AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Jeg bor aleine med barna. Jeg kjøpte samboer ut av huset og har to millioner i lån. Huset er stort og gammelt. Jeg er ikke spesielt handy og en rehabilitering er på sin plass etterhvert. Jeg burde solgt det og kjøpt noe enklere. Men jeg er vokst opp i dette huset og det betyr mye for meg. Rett etter vi flyttet fra hverandre så hadde jeg veldig stram økonomi. Dette har brent seg fast i meg og jeg har etter dette vært redd for å bruke for mye penger og å sløse. Jeg hadde helt normalt syn på penger, på grensen til sløsing før jeg ble singel. Jeg har to millioner bundet i fond og aksjer. Dette er arv og jeg må skatte overskudd om jeg tar dette ut. På grunn av lav månedsinntekt har jeg avdragsfritt lån. Men med dagens rente er det på 7000. Om to år må jeg starte med avdrag i tillegg. Jeg stresset veldig fordi min enkle inntekt tåler ikke at jeg sitter med et så stort hus aleine. Skjer det noe med huset må jeg ta opp lån. Selger jeg fond og aksjer for å betale ned lån, er jeg gjeldfri. Men står igjen med liten inntekt til å betjene huset. Hva er klokest å gjøre? Anonymkode: 6246e...571
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Å øke inntekten er vel det beste svaret om du ønsker å fortsette å bo i huset, det høres ikke ut som du har råd til å bo der, uten lån engang. Anonymkode: 6e34d...c17 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å øke inntekten er vel det beste svaret om du ønsker å fortsette å bo i huset, det høres ikke ut som du har råd til å bo der, uten lån engang. Anonymkode: 6e34d...c17 Jeg er sykepleier i 100% stilling. Så vet ikke hvordan den kan økes. Tusen takk for svar. Anonymkode: 6246e...571
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Jeg sitter også på et eldre hus ( av sentimentale årsaker), og ønsker å prøve i det lengste å holde på det. Jeg har ikke mulighet til å tjene så mye mer for øyeblikket, men lever så nøysomt jeg kan, sparer og tar vedlikeholdet pø om pø etter hva som haster mest - og krysser finger og tær for at ikke noe uforutsett skjer 😅 Dersom det skjærer seg helt får jeg selge, det går bare til en viss grense… men jeg ønsker at dette huset skal gå videre til mitt barn, og kommer til å strekke meg så langt jeg kan for å få det til… Ingen gode råd å komme med sånn sett, men ønsker deg lykke til! Anonymkode: f5766...b7f 1
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor aleine med barna. Jeg kjøpte samboer ut av huset og har to millioner i lån. Huset er stort og gammelt. Jeg er ikke spesielt handy og en rehabilitering er på sin plass etterhvert. Jeg burde solgt det og kjøpt noe enklere. Men jeg er vokst opp i dette huset og det betyr mye for meg. Rett etter vi flyttet fra hverandre så hadde jeg veldig stram økonomi. Dette har brent seg fast i meg og jeg har etter dette vært redd for å bruke for mye penger og å sløse. Jeg hadde helt normalt syn på penger, på grensen til sløsing før jeg ble singel. Jeg har to millioner bundet i fond og aksjer. Dette er arv og jeg må skatte overskudd om jeg tar dette ut. På grunn av lav månedsinntekt har jeg avdragsfritt lån. Men med dagens rente er det på 7000. Om to år må jeg starte med avdrag i tillegg. Jeg stresset veldig fordi min enkle inntekt tåler ikke at jeg sitter med et så stort hus aleine. Skjer det noe med huset må jeg ta opp lån. Selger jeg fond og aksjer for å betale ned lån, er jeg gjeldfri. Men står igjen med liten inntekt til å betjene huset. Hva er klokest å gjøre? Anonymkode: 6246e...571 Jeg ville løst inn halvparten..har du aksjer eller fond investert i oljeindustrien selg de først.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om to år må jeg starte med avdrag i tillegg. om to år har renta nådd toppen og vil gå sørover igjen. Kan du kanskje leie ut et rom eller to? Mange turister som er ute etter gunstige og samtidig "anderledes" overnatting Anonymkode: 2092d...17c 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 Selge huset høres som det absolutt klokeste å gjøre. Fordi du ikke trenger et så stort hus, og ikke har evne til å beholde det heller. Hard realitet, men det virker slik basert på HI. Anonymkode: 49c2e...900 1
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selge huset høres som det absolutt klokeste å gjøre. Fordi du ikke trenger et så stort hus, og ikke har evne til å beholde det heller. Hard realitet, men det virker slik basert på HI. Anonymkode: 49c2e...900 Nei hun trenger absolutt ikke selge huset når hun har cash nok til å kvitte seg med lånet...Det skjer ikke så mye rart og plutselig med gamle hus unntatt ting som forsikringen dekker da.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Hus koster. Må du etterhvert rehabilitere/pusse opp så vil du ikke ha råd. Strømmen blir dyr. Norge har til mål at alle skal ruste opp boligen til å bli nullutslippshus, noe som innen 2030 vil koste huseiere milioner i isolering osv. Kvitt deg med det. Kjøp noe mer arealeffektivt og vedlikeholdsfritt. Ikke glem verdien av at du da slipper bekymringer. Anonymkode: 45d3b...863 2
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hus koster. Må du etterhvert rehabilitere/pusse opp så vil du ikke ha råd. Strømmen blir dyr. Norge har til mål at alle skal ruste opp boligen til å bli nullutslippshus, noe som innen 2030 vil koste huseiere milioner i isolering osv. Kvitt deg med det. Kjøp noe mer arealeffektivt og vedlikeholdsfritt. Ikke glem verdien av at du da slipper bekymringer. Anonymkode: 45d3b...863 Nei, staten kan ikke pålegge huseiere å etterisolere hus uten å sende penger etter pålegget..og nei strømmen blir ikke dyr men faktisk latterlig billig etter hvert.. Endret 14. september 2023 av BMA
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Lønner seg å ha mulighet å spare noe, enn å leve pay check to pay check. Det er surt å måtte ta lån for hver uforutsette utgifter med tanke på vedlikehold for eksempel. Prøv å se på alle sparemuligheter, noe abbonenter du kan slutte i? endring til billigere matbusjett? Hvis alt er allerede stramt og gjort tiltak i forhold til forbruk og likevel ikke mulighet å spare opp en buffer, er det fornuftig å tenke på andre muligheter enn huset. Anonymkode: 4b613...daa 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er sykepleier i 100% stilling. Så vet ikke hvordan den kan økes. Tusen takk for svar. Anonymkode: 6246e...571 Da skjønner jeg det er vanskelig å øke inntekten iom at du har barna alene og sikkert ikke kan være fleksibel for ekstravakter. Hva er verdien på huset? Hvis den ikke er veldig mye høyere enn de to mill du har i lån og aksjer, så ville jeg vært forsiktig med å bruke av de oppsparte midlene til å betale ned lånet. Er dog verdien på huset mye høyere enn lånet; betal ned lånet, lev med ting som de er - ta rammelån på de oppgraderingene som etterhvert MÅ gjøres. Mye kan skje i livet, og huset har åpenbart såpass sentimental verdi for deg, at du helst ikke vil flytte. Anonymkode: 6e34d...c17
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (32 minutter siden): Nei, staten kan ikke pålegge huseiere å etterisolere hus uten å sende penger etter pålegget..og nei strømmen blir ikke dyr men faktisk latterlig billig etter hvert.. Bor du i utopia? Anonymkode: 45d3b...863
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor du i utopia? Anonymkode: 45d3b...863 Tenker på strømprisen selvsagt? Den blir billigere fra nå av pga den vanvittige utbyggingen av solkraft som pågår i europa ... De når 2030 målene for fornybar kraft minst 3 år før tiden ..og solkraft var iflg IEA billigste energi på jorda allerede i 2021.. Siden da har prisen gått ned 65 % minst!..solkraft blir så billig før 2030 at det er billigere for f.eks frankrike å legge ned atomkraften og bygge solkraft enn å fortsette driften på allerede nedbetalte kjernekraftverk...ikke rart utbyggingen av solkraft øker 50% i året. Så bottom line er at solkraft kommer til å spise alt av annen strømproduksjon..og strømmen blir omtrent gratis etter 2030 .
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (10 minutter siden): Tenker på strømprisen selvsagt? Den blir billigere fra nå av pga den vanvittige utbyggingen av solkraft som pågår i europa ... De når 2030 målene for fornybar kraft minst 3 år før tiden ..og solkraft var iflg IEA billigste energi på jorda allerede i 2021.. Siden da har prisen gått ned 65 % minst!..solkraft blir så billig før 2030 at det er billigere for f.eks frankrike å legge ned atomkraften og bygge solkraft enn å fortsette driften på allerede nedbetalte kjernekraftverk...ikke rart utbyggingen av solkraft øker 50% i året. Så bottom line er at solkraft kommer til å spise alt av annen strømproduksjon..og strømmen blir omtrent gratis etter 2030 . Troverdige kilder? Anonymkode: 6e34d...c17
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Troverdige kilder? Anonymkode: 6e34d...c17 Man trenger ikke det når man ønsketenker. Selv med en eksponensiell utbygging av kraft i Europa så garanterer ikke det billige strømpriser. Kapitalismen styrer dette, med mindre det blir en statlig regulert ordning.. ren utopi pr nå. Jeg tror heller ikke han tar med i beregningen hvor enormt mye utbygging av nettet som må gjøres fremover, som igjen avhenger av politiske bestemmelser. Alle vet at private aktører ikke koster på en krone mer enn de må for å levere billigere strøm? Uansett om ønskedrømmene hans trår til eller ikke så har det vel neppe noe og si for ts om strømmen er dyr eller billig om 8-10 år til all den tid hun er urolig nå. Jeg ville derimot også rådet til å ta ut halvparten og betale ned lånet, leve trangt og spare opp en buffer på minst 100k Med så mye penger lagt til side og eiendom så trenger egentlig ikke TS bekymre seg så veldig mye vil jeg tro. Det er bare overveldende med usikkerheten. Anonymkode: b59d9...3b7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 Da hadde jeg betalt ned lånet med midlene du har, og spart de 7000 du nå betaler i renter på konto til renovering. Da får du renter istedenfor å betale det, men har de samme utgiftene i mnd. Anonymkode: c4891...0b2 1
Schmuhu Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 (endret) 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjøpte samboer ut av huset og har to millioner i lån. Og så sier du ... 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har to millioner bundet i fond og aksjer. Dette er arv og jeg må skatte overskudd om jeg tar dette ut. Ja men grattis til nedbetalt hus. Seriøs, har du regnet på renten du sparer om du reduserer lånet? Skatt er kun på overskudd som tas ut minus skjerming. Jeg er enig i at minst halvparten av fondet og aksjer kan selges og brukes på en ekstra innbetaling til boliglånet. Deretter justerer du løpetid til noko mellom 12 og 16 år etter smak og behag. Kortere tid gir mindre rentekostnad men høyere beløp per måned. Prøv å ligge rundt 6.000 kroner til sammen som tilsvarer ditt budsjett i dag. Siden du da har mer enn 50% innskudd, så hadde hørt med banken om ikke de kan gi en lavere rente. Argumentér med at det er jo mindre risiko for banken nå etter innskuddet og at de tjener godt på den forholdsvis lange nedbetaling på mer enn 10 år. Lykke til. Schmuhu Endret 15. september 2023 av Schmuhu 1
Gjest BMA Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 11.31): Man trenger ikke det når man ønsketenker. Selv med en eksponensiell utbygging av kraft i Europa så garanterer ikke det billige strømpriser. Kapitalismen styrer dette, med mindre det blir en statlig regulert ordning.. ren utopi pr nå. Jeg tror heller ikke han tar med i beregningen hvor enormt mye utbygging av nettet som må gjøres fremover, som igjen avhenger av politiske bestemmelser. Alle vet at private aktører ikke koster på en krone mer enn de må for å levere billigere strøm? Uansett om ønskedrømmene hans trår til eller ikke så har det vel neppe noe og si for ts om strømmen er dyr eller billig om 8-10 år til all den tid hun er urolig nå. Jeg ville derimot også rådet til å ta ut halvparten og betale ned lånet, leve trangt og spare opp en buffer på minst 100k Med så mye penger lagt til side og eiendom så trenger egentlig ikke TS bekymre seg så veldig mye vil jeg tro. Det er bare overveldende med usikkerheten. Anonymkode: b59d9...3b7 Du skivebommer ! Vi trenger knapt bygge ut nettet mer, strømproduksjon i Europa og for stor del her hjemme og kommer til å desentraliseres.. Alt av tak og delvis vegger kommer til å bli kledd med solpaneler og eneboliger vil ha et batteri på minst 10kwh så nettet vil største delen av året bli brukt til en ren døgnbalalansering . Jeg gjentar det jeg sa, energi ( eller strøm om du vil siden alt vil gå på strøm) kommer til å bli nesten gratis fra 2030 og utover og mye mye billigere allerede fra 2025-27 et sted..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå