Gå til innhold

Kroppen min er en medisinsk sensasjon, jeg burde donere den til forskning! (vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Hva prøver du å fortelle? Skjønner helt ærlig ikke ditt poeng. Prøver du å si at man ved å komme i negativ energibalanse ikke vil gå ned i vekt?

Hvis du prøver å si det, så kan du forklare det med utgangspunkt i termodynamikkens lover.

Hvis ikke så skjønner jeg ikke ditt poeng.

Er uten diskusjon og helt uavhengig av ditt og datt slik at hvis man kommer i negativ energibalanse så går man ned i vekt. Ditt kan man alltid komme ved å:

- Spise lite nok av det man spiser

- Bruke nok energi

- En kombinasjon av de ovenfor

Hormoner hitt eller ditt påvirker ikke dette enkle vitenskaplige faktum.

PS. Hvor raskt mitt bilbatteri går tomt er en produkt av utrolig mange ulike faktorer. Luftmotstand, temperatur, bruk av varme/kjøling, last, egenskaper hos batteriet, kjøremønster, dekkdimensjoner, veibanen, vind.... og så videre. Men endrer ikke på det enkle faktum.

Hvis jeg over tid bruker mer energi fra batteriet, enn hva jeg tilfører, så vil jeg ende opp med flat batteri. Det faktum påvirkes null av luftmotstand eller hvor hardt jeg trår på gassen ut fra lyskryss.

Vet ikke hvorfor folk skal skrive så mye rart i slanketråder.

Det jeg prøver å fortelle, er at de termodynamiske prinsippene alene ikke er tilstrekkelige til å forklare de prosessene  i menneskekroppen som har med vektøkning og vekttap å gjøre. 

Anonymkode: 54a9e...069

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å lese boka som heter "Fast like a girl" av Mindy Pelz. Du kan også sjekke ut noen av videoene hennes på youtube, de er veldig bra. Men i boka får du god innføring og masse nyttig informasjon.

Anonymkode: 29fea...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Noen skrev tidligere i tråden at noen tålte konsentrasjonsleirene bedre enn andre. Jeg hadde tålt det usedvanlig godt.

TS

Anonymkode: 92fe0...1d9

Det er direkte motbydelig av deg å sammenligne deg med konsentrasjonsfanger. Du burde skamme deg!

Anonymkode: 028bd...4a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kissmequick skrev (5 timer siden):

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men det var noen studier av ofre fra konsentrasjonsleirer som gikk på hvorfor noen var helt utsultet og noen var magre men ikke mer, selv om de beviselig hadde hatt tungt straffarbeid og stort kaloriunderskudd over lang tid.
Noen har bedre sparebluss enn andre.

Samme fra en som satt fengslet i Norge under krigen, en ung legestudent. De levde på vann og brød. Noen mistet masse vekt, andre ikke. Han fant det interssant og noterte ned vekttap/ ikke vekttap på medfangene. Han jobbet etter studiene med fedme , men ble aldri i sin levetid tatt seriøst av helsemyndighetene i Norge, fordi de hadde kalorifasitten. Han har fått litt mer støtte etter sin bortgang og med nyere forskning. ( husker dessverre ikke navnet) 

Anonymkode: 485c0...1aa

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du tenker at jeg går inn i en eller annen psykose og spiser uten at jeg vet om det? Jeg loggfører ALT jeg putter i munnen. Det er ikke så vanskelig, for det er kun to måltider om dagen. Aldri snacks, ikke noe godteri i helgen, ikke alkohol, ikke sukkerholdig drikke.... På grunn av medisinen er jeg nemlig såpass matlei og kvalm at det er en kamp å få i seg det lille jeg spiser.

Så da antar jeg du er enig i at jeg er et medisinsk under?

TS

Nei du er ikke noe medisinsk under. Du bruker medisiner som påvirker belønningssenteret i hjernen, og man vil da føle avsmak for alt som tidligere har gitt deg glede. 
De fleste er overvektig fordi de spiser flere kalorier enn de forbruker, eller de spiser feil type kalorier og får dermed ikke nyttegjort seg av de i den daglige energiomsetningen i kroppen. 
Noen overvektige har skader eller bruker medisiner som vanskeliggjør vektnedgang, og for disse passer disse medisinene perfekt. 

Det er nå forsket på at denne typen medisin ikke bare kan brukes for vektnedgang, men også for avvenning fra alkohol og røyk for eksempel. Dette fordi det er samme virkningsmekanismen.

Anonymkode: e8312...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det jeg prøver å fortelle, er at de termodynamiske prinsippene alene ikke er tilstrekkelige til å forklare de prosessene  i menneskekroppen som har med vektøkning og vekttap å gjøre. 

Ok, da gir jeg opp. Selvfølgelig forklarer dem det, men forklarer ikke hvordan vi klarer å ta opp kjemiske vektbærere i maten i tarmen, eller hvor effektiv vi klarer å overføre kjemisk energi brukt i muskler til nyttig arbeid. Men termodynamikkens lover gjelder, uansett. Men skjønner null av det du prøver å skrive, og slik tåkelegging hjelper ikke overvektige som lengter etter spesielle forklaringer og mirakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ts! Jeg har lavt stoffskifte (hypotyreose), og før jeg fikk medisin for dette lå jeg på 1200 kalorier forbrent per døgn + 250 kalorier for en daglig 5 km løpetur. Det er lite! Kanskje du har noen medisinske utfordringer som ikke er fanget opp? Det er også veldig stor forskjell på kaloriinnhold i knekkebrød, fra 50-200 kalorier per stykk for de man kjøper i butikken. Litt her og litt der kan utgjøre mange kalorier, og spesielt hvis du da har lav forbrenning i utgangspunktet.

Anonymkode: b5ae9...fbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei ts! Jeg har lavt stoffskifte (hypotyreose), og før jeg fikk medisin for dette lå jeg på 1200 kalorier forbrent per døgn + 250 kalorier for en daglig 5 km løpetur. Det er lite! Kanskje du har noen medisinske utfordringer som ikke er fanget opp? Det er også veldig stor forskjell på kaloriinnhold i knekkebrød, fra 50-200 kalorier per stykk for de man kjøper i butikken. Litt her og litt der kan utgjøre mange kalorier, og spesielt hvis du da har lav forbrenning i utgangspunktet.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikker på du ikkje har hypoterose? Sub-typen, dvs i grenseland? 

Anonymkode: f5662...e6d

Takk for tips, det har aldri vært sjekket. Er dette noe som kan utvikle seg i voksen alder? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei du er ikke noe medisinsk under. Du bruker medisiner som påvirker belønningssenteret i hjernen, og man vil da føle avsmak for alt som tidligere har gitt deg glede. 
De fleste er overvektig fordi de spiser flere kalorier enn de forbruker, eller de spiser feil type kalorier og får dermed ikke nyttegjort seg av de i den daglige energiomsetningen i kroppen. 
Noen overvektige har skader eller bruker medisiner som vanskeliggjør vektnedgang, og for disse passer disse medisinene perfekt. 

Det er nå forsket på at denne typen medisin ikke bare kan brukes for vektnedgang, men også for avvenning fra alkohol og røyk for eksempel. Dette fordi det er samme virkningsmekanismen.

Poenget er at jeg ikke går ned, på tross av at jeg spiser veldig lite. Mens andre kan går ned i vekt uten problemer. Sprøyten har ikke noe med det medisinske underet å gjøre. Og forøvrig har jeg kun gått på den noen uker, mens jeg har spist lite i 18 måneder

Og så synes jeg det er litt drøyt å si at man får avsmak for alt som gir glede. Jeg har masse gleder i livet mitt, inkludert en nyfunne glede ved trening.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Ok, da gir jeg opp. Selvfølgelig forklarer dem det, men forklarer ikke hvordan vi klarer å ta opp kjemiske vektbærere i maten i tarmen, eller hvor effektiv vi klarer å overføre kjemisk energi brukt i muskler til nyttig arbeid. Men termodynamikkens lover gjelder, uansett. Men skjønner null av det du prøver å skrive, og slik tåkelegging hjelper ikke overvektige som lengter etter spesielle forklaringer og mirakler.

Så lenge du nekter å forholde deg til kroppen og dens funksjoner som mekaniske og ikke biologiske, så er det ikke rart at du ikke skjønner hvor jeg vil. Denne artikkelen forklarer hva jeg snakker om: https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink, du har jo gått ned masse! Etter min mening, så trenger du ikke oss på kg, men en ekspert. Ser du går til pt. Jeg foreslår at du går til en ernæringsekspert også, og får lagt opp en kostholdsplan. Kanskje du kunne reist på en slik slanke/treningscamp-ferie?

Må også legge til at forskning støtter jo at det er MYE mer enn kalorier inn ut som påvirker vekt. Personlig spiser jeg mye mer enn deg, og er normalvektig. Som deg så trener jeg hver dag, 5 cardio-økter i uken +2-3 stykreøkter.

Anonymkode: 9ea99...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips, det har aldri vært sjekket. Er dette noe som kan utvikle seg i voksen alder? 

TS

Jepp, jeg fikk det først som voksen. De fleste leger ønsker kun å sjekke TSH, som er ganske ubrukelig. Man må sjekke FT3 og FT4 også i det minste. Og dersom man skulle ha det må de sjekkes jevnlig fordi medisiner må justeres etter de verdiene (skal ligge i øverste sjiktet av normalen). Fastleger medisinerer ofte kun etter TSH, men det vil ikke si deg mye i forbindelse med foreks vekt. Hormoner påvirkes også fort med lavt stoffskifte så er endel blodprøver man skal ta. Man skal også ligge høyt på vitaminer og mineraler som også bør sjekkes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rufs skrev (6 minutter siden):

Jepp, jeg fikk det først som voksen. De fleste leger ønsker kun å sjekke TSH, som er ganske ubrukelig. Man må sjekke FT3 og FT4 også i det minste. Og dersom man skulle ha det må de sjekkes jevnlig fordi medisiner må justeres etter de verdiene (skal ligge i øverste sjiktet av normalen). Fastleger medisinerer ofte kun etter TSH, men det vil ikke si deg mye i forbindelse med foreks vekt. Hormoner påvirkes også fort med lavt stoffskifte så er endel blodprøver man skal ta. Man skal også ligge høyt på vitaminer og mineraler som også bør sjekkes. 

Eeeeh, her må jeg ha litt mer detaljer. Hvilke blodprøver skal jeg be om? Heter det FT3 og FT4? Og hva er det med vitaminene? Er nivået høyt dersom man har hypoterose? Jeg har lave verdier på flere vitaminer og har hatt det i mange år. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er direkte motbydelig av deg å sammenligne deg med konsentrasjonsfanger. Du burde skamme deg!

Anonymkode: 028bd...4a6

Gjesp. 

Anonymkode: d239b...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Poenget er at jeg ikke går ned, på tross av at jeg spiser veldig lite. Mens andre kan går ned i vekt uten problemer. Sprøyten har ikke noe med det medisinske underet å gjøre. Og forøvrig har jeg kun gått på den noen uker, mens jeg har spist lite i 18 måneder

Og så synes jeg det er litt drøyt å si at man får avsmak for alt som gir glede. Jeg har masse gleder i livet mitt, inkludert en nyfunne glede ved trening.

TS

Ganske sikker på at om du legger litt godvilje til, så skjønner du hva jeg mener med glede. 
Bortsett fra det så viser mitt svar om medisinen du bruker til at maten ikke smaker deg. 

Løsningen ligger nok i å spise mat med en annen sammensetning, i stedet for å kun fokusere på kalorier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lavt stoffskifte og går ikke ned med et kosthold på 500 kcal. Det skal ikke være mulig. Jeg må ligge på 0 for å gå ned. det er ikke normalt. 

Anonymkode: ca99b...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Eeeeh, her må jeg ha litt mer detaljer. Hvilke blodprøver skal jeg be om? Heter det FT3 og FT4? Og hva er det med vitaminene? Er nivået høyt dersom man har hypoterose? Jeg har lave verdier på flere vitaminer og har hatt det i mange år. 

TS

Blodprøven legen vil ha heter TSH. De som derimot er nyttige er FT3 og FT4 (Free T3 og Free T4). Nei, vitaminer og mineraler kan fort bli lave ved hypoterose, men burde ligge høyt (høyere enn ellers i befolkningen) for at man skal fungere optimalt. Samme som at hormoner kan forstyrres så det burde sjekkes ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette inntaket er representativt for hva du spiser ila en dag: 

Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør)

Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus.

Så stusser jeg masse på at du har såpass energi til trening 7 dager i uken, og som du sier, har bygget så mye muskelmasse. Har selv gått ned 30 kg i vekt, og må spise lite for å holde vekten, men når jeg begynte å trene så måtte jeg ha energi nok til treningen, og det der inntaket der er alt for lite til en hard treningsøkt. Det går bare ikke. Så legger meg ikke borti noe annet enn at det er umulig å trene 7 ganger i uken og bygge muskler på et så lite inntak. 

Anonymkode: 41fdd...f26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke finlest hele tråden, så beklager om dette allerede er tatt opp: har du sjekket stoffskiftet? Hvordan er de verdiene? Hva med menstruasjon og overgangsalder? Har du forsøkt blodsukker-måling (CGM)? Hvordan er det med mage og fordøyelse? Får du i deg nok omega-3? Spiser du nok og variert nok av grønnsaker? Mineraler m, vitaminer og sporstoffer har mye å si for energiomsetningen. Og generelt er det hormonelle enormt viktig for at metabolismen skal fungere godt. Det er så mye mer komplisert enn å telle kalorier. (Som du smertelig får erfare)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...