Gå til innhold

Ønsker å feire jul hjemme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal egentlig feire jul med min familie i hjembygden min. Det blir mine foreldre, søsken med ektefeller og en haug med barn. Vi har akkurat kjøpt nytt hus som vi flytter inn i november, og mest av alt har vi lyst på en rolig jul hjemme. Det er meg, min mann og vår datter på 4 år. Mest sannsynlig kommer min mann sine foreldre til å komme bort, de er naboene våre og skal feire jul alene.

Vi orker ikke tanken på å invitere hele min familie hit. Er vi skikkelig fæl om vi blir hjemme? Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg til familien min uten å fornærme de.

Anonymkode: 66b89...d0d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh det høres ut som den beste julen:) bare si i fra at dette året vil dere ta det rolig hjemme 

• Liker 5
Skrevet

Nei, dere er ikke fæle. Er bare å si at i år vil dere feire hjemme sammen med svigerforeldre.

Anonymkode: 27c15...923

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke feil å prioritere det som passer familien deres best når det er jul som skal være en familietid. Så bli hjemme med god samvittighet.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg til familien min uten å fornærme de.

«Vi er helt utslitte etter innflyttingen og trenger en rolig jul hjemme.»

Anonymkode: 30dd2...4e4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Elsker julaften alene med bare nærfamilien.

Anonymkode: b53b6...0d3

Skrevet

Helt vanlig at familier feirer jul hjemme, så det burde de ikke reagere på. Men om du syns det er ubehagelig å si det som det er, kan du finne på en unnskyldning. Jeg syns også det er koseligst med rolige julaftener. Når søsken og tantebarn kommer, så blir det fort kaos, mas og ekstremt mange gaver som tar hele kvelden å åpne. 

Anonymkode: 6c08d...f6e

• Liker 1
Skrevet

Store familiesammenkomster julaften er overvurdert. 

Hjemmejul bare "oss" er undervurdert. 

Det blir så mye støy, styr og stimuli når det er så mange. 

Jeg har i oppveksten vært skånet for mye folk på julaften. Vi har vært sånn maks 7 stk hver jul, men unntak av èn jul der vi var mange. I år blir vi 12 stk, og jeg har mest lyst til å si ifra om at jeg ønsker å feire jul for meg selv. Problemet er at det vil si at jeg blir helt alene, og det får jeg nok ingen forståelse for. Tvert om. 

Men jeg tenker at dere som er en liten kjernefamilie på 3 stk absolutt burde ha mandat til å si at dere blir hjemme i jula. At dere i tillegg nettopp har kjøpt hus taler enda mer for å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Sendte melding og skrev at vi ønsket en rolig jul hjemme. Min søster ringte meg og sa at de selvfølgelig var fleksible og kunne komme til oss 🙈 Vi har ikke noe ønske om å holde jul for 16 personer, og prøvde å si dette på en fin måte. Redd jeg har laget dårlig stemning i familien min nå. Jaja.

Ts.

Skrevet

Det er forståelig at dere vil feire i eget hus og det gjør jo også de fleste når de blir voksne, men du kan jo ikke bli overrasket over at nær familie blir såret over at du ikke vil feire sammen med dem, særlig når dere skal feire med mannens familie? Familiebånd må tas vare på på lik linje med vennskap. 

Anonymkode: b939c...d85

Skrevet

Vi har alltid, dvs siden vi fikk barn, feiret jul hjemme. Noen år har vi hatt besøk av foreldre eller svigerforeldre, men stort sett bare oss på julaften. Første juledag har vi gjerne hatt frokost/lunsj hvor søsken med barn har vært invitert. Antall som kommer har variert fra år til år, avhengig av andre planer. For meg er jul hjemme viktig.

Anonymkode: 924ac...002

Skrevet

Her må du bare være tydelig og klar. Si at dere ønsker å starte en ny tradisjon og feire hjemme bare dere! Din familie er mange, så ingen blir sittende alene julaften. Er det lang avstand, eller kan dere møtes en dag i romjula?

Anonymkode: 670fa...b71

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde akkurat dette selv. Pleide alltid reise til familie da vi var unge og bodde i en litt liten leilighet. Feiret alltid jul med foreldre og søsken... Men så kom høsten da vi kjøpte oss enebolig. Så ja, da var vi veldig klare på at nå skulle våre egne tradisjoner skapes. Barnet vårt var da 6 år gammel. Selvsagt litt "rart" å bare være oss tre i julen da vi var vant til å være mange, men åh, så godt også!! Og siden har det bare kommet flere og flere barn til, så glad vi ikke lenger har tradisjon om å reise bort i jula.

Du har jo til og med svigers som kan komme på besøk også, så helt alene blir dere jo ikke. Veldig koselig! Gi beskjed til din side av familien allerede nå, bare si at i år har dere tenkt å bli hjemme. Ingen diskusjon.

• Liker 1
Skrevet

Om svigerforeldre blit sittende alene, og dine foreldre har barn og barnebarn hos seg, er det klart dere ordner jul for svigerforeldre. 

Gratulerer med nytt hus! 

Anonymkode: 7bbef...8e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forståelig at dere vil feire i eget hus og det gjør jo også de fleste når de blir voksne, men du kan jo ikke bli overrasket over at nær familie blir såret over at du ikke vil feire sammen med dem, særlig når dere skal feire med mannens familie? Familiebånd må tas vare på på lik linje med vennskap. 

Anonymkode: b939c...d85

Man kan feire uten familie i julen og likevel ta vare på familiebånd resten av de 350+ dagene i året. 

Anonymkode: e6406...3a9

• Liker 1
Skrevet

Det passer bra å si det nå (at det allerede er bestemt og blir slik), da har de veldig god tid på seg til å fordøye det, legge andre planer og bli ufornærmet igjen.

Anonymkode: 179d2...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...