Gå til innhold

Kroppen min er en medisinsk sensasjon, jeg burde donere den til forskning! (vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært normalvektig i nedre sjikt nesten hele mitt voksne liv, men så begynte jeg på en medisin og gikk opp 30 kilo på et år. Og derfra gikk det bare oppover. For halvannet år siden stoppet vekten på BMI på 36,3. Den eneste grunnen til at jeg vet hvor mye jeg veide på det tidspunktet var at medisinen plutselig gjorde meg så syk at jeg måtte legges inn på sykehus. Før det kledde jeg meg i telt og utgikk alle former for vekt så godt jeg kunne.

På grunn av sykdommen måtte jeg leve på streng diett en lang stund, og jeg måtte slutte på medisinen, og sakte begynte kiloene å gli av. Jeg syntes det gikk sakte, med tanke på hvor lite jeg egentlig kunne spise, men et år senere var BMI 31. Jeg tenkte det var fordi jeg var inaktiv, så da jeg ble frisk begynte jeg å trene. Det ble jeg sulten av. BMI økte raskt til 32,5, og det var neppe kun muskler. Enten kunne jeg legge meg på sofaen igjen og sulte videre, ellers så trengte jeg hjelp. Jeg trivdes med trening, så jeg oppsøkte legen og la frem problemet.

Legen mente jeg ville ha godt av å prøve en av disse nye slankemedisinene. Og gjett om de virket! Det var som å skru av en bryter i hodet, jeg tenkte ikke lenger på mat. Altså, vi snakker ikke om å ta vekk cravings, eller bli raskere mett, men totalt fravær av sult. Jeg må minne meg selv på å spise. Likevel var vektnedgangen ikke mer enn 2 kilo i måneden. Maks.

Jeg synes det er veldig lite, da jeg føler at jeg spiser veldig lite, så de siste 4 ukene har jeg loggført absolutt alt jeg putter i munnen. ALT! Jeg skal ikke skrive hvor mange kalorier det er, for det er så lite at det sikkert blir slettet, men jeg kan bruke gårsdagen som eksempel:

Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør)

Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus.

Samtidig trener jeg 7 økter i uka. Treningen går mest i intervaller i bakker, samt turer i rask gange på 8-10 km. Jeg trener ikke hver dag, jeg har to fridager og to dager har jeg to økter. I følge klokka mi, som jeg vet at jeg ikke skal stole på, brenner jeg 550-700 kalorier pr trening. 

Går jeg ned? Jada, til sammen -800g på 4 uker. De siste to ukene har jeg faktisk gått litt opp. 

Men jeg føler meg i god form! Jeg er ikke svimmel, jeg er ikke uvel og kondisen har blitt innmari mye bedre. Og så synes jeg jo at det er ganske stas at jeg er en medisinsk sensasjon, for i følge alle slanketråder på Kvinneguiden handler det kun om kalorier ut og inn, og her går det beviselig mer kalorier ut enn inn...

Og HVIS Norge skulle rammes av hungersnød, eller jeg skulle bli sendt i en konsentrasjonsleir, så har jeg fantastiske muligheter for å klare meg!

Anonymkode: 92fe0...1d9

• Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har vært normalvektig i nedre sjikt nesten hele mitt voksne liv, men så begynte jeg på en medisin og gikk opp 30 kilo på et år. Og derfra gikk det bare oppover. For halvannet år siden stoppet vekten på BMI på 36,3. Den eneste grunnen til at jeg vet hvor mye jeg veide på det tidspunktet var at medisinen plutselig gjorde meg så syk at jeg måtte legges inn på sykehus. Før det kledde jeg meg i telt og utgikk alle former for vekt så godt jeg kunne.

På grunn av sykdommen måtte jeg leve på streng diett en lang stund, og jeg måtte slutte på medisinen, og sakte begynte kiloene å gli av. Jeg syntes det gikk sakte, med tanke på hvor lite jeg egentlig kunne spise, men et år senere var BMI 31. Jeg tenkte det var fordi jeg var inaktiv, så da jeg ble frisk begynte jeg å trene. Det ble jeg sulten av. BMI økte raskt til 32,5, og det var neppe kun muskler. Enten kunne jeg legge meg på sofaen igjen og sulte videre, ellers så trengte jeg hjelp. Jeg trivdes med trening, så jeg oppsøkte legen og la frem problemet.

Legen mente jeg ville ha godt av å prøve en av disse nye slankemedisinene. Og gjett om de virket! Det var som å skru av en bryter i hodet, jeg tenkte ikke lenger på mat. Altså, vi snakker ikke om å ta vekk cravings, eller bli raskere mett, men totalt fravær av sult. Jeg må minne meg selv på å spise. Likevel var vektnedgangen ikke mer enn 2 kilo i måneden. Maks.

Jeg synes det er veldig lite, da jeg føler at jeg spiser veldig lite, så de siste 4 ukene har jeg loggført absolutt alt jeg putter i munnen. ALT! Jeg skal ikke skrive hvor mange kalorier det er, for det er så lite at det sikkert blir slettet, men jeg kan bruke gårsdagen som eksempel:

Frokost: 2 knekkebrød med brunost (ingen smør)

Middag: 100g kyllingfilet, 60g nudler, 150 gram grønnsaker (gulrot, paprika og løk) pluss 1 skje soyasaus.

Samtidig trener jeg 7 økter i uka. Treningen går mest i intervaller i bakker, samt turer i rask gange på 8-10 km. Jeg trener ikke hver dag, jeg har to fridager og to dager har jeg to økter. I følge klokka mi, som jeg vet at jeg ikke skal stole på, brenner jeg 550-700 kalorier pr trening. 

Går jeg ned? Jada, til sammen -800g på 4 uker. De siste to ukene har jeg faktisk gått litt opp. 

Men jeg føler meg i god form! Jeg er ikke svimmel, jeg er ikke uvel og kondisen har blitt innmari mye bedre. Og så synes jeg jo at det er ganske stas at jeg er en medisinsk sensasjon, for i følge alle slanketråder på Kvinneguiden handler det kun om kalorier ut og inn, og her går det beviselig mer kalorier ut enn inn...

Og HVIS Norge skulle rammes av hungersnød, eller jeg skulle bli sendt i en konsentrasjonsleir, så har jeg fantastiske muligheter for å klare meg!

Samme her! Har skrevet et par tråder om det her inne allerede, og alle påstår at det er kalorier inn og ut, men jeg VET jeg spiser mye mindre enn jeg bruker. Likevel går vekta opp! Det skal ikke være mulig. 

Anonymkode: 5fc92...5c7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så synes jeg jo at det er ganske stas at jeg er en medisinsk sensasjon, for i følge alle slanketråder på Kvinneguiden handler det kun om kalorier ut og inn, og her går det beviselig mer kalorier ut enn inn...

Dette med kalorier inn og ut stemmer jo. Men feilen folk gjør er å tro at alt de spiser brukes som energi eller lagres, og glemmer at det vi spiser i seg selv kan øke eller senke forbrenningen. Hvis du f.eks spiser 1000 kcal av proteinrik mat vil ikke alt det brukes til energi, men bl.a til å bygge opp muskelvev. Og motsatt, spiser du 1000 kcal sukker vil ingenting av det gå til å bygge muskler. Sukker er bare energi og ingen næring. Så å vurdere mat ut fra kaloriinnhold er i utgangspunktet fåfengt. Man må heller måle ut fra næringsverdi. Fokuserer man på næringsrik mat vil man automatisk også velge bort mat som bare bidrar med energi.

Anonymkode: 7c9f2...1d5

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Samme her! Har skrevet et par tråder om det her inne allerede, og alle påstår at det er kalorier inn og ut, men jeg VET jeg spiser mye mindre enn jeg bruker. Likevel går vekta opp! Det skal ikke være mulig. 

Det er ikke mulig. Det er dere som ikke er ærlige med dere selv om hvor mye dere spiser. 

Anonymkode: e7f06...cc2

• Liker 10
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mulig. Det er dere som ikke er ærlige med dere selv om hvor mye dere spiser. 

Du tenker at jeg går inn i en eller annen psykose og spiser uten at jeg vet om det? Jeg loggfører ALT jeg putter i munnen. Det er ikke så vanskelig, for det er kun to måltider om dagen. Aldri snacks, ikke noe godteri i helgen, ikke alkohol, ikke sukkerholdig drikke.... På grunn av medisinen er jeg nemlig såpass matlei og kvalm at det er en kamp å få i seg det lille jeg spiser.

Så da antar jeg du er enig i at jeg er et medisinsk under?

TS

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og vi overvurderer hvor mange kalorier en treningsøkt forbrenner. 550-700 kalorier på en treningsøkt er vannvittig mye. Spesielt om det er hver eneste trening 

Anonymkode: 91bc7...e23

• Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan er kortisolnivået, blodsukkeret og mengde søvn og restitusjon?

Anonymkode: 764df...b44

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og vi overvurderer hvor mange kalorier en treningsøkt forbrenner. 550-700 kalorier på en treningsøkt er vannvittig mye. Spesielt om det er hver eneste trening 

Anonymkode: 91bc7...e23

Det er et snitt, men ja, det er fullt mulig at klokka mi overdriver. Jeg trener i snitt 1 time og 3 minutter hver dag og jeg blir skikkelig, skikkelig svett...

Uansett har jeg en ganske fysisk krevende hverdag, og en bmi på 29,4, så man skulle tro jeg brant mer enn 1000 kalorier om dagen...

TS

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan er kortisolnivået, blodsukkeret og mengde søvn og restitusjon?

Anonymkode: 764df...b44

Glimrende, glimrende, bra, greit... Det eneste som er galt på blodprøvene mine er litt lavt kolesterol (ante ikke at det var en greie en gang)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp vekt nedgang. Jeg skjønner ddt bare ikke. Jeg ble ogsp veldig syk i 4 uker. Klarte nrsten ikke å spise. For da ble jeg kvalm. Spiste kanskje en god morgen yoghurt,  eller en liten salat uten dressing om dagen. Hva skjer!!! jeg går opp en kg. Det burde ikke være mulig. Ellers drakk jeg kun vann og litt kaffe.

Anonymkode: 9575c...2b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gitt opp vekt nedgang. Jeg skjønner ddt bare ikke. Jeg ble ogsp veldig syk i 4 uker. Klarte nrsten ikke å spise. For da ble jeg kvalm. Spiste kanskje en god morgen yoghurt,  eller en liten salat uten dressing om dagen. Hva skjer!!! jeg går opp en kg. Det burde ikke være mulig. Ellers drakk jeg kun vann og litt kaffe.

Anonymkode: 9575c...2b2

Så godt å høre at jeg ikke er alene! Ikke at jeg unner noen det, men etter å ha lest slanketrådker på KG en stund har jeg begynt å lure på om jeg er helt alene om å oppleve dette. 

TS

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å fleipe om at hvis vi havner i en sultkrise så kommer jeg til å være en av de som klarer seg lengst. 

Jeg har ingen forklaring på det, men jeg kjente meg igjen i deg du skriver. Jeg både bor og jobber med mannen min og har derfor veldig god oversikt over hva både han og jeg spiser og gjør i løpet av en dag. Vi gjør det samme på jobb, men han spiser sikkert (minst) 3 ganger så mye som meg (samme mat pluss skokolade og liknende som jeg ikke spiser fordi jeg ikke tåler det). Han er 10 cm høyere, sikkert noe mer muskler, men likevel. Har ser ut til å ha en helt annen forbrenning. Hadde jeg spist det han spiser hadde jeg veid mye mer enn jeg gjør. Til tross for at vi gjør akkurat det samme fysisk på jobb og ellers. 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke problemer med å holde meg slank før. Jeg tror nok at jeg har fått PCOS etter jeg fylte 25, fordi UL har vært helt fin før det. Nå er det massse cyster. Har siden jeg ble 25 slitt med å holde vekta nede, selv om jeg er aktiv og spiser relativt lite. Det er vel snakk om å endre navnet til reproduktivt metabolsk syndrom; for da skjønner man kanskje at sykdommen påvirker metabolismen. Så jeg forstår frustrasjonen godt siden jeg har det på samme vis selv. 

Anonymkode: e37d8...059

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er til slutt noen av de grunnleggende naturlovene som er relevant.

Termodynamikkens lover.

TS og andre mirakler på slanketråder her på KG. Slutt å telle kalorier. Hvis dere ønsker å gå ned i vekt så kan dere gjøre en av tre ting:

1. Tilfør kroppen mindre energi

2. Øk kroppens energiforbruk

3. Kombiner punkt 1 og 2

Vektnedgang krever negativ enegibalanse, og vil alltid komme ved negativ energibalanse. Hvis dere ikke går ned i vekt, så har dere ikke negativ energibalanse. Det som er 100 % sikkert er at manglende vektnedgang ikke skyldes at noen av de viktigste naturlovene ikke er gyldige.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Er til slutt noen av de grunnleggende naturlovene som er relevant.

Termodynamikkens lover.

TS og andre mirakler på slanketråder her på KG. Slutt å telle kalorier. Hvis dere ønsker å gå ned i vekt så kan dere gjøre en av tre ting:

1. Tilfør kroppen mindre energi

2. Øk kroppens energiforbruk

3. Kombiner punkt 1 og 2

Vektnedgang krever negativ enegibalanse, og vil alltid komme ved negativ energibalanse. Hvis dere ikke går ned i vekt, så har dere ikke negativ energibalanse. Det som er 100 % sikkert er at manglende vektnedgang ikke skyldes at noen av de viktigste naturlovene ikke er gyldige.

Vel, jeg lyver ikke om hva jeg spiser. Frokost er enten to egg eller ett til to knekkebrød med ost. Middag er 100 g fisk eller kylling og grønnsaker. En sjelden gang spiser jeg pasta, nudler, ris osv, men jeg veier alltid mengden. Og ja, jeg har registrert hver eneste ting jeg har puttet i munnen i 4 uker nå, nettopp fordi jeg skulle bruke det som argument...

I tillegg trener jeg i snitt en time hver dag, i tillegg til å ha en jobb med mye bevegelse.

Hvordan tenker du jeg skal oppnå vektnedgang? Spise enda mindre, eller finne tid til enda mer trening?

TS

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom du spiser kun to måltider per dag, faster du? 

Er du kvinne, skal man visst ikke faste på den måten som som oftest er anbefalt, da denne hovedsaklig er basert på menn.

Er du i eller har passert overgangsalderen, kommer flere avvik fra den tradisjonelle fastemåten.

Kvinner i/etter overgangsalder anbefaler å sjekke ut Dr. Mindy Pelz (blandt annet på youtube), og sverger til hennes metoder.

Stemmer dette for deg, kan du jo sjekke henne ut 😊 har dessverre ikke egne erfaringer med metodene hennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjalloh skrev (11 minutter siden):

Ettersom du spiser kun to måltider per dag, faster du? 

Er du kvinne, skal man visst ikke faste på den måten som som oftest er anbefalt, da denne hovedsaklig er basert på menn.

Er du i eller har passert overgangsalderen, kommer flere avvik fra den tradisjonelle fastemåten.

Kvinner i/etter overgangsalder anbefaler å sjekke ut Dr. Mindy Pelz (blandt annet på youtube), og sverger til hennes metoder.

Stemmer dette for deg, kan du jo sjekke henne ut 😊 har dessverre ikke egne erfaringer med metodene hennes.

Nei, jeg faster ikke. Jeg klarer ikke å spise mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ts, men ei i ganske lik situasjon. Jeg faster, men har ingen effekt av det. Tvert om blir jeg gretten, og vekta … vel, den går opp. 🙈

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig du ikke tåler karbohydrater noe særlig. Kjenner flere som har slitt med vekta hele livet som har gått ned til normalvekt ved å redusere ris, brødprodukter o.l. Jeg går fort opp i vekt om jeg spiser mye ris og brød, så tenker du må finne ut av hva slags produkter som gir vektøkning. Det er helt individuelt. Du kan ikke gå utifra en mal for alle, slik funker ikke kroppen vår. Du spiser feil eller er i for lite aktivitet. 

Anonymkode: e5784...043

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...