Gå til innhold

Kroppen min er en medisinsk sensasjon, jeg burde donere den til forskning! (vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg lyver ikke om hva jeg spiser. Frokost er enten to egg eller ett til to knekkebrød med ost. Middag er 100 g fisk eller kylling og grønnsaker. En sjelden gang spiser jeg pasta, nudler, ris osv, men jeg veier alltid mengden. Og ja, jeg har registrert hver eneste ting jeg har puttet i munnen i 4 uker nå, nettopp fordi jeg skulle bruke det som argument...

I tillegg trener jeg i snitt en time hver dag, i tillegg til å ha en jobb med mye bevegelse.

Hvordan tenker du jeg skal oppnå vektnedgang? Spise enda mindre, eller finne tid til enda mer trening?

TS

Anonymkode: 92fe0...1d9

Det er tydeligvis enkelte matvarer du ikke tåler, kanskje mat med høy GI, eller mye karbohydrater. Som nevnt over har jeg flere venner som ikke tåler den type så godt, kroppen lagrer altfor mye av fettet. Hvordan er kostholdet ditt til vanlig i form av protein, fett, karbohydrater osv?

Anonymkode: e5784...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg lyver ikke om hva jeg spiser. Frokost er enten to egg eller ett til to knekkebrød med ost. Middag er 100 g fisk eller kylling og grønnsaker. En sjelden gang spiser jeg pasta, nudler, ris osv, men jeg veier alltid mengden. Og ja, jeg har registrert hver eneste ting jeg har puttet i munnen i 4 uker nå, nettopp fordi jeg skulle bruke det som argument...

I tillegg trener jeg i snitt en time hver dag, i tillegg til å ha en jobb med mye bevegelse.

Hvordan tenker du jeg skal oppnå vektnedgang? Spise enda mindre, eller finne tid til enda mer trening?

TS

Fire uker er INGENTING. Fortell meg hva du veier om seks måneder.

Anonymkode: e7f06...cc2

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fire uker er INGENTING. Fortell meg hva du veier om seks måneder.

Anonymkode: e7f06...cc2

Jeg har holdt på i 18 måneder.... De 4 siste ukene har jeg skrevet ned hver minste lille ting for å dokumentere for denne tråden, men jeg har vært i kaloriunderskudd hele veien. I perioder har jeg faktisk ikke spist i det hele tatt. Hvis teorien kalorier inn/ kalorier ut stemmer, skulle jeg ha sultet ihjel. I stedet har jeg hatt vektnedgang på snitt under en kilo i måneden...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er tydeligvis enkelte matvarer du ikke tåler, kanskje mat med høy GI, eller mye karbohydrater. Som nevnt over har jeg flere venner som ikke tåler den type så godt, kroppen lagrer altfor mye av fettet. Hvordan er kostholdet ditt til vanlig i form av protein, fett, karbohydrater osv?

Anonymkode: e5784...043

På grunn av IBS og sykdom er det svært begrenset hva jeg kan spise. Fisk, kylling, egg og grønnsaker er grunnstammen i kostholdet mitt. Før har jeg også spist en del frukt og nøtter, men det har jeg kuttet ut nå. Jeg tåler hvetemel, melkeprodukter og sukker veldig dårlig, og fet mat liker jeg ikke. Jeg lager maten fra bunnen og velger rene produkter. Før jeg begynte med den medisinen lå jeg på ca 20 i BMI. Familien spiser samme kosthold, bare i større mengder og med mer snacks, og de er helt normale...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts - jeg har det som deg jeg og.

Passer på hva jeg putter i munnen og trener 5-6 ganger i uken samt har en aktiv jobb.

Men ikke faen om vekta rører seg!

Samtidig ser man overalt på internett alle disse pt’ ene og coachene - spis dette og tren 2 ganger så blir du fit.

Frustrerende så det holder!

Og jeg må virkelig le over en del svar du har fått her allerede, «det handler om energi i maten», «du spiser sikkert ikke sunt nok», «du gjør helt sikkert noe feil»….

River meg i håret og rister litt på hodet.

Virker som noen av oss bare er sånn kanskje? 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

Skrev tydelig hva som virker for alle som lever i den virkelige fysiske verden der termodynamikkens lover gjelder.

1. Spis mindre

2. Bruk mer energi (du kan trene mer, men finnes også andre metoder)

3. Kombiner det ovenfor

Som jeg skrev, ikke heng deg opp i hva du tror skulle ha virket (spiser sånn og sånn, trener ditt og datt), men du må endre det ovenfor til du oppnår effekt.

Termodynamikkens lover er helt grunnleggende naturlover. Verden som vi kjenner den er avhengig av disse lovene. Dem gjelder overalt i universet, også kroppen din.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Skrev tydelig hva som virker for alle som lever i den virkelige fysiske verden der termodynamikkens lover gjelder.

1. Spis mindre

2. Bruk mer energi (du kan trene mer, men finnes også andre metoder)

3. Kombiner det ovenfor

Som jeg skrev, ikke heng deg opp i hva du tror skulle ha virket (spiser sånn og sånn, trener ditt og datt), men du må endre det ovenfor til du oppnår effekt.

Termodynamikkens lover er helt grunnleggende naturlover. Verden som vi kjenner den er avhengig av disse lovene. Dem gjelder overalt i universet, også kroppen din.

Spis mindre? Leser du hva jeg skriver?

TS

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mye stress? Jeg merker at jeg sliter mye mer med å gå ned i vekt nå etter at jeg startet å jobbe igjen etter permisjon. Med omtrent samme kosthold som i våres da jeg gikk ned 10kg på 3 måneder. Jeg stresser mye på jobb.

Kutt ut en del av treningen. Gå for mer rolige aktiviteter som gåturer osv? Prøv teknikker for å stresse ned. Jeg klarer ikke det dessverre. Har det også travelt hjemme med 2 små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

Selv om du evt har stålkontroll på energien du putter i deg så er det vel veldig vanskelig å vite hvor mye energi kroppen bruker. Man kan slå opp i tabeller og bruke treningsklokker men alt det er vel omtrentlig.

Hvis kroppen din skrur ned «motoren» som respons på redusert kalori-inntak så er vel det konsistent med hva du opplever?

Anonymkode: e2033...3d1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS

Som jeg skrev. Termodynamikkens lover gjelder. Som gjør at du kan gjøre enn av de tre tingene som jeg skrev. Hva du skriver på KG påvirker ikke disse helt basale naturlovene.

Ønsker du å gå ned i vekt så gjør du det jeg skriver. Ønsker du å ikke gå ned  i vekt, så gjør du det ikke. Jeg har ingen formening om du skal ønske å gå ned i vekt eller ikke, det må du bestemme helt selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

myMa skrev (5 minutter siden):

Har du mye stress? Jeg merker at jeg sliter mye mer med å gå ned i vekt nå etter at jeg startet å jobbe igjen etter permisjon. Med omtrent samme kosthold som i våres da jeg gikk ned 10kg på 3 måneder. Jeg stresser mye på jobb.

Kutt ut en del av treningen. Gå for mer rolige aktiviteter som gåturer osv? Prøv teknikker for å stresse ned. Jeg klarer ikke det dessverre. Har det også travelt hjemme med 2 små. 

Ja, livet mitt er en såpeopera, så stress er det nok av... 

Treningen har jeg ikke lyst til å slutte med fordi den fungerer veldig bra som smertelindring. Jeg sliter mye med muskelsmerter og brukte i perioder smertestillende før. Det trenger jeg ikke lenger, så lenge jeg trener meg skikkelig varm ca hver dag. Men jeg går en del tur også, som en del av jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om du evt har stålkontroll på energien du putter i deg så er det vel veldig vanskelig å vite hvor mye energi kroppen bruker. Man kan slå opp i tabeller og bruke treningsklokker men alt det er vel omtrentlig.

Hvis kroppen din skrur ned «motoren» som respons på redusert kalori-inntak så er vel det konsistent med hva du opplever?

Det er jeg helt enig i! Og det er her jeg tenker at kroppen min burde vært donert til forskning, for nå har den altså skrudd ned motoren i halvannet år. Det er smått utrolig at den klarer seg på et eksistensminimum såpass lenge? Tenk hvis genene mine kunne overføres til områder som stadig utsettes for tørke og uår, for eksempel, da hadde vi sluppet sultkatastrofer!

"Avlingen slo feil for andre år på rad, men i denne landsbyen i Afrika går livet sin vante gang, takket være gener fra lille Norge"

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS

En analog.

Du hadde laget en tråd om elbilen din som er et bilmekanisk mirakel. Batteriet går aldri tomt. Du lader var dag, og kjører med bilen, men batteriet blir aldri flat.

Hvis du ønsker at batteriet skal bli tomt, hva kan du da gjøre?

- Bruk mer batteri

- Lade mindre 

- En kombinasjon av begge tingene

Er akkurat samme naturlover.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

En analog.

Du hadde laget en tråd om elbilen din som er et bilmekanisk mirakel. Batteriet går aldri tomt. Du lader var dag, og kjører med bilen, men batteriet blir aldri flat.

Hvis du ønsker at batteriet skal bli tomt, hva kan du da gjøre?

- Bruk mer batteri

- Lade mindre 

- En kombinasjon av begge tingene

OK, du ser hva jeg spiser i løpet av en dag, hva foreslår du at jeg kutter ut? 

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

OK, du ser hva jeg spiser i løpet av en dag, hva foreslår du at jeg kutter ut? 

TS

Det som passer deg best. Hvis man ønsker å slanke seg relativt raskt (så det merkes på vekta i løpet av uker) og over tid, så er det lurt å sikre inntak av vitaminer og spåremnen. Et alternativ er at du bruker spesialprodukter til lavenergi eller ekstrem lavenergi diett.

Størst effekt vil du selvfølgelig få hvis du både øker forbruket av energi og reduserer inntaket.

Nei, du er ikke et medisinsk mirakel. Kroppen din blir nå tilført kjemisk energi i maten du spiser, du bruker ikke nok av den energien til å gå ned I vekt. Så da må du tilføre kroppen din mindre kjemisk energi eller øke forbruket av den energi som du tilfører slik at du må begynne å i vesentlig grad bruke opp batteriene du har i kroppen med lagret kjemisk energi. Er så lett, men så vanskelig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke tror på kalorier inn og kalorier ut, hvor tror du at du får disse ekstra kaloriene? Solen?

Det er selvfølgelig forskjell på hvor mye en kropp bruker av energien som kommer inn, og hvor mye den lagrer. Noen kropper er ekstremt effektive på å lagre energi for tider med hungersnød. Andre kropper brenner alt som kommer inn med en gang. Derfor kan vi ikke sammenligne matinntak og forbrenning med andre. Noen har også pocs, går på medisiner eller er insulinresistense, som kan gjøre forbrenningen mindre effektiv. 

Det betyr ikke at kalorier inn og ut ikke stemmer. Kroppen kan ikke forbrenne solstråler eller luft. Den må ha energi for å bruke energi.

At vektnedgangen går sakte, betyr ikke at du er et unntak til grunnleggende fysiske lover. 

Anonymkode: 629bd...bcf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Det er velkjent at mange andre faktorer enn kalorier inn og ut påvirker vekta, for eksempel bakterieflora i tarmen og hormoner. Slik er det ikke med en bil. Å påstå noe slikt blir å redusere en i utgangspunktet interessant diskusjon til påståelig og overfladisk. 

Ts: Jeg tror jeg hadde forsøkt en samtale med en god ernæringsfysiolog, helst på en overvektsklinikk. 

Anonymkode: d458d...2d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det ikke. Det er velkjent at mange andre faktorer enn kalorier inn og ut påvirker vekta,

Energibetraktninger må nok ligge i bunn uansett.

Hvis du ser bilder fra de grufulle straffeleirene til nazistene så var de lite plaget med overvekt der. Jeg er ganske sikker på at jeg og alle de som veier for mye ville ha blitt sylslanke under lignende forhold.

Men ville vi ha blitt lykkelige? Nei. Ville vi ha lagt på oss når vi kom ut av den leiren? Ja. Ville dårlig mat, lite klær og sykdom ha skadet kroppen vår på andre måter? Antagelig.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke hele tråden, men fanget opp at du har spist såpass lite i 4 uker? Det er ALT for liten tid til å gå ned mye i vekt. Men på sikt (gi det et år) vil du gå ned til normalen om du kun spiser to måltider om dagen. 

Anbefaler deg å høre podcast evt lese boks til Marit Kolby 😊👍 Jeg har klokketro på hennes livsstil(endring). 

Anonymkode: a2d77...8c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du ikke tror på kalorier inn og kalorier ut, hvor tror du at du får disse ekstra kaloriene? Solen?

Det er selvfølgelig forskjell på hvor mye en kropp bruker av energien som kommer inn, og hvor mye den lagrer. Noen kropper er ekstremt effektive på å lagre energi for tider med hungersnød. Andre kropper brenner alt som kommer inn med en gang. Derfor kan vi ikke sammenligne matinntak og forbrenning med andre. Noen har også pocs, går på medisiner eller er insulinresistense, som kan gjøre forbrenningen mindre effektiv. 

Det betyr ikke at kalorier inn og ut ikke stemmer. Kroppen kan ikke forbrenne solstråler eller luft. Den må ha energi for å bruke energi.

At vektnedgangen går sakte, betyr ikke at du er et unntak til grunnleggende fysiske lover. 

Anonymkode: 629bd...bcf

Nettopp, pluss i boka til deg! Det er forskjell på kropper. For noen er det ikke bare kalorier inn og kalorier ut. Noen av oss har evnen til å legge på oss av omtrent ingen ting, og så holde på disse kiloene i uendelig tid.

Å nekte for at disse forskjellene eksisterer blir for dumt. Likevel ser jeg stadig folk få svar her på KG at "du spiser nok mer enn du tror", "du må bare kutte mer". For meg hadde det ikke vært mulig å spise så lite som jeg gjør, uten medisinsk hjelp. Det er ikke noe galt med viljestyrken min, men kroppens overlevelsesevne tar over og forteller meg at jeg kommer til å sulte i hjel. Selv om den åpenbart er rustet for en naturkatastrofe eller tre...

Likevel får folk som nevner slankemedisin pepper, for det er "juks". Man må bare "ta seg sammen". Jeg tenker at slankemedisin burde vært på blå resept til alle som trenger det...

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leste ikke hele tråden, men fanget opp at du har spist såpass lite i 4 uker? Det er ALT for liten tid til å gå ned mye i vekt. Men på sikt (gi det et år) vil du gå ned til normalen om du kun spiser to måltider om dagen. 

Anbefaler deg å høre podcast evt lese boks til Marit Kolby 😊👍 Jeg har klokketro på hennes livsstil(endring). 

Anonymkode: a2d77...8c8

Anbefaler deg å lese hele tråden... 18 måneder har jeg holdt på...

TS

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...