Gå til innhold

Skolen og sfo har ikke leksehjelp, burde jeg klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har unge på sfo til 1630 nesten hver eneste dag, fordi jeg jobber til 16. Vi har 30 min kjørevei så det er ikke akkurat tidlig når vi er hjemme. Barnet er jo ganske sliten når kommer hjem, så jeg synes de kunne gjort noe lekser på sfo. Men det gjør de ikke her, fordi de ikke har ansatt nok folk. Er ikke det vanlig praksis egentlig? 

Anonymkode: a4b93...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lovpålagt, men kommunene står ganske fritt til å velge organisering.

Sitat

Kommunen skal tilby leksehjelp, jf. opplæringslova § 13-7a, med til saman åtte timar kvar veke til elevar i grunnskolen. Dei åtte timane fordelast fritt på årstrinna slik kommunen avgjer. Formålet med leksehjelpa er å gi eleven støtte til læringsarbeidet, kjensle av meistring og gode rammer for sjølvstendig arbeid. Leksehjelpa skal og medverke til å utjamne sosial ulikskap i opplæringa.

Leksehjelpa er ikkje ein del av opplæringa til eleven, men skal sjåast i samanheng med opplæringa. Leksehjelpa skal gi eleven hjelp med skolearbeidet.

Kommunen er ansvarleg for leksehjelpa og vel korleis leksehjelpa skal organiserast.

Kommunen pliktar å informere foreldra om retten til leksehjelp og tilbodet som gis.

Kommunen plikter å sørgje for forsvarleg tilsyn med elevane i leksehjelpa. Gruppa må ikkje vere større enn det som er trygt og pedagogisk forsvarleg.

Leksehjelpa skal vere gratis for eleven. Dersom leksehjelpa blir organisert som ein del av skolefritidsordninga, kan kommunen ikkje ta betalt for den tida eleven mottek leksehjelp etter denne føresegna. Dette gjeld og for elevar som ikkje deltek i skolefritidsordninga elles.

Anonymkode: 0b708...237

Skrevet

Vet ikke hvor gammel ditt barn er, men tror det er mest vanlig fra 5.-7.klasse.

Anonymkode: 5c219...b71

Skrevet

Hjelper lite å klage hvis de er for få ansatte. M du klage til kommunen. Men tenker at ungem din også kan gjøre lekser på eget initiativ. Selv min første klassing klarer det på sfo. 

Anonymkode: 851f5...fa1

• Liker 1
Skrevet

De første årene er det faktisk du som forelder som har ansvaret for leksene. Når ungen blir eldre og kan lese og regne selv kan leksehjelp være et fint supplement. Det er allikevel du som forelder som har ansvaret for at ungen din har gjort leksene. 

Anonymkode: e7569...ed5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De første årene er det faktisk du som forelder som har ansvaret for leksene. Når ungen blir eldre og kan lese og regne selv kan leksehjelp være et fint supplement. Det er allikevel du som forelder som har ansvaret for at ungen din har gjort leksene. 

Anonymkode: e7569...ed5

Ja det er vel faktisk det. Men de har ja jaggu ikke mye tid å være barn på hjemme her da. 

Skrevet

Ingen leksehjelp før i 5.klasse. Barna kan av egen vilje gjøre lekser på sfo. Her presiserer de at sfo kun er et fritidstilbud.

Anonymkode: 0c04a...647

• Liker 2
Skrevet

Desverre tror jeg det er opp til hver enkelt sfo. På vestkanten er aktiviteter og lekser i sfo tiden flere steder. Skiskole og alpinkurs også. Selv om foreldrene betaler så ordnes transport og skjer i sfo tiden. 

Andre steder er tilsynet så dårlig at halvparten av barna kunne gått hjem uten at de ansatte ville merket noe. 

Anonymkode: 9b277...df7

Skrevet

På skolen der jeg jobber er det elevene fra 5. - 7. trinn som får tilbud om leksehjelp ettersom det gjerne er mer utfordrende for foreldre å hjelpe med denne typen lekser. Det er ikke de ansatte som bestemmer dette, men kommunen. Foreldre har gjerne ikke alltid forståelse for hvordan det er å være ansatt i skole/SFO, men jeg forstår godt at de ansatte på SFO ikke har mulighet til å ha leksehjelp - det er en krevende jobb når man har mange barn i forhold til voksne. 

Anonymkode: 0e9dc...3cf

• Liker 1
Skrevet

Helt tussete uansett å gi lekser til 6-8 åringer. 

Anonymkode: a61ea...e99

Skrevet

Dessverre pleier det å begynne i 5 klasse...da starter de enten tidligere på dagen eller slutter senere. Og da er det iallefall het 1 lærer på 15-25 elever

Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Dessverre pleier det å begynne i 5 klasse...da starter de enten tidligere på dagen eller slutter senere. Og da er det iallefall het 1 lærer på 15-25 elever

Lærer og lærer, jeg er utdannet noe helt helt annet og var ansatt for å være tilstede under slik leksehjelp på morgenen for noen år siden. Hadde nok en 30-40 elever hver morgen fra 8-10 klasse, var ganske mye jeg ikke kunne hjelpe dem med da jeg suger i matte f eks. Handlet mest om å få dem til å holde litt kjeft med ro og orden. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lærer og lærer, jeg er utdannet noe helt helt annet og var ansatt for å være tilstede under slik leksehjelp på morgenen for noen år siden. Hadde nok en 30-40 elever hver morgen fra 8-10 klasse, var ganske mye jeg ikke kunne hjelpe dem med da jeg suger i matte f eks. Handlet mest om å få dem til å holde litt kjeft med ro og orden. 

Ja tror dessverre det er bare et ekstra rom for de å gjøre lekser i selv... istedenfor hjemme 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja det er vel faktisk det. Men de har ja jaggu ikke mye tid å være barn på hjemme her da. 

Hvis ikke de har gjort lekser på SFO, har de vel fått tid til å koble av og «være barn» der?

Anonymkode: c05f5...5cc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvem klasse går hun i

Skrevet

Hvem klasse? Hva mener du?

Anonymkode: 6a328...366

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde du kanskje ha tenkt på selv, for lenge siden? Det er jo du som velger hvem som passer barnet, om du vil bruke SFO,  hva slags jobb/arbeidstid du har, og om du bor nær familie/nettverk. 

Anonymkode: 64f28...9fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det burde du kanskje ha tenkt på selv, for lenge siden? Det er jo du som velger hvem som passer barnet, om du vil bruke SFO,  hva slags jobb/arbeidstid du har, og om du bor nær familie/nettverk. 

Anonymkode: 64f28...9fb

Ting kan skje her i livet om det er planlagt eller ikke sånn er det bare. Er alene med unge nå og har ikke mange i familien her nei. En bror men han jobber mye. Jobber på kontor

• Liker 1
Skrevet

Fra 3 klasse her , aldri gjort noe på sfo . 

Anonymkode: 4628c...441

Skrevet

Tror ikke det er vanlig å gjøre lekser på SFO. Her kunne de begynne å ha leksehjelp noen timer i uka fra 5. klasse. Det er gjerne da elever begynner å ha behov for det, for mange foreldre begynner å slite med enkelte fag som feks matematikk da. Men det er jo ikke meningen at små barn skal sitte med lekser i timesvis når de kommer hjem. Tenker maks 20-30 minutter daglig. 

Anonymkode: fdf3b...054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...