Gå til innhold

Kroppen min er en medisinsk sensasjon, jeg burde donere den til forskning! (vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Du og jeg kan ha nøyaktig lik energiforbruk, og vi kan spise nøyaktig like mange kalorier, og vi kan få helt forskjellige resultater. Om ditt kaloriiinntak består av laks, kjøtt, egg og ost, og mitt består av brus, boller, kaker og juice, så vil du ende opp med forholdsvis mer fett og mindre muskelmasse, og vice versa for meg.

Anonymkode: 7c9f2...1d5

Mente selvsagt omvendt her. Ordentlig mat vil gi mer muskelmasse og mindre fett, og vice versa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke mulig. Det er dere som ikke er ærlige med dere selv om hvor mye dere spiser. 

Anonymkode: e7f06...cc2

Det kan det være i mange tilfeller, men ikke i alle, og dette blir ekspertene mer og mer enige i. Dumme folk som tror de er eksperter, klarer ikke legge fra seg sånne dumme utsagn som du kommer med her! Jeg selv har slitt i flere år med å ta av noen kilo, men det var aldri ett problem før jeg kom i overgangsalderen og har insulinresistens og store søvnplager. Og vet du hva, du o´høye bedreviter?? Jeg spiser MYE mindre enn jeg gjorde før. 

Anonymkode: f0bad...675

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier inn og kalorier ut handler ikke om at det finnes et tall som er felles for alle. Det betyr bare at vekten ganske enkelt påvirkes av input (energi man tilfører inn i kroppen) og output (energi kroppen bruker). Hvor effektivt kroppen er på å forbrenne kommer jo helt an på hva man putter i seg og hvor effektivt kroppen benytter energien.

Så selv om man spiser lite og trener mye, så er fortsatt kalorier inn og kalorier ut sant. Men det er klart man kan iverksette spesifikke tiltak for å få bedre resultater. Men det endrer ikke det faktum at det finnes en grense hvor vekten vil gå nedover.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Eller du kan spise annerledes. For eksempel ved å fokusere på næring fremfor kalorier.

Hva er næring? Er det definert noe sted?

Sitat

Det vil ha mange fordeler, blant annet at man slipper å streve med sult, som jo selvsagt er den faktoren som gjør at folk sliter med å holde vekta etter slanking.

Det er vel den greia som 99% av oss sliter med (muligens ikke trådstarter): mat er innmari godt. Det er lett tilgjengelig og vi blir glad når vi spiser. Vi spiser kanskje for mye fordi kroppen gir litt andre/svakere signaler til hjernen enn mange andres kropper, hjernen vår er dårligere til å vurdere kortvarig lykke opp mot langvarig lykke. Eller noe har skjedd med oss så mat har blitt en rus eller trøst.

Sitat

Så jeg antar at ditt råd til en som har dårlig råd også vil være "tjen mer og bruk mindre."

Det er jo innlysende. Og vanskelig. Akkurat som å bli kvitt noen kg.

Sitat

Igjen, jeg sier ikke at termodynamikkens lover ikke gjelder, jeg sier at du kan ikke redusere matinntak og slanking til en enkel lignelse over kalorier inn og ut, fordi mat er så ekstremt mye mer enn energi. Hvis det var slik at alt du spiser enten forbrennes eller lagres som fett, ville du hatt rett. Da ville kroppen vært som en enkel bensimotor, og mat ville vært bensin og ingenting annet enn bensin.Du og jeg kan ha nøyaktig lik energiforbruk, og vi kan spise nøyaktig like mange kalorier, og vi kan få helt forskjellige resultater.

Det må være så enkelt som energi inn og energi ut. Noe annet ville være et fysisk mirakel. Men hvis mengden energi kroppen bruker er variabel (og går ned hvis vi spiser mindre), og (noen kropper) kan sende unødig energi ut via tarmen, og samspillet mellom tarm-hjerne-appetitt er kompleks og bare delvis bevisst så kan det likevel bli vanskelig å regulere.

Sitat

Om ditt kaloriiinntak består av laks, kjøtt, egg og ost, og mitt består av brus, boller, kaker og juice, så vil du ende opp med forholdsvis mer fett og mindre muskelmasse, og vice versa for meg.

Kilde? Polfarere spiser vel som regel ekstremt kalori-tett mat. Fordi de blir avmagret av slitet og ikke ønsker å dra en pulk med mat som ikke gir masse kalorier.

Anonymkode: e2033...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som er slank, forbrenner 700 kcal når jeg går tur med mye motbakke i 3,5 timer. En time styrketrening forbrenner bare ca. 350 kcal. Lett å overrapportere her. 

Anonymkode: 028bd...4a6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg, som er slank, forbrenner 700 kcal når jeg går tur med mye motbakke i 3,5 timer. En time styrketrening forbrenner bare ca. 350 kcal. Lett å overrapportere her. 

Anonymkode: 028bd...4a6

Det tenker jeg også på når jeg hører de syke tallene noen deler iblant. Man skal trene ganske hardt for å nå 500 kcal+ i forbrenning per time. Da er man i god form fra før.

Ved vektnedgang er nok det lureste å ikke regne med forbrenning fra trening. Ta det som en bonus. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (Akkurat nå):

Det tenker jeg også på når jeg hører de syke tallene noen deler iblant. Man skal trene ganske hardt for å nå 500 kcal+ i forbrenning per time. Da er man i god form fra før.

Ved vektnedgang er nok det lureste å ikke regne med forbrenning fra trening. Ta det som en bonus. 

Strava har vært kritisert for å overdrive estimatene. Si til kunden at hun har brent 1000 kcal når hun egentlig ligger på 700 så blir hun glad og bruker appen mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Strava har vært kritisert for å overdrive estimatene. Si til kunden at hun har brent 1000 kcal når hun egentlig ligger på 700 så blir hun glad og bruker appen mer.

Og ikke minst pulsklokker 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har vært normalvektig i nedre sjikt nesten hele mitt voksne liv, men så begynte jeg på en medisin og gikk opp 30 kilo på et år. Og derfra gikk det bare oppover. For halvannet år siden stoppet vekten på BMI på 36,3. Den eneste grunnen til at jeg vet hvor mye jeg veide på det tidspunktet var at medisinen plutselig gjorde meg så syk at jeg måtte legges inn på sykehus. Før det kledde jeg meg i telt og utgikk alle former for vekt så godt jeg kunne.

På grunn av sykdommen måtte jeg leve på streng diett en lang stund, og jeg måtte slutte på medisinen, og sakte begynte kiloene å gli av. Jeg syntes det gikk sakte, med tanke på hvor lite jeg egentlig kunne spise, men et år senere var BMI 31. Jeg tenkte det var fordi jeg var inaktiv, så da jeg ble frisk begynte jeg å trene. Det ble jeg sulten av. BMI økte raskt til 32,5, og det var neppe kun muskler. Enten kunne jeg legge meg på sofaen igjen og sulte videre, ellers så trengte jeg hjelp. Jeg trivdes med trening, så jeg oppsøkte legen og la frem problemet.

Legen mente jeg ville ha godt av å prøve en av disse nye slankemedisinene. Og gjett om de virket! Det var som å skru av en bryter i hodet, jeg tenkte ikke lenger på mat. Altså, vi snakker ikke om å ta vekk cravings, eller bli raskere mett, men totalt fravær av sult. Jeg må minne meg selv på å spise. Likevel var vektnedgangen ikke mer enn 2 kilo i måneden. Maks.

Jeg synes det er veldig lite, da jeg føler at jeg spiser veldig lite, så de siste 4 ukene har jeg loggført absolutt alt jeg putter i munnen. ALT! Jeg skal ikke skrive hvor mange kalorier det er, for det er så lite at det sikkert blir slettet, men jeg kan bruke gårsdagen som eksempel:

Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør)

Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus.

Samtidig trener jeg 7 økter i uka. Treningen går mest i intervaller i bakker, samt turer i rask gange på 8-10 km. Jeg trener ikke hver dag, jeg har to fridager og to dager har jeg to økter. I følge klokka mi, som jeg vet at jeg ikke skal stole på, brenner jeg 550-700 kalorier pr trening. 

Går jeg ned? Jada, til sammen -800g på 4 uker. De siste to ukene har jeg faktisk gått litt opp. 

Men jeg føler meg i god form! Jeg er ikke svimmel, jeg er ikke uvel og kondisen har blitt innmari mye bedre. Og så synes jeg jo at det er ganske stas at jeg er en medisinsk sensasjon, for i følge alle slanketråder på Kvinneguiden handler det kun om kalorier ut og inn, og her går det beviselig mer kalorier ut enn inn...

Og HVIS Norge skulle rammes av hungersnød, eller jeg skulle bli sendt i en konsentrasjonsleir, så har jeg fantastiske muligheter for å klare meg!

Anonymkode: 92fe0...1d9

Jeg er også en medisinsk sensasjon. Jeg er 38 år og veide mellom 45 og 50 kg inntil jeg fylte 36 år. I løpet av et halvt år la jeg på meg 30 kg rundt overkroppen, men ikke et gram på bena. Dette uten at kostvaner o.l. ble endret. Har alltid spist som en hest, men har hatt høy forbrenning. 

Vel, med plutselig 30 kg overvekt fikk jeg store leddsmerter osv så bestemte meg i mai for å gjøre noe med det. Og nå i september veier jeg 53 kg. Altså vektnedgang på 27 kg på 4 mnd. Jeg trener ikke, men har en noe fysisk jobb.

Sånn har min meny sett ut (eksempel)

Frokost: omelett av 2-3 egg/fløte/meierismør med løk, paprika, sopp, skinke og ost

Lunsj: salat med tunfisk

Mellommåltid: skyr og litt spekekjøtt til mauling 

Middag: 300 gr biff med sopp/løk som svømmer i meierismør og salat

Snacs: krydret ost stekt i ovnen

Masse kalorier inn i forhold til ut, men jeg trener ikke. Kiloene renner av meg.

Før dette prøvde jeg lavkalori i ca 3 mnd og trente ved siden. Gikk ikke ned et gram og var sulten hele tiden.

Min teori er at kroppen min ikke tåler sukker lenger.

Anonymkode: 49948...5ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Som jeg skrev. Termodynamikkens lover gjelder. Som gjør at du kan gjøre enn av de tre tingene som jeg skrev. Hva du skriver på KG påvirker ikke disse helt basale naturlovene.

Ønsker du å gå ned i vekt så gjør du det jeg skriver. Ønsker du å ikke gå ned  i vekt, så gjør du det ikke. Jeg har ingen formening om du skal ønske å gå ned i vekt eller ikke, det må du bestemme helt selv.

Du glemmer å ta høyde for betydning av hormoner. Insulin, leptin, ghrelin og kortisol, skjoldbruskkjertelhormoner og testosteron, bl.a. . Menneskekroppen er ikke en forbrenningsmotor. 

Anonymkode: 54a9e...069

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du glemmer å ta høyde for betydning av hormoner. Insulin, leptin, ghrelin og kortisol, skjoldbruskkjertelhormoner og testosteron, bl.a. . Menneskekroppen er ikke en forbrenningsmotor. 

Forbrenningsmotorer er også ganske kompliserte innretninger. Men på tross av at innsprøytning har erstattet forgasser og turbo har blitt standard i små dieselbiler så har vi enda ikke funnet opp en motor som kan utføre mer mekanisk arbeid enn energien som vil tilfører i form av drivstoff.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at jeg ikke er alene! Ikke at jeg unner noen det, men etter å ha lest slanketrådker på KG en stund har jeg begynt å lure på om jeg er helt alene om å oppleve dette. 

TS

Meg igjen. Jeg leste noe nå, som sier noe om hormonell vektoppgang. Mulig det må være noe sånt, da overgangsalderen smått er igang. Fra 95 til 2017 har jeg veid det samme. Og kunne  bruke gamle klær. Kunne spise alt jeg ville. Av vanlig mat og søtsaker. I 2015 la jeg litt på meg da jeg var en mnd på opptreningssenter. Der var det kun salat,  fisk og egg. Kjøtt ellers fikk vi ikke. Og la på meg mine første 3kg. Syntes jo det var rart å legge på seg av bare salat.  Og jeg er ikke så glad i dressing, så har jeg på noe er det max en t-skje, så det ikke blir tørt. 

Fra 2017 har det bare gradvis økt, selv med reduksjon av matinntaket. Og jeg har aldri spist mer enn to måltider om dagen. Drikke er stort sett vann og kaffe. I 2017 så har jeg gått fra 62kg til 82kg. Skal jeg spise mindre enn jeg gjør nå, da blir jeg svimmel og uvel. For det er to brødskiver og litt middag. Så det ee uansett langt under kalorinivået jeg skal ha. Det varierer litt. Og har ikke finregnet på hver dags inntak. Men det jeg har regnet på er mellom 500 og 800 kalorier. Ennå fortsetter veltnåla oppover. Sakte men gradvis 

Anonymkode: 9575c...2b2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett årsak til at du ikke går ned mer i vekt, så vil jeg gratulere deg med en vektnedgang fra 36-29 BMI. Det er jo kjempebra! Du har hatt en stor vektnedgang, og er ikke i kategorien fedme lenger. Det bør du være stolt av.

Anonymkode: f5e7e...d83

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, jeg er ingen ekspert. Men jeg tror kanskje at du og andre i din situasjon ikke er i kaloriunderskudd? Til tross for at du spiser veldig lite. Kanskje det rett og slett er slik at kroppen din forbrenner veldig lite kalorier. Pga medisiner i ditt tilfelle. Og når kroppen forbrenner så lite er det ikke mulig å komme i kaloriunderskudd og fortsatt fungere i hverdagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at jeg går inn i en eller annen psykose og spiser uten at jeg vet om det? Jeg loggfører ALT jeg putter i munnen. Det er ikke så vanskelig, for det er kun to måltider om dagen. Aldri snacks, ikke noe godteri i helgen, ikke alkohol, ikke sukkerholdig drikke.... På grunn av medisinen er jeg nemlig såpass matlei og kvalm at det er en kamp å få i seg det lille jeg spiser.

Så da antar jeg du er enig i at jeg er et medisinsk under?

TS

Det er mange faktorer som spiller inn. Hormoner har en viktig rolle. Kaloritelling hjelper ikke om man har kronisk sykdom. Sammensetningen av mat er også viktig. Les boka til Marit Kolby.

Anonymkode: 85209...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (39 minutter siden):

Og ikke minst pulsklokker 😅 

Veldig stor forskjell på forskjellige klokker

Tidligere hadde jeg en fitbit, og du verden så mye jeg forbrant. Var oppe i 3000 kcal på en dag jeg knapt gjorde noe. Og skulle ikke gå langt før jeg hadde 500 til

Bytta til en nyere garmin, og der når jeg ikke 2000 engang om jeg ikke gjør annet enn helt daglige ting. Dette stemmer mer også med beregninger man gjør av hvileforbrenning. Det skal nevnes at jeg er både høy (1,8) og overvektig. Nå når jeg jevnlig går ned i vekt, så går også daglig forbrente kcal i forhold til klokka ned. 

Anonymkode: 18c67...b52

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mysticgirl

At du orker å skrive det her inne, for her kommer det alltid noen som vet best og skal bevise det motsatte. De vet ikke hva de snakker om :) Kroppen er mer komplisert enn at det kun er kalorier ut og inn som teller. Det er mye som står bak og det viser forskning også. Jeg må selv ligge ekstremt lavt for å holde meg slank, så jeg vet akkurat hva du snakker om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

Nå har jeg hatt min første time hos PT, og det var en ahaopplevelse... Det viser seg at jeg har klart å trene på meg mye muskelmasse, noe som kanskje forklarer at jeg er tyngre enn jeg ser ut? All bakketreningen har uansett gitt meg god kondis, bedre enn gjennomsnittet, så målet fremover er å jobbe med løpetrening, bare for å ha noe å strekke meg etter. Og så legge inn et par styrkeøkter i tillegg.

Angående medisiner, så går jeg ikke på det nå. Jeg måtte slutte da de førte til gjentatte magesår. Da startet også vektnedgangen, for det er begrenset hva man får i seg med intense magesmerter... Så den eneste medisinen jeg går på i dag er slankemedisin. Ser at noen fremdeles tenker at jeg smugspiser uten å registrere det selv, men det er helt utopisk, for jeg finnes ikke sulten. Det lille jeg spiser er egentlig en kamp å få ned. Jeg har tydeligvis veldig god effekt av semaglutid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forbrenningsmotorer er også ganske kompliserte innretninger. Men på tross av at innsprøytning har erstattet forgasser og turbo har blitt standard i små dieselbiler så har vi enda ikke funnet opp en motor som kan utføre mer mekanisk arbeid enn energien som vil tilfører i form av drivstoff.

Kompliserte er de sikkert, men det endrer ikke poenget mitt, at kroppen ikke fungerer som en mekanisk, "død" innretning.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (13 minutter siden):

TS, jeg er ingen ekspert. Men jeg tror kanskje at du og andre i din situasjon ikke er i kaloriunderskudd? Til tross for at du spiser veldig lite. Kanskje det rett og slett er slik at kroppen din forbrenner veldig lite kalorier. Pga medisiner i ditt tilfelle. Og når kroppen forbrenner så lite er det ikke mulig å komme i kaloriunderskudd og fortsatt fungere i hverdagen.

Takk, det var akkurat det jeg forsøker å formidle. Tydeligvis på en altfor flåsete måte... Men kroppen min har tydeligvis en unik evne til å ta opp og lagre energi, sammenlignet med mange andre mennesker. Vi mennesker er rett og slett forskjellige, det var det jeg ville frem til. Så når noen sier at det handler om kalorier inn og ut, at det bare er å ta seg sammen og spise mindre, så gjelder ikke det for alle. Jeg bruker meg selv som eksempel.

Jeg går ikke lenger på medisinene jeg la på meg av, men jeg vil tro at vektnedgang på de medisinene er omtrent umulig. Jeg føler med alle som går på medisiner som påvirker apetitt og forbrenning, for det er som å ha en liten jævel på skuldra som herper all vektnedgang. I dag går jeg kun på slankemedisin, og ser for meg at det er et livslangt prosjekt...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...