Gå til innhold

Ufrivillig vektnedgang hos voksen dame uten funnet årsak - hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor, en sprek dame på 70 år, til vanlig normalvektig, aktiv og engasjert ble i sommer plutselig kvalm, slapp og mistet matlyst. Nå har hun gått ned 13 kilo på under 2 måneder og ingen finner sykdom eller grunn. Hun er sjekket grundig ved Lovisenberg og Ullevål, men blodprøver, CT og røntgen viser ingen sykdom. Nå er hun fortvilet, er slapp, så klarer knapt å gå og vil finne ut hva det kan være. 

Bruker ingen medisiner, bor med min pappa, god økonomi, har barn og barnebarn i stødig familieforhold, så finner ingen åpenbare psykiske vansker heller. 

Noen med erfaringer eller idéer om hva det kan være? 

Anonymkode: ac829...034

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt gastroskopi med vevsprøver også?

Anonymkode: aa984...e71

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hatt gastroskopi med vevsprøver også?

Anonymkode: aa984...e71

Vet de tok gastro undersøkelse på Lovisenberg, men usikker på vevsprøver. Fått time hos ernæringsfysiolog om 1 måned, men er usikker på hva det kan hjelpe da mamma er flink med mat og kosthold og ikke orker spise noe. TS

Skrevet

Har de sjekket at hun har produksjon av fordøyelsesenzymer?

Skrevet

Enkelte mangler/ubalanser kan gi noen av samme symptomene, ting som legene gjerne ikke sjekker.

F.eks. sink, kobber, ceruloplasmin, d-vitaminer m.m.

Har hun hatt en større tannhistorie nylig kan hun ha blitt amalganforgiftet om hun har skiftet ut noe.

Hun bør forresten også testes for borreliose.

Har hun vært i utlandet bør hun testes for parasitter som finnes der hun var.

Anonymkode: 3f760...8e4

Skrevet

Takk for tips og innspill! Jeg skal besøke henne på søndag og hun har time hos fastlegen sin tirsdag. Hun gråt på telefonen i dag av fortvilelse, min robuste mamma som «aldri» gråter, er så fortvilende’ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enkelte mangler/ubalanser kan gi noen av samme symptomene, ting som legene gjerne ikke sjekker.

F.eks. sink, kobber, ceruloplasmin, d-vitaminer m.m.

Har hun hatt en større tannhistorie nylig kan hun ha blitt amalganforgiftet om hun har skiftet ut noe.

Hun bør forresten også testes for borreliose.

Har hun vært i utlandet bør hun testes for parasitter som finnes der hun var.

Hun har ikke vært utenlands i 2023 og ingen store tannlegeinngrep jeg vet om, men skal spørre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har ikke vært utenlands i 2023 og ingen store tannlegeinngrep jeg vet om, men skal spørre. 

Hun har ikke hatt andre inngrep eller operasjoner heller? Noen kan få infeksjoner i etterkant som kan bli oversett.

Du sier dette begynte i sommer. Se om dere kan nøste opp så nøyaktig som mulig når det begynte - og så hva hun/de gjorde de siste ukene før dette.

Var det veldig varmt på den tiden kan hun også ha mistet mye kalium og andre viktige mineraler, som igjen kan gi mye kvalme og andre plager.

De bør kanskje også sjekke avføringen hennes, for det har jo vært noen matforgiftningssaker siste månedene. En venninne av meg ble til slutt veldig syk, først mye kvalme og stor vektnedgang, til slutt var hun så syk at hun ble innlagt og de var redd for livet hennes. Viste seg at hun hadde en bakterie i tarmene som kan gjøre folk veldig syke. De fant hos henne aldri ut hvor hun hadde fått den, men mest trolig gjennom noe hun hadde spist.

Så tenk i flere retninger! Og ikke glem borreliose eller andre flåttbårne sykdommer heller.

Håper dere finner ut av det ❤️

Skrevet

Sjekket for kreft i bukspyttkjertel?

Anonymkode: 01739...826

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sjekket for kreft i bukspyttkjertel?

Anonymkode: 01739...826

Det må jeg innrømme at var min frykt, men Lovisenberg kjørte tidlig pakkeforløp for kreft så antar de sjekket det også. Selv hadde hun selv ikke tenkt tanken på kreft. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun har ikke hatt andre inngrep eller operasjoner heller? Noen kan få infeksjoner i etterkant som kan bli oversett.

Du sier dette begynte i sommer. Se om dere kan nøste opp så nøyaktig som mulig når det begynte - og så hva hun/de gjorde de siste ukene før dette.

Var det veldig varmt på den tiden kan hun også ha mistet mye kalium og andre viktige mineraler, som igjen kan gi mye kvalme og andre plager.

De bør kanskje også sjekke avføringen hennes, for det har jo vært noen matforgiftningssaker siste månedene. En venninne av meg ble til slutt veldig syk, først mye kvalme og stor vektnedgang, til slutt var hun så syk at hun ble innlagt og de var redd for livet hennes. Viste seg at hun hadde en bakterie i tarmene som kan gjøre folk veldig syke. De fant hos henne aldri ut hvor hun hadde fått den, men mest trolig gjennom noe hun hadde spist.

Så tenk i flere retninger! Og ikke glem borreliose eller andre flåttbårne sykdommer heller.

Håper dere finner ut av det ❤️

Skal høre om de har tatt avføringsprøve, har ikke hørt noe om det. Hun var innlagt på Lovisenberg i halvannet døgn, og overlegen som kom med svarene på prøvene sa hun ville leve til hun er 92 år. Hjelper lite når hun er så langt nede nå. 💜 

Tusen takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal høre om de har tatt avføringsprøve, har ikke hørt noe om det. Hun var innlagt på Lovisenberg i halvannet døgn, og overlegen som kom med svarene på prøvene sa hun ville leve til hun er 92 år. Hjelper lite når hun er så langt nede nå. 💜 

Tusen takk! 

Det høres ikke ut som kreft når de har undersøkt såpass grundig. Her er det nok andre årsaker. Vanskelig å si hva dette kan være, men min far hadde samme symptomer uten at de fant ut av det (masse CT/gastroskopi/kolonskopi etc). Han mente selv at det var long-covid, han ble ekstremt underernært. Til slutt ble han lagt inn på sykehus og så rehabilitering. Men det løste seg, uten at noen fant ut av det. Gikk opp alle kiloene igjen + 5 enn det han var.

Anonymkode: 5d9ad...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres ikke ut som kreft når de har undersøkt såpass grundig. Her er det nok andre årsaker. Vanskelig å si hva dette kan være, men min far hadde samme symptomer uten at de fant ut av det (masse CT/gastroskopi/kolonskopi etc). Han mente selv at det var long-covid, han ble ekstremt underernært. Til slutt ble han lagt inn på sykehus og så rehabilitering. Men det løste seg, uten at noen fant ut av det. Gikk opp alle kiloene igjen + 5 enn det han var.

Må legge til at jeg hadde noe lignende i kjølevannet av covid selv, men ikke like alvorlig. Men nok til at jeg levde på yougurt i noen uker fordi det var alt jeg orket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Godt å høre at det kan snu ved hjelp og tid, håper hun får hjelp hos fastlegen til uka. Ikke godt å se mamma som var sosialt og fysisk aktiv i juni nå være så redusert og utafor! ❤️

Skrevet

En liten oppdatering: har lest epikrisen til min mor i dag og der står det noe om stoffskifte - kan ubalanse i stoffskifte føre til kvalme og brå vektnedgang? TS

Skrevet

Det kan det. Sliter med det samme. 

Anonymkode: ef2a1...967

Skrevet

Høyt stoffskifte?

Anonymkode: 6940b...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan det. Sliter med det samme. 

Anonymkode: ef2a1...967

Og hvordan blir du bedre, medisinering som hjelper? Krysser fingre for at dette kan være løsningen. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høyt stoffskifte?

Anonymkode: 6940b...7d1

Det kan virke sånn når jeg leser, må håpe det er det og ikke kreft de ikke klarte fange opp på gastro og ct. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...