Gå til innhold

Bipolar lidelse, når startet det for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at far til mine barn har en bipolar lidelse. Han har ikke vært i livene deres de siste 12 årene, og nå gir det kanskje litt mer mening hvorfor han forsvant. Men er så redd barna mine skal arve det. De er nå 14 og 17 år, flotte, sosiale skoleflinke barn. Lest meg redd på nett om hvor arvelig det er. 

Anonymkode: 28b5b...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har nettopp funnet ut at far til mine barn har en bipolar lidelse. Han har ikke vært i livene deres de siste 12 årene, og nå gir det kanskje litt mer mening hvorfor han forsvant. Men er så redd barna mine skal arve det. De er nå 14 og 17 år, flotte, sosiale skoleflinke barn. Lest meg redd på nett om hvor arvelig det er. 

Min far og to halvsøstre er bipolare, har en halvbror å men vet ikke så mye om han. Jeg er vokst opp uten faren min og halvsøsken. Jeg er ikke bipolar, og det står ikke på muligheten for å trigge det da det har vært mye greier. Jeg tror miljø er like avgjørende som arv, får du i «pose og sekk» altså vokser opp med en bipolar forelder som ikke har stabilisert sykdommen, så er det uforutsigbart og barnet blir mer sårbart for dette, pluss alle ting som kommer en vei oppigjennom oppvekst, har du har trygge stabile og forutsigbar hjemmesituasjon så har du styrket noe, går det bra i bhg, skole, fritid og venner så er det styrker. 

Anonymkode: 9df46...0b9

Skrevet

13 år

Anonymkode: fbe23...c64

Skrevet

Tyveårene

Anonymkode: 41d52...6bb

• Liker 1
Skrevet

Rundt 16-17 år tror jeg. Det var da det ble «trigget». Man må ikke nødvendigvis arve det, men det er en større risiko for at det utvikles om det trigges av en voldsom omveltning i livet som går på psyken løs. Men en sånn diagnose er ikke en dødsdom akkurat. Jeg har type 2, og har en større risiko for å utvikle depresjon, er ikke helt kokko 😛 lever med mann og barn, ingen som ikke har blitt fortalt at jeg har diagnosen kan gjette seg frem til det. 

Anonymkode: 05db5...c54

Skrevet

Venninnen min fikk sin første maniske episode da hun var 23 år. 

Anonymkode: d3972...0f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min gamle bestevenninne fra ungdomsskolen har bipolar lidelse. 

Det begynte å slå ut hos henne med depresjon og mani i før hun har 18 år, men ved 18/19 år ble det alvorlig. Tok opp forbrukslån, drev med rus og farlige menn. Hun har alltid jobbet og stått på, men ja… Nei, veldig skadelig oppførsel hun hadde. Når hun var 22/23 år hadde hun sin første maniske psykose og prøve å ta selvmord offentlig, hun ble tvangsinnlagt på psykiatrisk og ble deretter diagnosert. Det var først da det gikk opp et lys for oss rundt. Når det er sagt så var hun nok preget av lidelsen i ungdomsårene, til den dag i dag har hun byttet mye på venner og vi gamle venninnene som alltid var der for henne har hun mistet og det er pga oppførselen hennes. Jeg vet ikke hva hun tenker nå, men for noen år siden, sist vi var på talefot - så benektet hun enda diagnosen og mente det måtte være feil. Veldig trist og alvorlig tilfelle. 

Hun har bipolar lidelse type 2. 

Anonymkode: 3cbd8...000

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det begynte å slå ut hos henne med depresjon og mani i før hun har 18 år, men ved 18/19 år ble det alvorlig. Tok opp forbrukslån, drev med rus og farlige menn. Hun har alltid jobbet og stått på, men ja… Nei, veldig skadelig oppførsel hun hadde. Når hun var 22/23 år hadde hun sin første maniske psykose og prøve å ta selvmord offentlig, hun ble tvangsinnlagt på psykiatrisk og ble deretter diagnosert. Det var først da det gikk opp et lys for oss rundt. Når det er sagt så var hun nok preget av lidelsen i ungdomsårene, til den dag i dag har hun byttet mye på venner og vi gamle venninnene som alltid var der for henne har hun mistet og det er pga oppførselen hennes. Jeg vet ikke hva hun tenker nå, men for noen år siden, sist vi var på talefot - så benektet hun enda diagnosen og mente det måtte være feil. Veldig trist og alvorlig tilfelle. 

Bipolar 2 får ikke mani. Enten har du eller hun feil mht diagnose 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er ikke type 2 

Skrevet

Jeg har bipolar 2. Jeg ble virkelig syk først i slutten av 20-årene, men når jeg ser tilbake har jeg alltid hatt et svingete humør. Mest de dype dalene, men også perioder der selvfølelsen var skyhøy. 

Anonymkode: cc9f3...d91

Skrevet

Skrev feil ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette er ikke type 2 

Jeg som skrev feil 😜

Skrevet (endret)

Hadde også en veldig nær venninne med bipolar, hun var av og på dypt deprimert hele tenåringsperioden sin og fikk ingen hjelp. Hun begynte smått med hasj og alkohol i ung alder, selvskadet masse. Hadde mange venner, intelligent jente og elsket å danse. Elsket indie, rock og litt heavy-metal - husker vi var på en In Flames konsert i 2012. I slutten av ungdomsårene hadde hun det så kjipt og fikk lite hjelp som sagt, men ble da diagnostisert med bipolar på DPS. Hun ble kjent med helt feil folk og hun begynte med psykedeliske midler - hun likte flukten. Rusen eskalerte brått bare på 1 år. Endte med at hun sovnet inn ved siden av kjæresten sin rett før hun ble 20 år, overdose på oxycontin. Det var overfylt i kirken ved begravelsen, husker enda den sorgen jeg kjente på - vi delte mange fine minner sammen 💖. En så flott og sprudlende jente 😫

Endret av kraftwerk
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er så stigmatisert og det er trist, man kan leve et godt liv med både 1 og 2, 1 krever medisiner siden de får mani og går ganske dypt ned. 2 bør også medisineres men kan leve godt liv uten også. Jeg har 2, fikk diagnosen nå som voksen. Det gir meg svar på mye, men jeg er fortsatt meg. Jeg har variert opp og ned i humør siden barn, jeg har hatt en del depresjon, jeg derimot elsker når jeg er i hypomani da har jeg masse energi og jeg mester alle oppgavene mine. 

Anonymkode: 29c44...ae5

• Nyttig 1
Skrevet

Er det et godt tegn da at sønnen min straks er 18 og aldri har vist noe tegn til depresjon, humørendringer etc? Gjelder han yngste også. Får de det så får de det, vi skal takle det. Ts.

Skrevet

Når damer som er bipolare er dramaqueens og er kontrollerende og lager mye styr, har de da 1 eller 2?

Anonymkode: a0b19...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 19.26):

For meg startet det når jeg kom i puberteten, og når jeg ser tilbake var det vel ingen tvil om at jeg hadde diagnosen så tidlig som 15-årsalderen. Men jeg fikk ikke diagnosen før jeg ble 21. 

Det som skal sies er at det ikke er noe du skal være redd for. Om det skulle vise seg at noen av dine barn får diagnosen så finnes det hjelp, dps, psykiater, psykolog, medisiner, hjelp som kan hjelpe deg å leve med sykdommen. Og få "verktøy" man kan bruke i hverdagen for å fungere med diagnosen.

Jeg har et stort sosialt nettverk, en full timeplan med jobb, kollegaer, venner, familie, og fungerer fint. Er i 100% fast jobb, og føler ikke jeg har noen større utfordringer i livet enn andre, sålenge jeg tar medisinene mine, og tar mine forholdsregler.

Så ikke bekymre deg, mennesker er mer enn diagnosen sin, om man skulle få en bipolar lidelse så er det ikke verdens undergang. Man kan leve godt med sykdommen.

Viktigste du kan gjøre for dine barn om de skulle få en slik diagnose er å vise forståelse, og ikke behandle de annerledes. De vil fremdeles være den samme, med og uten diagnose :) 

Anonymkode: d064a...cd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 20.55):

Riktig, Bipolar 2 får hypomani som er mildere enn mani :) 

Når damer som er bipolare er dramaqueens og er kontrollerende og lager mye styr, har de da 1 eller 2?

At man er dramaqueen eller kontrollerende trenger ikke å ha noe med å være bipolar og gjøre. Finnes da mange som er dramaqueens eller kontrollerende uten å være bipolar.

Vil si det er fordomsfullt å tilegne en hel gruppe menneske en dårlig egenskap fordi de er bipolare. 

Man er ikke et dårlig menneske fordi man er bipolar, et dårlig menneske blir man basert på valgene man tar og hvilke verdier man står på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Riktig, Bipolar 2 får hypomani som er mildere enn mani :) 

At man er dramaqueen eller kontrollerende trenger ikke å ha noe med å være bipolar og gjøre. Finnes da mange som er dramaqueens eller kontrollerende uten å være bipolar.

Vil si det er fordomsfullt å tilegne en hel gruppe menneske en dårlig egenskap fordi de er bipolare. 

Man er ikke et dårlig menneske fordi man er bipolar, et dårlig menneske blir man basert på valgene man tar og hvilke verdier man står på.

Personen jeg refererer til er bipolar og har brukt/bruker medisin, men jeg husker ikke om det er 1 eller 2.

Da er det nok bare personligheten hennes som gjør sånn at hun skaper drama og overkjører folk hun ikke respekterer.

• Liker 1
Skrevet

Sykdommen debuterte når jeg var 19

Anonymkode: f0251...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...