Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre noen tips ift dårlig oppførsel, nedlatende oppførsel, belærende oppførsel, aggresiv oppførsel, skuffet/oppgitt oppførsel. Mine meninger betyr mer enn dine oppførsel, alt du sier er feil, og alt jeg sier er rett oppførsen. Ja , dere skjønner..

Jeg har akseptert dette i alt for mange år, og hele forholdet har endt opp med at jeg går på eggeskall, passer på hva og hvordan jeg sier ting, og tar i mot det jeg vil kalle uakseptabel oppførsel. 

Jeg skjønner selv at jeg setter meg i en posisjon der jeg ikke har noe respekt, annerkjennelse eller verdi. Det er liksom helt ok å tråkke på meg, gang etter gang

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan gå fram for å endre dette? Jeg ønsker ikke å avbryte ekteskapet pga dette, men trenger en endring da jeg mister meg selv i dette. Min selvfølelse har gått veldig ned fordi jeg elsker han, og dermed lytter til han, men da får jeg jo høre hvor dum jeg er

Takk 

Anonymkode: 852d5...e24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kjæresten noen diagnoser?

Anonymkode: eaaff...f21

Skrevet

Det har antagelig gått for lang tid, siden dere gifta dere osv, Løsningen er enten å skille seg, eller sette seg ned med han og fortelle han hvordan hans oppførsel påvirker deg.

Skriv ting ned så du ikke glemmer det, hvis han bare fortsetter som før etter dette er det ikke håp.

• Liker 1
Skrevet

Du bor i Norge i 2023. Våkn opp! 

Anonymkode: a789b...ae4

• Liker 1
Skrevet

Stå opp for deg selv og se om han endrer adferd. Hvis ikke, gå. 

Anonymkode: 3af61...0dc

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke endre på andre mennesker, kun deg selv.

Det du burde lære deg, er å akseptere mennesker slik de er.

Anonymkode: d664d...86b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tviler på at du får endret han når du har godtatt oppførselen i flere år. 

Anonymkode: ce823...f8f

• Liker 2
Skrevet

Parterapi.

Tror ikke du kan endre han. Var sammen med en slik selv. Det var først når terapeut sa med litt bekymret stemme at hun ikke trodde han ville endre seg at det begynte å gå opp for meg hva jeg hadde med å gjøre. Narsissist.

Er det virkelig sånn du har lyst til å leve livet ditt? Du fortjener bedre!

Anonymkode: 80657...933

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan ikke endre han. Han er ikke sønnen din som du kan oppdra.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Beklager, men nei. Man kan ikke endre på andre mennesker. Man kan sette grenser for hva man selv godtar, men man kan ikke tvinge gjennom endring i andre. Mannen din vil ikke endre seg med mindre han ønsker det selv og tar initiativ til å jobbe med det.

Anonymkode: 1c3df...857

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at du ønsker å dele resten av livet ditt med denne mannen.

Han forandrer seg ikke med mindre han selv opplever at han har et stort problem. 

Anonymkode: 8de96...bc4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke råd eller nettverk, eller vilje til å flytte. Jeg blir varm i hjertet når jeg ser han, jeg elsker han selv etter flere episoder med svik, voldsom aggresjon, høylytte krangler osv, men har skrevet opp hendelsene stort sett i flere år. Jeg glemmer lett, og kanskje det som gjør at jeg lar det få, vet ikke

Jeg har lest meg opp og konkludert med skjult narsisisst. Alt jeg gjør er feil, men om jeg adresser feil, dårlig oppførsel osv på han så er det fryktelig synd på han. Kjenner også til DARVO, og det er hva jeg opplever noen ganger. Hovedproblemet er jo at jeg ikke kan stå opp for meg selv fordi jeg enten møter meg selv i døra med argumenter, møter voldsomt sinne, eller feiger ut pga mentalt «kjør» , vet ikke hva jeg skal kalle det

• Hjerte 1
Skrevet

Og, dessuten så er det helt fantastisk når han har det bra. Veldig sjarmerende, lur i bliklet og glad. Jeg vet at dette nok er hva andre opplever ofte, men hos oss er det høydepunkter i livet. Da slipper jeg bekymringer, og kan slappe av mer i tankene og i kroppen. Uff , var ikke meningen å utbrodere sånn, men nå kom det. 

Jeg kan spørre på en annen måte. Hvordan kan jeg sette grenser for en skjult narsisistt uten at han føler seg tråkka på? Det er jo sånn det er, når jeg sier i fra om mim grense, så er det jo han som er såret. Jeg som opplever at mime grenser er tråkket over får ikke lov til å reagere, da bare klager og sutrer jeg og han «får ikke lov til å være seg selv»

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og, dessuten så er det helt fantastisk når han har det bra. Veldig sjarmerende, lur i bliklet og glad. Jeg vet at dette nok er hva andre opplever ofte, men hos oss er det høydepunkter i livet. Da slipper jeg bekymringer, og kan slappe av mer i tankene og i kroppen. Uff , var ikke meningen å utbrodere sånn, men nå kom det. 

Jeg kan spørre på en annen måte. Hvordan kan jeg sette grenser for en skjult narsisistt uten at han føler seg tråkka på? Det er jo sånn det er, når jeg sier i fra om mim grense, så er det jo han som er såret. Jeg som opplever at mime grenser er tråkket over får ikke lov til å reagere, da bare klager og sutrer jeg og han «får ikke lov til å være seg selv»

Dette er trist å høre at du har det sånn. Det å si ifra til en sånn person kan være vanskelig, da vedkommende mest sannsynlig vil ta alt du sier til dem som kritikk. Det jeg tror, er at om han ikke hører på deg så kan det hende at han muligens hører mer hvis en annen sier ifra. En kompis, kollega, et familiemedlem. Jeg sier ikke at han vil høre da, men kanskje mer hvis det kommer fra en annen

Endret av Iselinberg
  • Liker 1
Skrevet

søk opp sadia khan som har en del videoer på yotube om hvordan å ivareta gode forhold. 

Hun er flink og har gode råd. 

Skrevet

Det du beskriver er et ganske alvorlig voldelig forhold, Ts.

Og ja, voldsmenn må opptre sjarmerende innimellom for å fortsatt ha kontroll på offeret slik at de kan sørge for å skape håp hos offeret om at ting skal bli bra (som de aldri vil bli!), slik at voldsmannen kan fortsette å psyke ned offeret, manipulere, kontrollere, ødelegge.

Slike menn får energi og glede av å psyke ned offeret sitt. De føler seg som mer mann når de gjør det.

Du har traumebånd til ham, og det er årsaken til at du "vil" fortsette å være sammen med en som utøver vold mot deg. Det, sammen med all nedspykingen han har påført deg, er også årsaken til at du føler du ikke har noen, føler du ikke kan greie deg selv, ikke stoler på deg selv osv.

Du kan aldri - ALDRI - endre enn mann som i så mange år har utsatt deg for gjennomført vold, Ts!

Det eneste rette her er at du kontakter Krisesenteret og snakker med noen der! Du trenger ikke flytte dit, de er der også for samtaler og veiledning ❤️

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Har du barn, uansett alder, så skylder du dem å ta ansvar for eget liv og helse og komme deg ut av denne volden du lever med.

Anonymkode: 11607...7f7

• Liker 2
Skrevet

Søk opp serien som heter innafor på nrktv, så episoden «psykopat».  Jeg anbefaler deg å se denne episoden. Det er om psykopater, men de er jo på mange måter som narsissister, og deler veldig mye likt. Tror også de tar opp narsissisme i episoden

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan spørre på en annen måte. Hvordan kan jeg sette grenser for en skjult narsisistt uten at han føler seg tråkka på? 

Det kan du ikke. Han er selvsentrert og uten fokus på om du har det bra. 

Anonymkode: 62f8a...90a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke råd eller nettverk, eller vilje til å flytte. Jeg blir varm i hjertet når jeg ser han, jeg elsker han selv etter flere episoder med svik, voldsom aggresjon, høylytte krangler osv, men har skrevet opp hendelsene stort sett i flere år. Jeg glemmer lett, og kanskje det som gjør at jeg lar det få, vet ikke

Jeg har lest meg opp og konkludert med skjult narsisisst. Alt jeg gjør er feil, men om jeg adresser feil, dårlig oppførsel osv på han så er det fryktelig synd på han. Kjenner også til DARVO, og det er hva jeg opplever noen ganger. Hovedproblemet er jo at jeg ikke kan stå opp for meg selv fordi jeg enten møter meg selv i døra med argumenter, møter voldsomt sinne, eller feiger ut pga mentalt «kjør» , vet ikke hva jeg skal kalle det

Høres ikke ut som kjærlighet.....mer som avhengighet fra din kant.

Anonymkode: 9b6d2...d5c

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke endre andre. Man kan flytte seg vekk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...