Basementart Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Hvor lenge holder en åpnet rødvin med "kork" i.. Det vil si den typen vinkork man kjøper på butikkene rundtomkring.. Er noe stål/gummi-greier.. Har hatt meg et glass i kveld men siden jeg går på Grete Roede kan jeg ikke drikke mer enn et glass og to, min samboer er avholds så... tenkte å spare resten til neste helg.. Tror dere den fortsatt er god da? Håper det
Pasha Skrevet 22. januar 2006 #2 Skrevet 22. januar 2006 Den har nok tapt seg noe til neste helg. Det beste dersom du skal spare på vinen er å kjøpe sånn vakum pumpe så man kan få ut all lufta av flasken. Da skal den holde seg bedre. Ellers når det gjelder hvitvin har jeg begynt å kjøpe sånn med skrukork.. og da er den like god neste helg igjen.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #3 Skrevet 22. januar 2006 Når det gjelder rødvin spiller det ingen rolle hva slags kork du har kjøpt til den, så lenge du lar det være luft i flasken. Du må ha en vakum-pumpe (kjøpes i kjøkkenbutikker) som er laget spesielt til korken som følger med pumpen i pakken_ og du trekke ut luften av flasken etter at korken er satt i, pumpen passer nemlig i korken. Når den står lufttett, kan du oppbevare den i kjøleskapet i opp til en uke uten at kvalitetene forringes nevneverdig.
smile Skrevet 22. januar 2006 #4 Skrevet 22. januar 2006 Vin holder seg max 3-4 dager i åpnet flaske. Hva med å kjøpe småflasker?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #5 Skrevet 22. januar 2006 Vin holder seg max 3-4 dager i åpnet flaske. Hva med å kjøpe småflasker? ← Med bruk av vakum-pumpe og riktig kork holder den seg lengre enn det. Det vet alle som har deltatt på vinkurs hvertfall.
Basementart Skrevet 23. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2006 Ok, takk for informasjonen! Skal begynne å kjøpe småflasker, dette var en flaske som jeg hadde stående fra før jeg begynte på kurset og kunne drikke mer en kun noen få glass ;-)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #7 Skrevet 23. januar 2006 Du kan enten kjøpe små flasker eller også et meget godt tips til alle som drikker vin: kjøp dere vakumpumpe i en kjøkkenbutikk (den er ikke større enn enn bokseåpner..)
Basementart Skrevet 10. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2006 Du kan enten kjøpe små flasker eller også et meget godt tips til alle som drikker vin: kjøp dere vakumpumpe i en kjøkkenbutikk (den er ikke større enn enn bokseåpner..) ← Tar opp igjen denne tråden fordi jeg har lett etter butikker som har en slik vakumpumpe men har ikke funnet det.. Jeg bor i Bergen sentrum, noen som vet om noen butikker der som har en sånn pumpe?
Gjest Tyr Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Etter en uke har den nok tapt seg noe men udrikkelig er den ikke. Har gjordt dette noen ganger selv, tatt noen glass en kveld og så har det ikke passet ta resten før helga etter.
Basementart Skrevet 10. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2006 Etter en uke har den nok tapt seg noe men udrikkelig er den ikke. Har gjordt dette noen ganger selv, tatt noen glass en kveld og så har det ikke passet ta resten før helga etter. ← Mulig du har rett ;-) Jeg vil uansett gjerne skaffe meg en sånn pumpe, tenker det er greit i min situasjon... Håper noen vet om en butikk i Bergen som selger det.
Gjest Tyr Skrevet 10. februar 2006 #11 Skrevet 10. februar 2006 Jeg har det også, men om jeg bruker den eller bare setter i korken så er det ikke så stor forskjell. Men det er selvsagt ikke ideelt at den står lenge etter at den er åpnet. Sett den i kjøleskapet mens den venter på neste besøk
Hu i Svingen Skrevet 10. februar 2006 #12 Skrevet 10. februar 2006 Med vakumpumpe kan åpnet vin holde seg i tre til fire uker, men med vanlig kork regner jeg med ca. tre - fire dager oppbevart i kjøleskap. *har jobbet i kjøkkenutstyrsforretning*
Morgan Skrevet 5. juni 2006 #13 Skrevet 5. juni 2006 Men dere,la oss si at vinen har stått en uke i kjøleskapet da....hvordan vet jeg om den er ålreit eller ikke??
Gjest Tyr Skrevet 5. juni 2006 #14 Skrevet 5. juni 2006 Ei uke i kjøleskaper tror jeg ikke er noe problem og måten å finne ut det på...smake. Vinen taper bare smak..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå