AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #161 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes kanskje det er mer urettferdig at medisinene ikke er på blå resept. Jeg kjenner flere som ville hatt god nytte av den, men som ikke har råd. (men matbudsjettet vårt har gått ned mange tusen mer i måneden enn hva sprøytene koster, så hvis man har god effekt har man kanskje råd like vel?) TS Anonymkode: 92fe0...1d9 Jeg har også tenkt at man relativt sett tjener på det, fordi man får et mye mindre matbudsjett. Hadde seriøst solgt alt jeg hadde for å få bedre helse og kvitt overvekt. Anonymkode: feecd...b5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #162 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ikke noe mirakel. Du går jo ned i vekt av å spise mindre. 800g er ikke lite, særlig ikke når du har gått ned over tid. Du har både gått ned fett og sikkert gått opp littegrann i muskler. Kommer litt an på hva slags knekkebrød og hva slags brunost, men to knekkebrød med brunost kan fort bli 300kcal. Har du frøknekkebrød eller hjemmelaget knekkebrød blir tallet mye høyere. Har også bare lagt inn EN brunostskive per knekkebrød. Middagen har jeg regnet ut i Lifesum at blir 450kcal. Så du mener altså at du i gjennomsnitt spiser 750kcal daglig i 4 uker, dette var ikke en spesielt småspist dag i følge deg. Samtidig som du trener omtrent hver dag. Du beskriver at du føler energi og ingen problemer med å trene. Jeg har bmi 21 og er også på vei ned i vekt. Jeg må ligge på rundt 1000kcal daglig for å gå saaaakte nedover. Så jeg har mye erfaring med å spise lite (og det er i tillegg nesten bare proteiner og grønnsaker), og jeg hadde ikke hatt sjangs til å trene mye og ofte på dette matinntaket. Så jeg tror du faktisk ikke teller kaloriene dine riktig. For jeg har egentlig ikke problemer med å forstå at du må ligge ganske lavt (det er normalt for voksne kvinner), men det at du kan trene såpass mye uten å svimle gjør at jeg garantert tror du spiser mer i løpet av en uke. Men uansett, hvorfor tvinger du deg til å spise? Hadde droppet den frokosten din, og kun tatt litt mer av middagen. Anonymkode: feecd...b5e Men det er fordi du prøver å slanke deg til usunn undervekt. Ingen trenger å gå ned fra BMI på 21. Anonymkode: 4ee89...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #163 Del Skrevet 22. september 2023 Jeg irriterer meg grønn over alle som skal dra inn "termodynamikkens lover" i sånne diskusjoner. Termodynamikken sier at energi ikke kan skapes eller ødelegges, bare gå over fra en form til en annen. Om noen spiste absolutt ingenting og økte i vekt ville det stridt mot fysikkens lover. At to personer med samme vekt og høyde som spiser det samme og trener like mye, ikke går opp/ned like mye i vekt, strider ikke mot fysikkens lover men hinter derimot om at biologiske systemer er mye mer komplekse. Hilsen fysiker Anonymkode: f4d98...783 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 22. september 2023 #164 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg irriterer meg grønn over alle som skal dra inn "termodynamikkens lover" i sånne diskusjoner. Anonymkode: f4d98...783 Eg kan semjast i dette. Det ville ha vore betre å vise til massebevaring. Det vil både vere meir konkret, og også ta omsyn til alt som er i omløp som ikkje inneheld energi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 22. september 2023 #165 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg irriterer meg grønn over alle som skal dra inn "termodynamikkens lover" i sånne diskusjoner. Termodynamikken sier at energi ikke kan skapes eller ødelegges, bare gå over fra en form til en annen. Om noen spiste absolutt ingenting og økte i vekt ville det stridt mot fysikkens lover. At to personer med samme vekt og høyde som spiser det samme og trener like mye, ikke går opp/ned like mye i vekt, strider ikke mot fysikkens lover men hinter derimot om at biologiske systemer er mye mer komplekse. Hilsen fysiker Anonymkode: f4d98...783 Det er jo ingen som er uenige med det du skriver her. To personer forbrenner ikke samme mengde energi på samme mengde aktivitet. Men alle forbrenner noe energi, så det finnes et punkt hvor man vil forbrenne mer enn man inntar. Og da vil vekten går ned. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #166 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg irriterer meg grønn over alle som skal dra inn "termodynamikkens lover" i sånne diskusjoner. Termodynamikken sier at energi ikke kan skapes eller ødelegges, bare gå over fra en form til en annen. Om noen spiste absolutt ingenting og økte i vekt ville det stridt mot fysikkens lover. At to personer med samme vekt og høyde som spiser det samme og trener like mye, ikke går opp/ned like mye i vekt, strider ikke mot fysikkens lover men hinter derimot om at biologiske systemer er mye mer komplekse. Hilsen fysiker Anonymkode: f4d98...783 Joda "fysiker". Det er individuelle forskjeller. Men de kan forklares fysiologisk. Den ene personen i eksperimentet ditt er mer rastløs enn den andre selv når h*n sitter, den ene sover mer enn den andre og er dermed i ro lenger, den ene stresser mer og er urolig og har høyere hvilepuls, den ene har det kaldere hjemme og å fryse forbrenner litt mer energi, den andre ble overvektig tidligere enn den andre og har dermed flere fettceller (som utvikles i barndom og ungdom), den andre har metabolske forstyrrelser av overvekten og insulinresistens, den ene klarer å presse seg hardere på treningen som utføres. Da er vi ikke en gang inne på individuelle forskjeller i sult- og metthetsfølelse, men akkurat dette blir ikke gyldig i eksperimentet om disse to som spiser det samme og trener like mye. De skisserte faktorene er gyldige. Ja, det er forskjeller, men disse kan forklares termodynamisk som du ikke gjør. Anonymkode: 41fdd...f26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #167 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 19.53): Jeg har vært normalvektig i nedre sjikt nesten hele mitt voksne liv, men så begynte jeg på en medisin og gikk opp 30 kilo på et år. Og derfra gikk det bare oppover. For halvannet år siden stoppet vekten på BMI på 36,3. Den eneste grunnen til at jeg vet hvor mye jeg veide på det tidspunktet var at medisinen plutselig gjorde meg så syk at jeg måtte legges inn på sykehus. Før det kledde jeg meg i telt og utgikk alle former for vekt så godt jeg kunne. På grunn av sykdommen måtte jeg leve på streng diett en lang stund, og jeg måtte slutte på medisinen, og sakte begynte kiloene å gli av. Jeg syntes det gikk sakte, med tanke på hvor lite jeg egentlig kunne spise, men et år senere var BMI 31. Jeg tenkte det var fordi jeg var inaktiv, så da jeg ble frisk begynte jeg å trene. Det ble jeg sulten av. BMI økte raskt til 32,5, og det var neppe kun muskler. Enten kunne jeg legge meg på sofaen igjen og sulte videre, ellers så trengte jeg hjelp. Jeg trivdes med trening, så jeg oppsøkte legen og la frem problemet. Legen mente jeg ville ha godt av å prøve en av disse nye slankemedisinene. Og gjett om de virket! Det var som å skru av en bryter i hodet, jeg tenkte ikke lenger på mat. Altså, vi snakker ikke om å ta vekk cravings, eller bli raskere mett, men totalt fravær av sult. Jeg må minne meg selv på å spise. Likevel var vektnedgangen ikke mer enn 2 kilo i måneden. Maks. Jeg synes det er veldig lite, da jeg føler at jeg spiser veldig lite, så de siste 4 ukene har jeg loggført absolutt alt jeg putter i munnen. ALT! Jeg skal ikke skrive hvor mange kalorier det er, for det er så lite at det sikkert blir slettet, men jeg kan bruke gårsdagen som eksempel: Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør) Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus. Samtidig trener jeg 7 økter i uka. Treningen går mest i intervaller i bakker, samt turer i rask gange på 8-10 km. Jeg trener ikke hver dag, jeg har to fridager og to dager har jeg to økter. I følge klokka mi, som jeg vet at jeg ikke skal stole på, brenner jeg 550-700 kalorier pr trening. Går jeg ned? Jada, til sammen -800g på 4 uker. De siste to ukene har jeg faktisk gått litt opp. Men jeg føler meg i god form! Jeg er ikke svimmel, jeg er ikke uvel og kondisen har blitt innmari mye bedre. Og så synes jeg jo at det er ganske stas at jeg er en medisinsk sensasjon, for i følge alle slanketråder på Kvinneguiden handler det kun om kalorier ut og inn, og her går det beviselig mer kalorier ut enn inn... Og HVIS Norge skulle rammes av hungersnød, eller jeg skulle bli sendt i en konsentrasjonsleir, så har jeg fantastiske muligheter for å klare meg! Anonymkode: 92fe0...1d9 Trening brenner ikke så mye energi som du tror, hverdagsaktivitet som å gå, sykle, ta trapper, hagearbeid etc brenner mer. Sitter du mye i ro. Har du kontorjobb? Ser mye på TV etter jobb f eks. Og, drikker du jus, brus, kaffe med litt ekstra etc? spiser du aldri snacks? Har du ikke spist en eneste sjokolade på 4 f eks? Anonymkode: 5140f...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #168 Del Skrevet 23. september 2023 Det sies jo at kroppen ønsker seg tilbake til den høyeste vekten den har hatt, og at dette er litt av grunnen til vektplatå. At kroppen da justerer "ønsket" vekt til den vekten du har på vektplatået. Om det stemmer kan jeg ikke si, men ser slike tendenser hos meg selv. Går ned i etapper. Anonymkode: e56af...03c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #169 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke fedme. BMI på 27. Hva du tror, er ikke relevant. Legen min bekreftet at jeg på grunn av komplekst sykdomsbilde har ekstremt lav forbrenning. Anonymkode: 4ee89...408 Det er ikke sånn kroppen fungerer, du kan bevege deg mindre pga sykdom og dermed forbrenne mindre, men sykdom gjør ikke kroppen mer effektiv. Anonymkode: 5140f...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #170 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trening brenner ikke så mye energi som du tror, hverdagsaktivitet som å gå, sykle, ta trapper, hagearbeid etc brenner mer. Sitter du mye i ro. Har du kontorjobb? Ser mye på TV etter jobb f eks. Og, drikker du jus, brus, kaffe med litt ekstra etc? spiser du aldri snacks? Har du ikke spist en eneste sjokolade på 4 f eks? Anonymkode: 5140f...5d1 Jeg har en aktiv jobb, går gjerne 10 000 skritt hver gang. Jeg jobber mye i hagen. Jeg tar aldri heis, men sykler heller ikke. Jeg drikker ikke jus, kaffe, te, alkohol og de få gangene jeg drikker brus er det uten sukker. Til vanlig drikker jeg vann og farris. Jeg spiser ikke godteri, kjeks, kaker eller annet snacks med unntak av et lite stykke sjokoladekake 10. september og en kanelbolle sist mandag. Av den litt røslige typen, hjemmelaget med masse smør og sukker, kan jeg legge til, så jeg kastet opp flere ganger den kvelden. En bivirkning av slankemedisin.... I dag klarte jeg ikke å gjennomføre intervallene mine. Plutselig ble jeg fullstendig tom for krefter og knapt å flytte beina. Etter en hvilepause følte jeg meg ok, men jeg droppet resten av hardkjøret og småjogget en runde på 5 km i stedet. Anonymkode: 92fe0...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #171 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en aktiv jobb, går gjerne 10 000 skritt hver gang. Jeg jobber mye i hagen. Jeg tar aldri heis, men sykler heller ikke. Jeg drikker ikke jus, kaffe, te, alkohol og de få gangene jeg drikker brus er det uten sukker. Til vanlig drikker jeg vann og farris. Jeg spiser ikke godteri, kjeks, kaker eller annet snacks med unntak av et lite stykke sjokoladekake 10. september og en kanelbolle sist mandag. Av den litt røslige typen, hjemmelaget med masse smør og sukker, kan jeg legge til, så jeg kastet opp flere ganger den kvelden. En bivirkning av slankemedisin.... I dag klarte jeg ikke å gjennomføre intervallene mine. Plutselig ble jeg fullstendig tom for krefter og knapt å flytte beina. Etter en hvilepause følte jeg meg ok, men jeg droppet resten av hardkjøret og småjogget en runde på 5 km i stedet. Anonymkode: 92fe0...1d9 Glemte å skrive at jeg er TS. Ser at det er flere med samme problematikk som meg i tråden nå, så greit å presisere Anonymkode: 92fe0...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #172 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke sånn kroppen fungerer, du kan bevege deg mindre pga sykdom og dermed forbrenne mindre, men sykdom gjør ikke kroppen mer effektiv. Anonymkode: 5140f...5d1 Den har gjort kroppen MINDRE effektiv, ikke mer. Jeg beveger meg og spiser akkurat likedan som før sykdommen. Anonymkode: 4ee89...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 23. september 2023 #173 Del Skrevet 23. september 2023 Må le når jeg ser folk her foreslå at du skal spise mindre og trene mer. Du har jo helt åpenbart en inntak som folk flest vill rast ned i vekt av. Selv om du skulle finne på å spise en skive brunost med ca 40 kalorier.. Gud forby 🫢 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #174 Del Skrevet 23. september 2023 myMa skrev (54 minutter siden): Må le når jeg ser folk her foreslå at du skal spise mindre og trene mer. Du har jo helt åpenbart en inntak som folk flest vill rast ned i vekt av. Selv om du skulle finne på å spise en skive brunost med ca 40 kalorier.. Gud forby 🫢 Jeg tror dette er såpass ødeleggende for vrangforestillingene enkelte har til vektnedgang og slanking (og feite folk) at det er enklere å bestemme seg for at jeg enten ligger helt stille hele døgnet, eller jeg stapper i meg langt mer enn jeg skriver her. For hvis man ikke raser ned i vekt av dette, så må jo alt de har trodd om fedme være feil... Kanskje det ikke skyldes overspising, latskap eller rett og slett dumhet..? Nei, mye enklere å legge skylden på to brunpstskiver og overdreven tiltro til ei pulsklokke. TS Anonymkode: 92fe0...1d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #175 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 19.57): Den har gjort kroppen MINDRE effektiv, ikke mer. Jeg beveger meg og spiser akkurat likedan som før sykdommen. Anonymkode: 4ee89...408 Hvis sykdom gjør kroppen mindre effektiv så skal du bruke mer energi etter at du ble syk. Dvs skal du gå raskere ned i vekt Anonymkode: 5140f...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #176 Del Skrevet 25. september 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Den skjønner jeg ikke. Kroppen er mindre effektiv når forbrenningen er satt ned. Den er mer effektiv når den klarer å trene og har høy forbrenning, altså jobber godt. Min forbrenning er satt kraftig ned, og det er umulig å gå ned i vekt på grunn av det. Hvis jeg spiser så lite som jeg trenger for å gå ned, vil jeg: a. ikke få i meg nok nødvendige næringsstoffer b. ikke vil klare dagligdagse oppgaver som jobb, husarbeid, trening og oppfølging av barn. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg har levd på 800 kcal i tre uker. Var utmattet, hadde hodepine hver dag, orket nesten ingenting. Gikk ned 800 gram. Altså, vektnedgangen skjer, den, men så sakte at all motivasjonen til å torturere seg på denne måten, forsvinner. Anonymkode: 4ee89...408 Dere snakker nok bare forbi hverandre. En effektiv kropp vil greie å gjøre mye samtidig som den brenner lite energi. Ikke helt det man ønsker ved vektnedgang. Fra naturens side vil det alltid være en fordel å forbrenne lite energi, da har man mer å gå på. Passer dessverre dårlig etter vår livsstil i 2023. Anonymkode: 8eeee...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. september 2023 #177 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 21.04): Jeg tror dette er såpass ødeleggende for vrangforestillingene enkelte har til vektnedgang og slanking (og feite folk) at det er enklere å bestemme seg for at jeg enten ligger helt stille hele døgnet, eller jeg stapper i meg langt mer enn jeg skriver her. For hvis man ikke raser ned i vekt av dette, så må jo alt de har trodd om fedme være feil... Kanskje det ikke skyldes overspising, latskap eller rett og slett dumhet..? Nei, mye enklere å legge skylden på to brunpstskiver og overdreven tiltro til ei pulsklokke. TS Anonymkode: 92fe0...1d9 Hei, Jeg trodde kiloene mine var som limt på meg og at jeg ikke kunne gå ned i vekt. Etter en tur til ernæringsrådgiver fikk jeg en diett ( med masse god mat ) Og jeg gikk så ned 20 kilo på ca 5 mnd. Men jeg kjenner bare til min egen kropp og jeg vet at meieriprodukter får meg til å holde vekta. Jeg vet hva jeg kan spise som er godt som gjør at jeg går ned i vekt. At du tenker det er kokosbananas og helt lættis får bare være. Jeg vet hva som fungerer for meg ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. september 2023 #178 Del Skrevet 27. september 2023 Tråden er ryddet for diskusjon rundt daglig matinntak under 1200 kcal, latterliggjøring og svar til dette Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #179 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg syntes det var litt interessant med denne forskningen fra konsentrasjonsleire, men fant ingenting om det. Men i følge teorien til "kalorier inn, kalorier ut"-menneskene, så vil alle som havnet i konsentrasjonsleirene etterhvert sulte i hjel og dø. Jeg leser nå en bok fra en holocaust-overlevende, og teorien stemmer for 99% av fangene. Etter ankomst døde de aller fleste innen 4 uker, enten pga sult/sykdom, eller de havnet under 40 kg (menn) og ble dermed sendt i gasskammerne. Men for noen få, så skjedde altså ikke dette. Forfatteren av boken kom til Dachau i 1942, og overlevde dermed i flere år. Han undrer seg faktisk over dette selv, for han spiste det samme som alle andre. Det var 2-300 g brød hver dag og en skål med tynn suppe. Han jobbet i tillegg opp til 20 timer hver eneste dag. Likevel holdt han seg ganske frisk, mens resten av fangene døde i løpet av kort tid. Han sier selv at han undret seg over at han ikke ble like avmagret som medfangene sine. Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at hans kropp hadde en unik evne til å holde på næring. Kanskje vi kan strekke det så langt som til å kalle det en medisinsk sensasjon? TS Anonymkode: 92fe0...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #180 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 16.16): Jeg har en aktiv jobb, går gjerne 10 000 skritt hver gang. Jeg jobber mye i hagen. Jeg tar aldri heis, men sykler heller ikke. Jeg drikker ikke jus, kaffe, te, alkohol og de få gangene jeg drikker brus er det uten sukker. Til vanlig drikker jeg vann og farris. Jeg spiser ikke godteri, kjeks, kaker eller annet snacks med unntak av et lite stykke sjokoladekake 10. september og en kanelbolle sist mandag. Av den litt røslige typen, hjemmelaget med masse smør og sukker, kan jeg legge til, så jeg kastet opp flere ganger den kvelden. En bivirkning av slankemedisin.... I dag klarte jeg ikke å gjennomføre intervallene mine. Plutselig ble jeg fullstendig tom for krefter og knapt å flytte beina. Etter en hvilepause følte jeg meg ok, men jeg droppet resten av hardkjøret og småjogget en runde på 5 km i stedet. Anonymkode: 92fe0...1d9 Dette er jo åpenbart tull. Du hadde ikke blitt overvektig med denne innstillingen. Kan dog fortelle deg at jeg aldri noensinne spiser kake. Det er unødvendig påfyll. Irriterer meg grønn over de «slankedagbøkene» her på KG. Skal på ferie neste uke! Håper jeg ikke går opp alt for mye! Men i alle dager… Ikke spis for mye, da! (Ofte på ferie er de, også…) Jeg forstår ikke. Hva med å bare ha et normalt forhold til mat? Alle vet hva som skal til. Du predikerer jo at du kan dette. Anonymkode: cb70f...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå