Gå til innhold

Hva skal ungdommen betale selv nå som hen får stort stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga min svært lave inntekt, eneforsørger og etter definisjon er fattig  får mitt barn max stipend, omlag 44 000 per år.

Er det rimelig at hen tar over noen utgifter selv?

Frisør?

Telefon?

Hen har nå ca 4000 kr utbetalt hver måned han kan bruke på seg selv. Det har absolutt ikke jeg. Jeg vrir på hver krone, går aldri på kafe, på byn, reiser på turer. Prioriterer aldri meg selv.

Noen tanker?

Anonymkode: 57c24...bdb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er rimelig at alle utgifter utenom mat og hus blir dekket av dette stipendet. Det skal ikke være slik at stipendet skal gå til fjas og tull, mens mor må snu på alle kronene for å få mat på bordet og varme i huset.

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Som du sier så har studenten fått ekstra fordi du tjener lite. Da er det jo rett og rimelig at den dekker sitt eget forbruk utover kost og losji. Hadde du hatt økonomi til å dekke alt, hadde jo ikke studenten fått disse pengene. 

Anonymkode: 3dbf9...672

• Liker 14
Skrevet

Ja synes det er rimelig. Men du har fremdeles forsørgerplikt så klær, mat osv må du betale :) Man blir ikke selvberget på 4000kr i måneden. Ville fortsatt betalt feks busskort og basic telefonabonnement.

Nå vet jeg ikke om det er gutt eller jente men du kan jo feks si at du betaler for nødvendig besøk hos frisør og da en makspris men om ungdommen ønsker oftere/mer fancy må det dekkes selv.

Samme med klær du kan si at du dekker basisklær og det viktigste men om ungdommen vil ha dyre merkeklær eller masse ekstra må det kjøpes selv. 

Snacks, cafe og slikt kan også de pengene gå til. 

Ergo ville jeg tenkt at det blir som lommepenger da, at du betaler det nødvendigste men at hen nå får lommepenger fra stipendet istedet for deg, som da er til diverse forbruk. 4000 i måneden i lommepenger er jo ganske ok.

Anonymkode: d7e6e...562

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

4000 i mnd er mye penger for en tenåring. Syns du skal dekke hus og mat, og tenåringen resten. Men prøv å snakk mye om økonomi, sparing osv. Det er ikke om å gjøre å bruke opp hele beløpet hver mnd. Man trenger ikke nye klær, ny sminke osv hver mnd 

Anonymkode: 2864a...a0a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja synes det er rimelig. Men du har fremdeles forsørgerplikt så klær, mat osv må du betale :) Man blir ikke selvberget på 4000kr i måneden. Ville fortsatt betalt feks busskort og basic telefonabonnement.

Nå vet jeg ikke om det er gutt eller jente men du kan jo feks si at du betaler for nødvendig besøk hos frisør og da en makspris men om ungdommen ønsker oftere/mer fancy må det dekkes selv.

Samme med klær du kan si at du dekker basisklær og det viktigste men om ungdommen vil ha dyre merkeklær eller masse ekstra må det kjøpes selv. 

Snacks, cafe og slikt kan også de pengene gå til. 

Ergo ville jeg tenkt at det blir som lommepenger da, at du betaler det nødvendigste men at hen nå får lommepenger fra stipendet istedet for deg, som da er til diverse forbruk. 4000 i måneden i lommepenger er jo ganske ok.

Anonymkode: d7e6e...562

Dette er jo galskap, da måtte i hvert fall minst halvparten bli spart. Hun skal ikke forsørge mor, men heller ikke ha dobbelt så mye i lommepenger. Pengene er et tilskudd til en fattig husstand, ikke rene lommepenger. Min 17-åring får 1500 i mnd (av meg, ikke stipend, det lille hun får går til utstyr), da dekker jeg mnd.kort, mobilabo og dyrere klær hun må ha (f.eks. varm vinterjakke og sko). Hun har selvfølgelig kost/losji, men frisør, spise ute, kino, klær osv må hun dekke selv. Hun får også penger til lappen (jeg har spart fra hun var liten).

Hun er flink til å kjøpe brukt (foretrekker det) og selger det igjen når hun blir lei. Hun har langt hår, tuppene tar jeg. Vil hun bruke 2-3000 på frisør må hun spare. Jeg går knapt en gang i året til frisør selv. Hun har jobbet i sommer, de pengene har hun fått styre selv (tjente ikke så mye). Når hun blir 18 og får en bedre jobb må hun dekke det meste selv (ikke hus/mat/forsikring enn så lenge). Hun må venne seg til hva ting koster og å leve på studentbudsjett noen år. Å gi dem dyre vaner allerede fra videregående er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Stipende her dekker husleie, mat og hygieneprodukter. Jeg (også eneforsørger) dekker lege/medesin  busskort, frisøren, telefon abomanger og noe klær og sånt. Bla kulturskole (har søkt komunnen om redusert pris på plassen pga inntekt og fått det) ungdom her har også hatt sommerjob som i år også går med til hen sin hybelliv. Alså innboeforsikring,(krav fra meg, god ordning gjenom mitt forsikring selskap)konserter, kaffe og andre ting den unge selv vil ha. Som foresatt har man forsørgerplikt for ungdomen. Og klare man ikke forsørge barne/ungdomen sin må man søke om hjelp til det. 

Anonymkode: e6381...610

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis barnet ditt er under 18 synes jeg du bør betale ALT det essensielle, og så kan barnet bruke stipendet på utdanning og å ha et normalt liv. Det er ikke barnets skyld at du valgte å få barn, det bør få leve som en normal ungdom og ha penger det kan bruke på seg selv. 

Anonymkode: 4444a...966

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde satt av disse pengene til førerkort, pass, depositum til 1 hybel, og andre nyttige ting som foreldre vanligvis hjelper til med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barnet ditt er under 18 synes jeg du bør betale ALT det essensielle, og så kan barnet bruke stipendet på utdanning og å ha et normalt liv. Det er ikke barnets skyld at du valgte å få barn, det bør få leve som en normal ungdom og ha penger det kan bruke på seg selv. 

Så hen skal ha 4000 i fritt bruk hver måned?

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er eneforsørger jeg også, men helt enig her.

Finnes jo en plass mellom sløsing og sult.

Anonymkode: e6381...610

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde satt av disse pengene til førerkort, pass, depositum til 1 hybel, og andre nyttige ting som foreldre vanligvis hjelper til med. 

Tror ikke det er økonomi nok i husstanden til å sette av alt til sånt.

Jeg minner også om at ca halvparten av alle studenter (unøyaktig, jeg har ikke statistikken) har deltidsjobb for å  spe på økonomien. Jeg tror det er riktig at en vesentlig del av stipendet går til bøker, mat, klær, tlf, pc med mere.   

Det er ikke normalt å ha 4000 kroner å bruke på seg selv med mindre man jobber deltid, og det er ikke riktig at studenten skal ha 4000 til seg selv mens mamma må klare seg med 2 kroner og 50 øre til seg selv, samtidig  som hun betaler maten hans, telefonen hans, frisørens hans.....

Endret av I Grosny
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Da våre ungdommer bodde hjemme og hadde inntekt betalten de 1/3 av inntekten i leie som inkluderte mat og losji samt kjøring til trening. Dvs i din ungdom sitt tilfelle 1320 kroner, jeg syns godt du kan runde det av til 1500 kroner.

Anonymkode: 9ce52...342

• Liker 1
Skrevet

Hei trådstarter! Har du en elev på videregående skole, eller en student på høyere utdanning som fremdeles bor hjemme?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er ikke utstyrstipendet på  max 6000 i halvåret på videregående skole?

Endret av Akkar
Skrevet
Akkar skrev (18 minutter siden):

Er ikke utstyrstipendet på  max 6000 i halvåret på videregående skole?

Jo, men for lavinntektfamilier så kan ungdommen søke om inntektstipend. 

Anonymkode: 9faed...7fa

• Liker 2
Skrevet

Hvis ungdommen enda går på vgs, så ville jeg selvfølgelig fremdeles betalt mat, forsikring, tannlege, losji, klær og andre nødvendige ting. 

Også ting som frisør f.eks 2 klipp i året. Er det ønske om annet hos frisøren så må det dekkes selv. 

Anonymkode: f78d5...9d5

Skrevet

Min ungdom er borteboer, går vg1 og får 5200 kr i stipend i måneden. 4000 kr av disse går til husleie. Utstyrsstipend hvert år er på 1196 kr. 

Inntektsavhengig stipend skal vel dekke levekostnader for ungdom med familier med dårlig økonomi slik at de kan gå videregående.

Anonymkode: d5282...cea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min 19 åring får 6000 i studielån hver måned. Han betaler for mobil og treningsavgift selv. Han bor og spiser gratis. Ferier har han betalt selv også. Til jul og bursdag får han klær fra oss,så han bruker lite penger på klær selv 

Anonymkode: a38df...740

Skrevet
2 hours ago, Hotwife said:

Så hen skal ha 4000 i fritt bruk hver måned?

Hadde brukt de pengene til "nyttig forbruk" som førerkort og pass, og spart til depositum til 1 hybel.  Foreldre hjelper vanligvis til med dette, i TILLEGG til det essensielle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...