AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Dersom du skal lage tapas - hvilke retter pleier du da å ta med? Eventuelt hvis du kjøper. Jeg pleier alltid å lage focaccia, kjøttboller i tomatsaus og scampi med chili og hvitløk. Ellers pleier jeg å variere litt hva annet jeg tar med. Anonymkode: 9e1ce...5dd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Focaccia og aioli Bacondadler spekeskinke saltbakte poteter Anonymkode: a6615...2a7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Focaccia og aioli Bacondadler spekeskinke saltbakte poteter Anonymkode: a6615...2a7 Dette! Og gjerne kjøttbolller også. Anonymkode: 79896...154
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Spansk spekemat, pan rustico (spansk brød), tortilla, marinert scampi, spanske kjøttboller, Padrón peppers, oliven, spanske oster bl.a. Focaccia er jo italiensk, så har ikke det til tapas. Det bruker jeg til italiensk mat og ikke spansk. Anonymkode: 810d2...249 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dersom du skal lage tapas - hvilke retter pleier du da å ta med? Eventuelt hvis du kjøper. Jeg pleier alltid å lage focaccia, kjøttboller i tomatsaus og scampi med chili og hvitløk. Ellers pleier jeg å variere litt hva annet jeg tar med. Anonymkode: 9e1ce...5dd Mener du egentlig ymse småretter fra forskjellige land ikke tapas? Anonymkode: c3056...71b 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mener du egentlig ymse småretter fra forskjellige land ikke tapas? Anonymkode: c3056...71b Du tror virkelig ikke at spanjoler ikke lager focaccia? Også spanjoler adapterer ulike retter fra andre land til sin tapas. Tapas var tross alt opprinnelig bare en skive ost som ble plassert oppå vinglasset for å beskytte mot insekter og støv. Går du på en tapasbar/restaurant i Spania nå, får du jo mye mer enn det. Du kan til og med også få focaccia😊 Ts: focaccia, aioli, diverse olivenoljer og eddiker, gode spekeskinker og gode oster (manchego er et must), oliven, bacondadler, saltkokte poteter eller patatas bravas, albondigas, stekt chorizo og stekte kamskjell eller dampa blåskjell. Og noen gode grønnsaker og frukter som passer til det jeg skal spise. Anonymkode: 6d867...9c3 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Focaccia, aioli, chillimarinerte scampi, albondigas, bacondadler, spekeskinke med asparges, spansk tortilla, bakt paprika, patatas bravas, stekt chorizo, kyllingvinger, vårruller, lefse med snøfrisk og røkt laks, stekt ris, oliven, fat med spekemat, ostefat, grønn salat. Lager det som oftest kun et par ganger i året så derfor liker vi at det er masse utvalg. Det som ikke blir spist kan fryses eller spises dagen etter. Anonymkode: e9458...a68 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du tror virkelig ikke at spanjoler ikke lager focaccia? Også spanjoler adapterer ulike retter fra andre land til sin tapas. Tapas var tross alt opprinnelig bare en skive ost som ble plassert oppå vinglasset for å beskytte mot insekter og støv. Går du på en tapasbar/restaurant i Spania nå, får du jo mye mer enn det. Du kan til og med også få focaccia😊 Ts: focaccia, aioli, diverse olivenoljer og eddiker, gode spekeskinker og gode oster (manchego er et must), oliven, bacondadler, saltkokte poteter eller patatas bravas, albondigas, stekt chorizo og stekte kamskjell eller dampa blåskjell. Og noen gode grønnsaker og frukter som passer til det jeg skal spise. Anonymkode: 6d867...9c3 Det har jeg ikke sagt,men det gjør det ikke noe mer tapas av den grunn. Går du på en tapas restaurant får du ikke foccachia. Det får du pan con tomate eller pan con alioli. Anonymkode: c3056...71b 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg ikke sagt,men det gjør det ikke noe mer tapas av den grunn. Går du på en tapas restaurant får du ikke foccachia. Det får du pan con tomate eller pan con alioli. Anonymkode: c3056...71b Selvsagt serverer noen focaccia også. Kanskje ikke på bygda, hvor de har mer tradisjonell kost. Men i større byer hvor de er blitt mer internasjonale i matveien iallfall. Så det blir litt dumt å skulle være arrogant med å kommentere ting som « mener du egentlig ymse småretter fra forskjellige land ikke tapas?» i tråden til ts. Særlig når tapas åpenbart er en rett som har utviklet seg enormt fra opphavet uansett. Anonymkode: 6d867...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selvsagt serverer noen focaccia også. Kanskje ikke på bygda, hvor de har mer tradisjonell kost. Men i større byer hvor de er blitt mer internasjonale i matveien iallfall. Så det blir litt dumt å skulle være arrogant med å kommentere ting som « mener du egentlig ymse småretter fra forskjellige land ikke tapas?» i tråden til ts. Særlig når tapas åpenbart er en rett som har utviklet seg enormt fra opphavet uansett. Anonymkode: 6d867...9c3 Arrogant faktisk. Jeg stilte et genuint spørsmål. At du ble krenket får ligge hos deg. Anonymkode: c3056...71b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 Noe såpass nøytralt som type brød synes jeg ikke er avgjørende for om man kan kalle noe tapas eller ikke, så lenge resten av måltidet er noenlunde tradisjonelt, men ting som vårruller, lefse med laks og snøfrisk og stekt ris (!) har ingenting på et tapasbord å gjøre - da må man heller kalle det koldtbord eller plukkemat. Anonymkode: f7ae6...374 3 1
Brunhilde Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Arrogant faktisk. Jeg stilte et genuint spørsmål. At du ble krenket får ligge hos deg. Anonymkode: c3056...71b Du stilte kanskje et "genuint" spørsmål, men det var måten du gjorde det på som plasserer deg i kategorien arrogant... AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noe såpass nøytralt som type brød synes jeg ikke er avgjørende for om man kan kalle noe tapas eller ikke, så lenge resten av måltidet er noenlunde tradisjonelt, men ting som vårruller, lefse med laks og snøfrisk og stekt ris (!) har ingenting på et tapasbord å gjøre - da må man heller kalle det koldtbord eller plukkemat. Anonymkode: f7ae6...374 Helt enig og det er grunnen til at jeg inviterer på fingermat heller enn tapas, nettopp fordi det gir større mulighet til å trikse og mikse litt. Ekte tapas er helt klart best, syns jeg da. 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 Brunhilde skrev (4 minutter siden): Du stilte kanskje et "genuint" spørsmål, men det var måten du gjorde det på som plasserer deg i kategorien arrogant... Helt enig og det er grunnen til at jeg inviterer på fingermat heller enn tapas, nettopp fordi det gir større mulighet til å trikse og mikse litt. Ekte tapas er helt klart best, syns jeg da. At du tolker det sånn får ligge hos deg. Anonymkode: c3056...71b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Bruschetta, rekecoctail, diverse oster og skinker, focaccia, aioli, bacondadler, Gambas al pil pil, oliven, stekt chorizo, spanske kjøttboller, tomatsalat, lefserull med laks og spekeskinke, varm chevre med walnøtter og honning, flatbrød med suovas og tyttebærrømme, +++. Lager det jeg syns er godt og er ikke så opptatt av opphavet til matrettene 😊 Anonymkode: 6483f...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 Pleier å lage kjøttboller i tomatsaus,noe kylling,spekeskinke,poteter,(enten saltkokte eller ovnsstekte),brød av noe slag,og saus,feks aioli. Har også gjerne et par oster til,og noe grønt. Feks cherrytomater,oliven,druer,paprika,agurk e.l. Anonymkode: 9f3fd...71d 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 Bacondadler Omelettmuffins Spanske kjøttboller Stekt chorizo Lefserull Melonspyd med spekeskinke og ost Kyllingklubber Ost Spekemat Aioli Tzatziki Anonymkode: 03e37...34d 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #17 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 13.52): Selvsagt serverer noen focaccia også. Kanskje ikke på bygda, hvor de har mer tradisjonell kost. Men i større byer hvor de er blitt mer internasjonale i matveien iallfall. Så det blir litt dumt å skulle være arrogant med å kommentere ting som « mener du egentlig ymse småretter fra forskjellige land ikke tapas?» i tråden til ts. Særlig når tapas åpenbart er en rett som har utviklet seg enormt fra opphavet uansett. Anonymkode: 6d867...9c3 Serverer vi ikke focaccia på bygda??😂 Hva er det for en merkelig teori, tror du vi spiser bare kjøttkaker og fårikål her? Anonymkode: 73832...9ce 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #18 Skrevet 18. september 2023 Foccacia og aioli Hvitløk og Chili marinert scampi Lefseruller Vårruller En god salat Bacondadler Kjøttboller med spicy saus Squash salat med squash, valnøtter, fetaost, mynte og litt olivenolje. Grillspyd med marinert kjøtt. Anonymkode: d4e2b...45f 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #19 Skrevet 18. september 2023 I tillegg som det som er nevnt; ovnsristede, salte mandler, og ulike typer oliven. Anonymkode: 37f98...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #20 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Serverer vi ikke focaccia på bygda??😂 Hva er det for en merkelig teori, tror du vi spiser bare kjøttkaker og fårikål her? Anonymkode: 73832...9ce Bygda i Spania. Altså plasser hvor de ikke har blitt så internasjonale enda, der de gjerne ikke snakker et ord engelsk engang. Om du leste innleggene mine tidligere, så skjønte du vel at jeg snakket om tapasrestauranter i Spania, eller? Selvsagt vet jeg at man serverer focaccia i norske bygder🤣 Og veldig tapasrestauranter i Norge serverer focaccia, så det kan neppe være norske tapasrestauranter vedkommende jeg siterte mente heller, da hn påsto at ingen tapasrestauranter serverer focaccia. Så det burde vært innlysende at jeg ikke mente bygda i Norge. AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 14.50): Arrogant faktisk. Jeg stilte et genuint spørsmål. At du ble krenket får ligge hos deg. Anonymkode: c3056...71b Det skal mye mer til for at jeg blir krenket, så null stress. Anonymkode: 6d867...9c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå