Gå til innhold

Kan man låne 100% av boligens verdi uten kausjonist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet regelen er maks 85% belåningsgrad hos alle banker. Men mener å ha lest et sted at bankene har en liten "kvote" til å gjøre særskilte vurderinger og kunne fravike dette kravet. Noen som vet om noen banker faktisk vurderer det? I såfall hvilke bank?

(nå spør jeg kun om dette med 100 % belåningsgrad, trenger ikke svar om at det er dumt osv). 

Anonymkode: ddd3a...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bank som gjør unntak på sikkerhetskrav i et fallende boligmarked med høy inflasjon og stigende renter er ikke en bank jeg ville vært kunde i.

Kan garantere deg at du ikke kvalifiserer til unntak så lenge du ikke har en vanvittig inntekt som gjør at banken er villig til å strekke seg for å få deg som kunde. Mtp dette innlegget så er jeg 100% sikker på at det ikke er tilfellet.

Anonymkode: 6becb...447

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle banken har den "kvoten" men lite sjanse i de store byen. Kanskje om du får lån via mindre populære filer. 

Anonymkode: 8a7b4...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte 100%. De siste 15% ble da et topplånet med høyere rente. 
ingen kausjonist. 

Anonymkode: 62ea2...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk låne hele beløpet på å kjøpe en utleieenhet + dokumentavgiften. Da hadde vi en bolig vi bodde i som sikkerhet

Anonymkode: e8f09...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lånte 96%. De siste 11%  ned til 85% belåningsgrad ble da i et topplån med noe høyere rente. 

Det var null problem, men tok noen dager lenger for lånet å komme i orden, da det måtte behandles høyere oppe i systemet. 

Vi var nyutdanna, gift med barn, med solide utdannelser og svært trygge jobber i en by hvor leieprisene var skyhøye, så dersom vi hadde leid ville vi aldri kunnet spare egenkapital. 

Anonymkode: 597ed...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet regelen er maks 85% belåningsgrad hos alle banker. Men mener å ha lest et sted at bankene har en liten "kvote" til å gjøre særskilte vurderinger og kunne fravike dette kravet. Noen som vet om noen banker faktisk vurderer det? I såfall hvilke bank?

(nå spør jeg kun om dette med 100 % belåningsgrad, trenger ikke svar om at det er dumt osv). 

Anonymkode: ddd3a...202

Jeg spurte rådgiveren min om dette for noen år tilbake og da sa han spesielle tilfeller som feks skilsmisse med barn inn i bildet og en av partene ønsker å bli boende i huset… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste banker vurdere det, så fremst du har svært gode argumenter på hvorfor du vil klare håndtere ett stort lån uten å ha hatt evne til å spare noe på forhånd.
Hvis dere er to stk, som ikke har klart spare noe egenkapital, så bør argumentene være enda bedre.

Anonymkode: 5ae90...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke banken kommer til å lure på hvorfor dere ikke har spart opp noe som helst egen kapital med 1,6 mill i inntekt? 

Anonymkode: 2e09f...f5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke banken kommer til å lure på hvorfor dere ikke har spart opp noe som helst egen kapital med 1,6 mill i inntekt? 

Bankene tjener penger på å låne ut penger så...eneste grunnen til at de vil ha egenkapital er vel fordi at om de får 10 000 kroner inn så kan de låne ut 90 0000 på det. Alt handler om penger.

Anonymkode: e89a3...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bankene tjener penger på å låne ut penger så...eneste grunnen til at de vil ha egenkapital er vel fordi at om de får 10 000 kroner inn så kan de låne ut 90 0000 på det. Alt handler om penger.

Bankene tar ikke unødvendige risikoer. I ytterst få tilfeller lånes det ut uten sikkerhet. Da må det evt. være i samlivsbrudd med barn i bildet, der kunden allerede kan bruke deler av BEK som sikkerhet.

Anonymkode: 27fc6...949

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja for det har jo ingenting med sikkerhet å gjøre 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne 100% av Husbanken nå i vår. 3,2 millioner, uten egenkapital eller kausjonist

Anonymkode: b2394...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Fikk låne 100% av Husbanken nå i vår. 3,2 millioner, uten egenkapital eller kausjonist

Anonymkode: b2394...522

Husbanken er en spesialbank, de har andre kriterier enn andre banker.

Anonymkode: 27fc6...949

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte 100%, hadde noen få sparepenger, men de skulle jeg betale omkostninger med. 3,5 år siden. Dnb. Ikke noe nylig samlivsbrudd, men viste til god historikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste til at jeg hadde så god lønn til å kunne nedbetale driten i løpet av 4 år og sa til banken at jeg ikke gidder å spare.

Fikk boliglån på 100% men de 15% ble topplån. Tok meg 5 år å få kvitt men gikk som bil mot en pakke smør.

Anonymkode: 3b4f7...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...