Gå til innhold

Jeg har asperger. Spør meg om ting du lurer på

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det var en annen bruker på spekteret som lagde en tråd som dette, men hver person med asperger er forskjellig akkurat som alle mennesker er forskjellig, så her blir sikkert flere av svarene annerledes. Håper jeg kan få mer selvinnsikt ved å reflektere over ting som blir sagt her.

Endret av Akkarogg
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei😊

Har du noen utfordringer i hverdagen?

Anonymkode: 40270...b87

Skrevet (endret)

.

Endret av Akkarogg
Skrevet (endret)
On 9/14/2023 at 9:21 PM, AnonymBruker said:

Hei😊

Har du noen utfordringer i hverdagen?

Anonymkode: 40270...b87

Jeg jobber og har ikke noe spesialbehov i hverdagen, jeg har heller ikke et offentlig hjelpeapparat som puster meg i nakken til en hver tid. Jeg føler ikke særlig behov for det.  

Endret av Akkarogg
Skrevet

Hvordan takler du små prating? Hva om noen spør hvordan du har det? 

Anonymkode: bf4d5...d93

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan takler du små prating? Hva om noen spør hvordan du har det? 

Anonymkode: bf4d5...d93

Går helt fint i begynnelsen, utfordringen blir å fortsette samtalen over lenger tid hvis den andre gir signaler om det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei.

Hvordan var du i skoletiden? Fikk du tilrettelegging?

Skrevet
1 minutt siden, Ramona said:

Hei.

Hvordan var du i skoletiden? Fikk du tilrettelegging?

Nei ingen, jeg ble ikke diagnostisert før jeg var 28 år gammel.  

• Liker 1
Skrevet

Var det du selv som tok initiativ til utredning; altså at foreldrene dine aldri "mistenkte" noe i den retning?

Anonymkode: 5b9c0...ba8

Skrevet

Hva fikk deg til å oppsøke lege/utredning?

Skrevet

Har du kjæreste? Hvis ikke, vil du ha? Hva er dine hobbyer? Hvordan er bosituasjonen din? Har du førerkort? Vil du ha barn?

Anonymkode: 04a28...1cf

Skrevet

Hvordan er det å være autist?

Anonymkode: 8a551...e71

Skrevet
5 minutter siden, Ramona said:

Hvordan var du i skoletiden? 

Jeg ble kalt professoren i barneskolen siden jeg likte å holde foredrag om dinosaurer og verdensrommet. Jeg var utadvendt i begynnelsen, men ble gradvis mer sjenert, jeg hadde også få nære venner og ble plaget en del. I klasserommet mistet jeg fort konsentrasjonen og begynte å dagdrømme som gikk utover karakterene. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg mistenker autisme på meg selv (ca.70-80%) men det kan muligens være personlighetaforstyrelse eller ADHD. Er under behandling. 

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Mitt spm.er egentlig dette: når ble helt klart for deg at dette er asperger og andre muligheter ble utelukket? 

Anonymkode: d0471...42b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det du selv som tok initiativ til utredning; altså at foreldrene dine aldri "mistenkte" noe i den retning?

Anonymkode: 5b9c0...ba8

Mine foreldre mistenkte at det var "noe" men de visste ikke helt hva. Moren min spurte legen om det kanskje kunne være asperger da jeg var liten. men det ble utelukket. Dette var på 90 tallet og synet på asperger var mer snevert da, jeg var ikke "asperger nok" til å få diagnosen. I stedet ble jeg bare sett på som "litt annerledes". 

Da jeg oppsøkte psykolog mange år senere var det på grunn av angst, ikke på grunn av mistanke om asperger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
35 minutter siden, Ramona said:

Hva fikk deg til å oppsøke lege/utredning?

Jeg begynte å få mye angst på den tiden.

Endret av Akkarogg
  • Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du kjæreste? Hvis ikke, vil du ha? Hva er dine hobbyer? Hvordan er bosituasjonen din? Har du førerkort? Vil du ha barn?

Anonymkode: 04a28...1cf

Jeg har ikke kjæreste, men om jeg vil ha?.. hm.. I første omgang vil jeg føle intimitet og kroppslig nærhet, bli "varmet opp" litt for å si det sånn.. Jeg har gått glipp av ting som de fleste har fått unnagjort i tenårene eller tjue årene og det gjør meg vondt. Jeg trener, jeg liker å lage spill (lage spill, ikke å spille dem :P), jeg liker å drive med skuespill og jeg er interessert i astronomi etc. Jeg bor hos foreldrene mine... Jeg har ikke førerkort og jeg tror ikke jeg vil ha barn.  

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det å være autist?

Anonymkode: 8a551...e71

Jeg liker ikke å bli kalt autist, det oppleves som stigmatiserende. Det føles som jeg blir en gjenstand mer enn et individ. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
On 9/14/2023 at 10:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg mistenker autisme på meg selv (ca.70-80%) men det kan muligens være personlighetaforstyrelse eller ADHD. Er under behandling. 

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Mitt spm.er egentlig dette: når ble helt klart for deg at dette er asperger og andre muligheter ble utelukket? 

Anonymkode: d0471...42b

Jeg og moren min gikk til psykologen jeg var hos på den tiden der vi svarte på en veldig lang og inngående spørreundersøkelse. Moren min kunne svare på mange ting jeg ikke kunne, f.eks. ting jeg gjorde som baby osv. Til slutt var poengsummen klar og den havnet på 78, er man over 60 så er det innenfor spekteret.   

Endret av Akkarogg
Skrevet

Hva i livet har forandret seg for deg etter at du fikk diagnosen som 28 åring?

Anonymkode: 31f2e...056

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...