Gå til innhold

Kroppen min er en medisinsk sensasjon, jeg burde donere den til forskning! (vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dersom dette inntaket er representativt for hva du spiser ila en dag: 

Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør)

Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus.

Så stusser jeg masse på at du har såpass energi til trening 7 dager i uken, og som du sier, har bygget så mye muskelmasse. Har selv gått ned 30 kg i vekt, og må spise lite for å holde vekten, men når jeg begynte å trene så måtte jeg ha energi nok til treningen, og det der inntaket der er alt for lite til en hard treningsøkt. Det går bare ikke. Så legger meg ikke borti noe annet enn at det er umulig å trene 7 ganger i uken og bygge muskler på et så lite inntak. 

Anonymkode: 41fdd...f26

Vel, kroppen min er som sagt et medisinsk mirakel...😅 Det går greit å trene og jeg har fremdeles progresjon, men PT mener at det vil stagnere ganske snart, hvis jeg ikke øker matinntak. Jeg har blitt kvalm og svimmel noen ganger under intervalltrening, men det går forholdsvis raskt over.

TS

Anonymkode: 92fe0...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lill3My skrev (6 minutter siden):

Har ikke finlest hele tråden, så beklager om dette allerede er tatt opp: har du sjekket stoffskiftet? Hvordan er de verdiene? Hva med menstruasjon og overgangsalder? Har du forsøkt blodsukker-måling (CGM)? Hvordan er det med mage og fordøyelse? Får du i deg nok omega-3? Spiser du nok og variert nok av grønnsaker? Mineraler m, vitaminer og sporstoffer har mye å si for energiomsetningen. Og generelt er det hormonelle enormt viktig for at metabolismen skal fungere godt. Det er så mye mer komplisert enn å telle kalorier. (Som du smertelig får erfare)

Nei, jeg har ikke sjekket stoffskifte, men skal få det gjort (må bare vente til jeg ikke har vikarlege lenger)

Jeg vil anta jeg er i overgangsalder, pga alder, selv om syklus fremdeles er regelmessig.

Har målt langtidsblodsukker (heter det det?) Det var lavt og legen var bekymret for det. Men jeg antar at det kan variere med dagsformen?

Jeg har IBS og har tidligere vært plaget med magesår (er operert for dette)

Spiser fisk, helst laks, flere ganger i uka. Men hadde lavt kolesterol, så kanskje jeg ikke får i meg nok...?

Tar ikke opp b-vitamin fra tarmen og må ha sprøyter. Må også ta tilskudd av vitamin D og jern (men det siste har jeg ikke orket fordi tarmen reagerer)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fremmed fugl said:

Gjentar meg til kjedsomhet.

Vi er forskjellige, men følgende gjelder oss alle, vi kan alltid gå ned i vekt ved å nå et punkt med energidefisit.

Alle kan bli kjempefeite av all type av mat som inneholder energi. Er kun å spise mye nok av den maten, samtidig som man ikke bruker nok energi.

Det som alltid fungerer er å nå energidefisit. Ved å øke forbruk og eller redusere inntak til man kommer til det punktet.

Det enkle faktum sliter uheldigvis mange som ønsker å gå ned I vekt med å ta inn over seg, og også dem som prøver å gi råd.

Det er ingen som påstår at naturlovene ikke gjelder. Det vi prøver å si er at kroppen er mer komplisert enn at det i praksis kan kokes ned til "spis mindre, løp mer."

Sammenligningen med en bil har blitt nevnt, og det er kanskje ikke så dumt. Du kan se i instruksjonsboka hvor mange mil bilen skal gå pr. liter. Problemet er at du ikke aner om drivstoffmåleren er nøyaktig, du vet ikke dekktrykket, du vet ikke om det er hull i bensinslangen eller rusk i forgasseren, du vet ikke engang om det er bensin eller diesel på tanken. Alt du vet er at den bruker mer på mila enn det som står i regnestykket. Så ber du om hjelp, og svaret du får er "du må fylle på mer og bruke mindre." Og hvis du sier at du tror det er noe feil et sted, med motoren eller drivstoffet, er svaret fortsatt bare "du må fylle på mer og bruke mindre, du kommer ikke utenom de fysiske lovene." Omtrent så nyttig er det for en overvektig å få høre at det handler om kalorier inn og ut.

Du kan ikke i praksis bruke kalorier inn og ut. For selv om det står et tall på pakken med pasta, vet du faktisk fint lite om hvor mye energi den vil gi deg, og hvor den energien blir av. Spiser du det rett etter at du har trent styrke, vil nok en del av energien brukes til å bygge opp muskelmasse. Spiser du det midt på natta fordi du ble fysen, legger den seg i større grad som fett, fordi kroppen ikke har bruk for den energien da (og fordi kroppen generelt ikke er innstilt på å ta inn masse energi nattestid).

Anonymkode: 7c9f2...1d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips, det har aldri vært sjekket. Er dette noe som kan utvikle seg i voksen alder? 

TS

Jeg fikk påvist hypotyreose som 35-åring. Har hatt subklinisk hypotyreose i flere år. Legen min testet TSH, T4 og Anti-TPO. Helt vanlige stoffskifte-blodprøver. For min del har det lave stoffskiftet også ført til mangel på vitamin D, B12, og jern.

Anonymkode: b5ae9...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg har ikke sjekket stoffskifte, men skal få det gjort (må bare vente til jeg ikke har vikarlege lenger)

Jeg vil anta jeg er i overgangsalder, pga alder, selv om syklus fremdeles er regelmessig.

Har målt langtidsblodsukker (heter det det?) Det var lavt og legen var bekymret for det. Men jeg antar at det kan variere med dagsformen?

Jeg har IBS og har tidligere vært plaget med magesår (er operert for dette)

Spiser fisk, helst laks, flere ganger i uka. Men hadde lavt kolesterol, så kanskje jeg ikke får i meg nok...?

Tar ikke opp b-vitamin fra tarmen og må ha sprøyter. Må også ta tilskudd av vitamin D og jern (men det siste har jeg ikke orket fordi tarmen reagerer)

TS

Jeg trodde jeg hadde IBS i mange år. Ordnet seg når jeg ble medisinert for mitt lave stoffskifte og jernmangel😆😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde jeg hadde IBS i mange år. Ordnet seg når jeg ble medisinert for mitt lave stoffskifte og jernmangel😆😄

Ble du bedre i magen av det, altså? Hvilke symptomer hadde du på IBS og hvordan endret dette seg etter at du ble medisinert?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er vel de sultnes antabus, bare vit at etter tre dager med lite mat får du samme virkning, det er en kickstart, men resten av suget må du faktisk deale med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vel, kroppen min er som sagt et medisinsk mirakel...😅 Det går greit å trene og jeg har fremdeles progresjon, men PT mener at det vil stagnere ganske snart, hvis jeg ikke øker matinntak. Jeg har blitt kvalm og svimmel noen ganger under intervalltrening, men det går forholdsvis raskt over.

TS

Er det faktisk fordi fettet i seg selv gir energi? Så når man er overvektig så får man energi av reservene? Altså at kroppen henter kalorier fra fett og matinntak for å bygge muskler? Det er gunstig å vite om man vurderer å begynne å trene som overvektig. 

Anonymkode: 41fdd...f26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ble du bedre i magen av det, altså? Hvilke symptomer hadde du på IBS og hvordan endret dette seg etter at du ble medisinert?

TS

Jeg hadde forstoppelse (slow transit), magesmerter, luftsmerter, ufullstendig avføring, oppblåsthet, underlivssmerter, søvnproblemer. Jeg var redd for jerntilskudd lenge. Det er nesten ikke til å tro, men jeg tar 200 mg niferex annenhver dag nå, og har aldri vært mindre forstoppet eller hatt mindre luft i magen. Tar også levaxin. Stoffskiftet påvirker alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (12 timer siden):

Ja, dette er vel de sultnes antabus, bare vit at etter tre dager med lite mat får du samme virkning, det er en kickstart, men resten av suget må du faktisk deale med.

For noe jævla bullshit.

Anonymkode: d1cd6...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid overrasket over alle som har behov for å forsvare seg selv og sin livsstil.

Alle som har et minimum av kunnskap om ernæring og aktivitet vet at det handler om inntak og uttak. At noen ikke ønsker å ta dette innover seg, endrer ikke på fakta og trenger overhode ikke donere sin kropp til forskning. Men om man har et stort behov for å skille seg ut og være i overkant dramatisk så er det alltid lov å prøve seg. 

Når man må påstå at man spiser lite og trene mye så stoler man mer på fitbitèn sin enn på kunnskap. Metabolisme er individuelt og eksempelvis må kanskje jeg ha et høyere aktivitetsnivå en naboen for å oppnå samme vektnedgang eller jeg må for eksempel ha et helt annet kosthold enn venninnen min (som spiser alt hun kommer over) for å  oppnå samme vektnedgang. Men det endrer ikke fakta - inntak og uttak. For noen så er denne jobben noe hardere basert på genetiske disposisjoner men det endrer fremdeles ikke på fakta. Inntak og uttak. 

Ser man bort fra metabolismen som påvirkes av sykdom så er Inntak og uttak uansett det som påvirker vekten våres, samme hvor mye man ønsker å finne andre årsaker enn ens egen påvirkning. Men når man lener seg på en klokke som påstår å vite hvor mange kalorier akkurat DU har forbrent eller tror at dess mindre man spiser dess mer går man ned i vekt - så lener man seg ikke på kunnskap. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (18 timer siden):

Blir alltid overrasket over alle som har behov for å forsvare seg selv og sin livsstil.

Alle som har et minimum av kunnskap om ernæring og aktivitet vet at det handler om inntak og uttak. At noen ikke ønsker å ta dette innover seg, endrer ikke på fakta og trenger overhode ikke donere sin kropp til forskning. Men om man har et stort behov for å skille seg ut og være i overkant dramatisk så er det alltid lov å prøve seg. 

Når man må påstå at man spiser lite og trene mye så stoler man mer på fitbitèn sin enn på kunnskap. Metabolisme er individuelt og eksempelvis må kanskje jeg ha et høyere aktivitetsnivå en naboen for å oppnå samme vektnedgang eller jeg må for eksempel ha et helt annet kosthold enn venninnen min (som spiser alt hun kommer over) for å  oppnå samme vektnedgang. Men det endrer ikke fakta - inntak og uttak. For noen så er denne jobben noe hardere basert på genetiske disposisjoner men det endrer fremdeles ikke på fakta. Inntak og uttak. 

Ser man bort fra metabolismen som påvirkes av sykdom så er Inntak og uttak uansett det som påvirker vekten våres, samme hvor mye man ønsker å finne andre årsaker enn ens egen påvirkning. Men når man lener seg på en klokke som påstår å vite hvor mange kalorier akkurat DU har forbrent eller tror at dess mindre man spiser dess mer går man ned i vekt - så lener man seg ikke på kunnskap. 

At folk uttaler seg uten å ha lest hele tråden er forsåvidt ikke noe nytt på KG, men at man ikke klarer å lese hele hovedinnlegget en gang, skjer heldigvis ikke så ofte…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig hvor engasjert KG er når det gjelder andres vekt og spisevaner. Jeg har ikke giddet å lese alle svarene, men av det jeg har lest så har Ts rett når hun i HI skriver at KG-brukere er så opptatte av kalorier inn og kalorier ut.

Virker som det er to temaer her på KG som virkelig setter fart i de som vil komme med diverse råd: overvekt, og å være ufør.

Å donere kroppen til forskning er uansett bra. Universitetssykehusene behøver det, og pårørende får liket tilsendt etterpå. Jeg er på ingen måter en sensasjon, men skal donere meg. 

Endret av MyMichelle
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 19.53):

Jeg synes det er veldig lite, da jeg føler at jeg spiser veldig lite, så de siste 4 ukene har jeg loggført absolutt alt jeg putter i munnen. ALT! Jeg skal ikke skrive hvor mange kalorier det er, for det er så lite at det sikkert blir slettet, men jeg kan bruke gårsdagen som eksempel:

Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør)

Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus.

Samtidig trener jeg 7 økter i uka. Treningen går mest i intervaller i bakker, samt turer i rask gange på 8-10 km. Jeg trener ikke hver dag, jeg har to fridager og to dager har jeg to økter. I følge klokka mi, som jeg vet at jeg ikke skal stole på, brenner jeg 550-700 kalorier pr trening. 

Går jeg ned? Jada, til sammen -800g på 4 uker. De siste to ukene har jeg faktisk gått litt opp. 

Men jeg føler meg i god form! Jeg er ikke svimmel, jeg er ikke uvel og kondisen har blitt innmari mye bedre. Og så synes jeg jo at det er ganske stas at jeg er en medisinsk sensasjon, for i følge alle slanketråder på Kvinneguiden handler det kun om kalorier ut og inn, og her går det beviselig mer kalorier ut enn inn...

Hvis du går opp i vekt går det ikke mer kalorier ut enn inn, nei.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 20.21):

Samme her! Har skrevet et par tråder om det her inne allerede, og alle påstår at det er kalorier inn og ut, men jeg VET jeg spiser mye mindre enn jeg bruker. Likevel går vekta opp! Det skal ikke være mulig. 

Anonymkode: 5fc92...5c7

Du inntar åpenbart ikke færre kalorier enn du forbrenner hvis du går opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 20.25):

Dette med kalorier inn og ut stemmer jo. Men feilen folk gjør er å tro at alt de spiser brukes som energi eller lagres, og glemmer at det vi spiser i seg selv kan øke eller senke forbrenningen. Hvis du f.eks spiser 1000 kcal av proteinrik mat vil ikke alt det brukes til energi, men bl.a til å bygge opp muskelvev. Og motsatt, spiser du 1000 kcal sukker vil ingenting av det gå til å bygge muskler. Sukker er bare energi og ingen næring. Så å vurdere mat ut fra kaloriinnhold er i utgangspunktet fåfengt. Man må heller måle ut fra næringsverdi. Fokuserer man på næringsrik mat vil man automatisk også velge bort mat som bare bidrar med energi.

Anonymkode: 7c9f2...1d5

Nei, vurdering av kaloriinnhold er veldig nyttig, og det er ingen som enten bare spiser proteiner eller sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 20.39):

Du tenker at jeg går inn i en eller annen psykose og spiser uten at jeg vet om det? Jeg loggfører ALT jeg putter i munnen. Det er ikke så vanskelig, for det er kun to måltider om dagen. Aldri snacks, ikke noe godteri i helgen, ikke alkohol, ikke sukkerholdig drikke.... På grunn av medisinen er jeg nemlig såpass matlei og kvalm at det er en kamp å få i seg det lille jeg spiser.

Så da antar jeg du er enig i at jeg er et medisinsk under?

TS

Jeg tenker at du enten lyver til deg selv, eller til oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 20.57):

Jeg har gitt opp vekt nedgang. Jeg skjønner ddt bare ikke. Jeg ble ogsp veldig syk i 4 uker. Klarte nrsten ikke å spise. For da ble jeg kvalm. Spiste kanskje en god morgen yoghurt,  eller en liten salat uten dressing om dagen. Hva skjer!!! jeg går opp en kg. Det burde ikke være mulig. Ellers drakk jeg kun vann og litt kaffe.

Anonymkode: 9575c...2b2

Det kan være vannvekt. Avhengig av hva man spiser så kan vann bindes opp i kroppen i større eller mindre grad. Hvis du går fra å ikke spise i det hele tatt til å begynne å spise noe så vil jeg tro kroppen lagrer mer vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (På 14.9.2023 den 21.00):

Jeg pleier også å fleipe om at hvis vi havner i en sultkrise så kommer jeg til å være en av de som klarer seg lengst. 

Jeg har ingen forklaring på det, men jeg kjente meg igjen i deg du skriver. Jeg både bor og jobber med mannen min og har derfor veldig god oversikt over hva både han og jeg spiser og gjør i løpet av en dag. Vi gjør det samme på jobb, men han spiser sikkert (minst) 3 ganger så mye som meg (samme mat pluss skokolade og liknende som jeg ikke spiser fordi jeg ikke tåler det). Han er 10 cm høyere, sikkert noe mer muskler, men likevel. Har ser ut til å ha en helt annen forbrenning. Hadde jeg spist det han spiser hadde jeg veid mye mer enn jeg gjør. Til tross for at vi gjør akkurat det samme fysisk på jobb og ellers. 

Det er ikke noe magisk her. Menn har gjerne mye mer muskelmasse, noe som øker forbrenningen fordi det krever kalorier å drasse rundt på muskler. Høyden kommer i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...