn. Snakk om å kaste bort muligheten til å få fram flinke forskere eller vitenskapsmenn- og damer, drepe læringslyst hos barn som har høy kapasitet. Det gjør meg så sint og trist. Så, TS, gjør en utredning, og hvis mistanken din er rett, kan du også bli en av mange foreldre som maser på skolene sine om at NOE må tilrettelegges på riktig måte for disse elevene. Kanskje vi får forandret noe etter hvert. Men ikke tro at det magisk nok skjer noe på skolen bare dere har papiret i hånda. Dessverre. Anonymkode: 6ac79...e96 Derfor stemmer jeg høyre, de lar alle benytte sitt potensiale, fremfor å dra alle ned på det laveste trinnet. Anonymkode: 10285...06d 1 1
Gjest takinova Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 Det er ekstremt vanskelig å tilrettelegge for denne elevgruppen i det skolesystemet vi har. Sjekk om det finnes tilbud på Vitensenteret hos dere. Et av mine barn hadde stort utbytte av dette, og da ble den vanlige skolen litt mer overkommelig. https://www.vitensenter.no/skoleleveranse/talentsenter-i-realfag/
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 Mine barn har i alle år fått tilpasset oppgaver på skolen, da de alle 3 har ligget godt over normalen på læring. (ene fikk tilbud om å begynne å ta avsluttende eksamner i 9. klasse da han hadde lært hele pensum og vel så det) Dere skal ikke trenger utredning for å få tilpasning. Om ikke kontaktlærer kan hjelpe dere så kontakt rektor. Anonymkode: b8029...9f7 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 Vi gav beskjed, kngen løftet en finger for han. Mobbet ble han i tillegg til alt det sndre du skriver om. Grunnskolen ingen suksess. Heldigvis er det annerledes på vgs, både faglig og sosialt. Anonymkode: 58d6a...baf 2 1
Gjest Hoia Skrevet 15. september 2023 #19 Skrevet 15. september 2023 Det er helt utrolig at jeg engasjerer meg i dette, men jeg ville bare vært glad for at barnet tar kunnskap så lett, og så ville jeg ha forsøkt å stimulere vedkommende til å bli et sosialt og empatisk individ resten av tiden. Det er jo først senere i livet en vil ha bruk for ekstra innsats i teoretisk grad. Invitere venner hjem, fokusere på det sosiale, og ikke fokusere på at barnet er en "ener". Uten å kvele interessen for det teoretiske.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #20 Skrevet 15. september 2023 Hoia skrev (1 time siden): Det er helt utrolig at jeg engasjerer meg i dette, men jeg ville bare vært glad for at barnet tar kunnskap så lett, og så ville jeg ha forsøkt å stimulere vedkommende til å bli et sosialt og empatisk individ resten av tiden. Det er jo først senere i livet en vil ha bruk for ekstra innsats i teoretisk grad. Invitere venner hjem, fokusere på det sosiale, og ikke fokusere på at barnet er en "ener". Uten å kvele interessen for det teoretiske. Har du lest tråden? Anonymkode: 10285...06d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå