AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Del Skrevet 14. september 2023 Dette har foregått i flere dager nå, og jeg kjenner at det begynner og tæle på den psykiske helsen min. Har kjent disse vibrasjonene/muskel-rykningene i flere dager nå, og aner ikke hvor de kommer fra. Jeg er ei jente i tidlig 20-årsalderen, men føler at det er noe som er feil. Disse bevegelsene oppstår hvert få sekunder, og det er ekstremt plagsomt. Ikke minst gjør det meg utrolig redd for at det enten er ALS eller MS jeg har. Det har gjort meg så deprimert at jeg gråter over det. Vurderer å bestille time hos fastlegen min, men det er et stykke unna nå som jeg studerer et annet sted. Det er nesten slik at jeg bare vurderer en privat nevrologisk undersøkelse på volvat, ettersom jeg merker flere merkelige ting i kroppen. Dirring og prikking i føtter, elektrisk sjokk følelse i nakken dersom jeg brått snur meg litt osv. nei huff. Det her er virkelig ødeleggende. Føler meg så trøtt og utmatt hele tiden, og det hjelper ikke på angsten. det er som en slags vibrasjon, men jeg kan føle og se at musklene i beinet beveger seg flere ganger. Det har oppstått. I det samme beinet, og samme sted hver gang. Anonymkode: 82e95...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 14. september 2023 #2 Del Skrevet 14. september 2023 Gå til legen, og slutt å lure. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 14. september 2023 #3 Del Skrevet 14. september 2023 Det er i alle fall ikke ALS. Slike rykninger kommer sein i sykdomsforløpet. Du ville visst det for lenge siden om det var det. Av og til lever musklene våre sitt eget liv. Jeg har hatt rykninger i det ene øyet flere år av gangen. Det er irriterende, men ikke farlig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Del Skrevet 14. september 2023 Hei. Det trenger ikke være noe alvorlig. Ta i brakt med fastlegen din og rådfør deg ang det å gå til lege i den byen du studerer i. De skal kunne ta deg inn der. Det er bedre å sjekke deg enn å gå rundt å uroe deg. Anonymkode: 2c365...66a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Del Skrevet 14. september 2023 Mest sannsynlig behov for ekstra b12 eller magnesium. Eller begge deler. Anonymkode: caf70...fd3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Del Skrevet 14. september 2023 Angst/ depersjon kan forårsake rykninger . Man spenner musklene og " scanner" etter unormaliteter og dermed så rykker musklene til. Har MS selv og det er iallefall ikke sånn den sykdommen utarter seg. Anonymkode: 9b11a...950 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Del Skrevet 14. september 2023 Har du tenkt på Huntingtons? Tipper det er det! 😊 Neida, bare tuller. Det er ikke noe farlig, kun stress, eventuelt vitaminmangel av noe slag. Jeg hadde slike rykninger i hendene selv for ca 20 år siden, pussig nok rett etter at jeg hadde lest en bok om ALS. Gikk over av seg selv. Ta magnesium, som noen over her foreslo. Anonymkode: f8867...42a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Del Skrevet 15. september 2023 Leamus er normalt. Alle har dette i periode mer eller mindre. Anonymkode: 659e6...f82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette har foregått i flere dager nå, og jeg kjenner at det begynner og tæle på den psykiske helsen min. Har kjent disse vibrasjonene/muskel-rykningene i flere dager nå, og aner ikke hvor de kommer fra. Jeg er ei jente i tidlig 20-årsalderen, men føler at det er noe som er feil. Disse bevegelsene oppstår hvert få sekunder, og det er ekstremt plagsomt. Ikke minst gjør det meg utrolig redd for at det enten er ALS eller MS jeg har. Det har gjort meg så deprimert at jeg gråter over det. Vurderer å bestille time hos fastlegen min, men det er et stykke unna nå som jeg studerer et annet sted. Det er nesten slik at jeg bare vurderer en privat nevrologisk undersøkelse på volvat, ettersom jeg merker flere merkelige ting i kroppen. Dirring og prikking i føtter, elektrisk sjokk følelse i nakken dersom jeg brått snur meg litt osv. nei huff. Det her er virkelig ødeleggende. Føler meg så trøtt og utmatt hele tiden, og det hjelper ikke på angsten. det er som en slags vibrasjon, men jeg kan føle og se at musklene i beinet beveger seg flere ganger. Det har oppstått. I det samme beinet, og samme sted hver gang. Anonymkode: 82e95...51e Har stadig muskelrykninger og det er stressrelatert for min del. Leamus kan oppstå plutselig over alt i kroppen og kan vare lenge. Hadde leamus over øye i 6 mndr en gang, det sluttet etterhvert. Mer trolig en ufarlig forklaring enn ALS og MS. Anonymkode: 76cbb...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Del Skrevet 15. september 2023 Gå til legen. Det trenger absolutt ikke være så alvorlige ting som du foreslår. Jeg hadde rykninger i muskulaturen i fjor. Det var pga B12 mangel. Sier ikke at du har det, men kom deg til legen og la legen hjelpe deg. De er bedre skikket enn google. Anonymkode: 88548...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Del Skrevet 15. september 2023 Hverken ALS eller MS starter med muskelrykninger. Det er heller stikk motsatt. Begge disse startet oftest med at musklene ikke funger og kraftløshet/svikt i en arm eller et ben. Anonymkode: 319e7...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #12 Del Skrevet 15. september 2023 Snakk med fastlegen. Dette er ikke ALS. Der får man fasikulasjoner (rykninger man kan se der) men dette kommer sammen med tap av masse muskulatur og man har får lengst vært hos legen for disse menneskene er sengeliggende. Dette ville jeg IKKE bekymret meg for. Du passer heller ikke med typisk alder eller kjønn for als. MS. Her får pasienter betennelse i noen deler av sentralnervesystemet, mye forbigående (ms attakk). Det er dog forbundet typisk ved tap av følelse og/eller kraft på et veldig spesifikt område. Det som også er veldig typisk er nokså akutt (over dager) dårligere syn på ett øye samt dårligere fargesyn. Muskelrykninger ville jeg ikke tenkt ms. Du er 20 år og har nettopp flyttet ut. Jeg tror heller det er mangel på noen vitaminer eller mineraler på grunn av endret kost og livsstil. Mye, mye mer sannsynlig enn noe nevrologisk. Så snakk med fastlegen. Anonymkode: 6e005...c60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 15. september 2023 #13 Del Skrevet 15. september 2023 Da en tur til legen hvis du er bekymret - mest sannsynlig er det ikke noe å bekymre seg for. Får du nok søvn? Er du ofte stresset? Drikker du mye kaffe? Jeg hadde en periode i livet der jeg jobba rævva av meg og kunne krysse av på de punktene over * 5... Fikk leamus i lårmusklaturen, biceps og øye. Det gikk heldigvis over når jeg klarte å lande på jorda igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Del Skrevet 15. september 2023 41 minutter siden, AnonymBruker said: Gå til legen. Det trenger absolutt ikke være så alvorlige ting som du foreslår. Jeg hadde rykninger i muskulaturen i fjor. Det var pga B12 mangel. Sier ikke at du har det, men kom deg til legen og la legen hjelpe deg. De er bedre skikket enn google. Anonymkode: 88548...6b7 Her også. Dvs jeg hadde faktisk ikke mangel, lå innenfor normalen. Men jeg lå lavt innenfor normalen, så det hjalp å få nivåene høyere. Så det ble mer (rent) rødt kjøtt og fet fisk, og da ble det bra. Anonymkode: caf70...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå